husqvarna_svartpilen_801_2




Kuberg Cross Hero: Šum svistu

Stále častěji se nám v redakci objevují elektro motorky. Tentokrát došla řada na českou značku Kuberg pro nejmenší, a tak jsem svou roli chtě nechtě předal svým synkům. Než jsem Cross Hero přivezl domu, čas se prý táhl celou věčnost. Alespoň tak mi to junioři podali. No a pak ta radost za řidítky, to se snad ani nedá popsat.

Kapitoly článku

Elektromotorky české značky Kuberg nejsou na našem portálu žádnou novinkou. Mini motorky pro začínající krosáky však ano, a proto jsem roli „testmena“ musel přenechat svým lumpíkům. Popravdě, po motokrosovém Kubergu skočili v tu ránu a testování brali pořádně zodpovědně. Když už se čas nachýlil a měli jsme motorku vracet, stále prý potřebovali další čas v sedle, aby všechno dokázali dobře zhodnotit a popsat. Já to ale chápu.

Značka Kuberg velice úspěšně funguje už od roku 2009 a za svou existenci vyprodukovala pěkných pár tisíc elektromotorek, které se prodávají po celém světě. Vtipné je, že za vším stojí děti, přesněji řečeno dcera zakladatele pana Kubánka, pro kterou první mini motorku postavil. Pak už to šlo jako po drátkách a v nabídce se objevilo hned několik mašin. Pro ty nejmenší je to tento motokrosově laděný model Cross Hero, společně s trialem Hero. Pro otrkanější juniory je připraven ostřejší model Cross X-Force Pro 50. Mimochodem ten už fakt jede, o tom jsem se přesvědčil sám na parkovišti, když jsem zkusil vzít za plyn. Nechtěl jsem tomu věřit, ale v mžiku letěl po zadním a také proto jsem pro kluky vzal nejprve Cross Hero a X-Force ještě na chvíli odložil. Kromě dětských mini elektrik jsou v nabídce modely pro dospělé pod označením Freeride. Právě o dospělém Kubergu a jeho dovednostech už něco napsal Martin.

Jen pro zajímavost, v Anglii už mají děti svůj Kuberg šampionát v rámci Arenacrossu a značka nabízí velice zajímavé podmínky pro účast. Za paušál dostanete k dispozici motorku, licenci, tovární oblečení, ale i pojištění a vstup pro ostatní členy rodiny. Podmínkou je věk závodníka pět let. U nás se loni jel v rámci MMČR Supermoto první ročník dětského supermota S7 AKU právě na strojích Kuberg a prý to byla velká pecka. Pokud bude příležitost, přineseme reportáž z letošního ročníku, protože dětské závody mají neskutečnou atmosféru a jejich odhodlání je veliké. Důležité je, aby se děti bavily a měli z ježdění radost.

Ale zpět k nejmenší motokrosové elektro motorce Cross Hero. Jde o motorku pro děti od pěti do dvanácti let, ovšem uveze i dospěláka a dokáže pelášit téměř třiceti kilometrovou rychlostí. Motorka má trojici pevně uložených baterií na místě, kde benzínové motorky mají motor a nabíjí se pomoci obyčejné nabíječky z běžné 220V zásuvky. Pro stoprocentní nabití je potřeba motorku napíchnout na šest hodin. Potom výrobce slibuje až dvě hodiny ježdění, což se však odvíjí od faktorů, jako je váha dítěte, rychlost a terén, ve kterém se pohybuje.

Rám je vyroben z ocelových trubek a zadní vzduchový tlumič DNM AO-42AR se dá lehce nastavovat, stejně jako přední vidlice Spinner Grind Air se zdvihem 50mm. Brzdy jsou hydraulické Tektro Auriga a podobně jako pérování mají svůj původ u kol. Všechny komponenty jsou velice kvalitní a působí robustně, jako celá motorka. Sedlo leží ve výšce 63 centimetrů a řidítka ve výšce 83 centimetrů. Motor produkuje až 3000 W a výkon je přenášen na zadní kolo řetězem, přičemž motorka má jednu rychlost a hmotnost motorky třiatřicet kilo.

