yamaha_demo_tour




Motorky a nehody

Když se řekne slovo motorky, každý z nás si pod tímto pojmem představí něco jiného. Ten kdo jezdí, vídí zábavu, adrenalin nebo prostě jen pohodovou jízdu a cestování. Ostatní však vidí jen rychlost a nehody, ve kterých když figuruje motorkář, je vždy on viníkem. Okolní svět na něj poukazuje a kolemjdoucí si šuškají „zas jel jak blázen a vidíte jak to dopadlo“. I když statistiky ukazují, že 75 % usmrcených při nehodách s účastí motocyklu tvoří právě motorkáři, ne vždy jsou na vině oni. V článku se zaměříme na statistiky nehodovosti motorek i na to, jak je zlepšit, a nakonec si i připomeneme, jak se zachovat, když už k nehodě dojde.

Velké motocykly jako vždy nehodovosti naprosto vévodí oproti motocyklům malým a mopedům. Nasvědčují tomu i čísla za rok 2010. 1 325 dopravních nehod, to je sice o 186 hlášených nehod méně než v roce 2009, i přesto ale tyto nehody nepřežilo 63 z nás, což je pro změnu o 5 více než v roce 2009! Bohužel nehodám se nevyhneme, motocyklů rok od roku přibývá a tak se není čemu divit. Jeden měsíc je to lepší než v předchozím roce, další zase horší… Já se však zaměřím na to, co je nejčastější přičinou nehod a na co si dát pozor, když vyrážíme „závodit“ na naše silnice. Nejprve se podívejme na statistiky Ministerstva dopravy.

Příčiny dopravních nehod zaviněných řidiči motocyklů:

Malé motocykly:
• nejvíce dopravních nehod zavinili řidiči malých motocyklů z důvodu nezvládnutí řízení vozidla (celkem 30 dopravních nehod), dále z důvodu nevěnování se řízení vozidla (23 dopravních nehod), nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (13 dopravních nehod) a z důvodu nedání přednosti v jízdě (13 dopravních nehod)
• Nejvíce usmrcených osob bylo při dopravních nehodách zaviněných řidiči malých motocyklů z důvodu nedání přednosti v jízdě (2 usmrcené osoby z celkového počtu 2 usmrcených osob při dopravních nehodách zaviněných řidiči malých motocyklů v roce 2009)
• Nejvíce těžce zraněných osob bylo při dopravních nehodách zaviněných řidiči malých motocyklů z důvodu jízdy v protisměru (3 osoby), nevěnování se řízení vozidla (3 osoby) a nezvládnutí řízení vozidla (3 osoby)
• Nejvíce lehce zraněných osob bylo při dopravních nehodách zaviněných řidiči malých motocyklů z důvodu nezvládnutí řízení vozidla (26 osob)
Velké motocykly:
• nejvíce dopravních nehod zavinili řidiči velkých motocyklů z důvodu nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (412 dopravních nehod) a z důvodu nezvládnutí řízení vozidla (163 dopravních nehod)
• Každá 4. dopravní nehoda zaviněná motocyklistou byla zaviněna z důvodu nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky
• Každý 2. usmrcený při dopravních nehodách zaviněných motocyklisty byl usmrcen při dopravní nehodě zaviněné nepřizpůsobením rychlosti dopravně technickému stavu vozovky
• Nejvíce těžce zraněných osob bylo při dopravních nehodách zaviněných řidiči velkých motocyklů z důvodu nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (129 osob) a nezvládnutí řízení vozidla (29 osob)
• Nejvíce lehce zraněných osob bylo při dopravních nehodách zaviněných řidiči velkých motocyklů z důvodu nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (287 osob)

Souhrnná statistika motonehod v předchozím roce tyto trendy potvrzuje:

A jelikož jsou motorky sezónní záležitostí, asi nepřekvapí, že z pohledu motorkáře je nejrizikovější měsíc červen. Ideální teplé počasí láká k jízdě na hraně možností stroje i jezdce, sezóna je však teprve po začátku, a tak někteří možná ještě nejsou po zimní pauze  zcela "vyježdění".

