husqvarna_svartpilen_801_2




VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Curtiss (8) napsal 17.01.2021 v 17:00+1

Jen takové upřesnění k těm "normálním" závitovým vložkám.
1) Nešroubují se do materiálu plochým šroubovákem, to je omyl. Ta proříznutá část vložky jde do materiálu napřed - funguje jako závitník, jsou to totiž samořezné vložky.
2) Na povrchu sice je třeba M8 závit, ale jemné řady, čili M8x1 a to každý doma nemá. Do vložky se našroubuje patřičný šroub s kontramaticí a pomocí toho šroubu se zašroubuje do předvrtané díry (v případě, že není k dispozici patřičný závitník). Doporučené průměru děr podle opravovaného materiálu jsou k dispozici u výrobce vložek. Pak se povolí kontramatka a šroub se vyšroubuje ven a je to

Sherman (2) napsal 02.10.2020 v 21:39+1

Ja pouzivam Loctite lepeni na opravu zavitu .... novym sroubem se vytvaruje strzeny zavit ... vesmes to nanese novy zavit - nemeni se prumer, nic se vrtat nemusi apod.

https://www.elotechnik.cz/loctite-sada-na-opravu-zavitu-28654-4-8-g.html

na hlinik a kov ...

Kamikadze-Ace (3383) napsal 01.10.2020 v 08:23


už vidím na fóru - opravuji závot dle návodu a nejde mě to co s tím ? :)

když ruce a hlava nefungujou nepomůže ani svěcená voda

kerut (51) napsal 01.10.2020 v 00:26

Targus> jo jo, vsak tak jsem to myslel, podlozka/plast/podlozka a dovnitr nejtovaci matice.. nejtovat strasne opatrne aby to nepopraskalo jeste vic.. ale sopuhlas ze plasty jsou mrdka a starnou..
v laminatovy podmotorovce mam 4 nejtovacky a nadhera, to je uplne jina liga.. taky ty kapoty vazi o 10kg min nez origo a vypadaj 20x lip, ale to je vedlejsi ..nastesti r.v.91 tak me muze vlizt eckova unie na hrb...

K167 (1472) napsal 30.09.2020 v 23:34

P.S.: I levou rukou (a v mnoha případech právě jí) jest možno dosáhnouti uspokojujících výsledků.

K167 (1472) napsal 30.09.2020 v 23:01

Nemělo by se zapomínat na způsob opravy, kdy se ze vzduchu nejprve vytvoří zcela nová díra, která se pak obalí materiálem požadovaných vlastností a s požadovaným závitem.

Targus (429) napsal 30.09.2020 v 21:19

A ještě jednu k tzv. tekutým kovům.
Autor přesně nespecifikoval, co tímto označením myslí. Několikrát jsem pracoval s pastami fy BELZONA a bylo to k mé maximální spokojenosti.

Potřebovali jsme opravit opravdu těžce ojetý závit průměru asi 40 mm, který byl na kaleném čepu nesoucím výkyvné listové péro nákladního auta. Pokud možno bez jeho složité demontáže. Kousnutá matice se sundávala flexou a desetikilovým kladivem.

1/ Soustružník vytočil nový závit v podobě matice uzavřené z jedné strany, která sloužila jako forma pro vytvoření nového závitu na čepu.
2/ Matice se vymazala pastou, která měla zabránit přilnutí vlastní opravárenské hmoty na závit v matici.
3/ nanesla se opravárenská pasta na poškozený čep.
4/ Na poškozený čep se natlačila namazaná matice a ustavila se tak, aby nově vyrobený závit byl hezky kolmo na čep.
5/ za 24 hodin jsme sundali matici a pilníkem jsme opilovali nadbytečnou hmotu, která vylezla za krajem matice.
6/ Za dalších 10 minut jsme montovali listové péro (něco přes metrák) zpět na opravený čep.
Auto po této opravě normálně jezdí.

Jinou opravu jsem dělal Pinocchiovi (Pinocchio je můj syn) na strženém závitu v hliníkovém karteru kývačky.
Jelikož byl závit již jednou zvětšen a následně znovu stržen, hrozilo nebezpečí, že při dalším vrtání projedu hliníkem ven.
Díru jsem vyčistil a odmastil, pak jsem ji pečlivě vyplnil namíchaným tmelem a po vytvrzení jsem klasickým nářadím (stojanová vrtačka, závitníky) vytvořil nový plně funkční závit, který snese dotažení předepsaným momentem.

Targus (429) napsal 30.09.2020 v 20:55

Ještě k tomu zavařování stržených závitů a vrtání nových.

Pro ty, kdo nemají velké zkušenosti.
Počítejte s tím, že svarek má úplně jiné mechanické vlastnosti, než původní matroš. V podstatě lze říci, že v amatérských podmínkách nemá vůbec cenu nad takovým postupem hloubat u jiného matroše, než je obyčejná ocel. (Čisté železo jako takové se na motorce vůbec nevyskytuje, pouze oceli). A k tomu nesmí být tepelně zušlechťována (např. kalena, cementována, nitridována, blablabla...) Pokud byste se do něčeho takového chtěli pustit, počítejte se dvěma zradami.
1/ v zavařeném místě vzniká vyšší vnitřní pnutí, což znamená, že nový matroš má horší pevnostní kvality, než ten původní. Obecně se počítá, že svařovaná součást má únosnost pouhých 60% stejné součásti vyrobené jiným způsobem, pokud není svařenec nějak tepelně zušlechtěn (žíhání, popouštění, blablabla...)
2/ dále počítejte se skutečností, že svar tzv. cé-óčkem je o dost měkčí, než svar vyrobený klasickou elektrodou a "trafem" (trafem už snad dnes nikdo nesvařuje, používají se invertory). To má jak příznivé dopady (lepší obrábění svarku), tak i dopady nepříznivé (nižší pevnost, svár vyrobený CO2 utrhete jako malinu).

