journeyman_brezen




VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Xkremilek (1) napsal 21.01.2022 v 21:35

Někde jsme slyšel názor že chrániče páček s kovovou výstuhou radši nedávát. Že hrozí přimáčknutí prstů.

Eso_Rimmer (383) napsal 13.10.2020 v 16:07-1+1

prestal jsem cist v momente, kdy autor napsal, ze pneu TKC 80 je vylozene offroadova. to, ze clovek umi s masninou po prednim, po zadnim a ja nevim co jeste, evidentne neznamena, ze se automaticky orientuje ve vsech zakladnich vecech, ktere chce komentovat.

petr1000001 (197) napsal 10.10.2020 v 15:41

Tak pročet jsem celou debatu (včetně Targusova odkazu na cestopis) a zjistil jsem,že nejlepší je stařičká kývačka ,kombinovaná se skůtrem...
To je vložené do téhle debaty trochu úlet ne ???
Stejně tak jako zatvrzelý názor co všechno je tu špatně...

Pedl (174) napsal 09.10.2020 v 13:25+2

Pro mě bylo nejdůležitější v terénu mít dobrou přední pneu. Když u těžkého cendura klouže předek, tak se člověk nejvíc zapotí a né vždy to jde zachránit plynem. Hodně se mi osvědčila Metzeler Unicross, překvapivě dobrá i na silnici a slušný nájezd pokud člověk jezdí rozumně. https://www.motorka...k/2018-09/290037.jpg

vilemx (228) napsal 09.10.2020 v 11:05+7

Podobně jako jízdu s velkým endurem v opravdovém terénu neberou vážně někteří motorkáři, tak k tomu přistupují i někteří výrobci doplňků. Proto chce pečlivě vybírat zejména padáky a šusplechy, které mají vyřešené i odpovídající uchycení - aby sneslo sílu, která na ně působí při žuchnutí té čtvrt tuny. Jen vzhled by neměl být prioritou.

Zadní madla je dobré nahradit nosiči kufrů, které dokáží ochránit i tlumič výfuku a podsedlové plasty.

Stejně to chce pohlídat i to, jestli se konstruktér neseknul a třeba s vidlí zabořenou na dorazech a v rejdu se o padák nebo šusplech nezasekne blatník nebo brzdová hadice. Jestli se "nezbytná" mlhovka při pádu neprotočí a neudělá do kapoty díru. Jestli při propružení řídítka v uložení a při nárazu do max. rejdu, kdy na konec řídítka působí obrovská síla, bástr (nebo držák navigace) nezlomí plexi nebo masku...

No a neustálé remcání, že tyhle motorky nejsou do terénu, ale tak maximálně na polňačku - pokud se je člověk naučí ovládat, což prostě není hned a ne každý to nakonec zvládne, tak jízda na nich je mnohdy i pohodlnější a méně únavná, než pro jiného s "lehkou" motorkou. Zvlášť, pokud se veze i nějaký ten bágl.

ZDENY777 (15) napsal 08.10.2020 v 23:28+1

Ty padáky co tam má jsou dobrá parodie, když vidím to uchycení. Vídeo poučné, ale každý k tomu musí dojít sám. Každopádně pokud to jede dá se to ukočírovat, pokud je člověk nucenej v terénu zastavovat, tak riziko pádu stoupne o 90%.

nepirum (29) napsal 08.10.2020 v 22:11

Díky za článek. Osobně ale už nechávám na stupačkách gumy. Zubatá stupačka mi před lety vyrvala kus masa z nohy. Navíc se mi stávalo, že traktor. vzorek na enduro botách se o zuby zasekl když jsem chtěl dát nohu dolů. Na gumy jsem si zvykl a není problém ani při brodění.

PetNed (37) napsal 08.10.2020 v 20:52+2

Ahoj, zdravím vespolek. Děkuji za článek, potěší .
K těm základním věcem bych určitě přidal sklápěcí zrcátka. Na př. Vicma, ks/300 Kc. Uplně automaticky při nájezdu na šotolinu je sklopím a tím pádem veškeré odložení "krátká noha" chytají blastry. Navíc při prújezdech křakama zrcátka nepřekáží. Při přejezdech vyklopím levé a je to.

