ktm_srpen




Yamaha vylepšila svou elektrickou trialku a pošle s ní 44letého Kuroyamu do mistrovství světa!

Yamaha představila elektrickou trialku nazvanou TY-E 2.0 a plánuje ji přihlásit do vybraných soutěží mistrovství světa FIM v letošním roce. Nechme teď stranou ekologický plán Yamaha Motor Group pro rok 2050 o uhlíkové neutralitě ve všech jejích obchodních aktivitách a podívejme se na stroj jako takový.

Jak naznačují číslice 2.0 v názvu motocyklu (ajťáci pochopili), jedná se o druhou generaci motocyklu TY-E představeného v roce 2018, tedy před čtyřmi roky. Tehdy při jeho představení na výstavě Tokyo Motor Show Yamaha prohlásila, že se jedná o pouhý prototyp určený k výzkumu a vývoji a že se absolutně neuvažuje o sériové výrobě tohoto trialového motocyklu. A skutečně se čtyři roky nic nedělo. Až tedy na to, že Yamaha motocykl přihlásila do světového poháru FIM v kategorii Trial-E v letech 2018 a 2019, nicméně Kuroyamovi, legendárnímu továrnímu jezdci, se pohár získat nepodařilo.

Trochu nečekaně se proto na konci března objevila nová verze tohoto motocyklu, který byl vzápětí opět představen na výstavě Tokyo Motor Show. Zároveň Yamaha oznámila, že se její vývojový jezdec Kenichi Kuroyama s tímto motocyklem zúčastní vybraných soutěží letošního trialového mistrovství světa. Zdali dvou, tří, nebo všech šesti – toť otázka. Letošní seriál má na programu šest podniků (plus Trial národů), z toho budou čtyři dvoudenní, takže deset jednodenních soutěží.

Nový akumulátor s 2,5x větší kapacitou

Oproti minulým letům není letos vypsán světový pohár Trial-E, což znamená, že se nejen Yamaha, ale i kterýkoliv další zájemce s elektrickým motocyklem bude muset přihlásit do některé z kategorií, kde bude soupeřit se spalovacími motory. V praxi to může být buď vrcholná kategorie TrialGP (nepravděpodobné), nebo spíše „druhá liga“ Trial2. Podle původního plánu měl Kuroyama startovat na první letošní soutěži mistrovství světa doma v Japonsku, tato soutěž ale byla zrušena. Podle toho, co napsal samotný Kuroyama do svého japonského blogu, měl startovat v kategorii Trial2.

Pro trialové motocykly se spalovacím motorem je stanoven minimální váhový limit 69 kg, elektrické motocykly nemají předepsanou minimální hmotnost. Asi se předpokládá, že vezou těžký akumulátor…

Kenichi Kuroyama startoval s původním prototypem ve světovém poháru Trial-E 2018 a 2019

Jaká tedy je nová Yamaha TY-E 2.0 neboli druhá generace? Na první pohled se příliš neliší od prototypu představeného před čtyřmi roky, už tehdy šlo o velmi promyšlený progresivní stroj. Trochu se sice změnil design blatníků či „nádrže“, jinak tvarovaná je ližina pod motorem, tedy nic převratného. Výrobce samozřejmě uvádí, že byly vylepšeny parametry pohonné jednotky, která zůstává jednorychlostní s hydraulickou spojkou. Podrobnosti známy nejsou. Největší změnou tak zřejmě bude akumulátor, který má mít 2,5x větší kapacitu při objemu zvětšeném jen o 20 %. Protože při soutěži není čas akumulátor dobíjet, je konstruován tak, aby šel rychle vyměnit, v podstatě stejně rychle jako dolijete benzín do nádrže „normálního“ motocyklu. Přepracován byl i páteřový rám, který má mít průřez X a je vyroben z uhlíkových kompozitů (je zajímavé, že rám motocyklu, který má za cíl uhlíkovou neutralitu, je vyroben z uhlíku…). Yamaha uvádí hmotnost motocyklu „nad 70 kg“ a věří, že stroj dokáže jezdci poskytnout ještě více zábavy než spalovací motor.

Kenichi Kuroyama je stále špičkový jezdec, a přestože mu bude v červenci už 44 let, je stále aktivním jezdcem, dokonce pravidelným členem národního týmu v Trialu národů, a Yamaze je věrný dlouhou řadu let, ačkoli Yamaha už dlouhá léta trialové motorky nevyrábí (Kuroyama v Japonsku jezdí na prototypu se čtyřdobým motorem, který vychází ze starší Scorpy). V posledních letech se vždy účastnil i domácí soutěže světového šampionátu. Naši fanoušci ho znají už od roku 1995, kdy jako 16letý zazářil na mistrovství Evropy v Nepomuku na Betě. V roce 1987 u nás startoval i jeho otec Ichiro na Hondě, na mistrovství světa v Říčanech obsadil 29. místo a malý Kenichi (tehdy 9letý) ho na trati sledoval na kole.

16letý Kenichi Kuroyama v Nepomuku 1995 – 38letý Ichiro Kuroyama v Říčanech 1987

Letošní „překopaná“ elektrická trialka od Yamahy působí velice propracovaně a asi by nepřekvapilo, pokud by se v následujících letech přeci jen objevila v sériové výrobě. Na tu si dosud troufla jen francouzská Electric Motion, která dokonce chystá účast dvou jezdců na letošní květnové Skotské šestidenní.

Informace o redaktorovi

Petr Hájek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist