ktm_unor




Crash Boom Bang, aneb co znamená servis airbagové vesty Tech-Air 5 po aktivaci?

Prásk a v tu ránu stojím vedle motorky jako panáček Michelin. Hned vím, která bije a sám sebe se ptám, co jsem to za jantara? Ano, když si odprásknu aibagovku vlastní blbostí, je to asi tou lepší variantou, než když ji aktivuji po pádu, na druhou stranu, je lepší si ustlat ve vestě a být dobře chráněn, než se vyválet bez jakékoliv ochrany a pak několik dní foukat bolístky. Co ale znamená aktivovaná vesta Alpinestars Tech-Air 5 z pohledu zákazníka a z pohledu servisu? Jaký servis airbagovku čeká a nemine a kolik to bude stát?

Airbagové vesty používám už několik let, a to jak s trhacím systéme, tak ty elektronické bez mechanické aktivace pomocí trhačky, která spojuje jezdce s motorkou. Jasně, každý systém má své pro a proti, ovšem to není tématem, o kterém bych se teď chtěl rozepisovat. Teď se budu věnovat okamžiku, kdy airbagová vesta odvede svou práci a bouchne. Do této chvíle jsem fungoval bez jediné aktivace, a to jak po pádu, tak po situaci zaviněné vlastní blbostí. Jak se říká, všechno je jednou poprvé a ve finále také, za blbost se platí. V mém případě platí jedno i druhé a stále mám v živé paměti ten okamžik, kdy se ozve rána jako z děla a já nevěřícně stojím vedle motorky nafouklej jako panáček Michelin. Asi to znáte sami, chvíli koukám jako tele na vrata, mám zlost sám na sebe a do toho ještě musím odrážet dost blbé poznámky kámošů okolo. Někteří se válí smíchy po zemi a já se po spršce nadávek na svou adresu začínám chechtat jako pitomec taky.

Je to tak, při focení tak trošku jiné fotky v exotické lokalitě zapomínám na zapnutou airbagovku a zhruba z metrové výšky skáču vedle motorky. Vtipné je, že čtyři pokusy jsou bez ztráty kytičky a teprve ten pátý, kdy se do skákání pořádně opřu, znamená prdu a aktivaci vesty. Tím chci říct, že elektronika bere normální skok za běžnou situaci a dokáže ji vyhodnotit tak, že neznamená nutnou aktivaci. Nicméně vesta se mnou ztrácí trpělivost až ve chvíli, kdy je skok o kus razantnější a dopadám z větší výšky. Zkrátka při obyčejných pohybech i s větší razancí by airbagovka měla zůstat v klidu a k její aktivaci dochází až při mimořádné situaci. Všechno řídí elektronika, a právě proto je důležité sledovat aktualizace a mít vestu spárovanou s aplikací v mobilním telefonu. Mimochodem, v roce 2021 došlo k úpravě sotwaru a pomocí aplikace je možné vybírat mezi cestovním režimem Street pro civilní použití v provozu a vyloženě okruhovým režimem Race. Rozdíl v režimech Street a Race je v algoritmech a vyhodnocení "nenadálé situace", kdy se má airbag aktivovat. Podle informací režim Street funguje od nulové rychlosti a stále, kdežto Race se aktivuje až při dosažení vyšší rychlosti a znovu se vypne až při nižších rychlostech, ovšem nejzásadnější je rozdíl ve výpočtu algoritmu.

Ještě chvíli po aktivaci jsem nafouklej jak paštika na sluníčku a sevření vesty jen pomalu ustupuje. Musím ale říct, že mi výfuk nebyl vyloženě nepříjemný nebo dokonce znamenal citelnou bolest. Bolest je jenom na srdíčku a v první chvíli řeším jednak to, že další dny budu jezdit bez airbagu a po návratu domů budu muset řešit servis, který stojí nějakou kačku. A jak vypadá celý proces servisu airbagu, co všechno je nutné udělat a dodržet?
Airbagovou vestu mám od autorizovaného prodejce Bikers Crown a tím pádem řeším servis v jejich certifikovaném servisu. Po cestě na akci v Hořicích předávám „vyautovanou“ airbagovku na pobočce v Chlumci nad Cidlinou, kde kompletní servis probíhá.

