yamaha_demo_tour




Nehodou na motorce může vše jen začít

Pokud se k vám jednoho dne štěstí otočí zády a dojde k tomu nejhoršímu, může vás kromě samotné nehody čekat i řada dalších problémů. I když si myslíte, že jste v tom nevinně, někdy se soudy se mohou táhnout několik let. Tento příspěvek nám poslal dlouholetý motorkář Honza Cihelka.

Ahoj kolegové motorkáři,
mnozí mně znáte osobně, někteří z článků a recenzí, co jsem v tomto oboru v minulosti vypracoval pro tuto redakci, která mi dala prostor pro článek. Rád bych se s Vámi podělil o zkušenost, která je jistě nejednomu z vás důvěrně známá, a bohužel s největší pravděpodobností ne z té pozitivní stránky, stejně jako v mém případě. Jedná se o způsoby pojišťoven, v mém případě jedné konkrétní.

A o co se jedná? Příběh je v kostce velmi jednoduchý..nedostání přednosti v jízdě, zranění, trvalé následky, “plnění” pojišťovny. Tedy já na své motorce Honda Afrika Twin, na tandemu čerstvě dvanáctiletý syn, který jel takto prvně. Nedělní podvečer, téměř souvislá kolona vozidel, vracejících se z víkendu, které jsme byli součástí. Rychlost nevalná, tak kolem osmdesátky. Nepředjížděl jsem kvůli děcku, rozestup dvě až tři vteřiny, tedy bezpečná vzdálenost. V obci Rostoklaty celá kolona zpomalila, já společně s nimi. No a na křižovatce v protisměru se paní rozhodla odbočit přes náš jízdní pruh. Čekala až uvidí mezeru mezi auty a pak se rozjela. Že tam jede motorka jaksi zjistila až těsně před ranou. Já mám “okno”, po těžkém otřesu mozku. Ale že tam auto vjelo jsem registroval. Dle stop brzdných a následně dřecích, které začínaly asi 13m před před místem střetu nebyl prostor pro cokoli. Nebylo pochyb, kdo byl viníkem. Dokonce půl roku po nehodě, do okamžiku, než mělo dojít o úplnému ukončení vyšetřování. A protože šlo o trestný čin ublížení na zdraví, musel to posvětit nadřízený orgán. V ten moment se začaly dít věci.Byl nechán vypracovat znalecký posudek od znalce z oboru dopravy, který určil, že já jsem spoluviníkem, protože jsem údajně mohl střetu zabránit a že jsem jel rychlostí 86km/hod. To nebylo vše, posudek obsahoval takové chyby, že i děcko ze základní školy je odhalilo. Samozřejmě jsme podali okamžitě protest, ale byl krajským státním zástupcem-zadavatelem vypracování- smeten ze stolu že rozhodnutí je konečné. Jediné řešení bylo se soudit.

Ale protože jsem neměl zájem aby paní, která nám tam jistě nevjela schválně a byla z toho hodně špatná, měla ještě potíže u soudu a navíc jsem byl vyšetřovatelem ujišťován, že na výši plnění to mít vliv nebude, jelikož paní se plně doznala a vina byla jasná, tak jsme to nechali být.Jaké ale bylo mé rozčarování, když mi pojišťovna “napařila” 40% spoluúčast. A to je sakra hodně. Zde nastává další etapa. Přiblížím co se stalo a jaká byla škoda. V okamžiku kdy se paní rozjela, jsem začal intenzivně brzdit. Brzdné stopy se záhy rozdvojily a po pár metrech se změnily na dřecí. Tedy zablokovala se kola a lehli jsme na levý bok. Hlavou a vrchní částí těla jsem zachytil o přední nárazník, motorka, společně se synem který ji opustil až po několika dalších metrech pokračovala v naprosto nezměněném směru až do zastavení. Kluk měl zhmožděný kotník, lehký otřes mozku a pár odřenin. Motorka odřený levý bok od sunutí po asfaltu. Já si odnesl těžký otřes mozku, prasklý krční obratel, několik vnitřních zranění a zůstal ležet čelem k zemi, hlavou k autu, na úrovni B sloupku po zastavení auta. Na něm nebylo po kontaktu ani stopy a paní cítila jen slabý náraz.