Targus (429) napsal 30.09.2020 v 20:25+3

kerut

Mé zkušenosti s nýtováním matic - chceš-li maticových nýtů do plastů jsou katastrofální. Čím novější stroj, tím horší kvalita. Tedy těch plastů. Neobejde se to bez vlepování plechových záplat a zesílení, což znamená brousit, lepit, laminovat, nýtovat, šroubovat, kytovat, brousit pod vodou, znova kytovat, znova brousit pod vodou, stříkat - a pak to praskne o 10 cm vedle.
Když byly klasické lamináty, to bylo hej. Člověk přidal pár vrstev a bylo po ptákách. S ABS to už bohužel tak jednoduše nejde.
Obecně řečeno - výrobci nemají zájem o spravovací pit*mce typu kerut a Targus, kteží by chtěli furt hrkat na padesátiletých strojích. Výrobci mají zájem o zákazníky - kopyta s opačně namontovanýma rukama (pravá je levá a levá je k ničemu), která si běží pro novou motku každé dva roky.

hrochi (155) napsal 30.09.2020 v 20:05

Na plastech docela drží PU lepidlo na dřevo. Vlastně drží na všem včetně rukou. Ale estetika nic moc ... jen ze spodu nebo pod vložku či šroub.

Kily (6) napsal 30.09.2020 v 17:24

- oprava pomocí plastifixu ? přes veškerou snahu jsem pod tímto pojmem nenašel nic jiného než lepidla a tmely. Nenašel jsem žádnou hmotu ze které by se dalo vymodelovat např. ulomenou část kapotáže. Jak to tedy autor myslí ?

kerut (51) napsal 30.09.2020 v 17:16

Targus> covece tak zrovna do toho plastu bych snad jako do jedinyho materialu hodil vlozku, resp. za me teda nejtovaci matici... horsi je ze plast starne takze popraska jinde, plasty jsou zlo, je potreba pri navrhu premyslet nad rozlozenim zatizeni a zivotnosti, coz podle me vyrobci mnohdy z vysoka mrdaj... na vfr mam plastovej uz jen airbox a kryt retezu... jenze ne kazdej je tak zrucnej aby si udelal kopito a nalaminoval patricnej dil

..no a ohledne kovu, jsem nekompromisne pro prevrtani a vyriznuti vetsiho zavitu, zejmena v blatech lehkych slitin ma vetsi zavit jen vyhody, z principu nechapu proc vyrobce sere M5 zavit s ocelovym sroubem na vec typu uchyceni AL chladice k AL ramu, kdyz dutej M8 dural by byl ideal a navic i lehci...

na vlozky mam svuj nazr, cim vic spoju tim vic pruser...

Targus (429) napsal 30.09.2020 v 16:26

K autorově výzvě na doplnění článku.

1/ Pokud se pokaká závit v plastu, je nejúčinnější metodou celý plast NATRVALO vyhodit někam do ... pryč.
Tedy aspoň já to tak dělám. Pokud se jedná o nějakou drobnou součástku, udělám ji z plechu a nazdar. Je to rychlé a umím odhadnout nebo spočítat, co takový kousek vydrží. Závity řeším buď navařením matice ze strany odvácené běžnému pozorovateli, anebo do otvoru nanýtuju speciální nýtovací matici.

2/ Pokud je zákazník neoblomný a trvá na plastu z druhovýroby, je velmi dobré počítat s tím, že díly z druhovýroby (zmíněné Polsko a Čína) jen zcela výjimečně pasují bez jakékoli úpravy. V naprosté většině to jednoduše nesedí a pak už jen kur... - pardon - slečny lítají éterem.

3/ Pokud přeci jen dopasujete plastové díly z druhovýroby, je dobré počítat se skutečností, že jen málokdy mají stejné fyzikální vlastnosti (tedy trvanlivost, ohebnost, praskání, stálobarevnost), jako originály. Většinou jsou tenčí, lámavější, nesnášejí právě ten druh ředidla, které vám zbylo od minula, na sluníčku dosti rychle tzv. šisují (blednou), nebo se dokonce kroutí. To ale dělají i origo plasty. Kdo má v kolně Jawu 638, ví moc dobře, o čem píšu.

4/ Autor vlastně zapomněl ještě možnost nýtování závitu, což jsem zmínil v bodě 1/. Díra se zvětší odvrtáním tak, aby do ní natěsno vešel nýt se závitem. Speciálními nýtovacími kleštěmi pak nýt zdeformujete tak, aby se neprotáčel, a závit v něm aby zůstal zachován v nepoškozeném stavu.

Targus (429) napsal 30.09.2020 v 16:05+1

valivali

Dolování zalomených šroubů je námět na knížku, nikoli na doplnění článku. Ale jinak souhlas. Na vytahování šroubů a čepů lze zajisté poskytnout pár tipů.

Targus (429) napsal 30.09.2020 v 16:02+1

Sekáčmagor

Já o takových levých "umělečcích" říkám, že mají nas*áno v hlavě i v rukou.
Njn. stane se. Každý není "Edyzón"...

valivali (4) napsal 30.09.2020 v 14:44+2

ještě bych doplnil článek o tom, jak vydolovat zalomený šroub. Sám se v tom moc nevyznám, tak bych takový článek uvítal. Metody: vyvrtat, odprskat, odleptat, atd...

sekáčmagor (128) napsal 30.09.2020 v 13:34-2+2

Ano informace jsou relevantní ale není zde uvedeno že přes to všechno nesmí mít člověk obě ruce levé....




TOPlist