yamaha_demo_tour




10 tipů, jak snížit spotřebu paliva

Ceny pohonných hmot nehorázně stoupají. Jednou za to může zvýšení spotřební daně, podruhé Kaddáfí, a když se zklidní situace v Libyi, pro změnu je zase slabá česká měna. Velké iluze o tom, že litr benzínu zlevní na loňských 33 kaček, si nedělají ani největší optimisté, ale nějaké možnosti jak udržet výdaje na uzdě pořád zbývají. Je to prosté: míň jezdit, nebo snížit spotřebu.

Až se budete příště při placení rozčilovat nad drahotou benzínu, třeba si vzpomenete na některý z následujících tipů. V žádném případě je neberte jako univerzální recept na perpetum mobile, spíš jako námět k zimnímu zamyšlení nad tím, co by se dalo v nové sezóně dělat lépe.

Zahřívání motoru

Tradiční motorkářský rituál sice k zahájení vyjížďky nerozlučně patří, ale většina moderních motorů s elektronickým vstřikováním paliva je připravená k jízdě i bez zahřívání, aniž by hrozilo jakékoli poškození. Když po nastartování motor neběží v extrémně nízkých otáčkách nebo nepravidelně, můžete vyrazit na cestu bez čekání. Jakmile ze svého rozvrhu dne vyřadíte pět minut čekání u motorky brumlající na volnoběh, ušetříte tím nejen drahocenný čas a palivo, ale pomůžete motoru rychleji dosáhnout provozní teploty, čímž se zvýší účinnost spalování a následně sníží spotřeba paliva.

Tlak v pneumatikách

Jedním z nejvlivnějších faktorů, ovlivňujících spotřebu paliva, jsou správně nafoukané pneumatiky. Doporučené tlaky bývají obvykle uvedeny na štítku, nalepeném na kyvce nebo pod sedlem. V každém případě je najdete v uživatelské příručce. Pravidelná kontrola a udržování pneumatik ve správně nafoukaném stavu nejen výrazně zlepší spotřebu paliva, ale také zlepší ovladatelnost motorky a přidaným bonusem je pomalejší sjíždění gum.

Údržba

Pravidelná péče motorce prospívá, o tom není pochyb. Dodržovat režim předepsané údržby je to nejmenší, co můžete pro optimalizaci spotřeby udělat. Zanesený vzduchový filtr, opotřebené nebo nevhodné zapalovací svíčky, či špatně seřízené ventily mohou každý ujetý kilometr pěkně prodražit. O tom, že část výkonu a potažmo paliva přichází nazmar, když se špatně vracejí brzdové pístky, nebo drhnou ložiska v kolech, asi není nutné příliš pochybovat. Určitou negativní roli může hrát dokonce i problém v elektroinstalaci. Dejte motorku do pořádku - zimní čas je na to ideální.

Plynulá jízda

Během delších přesunů se snažte soustředit na udržení konstantní rychlosti, plyn přidávejte zvolna, a vyhněte se zbytečnému brzdění. Dívejte se daleko dopředu a předvídejte blížící se důvody pro zpomalení – nemusíte pak brzdit na poslední chvíli, a zbytečně měnit dynamickou energii na tepelnou. Kromě toho platí, že plynulá jízda = bezpečná jízda. Je nesmysl vyřadit režim plyn-brzda-plyn úplně ze svých jezdeckých návyků, protože s hladinou adrenalinu v alpském průsmyku prostě jinak nepohnete, ale na přesunu z Čech do Rakouska se dá plynulou jízdou ušetřit pěkných pár litrů. Benzínu, pochopitelně.

Kam ten spěch?

Většina současných motorek - a hlavně jejich výrobců – se celkem oprávněně chlubí oslnivým, dechberoucím, úžasným a kdovíjakým výkonem. Raketová akcelerace také nemusí být pokaždé jen planým slibem z reklamního letáku, proč to ale zkoušet při každém rozjezdu od semaforu? K povzbuzení ega stačí vypálit z křižovatky jako střela jednou nebo dvakrát za odpoledne, pak si zase vzpomeňte na cenovku u stojanu s naturalem a buďte chvíli v klidu. Zrovna tak nemá cenu trhat rychlostní rekordy na D1 mezi Prahou a Brnem, určitě existují mnohem zábavnější trasy, kde můžete předvést nejen parametry svého biku, ale hlavně svoje jezdecké umění.

Nadváha za příplatek

Čím víc kilogramů se na vašem stroji nachází, tím víc práce má motor a o to větší hlad pak dostane. Pokud máte na motorce napevno přimontované kufry nebo brašny, je dost pravděpodobné, že v nich vozíte zbytečnosti sem a tam. Udělejte si inventuru a věci, které nepotřebujete každý den, nechte v garáži. Pokud jsou kufry nebo brašny sundavací, nemá cenu je s sebou vozit prázdné. Zadní kufr sice dobře poslouží spolujezdkyni jako opěrka, ale pokud by to měla být jeho jediná funkce, nebo dokonce většinu cesty pojedete sólo, zvažte ekonomickou stránku věci.

Miřte přesně

Při čerpání tak drahé tekutiny, jako je poslední dobou benzín, se vyplatí trocha opatrnosti. Když ve stresu přiletíte ke stojanu, a začnete nedočkavě lít palivo do hrdla, aniž byste odložili rukavice a přilbu, snadno se hořlavina rozbryndá všude kolem. Tankujte v klidném postoji, držte pistoli zasunutou v nádrži pod optimálním úhlem, a po skončení nechte zbytek z hadice vykapat do nádrže. Kromě pár ušetřených desetníků vám bude odměnou zachovalý lak na nádrži.

Zalehnout!

Aerodynamika má na spotřebu rovněž podstatný vliv – v ideálním případě by se motorka měla protáhnout masou vzduchu jako pověstný nůž máslem. Kapotáže a plexištítky už dostaly svůj vhodný tvar v aerodynamickém tunelu, to ostatní máte ve svých rukách. Čím vyšší rychlost, tím víc se zvyšuje spotřeba s každou částí těla, vyčnívající z čelního profilu. Zvlášť při rychlé jízdě se proto pořádně schovejte za plexi, a snažte se vytvořit s motorkou co nejkompaktnější celek. Také všechna zavazadla, a vysoké turistické štítky zhoršují aerodynamiku, proto předem zvažte jejich použití.


Tempomat? Ano!

Jak už bylo řečeno, konstantní rychlost snižuje spotřebu paliva. Průběžným hlídáním tachometru můžete vydělat pěkných pár kilometrům jednu nádrž, ale pokud jste majitelem tak luxusního prvku výbavy, jakým je tempomat, rozhodně ho používejte, co nejčastěji to jde. Elektronika je mnohem citlivější než vaše zápěstí a při cestování po dálnici dokáže ušetřit ještě víc.

Zůstaňte na asfaltu

Možnost zajet kdykoli na nezpevněnou cestu sice dává jezdcům na endurech pocit neomezené svobody, a jízda v terénu je pro většinu z nich mnohem víc vzrušující, ale je třeba si uvědomit, že každá legrace něco stojí. Než se příště vydáte zkratkou přes les, která je sice delší, ale je tam horší cesta, počítejte s mnohem vyšší spotřebou paliva. Nevyplatí se ani obrácená varianta – když se vydáte na přejezd po asfaltu na terénních drapácích, prodraží se cesta nejen na otrhaných špuntech, ale i na projetém benzínu.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (198x):



TOPlist