Nyní to zkrátím, samozřejmě podrobnosti o rozboru nehody, znaleckých posudcích, které jsem nechal vypracovat jak na škodu na motorce, bolestném, průběhu nehody, i trvalých následcích zčásti doplním, nebo můžu vysvětlit v rámci případné debaty.Pojišťovna AXA je zcela upnutá na evidentně naprosto vadný znalecký posudek, a nereflektují druhý, který vyvrací a vysvětluje chyby. Rychlost byla zřejmě(celou kolonou) překročena, ale jen o pár km/hod., ne zásadně. Já jsem jako součást kolony těžko mohl jet skoro devadesát, to se dá snadno bez počítače a složitých výpočtů dokázat. Navíc druhý znalecký posudek ten původní zcela vyvrací a dokládá, že střetu zabránit nešlo a navíc jet jen o chlup pomaleji, auto by se dostalo o pár decimetrů dál a motorka by nás o něj rozmáčkla. A jaké konkrétní chyby v posudku byly? Třeba že jsme měli nejdříve upadnout na pravý bok, poté narazit motorkou do auta, to nás mělo v mžiku převrátit, stále v sedě a teprve potom jsme motorku měli opustit. To vše na nějakých 13 metrech, bez přerušení brzdných a dřecích stop, bez jediného škrábance na pravé straně motorky i oblečení, bez změny směru pohybu motorky, bez poškození auta. A jen náraz do auta nás měl zbrzdit o 20km/hod. Dále počítal s hmotností 350kg, místo skutečných 395. Z toho jen motorka měla 245kg. To jsou váhy, které jsou ověřené na cejchované váze a potvrzené. Takovýto posudek stvořil jistý p. H. z Mladé Boleslavi. A na státním zastupitelství když jsem byl ofocovat spis byla paní zástupkyně velmi “nesvá” a “štourání” do toho mi značně rozmlouvala. Kdp. oba posudky se shodují v tom, že rychlost v okamžiku kdy se od sebe vozidla začala vzdalovat, byla cca 50km/hod.Byla uměle podhodnocena obecná cena motorky(58tis), když podle tabulek soudních znalců a inzerátů z té doby vycházela cena srovnatelného stáří a stavu výrazně vyšší, přesněji 72tis. Žádal jsem 46tis(dle výpočtu likvidátora), dostal 26tis. Požadavek na řešení rozpočtem nebyl reflektován, nesmyslně argumentovány případné další skryté vady a cena servisu, kteroužto jsem ovšem nezapočítával, neb oprava měla být provedena mnou a bylo to jasně uvedeno u podkladů plnění.

Oblečení - zničené komplet všechno na mně i synovi..škoda za víc než 25tis. Kč. No neměl jsem účtenky, ne vše bylo zcela nové. Dostal jsem necelých 5tis. kč. Jen pro představu, helmy byly obě nové a pak na odpis.

Bolestné - znalecký posudek říkal 75tis, v pojišťovně spočítali 57tis., dostal jsem 42tis. Újma na zdraví a trvalé následky - poranění krční páteře patří k nejvážnějším. S ohledem na už nadosmrti bolavému krku kdy cítím každý náraz, změnu počasí, mám ve všech směrech omezenou hybnost, jako automechanik nevydržím s hlavou zakloněnou, nebo v předklonu nad motorem, na enduro a motorky obecně které se mnou jdou 37 let , nebo offroady v kterých skoro dvě dekády závodím mohu zapomenout, bolestech hlavy a celkově dost poznamenanou osobnost, nervy na dranc, špatný spánek a o dalších věcech ani nemluvě, vypočítali odškodnění na 18000tis a vyplatili jen 12000Kč (spoluúčast)..nicméně dle znaleckého posudku jsem měl nárok na 102tis Kč.


Ušlý zisk - já podnikatel -fyzická osoba- za těch čtvrt roku přišel na tržbách o 140tis. Tedy zprůměrováno za dva předchozí roky, předmětný a následující rok. Čtvrt roku jsem měl límec a nedělal, dalšího skoro půl roku nemohl dělat vůbec nic namáhavého, ale náklady přes 30tis měsíčně stále běžely, a musel jsem to platit z peněz našetřených. Což je také ztráta na zisku. To vůbec nebylo vzato v potaz. Dostal jsem 24tis.

Po mnoha urgencích spoluúčast snížili na 30%, nicméně celý tento přístup vypovídá o pojišťovně jediné. Znepříjemnit poškozenému co nejvíc život, zaplatit jen to, co je absolutně nezpochybnitelné, chceš li spravedlnost, vybojuj si ji a vysuď. Nejsme tady od odškodnění, ale ku vlastnímu prospěchu.

Co vám můžu poradit, nedarujte pojišťovně nic, nedejte jim oddychnout, stěžujte si úplně na všechno, chtějte veškerá vysvětlení do podrobna, nenechte se odbývat operátory, ale trvejte na komunikaci s likvidátorem. Samozřejmě i těm operátorům stále volejte a podávejte stížnosti a chtějte spojit s kompetentními osobami. Případně jejich nadřízeným. Chtějte jména nadřízených a komunikujte s nimi. Zjistěte si kde dotyčný sedí a chtějte si sjednat schůzku. Ale v žádném případě do toho nechoďte bez rad právníka. Oni, tedy pojišťováci jsou školení od toho, aby vám nic nedali. Případně jen to minimum, které si vyhádáte. Já zatím “po dobrém” moc úspěšný nejsem a chystáme žalobu. Samozřejmě, ani to není zárukou úspěchu. Oni spoléhají na to, že lidi se na to vykašlou. A ve většině případů mají pravdu. Ale máme se od nich dobrovolně nechat šidit?

Snad vám k něčemu toto povídání bylo. Každopádně děkuji za váš čas a rozhodně uvítám diskuzi na toto téma.

Informace o redaktorovi

Jan Cihelka - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (191x):



TOPlist