Jak bylo řečeno v úvodu, na vině není vždy jen motorkář. Ke své bezpečnosti každopádně můžeme nejvíc přispět my sami.

Motocyklisté by si měli uvědomit, že:

• patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve valné většině případů smrtí nebo těžkým zraněním motocyklisty,
• podmínkou jízdy na motocyklu je používání prvků pasivní bezpečnosti; přilba, vhodné oblečení s reflexními prvky, pevná obuv a rukavice jsou nutností
• i sebelepší výbava není však zárukou bezpečného návratu, pokud motocyklista jede riskantně,
• je zapotřebí si uvědomit brzdnou dráhu motocyklu. Za normálních podmínek je reakční doba 1 sekunda (brzdná dráha viz tabulka )
• při jízdě je nutné dbát zvýšené opatrnosti, zvláště když je vozovka mokrá, pokrytá listím, štěrkem popř. skvrnami od oleje – hrozí velice snadno uklouznutí, které ve většině případu končí dopadem na zem
• při jízdě je nutné předvídat – uvědomte si existenci slepých úhlů zpětných zrcátek automobilů

Řidiči ostatních motorových vozidel by si měli uvědomit, že:

• motocyklisté jezdí velmi často vyšší než dovolenou rychlostí
• často předjíždějí jak zprava, tak i zleva
• motocykl je nestabilní a může dojít k jeho nezvládnutí ze strany motocyklisty
• motocyklisty lze snadno přehlédnout
• motocyklista se ke křižovatce přiblíží daleko rychleji, než si ostatní řidiči motorových vozidel myslí
• při předjíždění motocyklu je nutné dodržovat bezpečný odstup

Pár rad při poskytování první pomoci

Nejčastější úrazy při nehodě na motocyklu:
• komplikované, otevřené zlomeniny dolních končetin
• zlomeniny obličejových kostí
• vážné úrazy hlavy (a to i přes použití přilby)
• zlomeniny pánve
• úrazy páteře
Obecně platí, že při poskytování první pomoci byste si měli zajistit především bezpečnost jak zraněného, tak hlavně sebe, vždy stačí, že je tam zraněný jeden, natož kdyby se k tomu přidal další. Myslete na to, že není vhodné zachraňovat život uprostřed silnice, nikdy nevíte, kdo vás může přejet, to samé platí i pro dráty, kde vede vysoké napětí nebo třeba v lese, kde se nad vámi klátí větev stromu a čeká, až se pod ní někdo postaví, aby na něj mohla spadnout…
Pokud si se zraněným nevíte rady a není v ohrožení života (komunikuje s vámi), raději s ním nehýbejte (pouze ho přesuňte z nebezpečných míst) a vyčkejte příjezdu záchranné služby. Některé úrazy jsou velmi bolestivé a při jakémkoliv pohybu se bolest stupňuje - hlavně zapomeňte na léky proti bolesti, které náhodně vytáhnete z kapsy, protože vás zrovna včera bolela hlava a zbyla vám třeba poslední tableta. Jednak do příjezdu záchranky zraněnému tableta rozhodně nezabere, jednak mu můžete spíše ublížit než pomoct. Pokud se jedná o přímé ohrožení na životě a je nutné provádět kardiopulmonální resuscitaci, řiďte se jedním pravidlem: masírovat,masírovat a masírovat (nepřímá srdeční masáž), žádné dýchání z úst do úst, ale obnovit krevní oběh! První pomoc byla již na tomto webu probrána velmi důkladně, tak dál netřeba popisovat.

A abychom nekončili moc pesimisticky, na závěr trocha povzbuzení:
Je velice jednoduché naučit se na test v autoškole, pročíst vyhlášku a přesný postup, co a jak dělat, když se stane to a to… ale ve skutečnosti je pak vše úplně jinak. Největší roli hraje stres a nervozita, také ale strach o zraněnou osobu a strach sám ze sebe, jestli to vůbec zvládnu. ANO, zvládne to každý, ale musí chtít! Umění pomoci druhému patří v životě mezi velmi důležité prvky. Nezapomeňte, že v takovéto situaci se může ocitnout každý z nás a každý bude rád, když se najde někdo, kdo mu bude ochoten pomoci.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (161x):



TOPlist