ktm_zari




Zero bude Polarisu pomáhat s elektrickými offroady a sněžnými skútry

Americký gigant Polaris se značku Zero Motorcycles pokoušel koupit již v roce 2014. Nebyla však na prodej, a tak o rok později koupil konkurenční krachující Brammo. Nyní nepřímo přiznává, že to nebyl zrovna kšeft století, když žádá Zero o pomoc při vývoji. Spolupráci podepsaly obě strany na konci září, trvat má 10 let. Týkat se bude výhradně bláta a sněhu.

Když se před lety rozjížděl byznys elektrických motorek a skútrů, bylo jasné, že z těch nadšeneckých projektů přežijí jen ty nejsilnější. A vítězem téhle soutěže o nejlepší elektriku se už před pár lety stala americká značka Zero Motorcycles, ta je aktuálně lídrem na poli volty poháněných velkých motocyklů. Byla tady spousta konkurentů, někteří s velkým potenciálem, ale jelikož ten výsek tržního jednostopého koláče je v tomto případě naprosto miniaturní, šlo hlavně o to, kdo to ufinancuje. Zero mělo štěstí, podpořené pochopitelně i prvotřídní technikou.

Od prvního modelu Dual Sport přes SR až po dnešní SR-F. Zero je právem jedničkou v elektrice

Brammo bylo ve své době velkým konkurentem Zera, jeden čas to dokonce byl boj hlavně mezi těmito dvěma značkami, jenomže to nakonec bylo Brammo, kdo ho neustál ekonomicky, a skončilo pod křídly koncernu Polaris. Ten novou značku vůbec neměl v plánu udržovat při životě, už takhle měl dost starostí s Victory, jejíž pozice začala být s rozjíždějícím se projektem znovuzrozeného Indianu čím dál složitější – vlastně jediným motocyklem, který pod novým vlastníkem vznikl, byl naháč Empulse TT vycházející ze stejnojmenného modelu Bramma, který byl představen coby Victory, ovšem zanikl krátce poté i s touto značkou. Novému majiteli to žíly zřejmě moc netrhalo, on stál o Brammo kvůli technologiím. V elektrice totiž viděl a evidentně vidí pořád velkou budoucnost. V roce 2011 koupil francouzskou značku Goupil, výrobce malých užitkových vozidel (takové multikáry), a americkou GEM (malé shuttle busy), v roce 2016 značku Taylor-Dunn (skladové nebo letištní vozítka), ale to bylo všechno silniční, a Polaris je přeci mnohem pevněji svázán s terénem. Technologie Bramma byly hned využity při vývoji side-by-side autíčka Ranger EV, jež bylo jedním z prvních elektrických vozidel v terénním segmentu a v USA se dodnes jedná o nejprodávanější elektrický offroad.

Victory Empulse TT, jediný elektrický motocykl, který vznikl po akvizici značky Brammo. Jeho technologie byly použity v Rangeru EV

Ovšem zdá se, že potenciál Bramma byl již vytěžen a Polaris potřebuje své elektrické aktivity trochu akcelerovat. Zejména poté, co jeho největší rival BRP, do jehož portfolia spadá především značka Can-Am, před rokem představil svou elektrickou představu o budoucnosti, v níž figurovaly motocykly, tříkolky, vodní skútry nebo motokáry. Polaris přišel s dlouhodobou strategií nazvanou „rEV´d up“ (taková slovní hříčka, která se fakt blbě překládá, má to co dělat se zvyšujícími se otáčkami a do toho zkratka EV), jejímž cílem je být číslem 1 v elektrifikaci kategorie powersport – do roku 2025 chce Polaris nabízet svým zákazníkům elektrickou alternativu k benzínu v každém ze svých klíčových segmentů, přičemž první produkty vzešlé z partnerství se značkou Zero by měly debutovat již příští rok.

Jak již bylo řečeno na začátku, spolupráci obě značky uzavřely na dobu 10 let a je postavená tak, že Polaris bude vyvíjet, vyrábět a prodávat elektrická terénní vozidla a sněžné skútry za použití pohonných jednotek, hardwaru a softwaru Zero. Vidíte, silnice je z toho venku! Čili žádná elektrická tříkolka Slingshot a především žádný elektrický motocykl Indian. Pokud by přišel, nebude (nebo neměl by) mít nic společného se Zerem, které si do svého revíru, který tvoří silnice, nechce vpustit ani svého strategického partnera. Asi dobře ví proč.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist