globalmoto_duben_nolan




Na STK bez obav

Nejspíš jste už zaregistrovali, že se od letoška u nás zpřísnily kontroly technického stavu vozidel včetně motocyklů. Ne že by se nějak měnily samotné předpisy, ale práce STK je teď víc sledovaná, a tím pádem se při prohlídce setkáte s důkladnějším přístupem - někdy možná až příliš horlivým. Obzvlášť závažné nedostatky může dokonce řešit policista odebráním techničáku přímo na silnici. Na co přesně se tedy připravit?

Pokud je vaše motorka ve stejném stavu, jako když vyjela z prodejny, není důvod k panice. Před odjezdem na STK stačí zkontrolovat funkčnost světel a brzd, změřit vzorek na pneumatikách a kouknout, zda někde neunikají provozní kapaliny. Nezapomeňte na povinnou výbavu - jestli se vám lékárnička a pojistky nevejdou pod sedlo, hoďte je do batohu. Výstražná vesta není podle vyhlášky č. 341/2014 Sb. povinná, ale jejím přibalením nic nezkazíte.

Poněkud složitější situace panuje kolem všech upravených motocyklů. Mezi ně nepatří jenom radikální přestavby, ale i obyčejné sériovky, vylepšené laděnými výfuky, padacími rámy, přídavnými světly, kufry a dalšími doplňky. Každá změna proti originálu zkrátka podléhá nějaké normě, a pokud jí nesplňuje, může znamenat problém nejen na STK nebo při silniční kontrole, ale také v případě dopravní nehody. Stejně jako si pojišťovna může najít důvod k nevyplacení pojistného plnění ve sjetých gumách, dobře se jí hodí i nějaká ta neschválená úprava.

Přestavby teď nechme stranou - ty se schvalují individuálně - a pojďme se podívat na legislativu menších úprav, kterých se vyskytuje mnohem víc. Díky Autoklubu ČR přitom nemusíme listovat tisíci stran celé vyhlášky, ale máme k dispozici mnohem přehlednější výtah toho nejpodstatnějšího. Dokument Roberta Vacka, dostupný na webových stránkách AČR je rozdělen do několika částí, přičemž první z nich je věnována kolům a pneumatikám. Tady se například dozvíte, že motocykl není oficiálně způsobilý k jízdě, pokud rozměry ráfků a pneumatiky neodpovídají údajům uvedeným v technickém průkazu. To znamená, že když na zadek z frajeřiny obujete "pořádnou dvoustovku" místo předepsané stoosmdesátky, zhoršíte tím nejen jízdní vlastnosti motorky, ale také svoje šance projít kontrolou. To samé platí o ráfcích; hlavně u starších modelů se na předním kole občas setkáte s rozměrem šestnáct palců, se kterým současná nabídka pneumatik už moc nepočítá. Pouhá výměna ráfku za větší však není kompletním řešením - podle normy je k ní potřeba souhlas výrobce, respektive dovozce. Na jeho základě si pak musíte nechat zapsat výjimku do technického průkazu - pokud už tam není uvedená. Stejný postup vás čeká, když chcete vyměnit lité ráfky za drátové. U neoriginálních ráfků si navíc ověřte, zda mají příslušnou homologaci.

K pneumatikám raději ještě doplňme, že kromě minimální hloubky vzorku (1,6 mm u motocyklů/skútrů, 1 mm u mopedů) musí mít předepsaný rychlostí a hmotnostní index. Ty jsou opět uvedeny v technickém průkazu.

Další část dokumentu je věnovaná světelné výbavě motocyklu, protože právě tato oblast patří k těm, kde nejčastěji dochází k úpravám - výměně originálních světel za tuningová, nebo montáž přídavných či mlhových světel. Normy přitom určují nejen parametry samotných světel, ale také jejich umístění, a dokonce i takové detaily, jako je použití ochranné mřížky. Výčet všech předpisů a možných problémů s jejich nedodržením je poměrně rozsáhlý, a tak se podívejme alespoň na nejčastější prohřešky.

Motorka musí být podle zákona vybavena dálkovým a potkávacím světlometem, brzdovým světlem, předním a zadním obrysovým světlem, osvětlením SPZ a zadní odrazkou jiného než trojúhelníkového tvaru. Všechna světla na motorce musí být v první řadě homologovaná. Ať už se tedy chystáte vyměnit originální světlomet za jiný, nebo domontovat jakýkoli další, zkontrolujte zda má na skle nebo těle písmeno E s číslicí v kroužku nebo obdélníku a symbol (například IA pro přední světlo). Pokud se jedná o světlo s LED, mělo by být označené písmeny MD. Samozřejmostí je, že přední světlo musí být správně seřízené tak, aby neoslňovalo. Postup seřízení najdete v manuálu k motorce. Za vážnou závadu může technik na STK označit i špatné umístění světel - takže pokud nemáte jistotu zda je tohle na vaší motorce v pořádku, nastudujte si detailní popis v dokumentu AČR. Dočtete se tam mimo jiné i to, že na silnici není legální ani použití mřížky ani plexiskla, určených pro ochranu předního světla v terénu.

Jeho třetí - a zatím poslední - část se týká ostrých hran a vystupujících výčnělků - například ostrých závažíček. Tady je to složitější v tom, že doplňkové příslušenství jako padací rámy, držáky kufrů či kufry samotné nemusí mít povinně homologaci, nemluvě o tom, že český kutil si lecos rád zhotoví na koleně. Zároveň však musí splňovat určité regule, udávající jak moc může vystupovat z obrysu motocyklu a jak má mít zaoblené hrany. Obecně řečeno; z motorky by nikde neměly vyčuhovat žádné hroty, hrany a podobně nebezpečné tvary, které vám v případě nehody mohou ublížit. Předepsaný rádius musí mít i hrana čelního plexištítu.

Asi není třeba připomínat, že do laděných výfuků je před návštěvou STK vhodné nasadit homologační vložku, i když správnější by bylo nejezdit bez ní po silnici vůbec. Policisté se údajně mohou při kontrole v podezřele hlučném výfuku doslova začít šťourat, takže nebude od věci mít s sebou i příslušný doklad od výrobce. Mimochodem, policie může přímo na silnici zabavit techničák i kvůli dalším nedostatkům -  má na to více než stostránkový manuál.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (102x):



TOPlist