Brukev (841) napsal 08.10.2020 v 19:35-1

Děkuji za článek ... nechť si každý vybere ...

IVlaďo, mám prosím dotaz ( docela jste se mi článkem trefili do plánování motodovolené ) .

Pristi rok planujeme z Čech po ose směr Andora, Španělsko, Portugalsko a z5...

Je tedy jasné, že cca 80% budou silnice a z časových důvodu se bohužel asi nevyhneme dálnici. Nicméně si občas chceme dat i nějakou tu šotolinu ( proto E a P ) .... no a dilema je na světě ... co obout ... prosím tedy o radu ... je potřeba dodat že jsme poměrně svižná skupinka sedlajici motky typu GS a KTM Adv ( ps. Ty motorky zvládnou v terénu mnohem víc než si zdejší koumáci vůbec dovedou představit a jejich hranice jsou často daleko za hranou umění pilota ...

Předem děkuji za radu
Mirek

7 reakcí

iVlada
iVlada 09.10.2020 v 10:26

Ahoj Mirku, no přesně jak píše Targus, zvážil bych, jestli nevyrazit na nějaké dosluhující gumě, která by ale cestu ještě vydržela a to i na vodě. Kromě toho by při dálničních přejezdech tolik nehučela, jako nějaká o kus více terénní pryž. Tady je potřeba poznamenat, že terénní vzorek nemizí nikdy rychleji, než při jízdě po asfaltu/dálnici rovně nad 120km/h a... pokud jste svižná parta jak píšeš, asi byste jim na silničních přejezdech dali pěkně za uši. Pak před lítáním po španělských šotolinách přezout na sadu pneumatik typu TKC 90, E-09, Trailmax Mission, Anakee Wild, která by tam měla fungovat skvěle. Sám jsem tam na podobných gumách jezdil a byl maximálně spokojen jak v terénu v horách, tak na klikatých silničkách v okolí.


hrochi (155) napsal 08.10.2020 v 19:08+2

Na cenduro mám jinou teorii:
1. Neřeším co nejvíc pojedu, ale co nejhoršího pojedu. Terénní pneumatika na asfaltu funguje, ale silniční pneumatika v kluzkém terénu nikdy nefunguje.
2. Zaplatím více za pneu, méně za opravy ze zbytečných pádů.
3. Na motorku nevěším další lešenářské krubky a jiná břemena (zkuste si zvážit, co vše na ni navěsíte) a radši něco sundám (třeba lion baterka vs olovo, těžký nosič spz, některé těžké výfuky, atd. gram ke gramu).
4. S sebou však vždy: navigaci (mobil, mapy.cz), aspoň přední duši (dozadu lze nacpat), pudr, lepení, montpáky kombinované s klíči na kola (hliník nebo provrtat), obě zkrácené páčky (do Koločavy nechceš jet na zadní brzdu), svařit 10+12mm (japonci) klíč, imbus+šroubovák, opravnou sadu lanek a 3 metry placatého smotaného padákového lana na tažení (kamarádů co zanedbali údržbu) za stupačku. Pokud potřebuji na víc dnů tak do vodáckého pytle plátěné boty, co nejlehčí funkční prádlo, spacák a jednovrstvý tesco stan proti medvědům (ta barva je vyděsí), půlku kartáčku a reklamní vzorek zubní pasty, druhý vak karimatka a dovnitř tyčky od stanu. Třetí pytel (neopren od velkého laptopu) na piva neb jsem je jako začátečník furt ztrácel a takhle drží pod gumicuky krásně. Jo a hodí se doma zkontrolovat pas a techničák od moto.