Technik v první fázi připojí vestu k telefonu a díky aplikaci okamžitě ví, co je za problém a co bude nutné provést. Jakmile má ve všem jasno, musí demontovat zadní kryt a dostat se k elektronice. V tu chvíli probíhá otestování funkčnosti airbagu, takže odpojí bombičky a místo nich namontuje speciální ventil. Vesta je připojena k diagnostice a ke kompresoru, který airbagový pytel nafoukne. Pomocí toho je zjištěn tlak v pytli, přesně řečeno, zda je dostatečný či nikoliv a podle toho se určí, jestli je pytel nutné vyměnit. O tom, že je v pořádku informuje zelená kontrolka, ovšem při servisu je nutné takový test opakovat třikrát dokola, aby bylo stoprocentní jistota a tím se eliminovala chyba měření. Pokud se rozsvítí červená kontrolka, má to pytel spočítané a jeho výměna je nevyhnutelná. 

V takovém případě se vyndá celá jednotka, a tak se děje i s celým pytlem, který je ve vestě fixován gumičkami na zipech, chcete-li pečeti. Právě to je kontrolním prvkem pro technika, jestli se do útrob vesty nedostával už někdy před ním a nesnažil se servis vyřešit systémem domácího kutila. Však to znáte sami, není nic, s čím by si Franta od vedle neporadil a dát do kupy bouchlou aibagovku je pro něj brnkačka. Ano, právě proto vám tradičně s článkem nemůžeme přinést video, kde by byl servis podrobně natočen a popsán, což si značka Alpinestars důkladně hlídá. V tuto chvíli je odpojen také kabel, který propojuje elektronickou řídící jednotku s informačními kontrolkami pod zipem.

Bezprostředně po tom dochází ke kontrole veškeré kabeláže a technik vyplňuje servisní protokol. Na řadě je důkladné čištění vesty a usušení, po kterém nastává okamžik plnění a kompletace, tedy přesný opak toho, co bylo popsáno doposud. Přesněji řečeno, do vesty je vložen úplně nový airbagový pytel a nové bombičky, které jsou dvě. Po kompletaci je nesmírně důležité aktualizovat software a vestu plně dobít. Pak už nezbývá než vestu zabalit a poslat zákazníkovi. Já jsem si ji nechal poslat na pobočku v Praze, kde jsem si ji vyzvedl, abych ji mohl opět používat. Podle informací se Bikers Crown snaží každou vestu maximálně do tří pracovních dnů, aby zákazník nemusel čekat a jezdit bez adekvátní ochrany.

Ceník servisu airbagu Alpinestars Tech-Air® 5 při zakoupení v Bikers Crown

  • Pravidelná kontrolní prohlídka minimálně 1x za 24 měsíců nebo za 500 hodin v provozu 0,- Kč + možnost speciálního čištění za 299 Kč (běžná cena 1290,- Kč)
  • Výměna bombiček (po první a druhé aktivaci) 2990,- Kč (práce technika ZDARMA) + možnost speciálního čištění za 299 Kč (běžná cena 3990,- Kč)
  • Kompletní servis airbagu po pádu + nové bombičky (po třetí aktivaci airbagu) 6990,- (práce technika ZDARMA) + možnost speciálního čištění za 299 Kč (běžná cena 7990,- Kč)
  • Čištění, praní a sušení airbagové vesty Tech-Air® 5 ve speciálním servisu Tech-Air® v Chlumci nad Cidlinou. Kompletní vyčištění maximálně do 3 dnů 299 Kč

Cestování letadlem s elektronickou airbagovou vestou

Jelikož vestu používám i při ježdění v zahraničí, kam v převážné většině případů cestuji letadlem, doporučuji všem se informovat u letecké společnosti, za jakých podmínek lze airbagovou vestu letecky přepravovat. Podle vlastních zkušeností letecká společnost vyžaduje certifikát, který na požádání vydá prodejce, v tomto případě Bikers Crown a pak se také rozhoduje, zda vesta bude přepravována v nákladovém prostoru společně s těžkými kufry nebo na palubě letadla s příručními zavazadly. Sám jsem se přesvědčil, že každý přepravce si způsob přepravy řeší sám, protože na to neexistuje jasné pravidlo. Důvodem jsou jednak bombičky a pak také integrovaná baterie. Vtipná byla právě cesta do Španělska s domácí společností Smartwings, kdy si mě jedna přepážka přehazovala s druhou jako horký brambor a  nakonec prý musel rozhodnout samotný kapitán letu, který určil místo pro přepravu na palubě letadla. Důvodem prý nejsou bombičky, jako spíš baterie.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 45 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
ZdenalH přispěl 15 Kč
Petr7474 přispěl 15 Kč
Z1000SX_Petr přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Související firma
  • Bikers Crown

    Prodej motocyklového příslušenství, náhradních dílů a doplňků pro všechny typy motocyklů. Oficiální distributor více než 40 světových značek pro Českou republiku a Slovensko. Velkoobchodní distribuce v dealerské síti prodejen a servisů, sít vlastních maloobchodních prodejen, profesionální e-shop se ...




TOPlist