husqvarna_svartpilen_801_2




Jak na motokrosové začátky – zatáčka

Projet dobře zatáčky není žádná brnkačka a chce to pořádně trénovat. V zatáčkách totiž můžete hodně získat, ale na druhou stranu také hodně ztratit. V tomto díle si řekneme úplně nejzákladnější pravidla průjezdu zatáčky a podíváme se na jednoduchý trénink, který začátečníka dokáže až nečekaně posunout kupředu a ve finále mu jízdu na motokrosové trati fest usnadnit.

Motokrosové tratě servírují nekonečné množství nejrůznějších zatáček. Jednou je to utažený vingl v koleji, podruhé tobogan a potom zase rychlá táhlá zákruta, kde se dá valit sakramentská palba.

Než dojde na hoblování zatáček na motokrosové trati, je ideální základy průjezdu zatáčky natrénovat někde na volném plácku. Výborné období je podzim, kdy stačí vyrazit na strniště a někde za bukem trénovat a trénovat. Potom už jen rozestavíte kužele a pilujete průjezdy v sedě, ale i ve stoje. Na to pak navazuje trénink přímo na trati, kde už dochází ke kompletnímu průjezdu, tedy na fáze brzdění, zatáčení a akcelerace. Vše má své pravidla a pokud uděláte všechno dobře, dokážete prolítnout zatáčku plynule a tím pádem hodně rychle. Jde o to být trpělivý, nikam nespěchat a trénovat hezky krůček po krůčku. Asi největší chyby přicházejí hned při nájezdu, kdy si jezdec sedá příliš brzy, poté při samotném průjezdu, kdy sedí ve špatné části sedla a nedrží tělo v ideální pozici. Velice často se stává, že jezdec za sebou tahá nohu nebo ji nebezpečně vyvrací. Chybuje se také  při výjezdu ze zatáčky, kdy přichází příliš brzká akcelerace, což mnohdy končí pádem.

Nejdříve trénujte na volném plácku průjezd zatáčky v sedě, kdy se usadíte do nejnižší části sedla, tedy v jeho přední části téměř na nádrži. Vnitřní nohu předkopnetě dopředu a v žádném případě ji netahejte za sebou nebo ji nevyklápějte do strany. Tím riskujete poranění kolene a zejména křížových vazů, což je zranění dosti bolestivé a léčí se zatraceně dlouho. Také je důležité pamatovat, že noha neplní funkci stojánku a neměla by se země dotýkat, protože slouží pouze jako pojistka. Tělo nakloňte nad řidítka, což zaručí zatížení předního kola, které pak nemá tendence uskakovat. Velice důležitá je práce rukou, kdy vnější paže je pokrčena a vnitřní naopak natažena do zatáčky. Tím si motorku „cpete“ pod sebe a zajišťujete ideální průjezd v náklonu.

Nezapomínejte na pohyb v sedle, kdy se kromě usazení do přední části sedla posouváte na vnější hranu sedla, jakoby jste chtěli sedět stále ve vodorovné pozici. V takovéto pozici jezděte stále dokola, kdy má okruh průměr zhruba 10-15 metrů a snažte se motorku stále tlačit pod sebe. Ideální je mít zařazen druhý rychlostní stupeň, aby motorka jela plynule a bez cukaní, což motokrosové speciály rády dělají zejména na první rychlostní stupeň. Pomocí tohoto cvičení si zažijete pozici, kterou pak aplikujete při průjezdu zatáček na motokrosové trati. Stejně jako já nejspíš nebudete věřit, jaký efekt tento jednoduchý trénink má.

Další trénink se zaměřuje na průjezd zatáčky ve stoje, což se hodí v rychlejších táhlých zatáčkách. Proto si postavte asi šest kuželů dva-tři metry od sebe a jezděte slalom tam a zpět. Opět je důležité dbát na základní jízdní pozici. Motorku držte sevřenou nohy a snažte mít lehce pokrčené kolena, zadek vystrčte ven ze zatáčky a řidítka tlačte do zatáčky.

Tato pozice může připomínat lyžování, takže lyžaři mají lehčí výhodu nad „prknaři“. Nezapomínejte být předkloněni nad řidítka, protože zatížení kola hraje při průjezdu zatáček velikou roli. Trénink na volném plácku neuspěchejte a pořádně si průjezd ve stoje zažijte. Není vůbec od věci, si toto cvičení zopáknout před každým výjezdem na trať. Když už nic jiného, alespoň se dobře rozhýbete a protáhnete tělo.

Teprve potom se vrhněte na zatáčky motokrosové trati. Najděte si zatáčku s vyjetou kolejí, kde budete průjezd trénovat. V tuhle chvíli využijete techniku, kterou jsme pilovali v předchozích dílech, tedy brzdění, průjezd a následnou akceleraci. Když přijíždíte do zatáčky, snažte se stát co nejdéle, brzdit oběmi brzdy součastně, nedostat zadní kolo do smyku a usedat nejdříve za první třetinou zatáčky. Okamžitě potom sedněte do přední části sedla, vykopněte vnitřní nohu a dbejte na správné držení rukou s lokty nahoře. To znamená mít vnitřní ruku nataženou do zatáčky a vnější pokrčenou, což zaručí ideální „položení“ motorky do zatáčky.

Svou roli hraje vnější noha na stupačce, která pomáhá motorku tlačit do zatáčky. Důležité je, předním kolem „lízat“ vnitřní hranu vyjeté koleje, tělem být nad řidítky a pohled zamířit zhruba šest až osm metrů za zatáčku, tedy do místa, kam se potřebujete dostat a kde chcete být. Dívat se do koleje a pod přední kolo je začátkem konce. Jakmile se dostanete za půlku zatáčky, přichází chvíle akcelerace. Pozor, zde se dělá dost často chyba v podobě uspěchané akcelerace. To vede k vyskočení z koleje nebo akceleračnímu smyku. Proto doporučuji dát si jeden kužel do první třetiny zatáčky, kdy přichází chvíle usednutí do sedla a druhý na výjezd ze zatáčky, kdy je ideální čas plynule otevírat plynovou rukojeť.

Právě plynulost je při průjezdu zatáček velice důležitá. Pak už nezbývá než trénovat a střídat pravý a levý vingl a zatáčky nejrůznějších poloměrů. Sám jsem se přesvědčil, že tohle cvičení má veliký efekt a je potřeba stále trénovat. Při tréninku zatáčky je důležité dávat bacha a respektovat jezdce, kteří jezdí celé okruhy. Nezapomeňte být uvolněni a dobře dýchat, protože v křeči nezmůžete vůbec nic. 

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (31x):



TOPlist