Mig_35 (345) napsal 08.10.2020 v 17:37

Dunlop Trailmax mission - už je někdo testoval? sada vyjde na pět tisíc a omlouvají to tím, že vydrží 12-15 tkm /viděl jsem na Mitaskách nájezd 20 tisíc u velmi vlažných pilotů:) za mě bych takový vzorek ani nechtěl, buď něco pořádného, nebo vůbec nic, spokojen opakovaně s Anakee Wild - umožní mi když je zle jet na asfaltu 220 bez zaváhání motorky a v terénu zvládnou kde co, s výjimkou bláta, ale to už musí být pořádně "řídká" pneumatika... zase jejich výdrž není nic extra.
Mitas vzhledem k jejich unikání pro "dvojí použití" vůbec ne, tzn. jen s duší a měnit to někde v divočině, no potěšpánbůh... u moderní motorky se prostě očekávají bezdušové ráfky a podle mého se prostě s takovou motorkou nejede takové peklo, aby bylo vážné riziko zdeformování ráfku.

K167 (1435) napsal 08.10.2020 v 16:24+1

Malá zkušenost ohledně pneumatik: ne vždy platí, že čím je pneumatika hrubší s výraznějším dezénem, tím je vhodnější pro jízdu mimo silnici. Na R1200GSA jsem měl Pirelli Scorpion Trail II, což je pneu od pohledu hladká. Moje zkušenost je taková, že opravdu bezvadně zvládá nejen suchou i mokrou silnici, ale je možné s ní bez stažené prdele jezdit po štěrkových cestách (vydrží i ostřejší kameny) i po cestách polních nebo přes louku, neposral jsem se ani na suché trávě (dokonce jsem se tam citil lépe než na synově lehkém DT125R s výraznějším vzorkem). V bahně jsem samozřejmě hned "letěl", ale i takové úseky se s těmito pneu nechaní projet tak, že jdete vedle motorky, ovladate si plyn a spojku, motorku tím provedete a za bahnem si zase nastoupíte (jasně, že pro zkušenější jezdce je takové počínání zbabělé, ale pro tatíka, který se po projížďce zase musí vrátit k "živení rodiny", snad omluvitelné). A vlastně právě pro ty tatíky to sem hlavně píšu. Ale bacha na stáří pneu.

Deadman (25) napsal 08.10.2020 v 14:55+1

Dovolím si nesouhlasit s "není to guma ryze offroadová, jako třeba E-09 Dakar nebo TKC 80".
Naopak, TKC 80 a E-09 jsou cestovní univerzály, na kterých bezpečně dojedete do Albánie a zpět, aniž by vám vzorek zmizel před očima. Přitom se v terénu neztratí, ale je to kompromis.
Ryze offrodová guma je například C-02, která vám v terénu poskytne maximum, ale na silnici je to jen na kratší nutné přejezdy. Pokud to máte 10km do vašeho offroadového ráje, pak je to dobrá volba. Pokud jedete na dovolenou, musíte je vézt na nosiči a přezouvat až na místě.

V článku mi chybí problematika řadící a brzdové páky, které také občas dojdou k újmě, ani nemusíte lehnout. Stačí trčící pařez v trávě.
I dobré blástry páčky neochrání vždy. Dále pomůže páčky zkrátit o třetinu délky, pravděpodobnost zlomení tím klesne asi 3x. Stále je ale důležité vozit sebou náhradní spojkovou páčku a základní nářadí na její výměnu. Druhovýrobní páčka stojí pár korun a zachrání vás v těžko řešitelné situaci. Podobné je to s řadičkou. Když přijdete o brzdu, máte ještě druhou. Nicméně páčka přední brzdy je skladná.

2 reakce

iVlada
iVlada 08.10.2020 v 16:27

Jasně, ale i v článku zaznělo, že jde o úplný základ, který by neměl chybět. Samozřejmě existuje moře dalších chráničů a vychytávek, které ovšem už nelze brát jako ryzí základ a mohl by jim věnovat další samostatný článek.

Ano, souhlas, pneumatiky čistokrevně offroadové jsou například zmíněné C-02 a něco jsem na nich najel, ale TKC 80 nebo E-09 patří mezi rozumné obutí vyhovující offroadovému ježdění na motorkách této kategorie, kdy se jezdí jak v terénu, tak po silnici,a které jsou pro takovou jízdu homologované.

Díky za názor.


CRF1000 (91) napsal 08.10.2020 v 13:00+3

slovo enduro je v pohodě, kdo žije ve středních Čechách, ten jezdí úseky připomínajícími lehký terén...když se tady opravuje tryskovou technologií, zametení štěrku se jen platí, ale neprovádí../ SČ kraj i s jeho slavnou správou komunikací/ asfaltové hady se nesypou štěrkem ale zůstávají hladké a kluzké...asfalt z kropičky se maximálně ohřeje autogenem nebo lampou aby se rozlil...

Targus (428) napsal 08.10.2020 v 10:22-5

Cestovní enduro je tzv. oxymoron, neboli protimluv. Tedy něco jako kdybychom chtěli do klasických kamen přikládat vodu namísto dřeva nebo uhlí.
Samozřejmě, že v kamnech lze topit i vodou, ale musí se to umět a musí se k tomu vytvořit podmínky. Neboli vytvořit něco podobného, jako je tato věcička, která zvedá výkon ve spalovacích motorech.
https://www.highperformanceparts.cz/vstrikovani-vody-a-metanolu-snow-performance-stage-1-diesel.6376?gclid=EAIaIQobChMI-pWhw8Wk7AIVDKh3Ch0PHA2HEAQYAiABEgINbfD_BwE

Finální výsledek úpravy těžkých motorek do terénu pak můžeme vidět na soutěžích typu Dakar.
Je ovšem otázkou, kolik z nás na to má. Jak jezdecké předpoklady, tak i finanční zdroje.
A je otázkou, kolik z nás se dostane na taková místa, kde takto upravenou motorku můžeme OPRAVDU VYUŽÍT, a to nikoli takovým způsobem, že ji pouze postavíme na parkoviště před hospodou.

Jako příklad bych uvedl svého dobrého známého, který si pořídil těžce zánovní Gé eSo, narval do něj spoustu peněz, aby za tři roky pochopil, že tudy cesta opravdu nevede a přikoupil si opravdu lehké enduro (250 ccm), se kterým řádí na ostravských haldách.

15 reakcí

iVlada
iVlada 08.10.2020 v 16:17

Díky za komentáře, ale nezlobte se, souhlasit nemůžu. I mašina takového kalibru a takové váhové kategorie dokáže v terénu poměrně dost. Ano, primárně je určena na cestování po silnicích, šotolinách i v lehčím terénu, nicméně obutá do rozumných gum dokáže divy a sám patřím mezi jedince, kterým dokáže v těžších podmínkách vykouzlit úsměv na tváři a rád do něj vlítnu. Funguji v motoškole Míry Lisého, kam majitelé cestovních endur, cendur, adventur, mastodontů, advíků, (je fuk jak tomu kdo říká) ve velkém přijíždějí a chtějí své offroadové dovednosti někam posunout. Například Africa Twin má rozumné zdvihy pérováni, také slušnou světlou výšku i ergonomii pro jízdu ve stoje, a to rozhodně není záležitostí asfaltu, ale především lehčího terénu. Proto je dobré motorku chránit a eliminovat škody, zejména pak exponovaných dílů. Už jsem viděl padnout hodně ADV mašin a mám zpětnou vazbu, jak vypadá motorka bez padáků, a jak s nimi.
Jen dotaz závěrem, kolik toho máte naježděno na takové motorce? Doporučuji vyzkoušet a pak hodnotit, k čemu protektory jsou a vlastně celá motorka jako taková.


vitik (74) napsal 08.10.2020 v 09:16+2

Kdo nepadá, jezdí pod svý možnosti. Takže padák na každou motorku

RosSV (69) napsal 08.10.2020 v 08:38+4



pro jistotu




TOPlist