Ovládání Cross Hero je jednoduché a vlastně úplně stejné jako u malých benzínových motorek. Přední brzda je na pravé straně řidítek a zadní na straně levé straně, takže nohy neovládají nic. Děti tedy pouze přidávají plyn a brzdí. Jako táta vřele vítám bezvadnou funkci, kdy lze nastavit maximální limit plynové rukojeti. Stačí jednoduše postavit motorku na boční stojan, podržet tlačítko za krkem řízení, zvednout zadní kolo a podržet plyn. Limit se určuje podržením plynu v požadovaném maximu otáček zhruba na pět sekund. Potom se výkon automaticky přeruší a tím je limit motoru nastaven. Dítě potom nemá šanci dát víc plynu, než mu rodič nastaví. Tohle je moc chytrá věc, která člověku ušetří pěkných pár horkých chvilek, kdy se špunt rozjede a valí to pryč, jen se mu hlava třepe.

Existuje ještě další skvělá vychytávka a tou je ovládání motorky a jejího výkonu skrz aplikaci Kuberg Volt App v mobilním telefonu. Pochopitelně je dostupná jak pro Android, tak pro iOS a nastavit lze například maximální rychlost, výkon nebo třeba vzdálenost, kam až se špunti mohou vzdálit. Tento testovací kousek tímto „mobilostopem“ nebyl vybaven a musel jsem si vystačit pouze s nastavením aretace plynu. Každopádně jsem byl maximálně spokojen a vždy tam klukům zasadil tolik, kolik bylo třeba a díky tomu nedošlo k jediné prekérce. Paradoxně přišla na začátku pouze tím, že jsem dal aretaci moc brzy a lumpíci měli problém v přehnaně nízké rychlosti udržet rovnováhu. Dalším bezpečnostním prvkem je magnetický chcípák, který má dítě na šňůrce navlečený ruce, takže se kontakt v případě pádu rozpojí a motor se vypne.

Motorka je velice skladná a je super, že ji stačí chytnout do teplých a naložit do kufru auta. Pokud je třeba, dá se v cuku-letu vyndat přední kolo a naložit také do aut s menším kufrem. Každá sranda něco stojí a Kuberg Cross Hero se prodává zhruba za čtyřicet tisíc korun.

Pokaždé, když kluci sedají na Cross Hero, přicházejí Vánoce v létě. Lítají jako o život a jediné co je limituje, je vybitá baterie. Konec konců, tohle je stejné pro všechny elektro motorky a je fuk, jestli jsou určeny pro malé nebo velké. Na pravé straně řidítek je indikátor, který třemi kontrolkami ukazuje, v jaké kondici je baterie a kolik kapacity ještě zbývá. Ve finále motorka pozvolna ztrácí výkon, až zastaví téměř úplně. My jsme si vyzkoušeli, že se v klidu dalo intenzivně jezdit zhruba 50 minut, než začal výkon klesat.

Po tréninku osmičky na louce, kdy se kluci musejí popasovat s akcelerací a brzděním je překvapivě fest baví a o pauze nechtějí slyšet, stejně jako o střídání s bráchou. Popravdě, já bych na tom v jejich kůži nebyl jinak, a při pohledu na jejich rozzářené oči si vzpomínám na svoje první momenty na Simsonu Star. Na pořadu dne se dostává jejich oblíbený kruh v lese, který mají hodně najetý na kolech. Prostě kořeny, přejezd menšího potůčku a kličkovaná mezi stromy. Zde je fajn, že lze nastavit výkon, respektive maximum plynové rukojeti, takže se mohou pohybovat jen nastavenou rychlostí a tím eliminovat splašení motorky a pekelný čardáš mezi stromy. Je super pozorovat diskuze po jízdě, jak v hlíně zahrabali, jak na hrbu skočili nebo jak prolétli vodou a ta cákala sto metrů daleko. Fajn je také to, že motorku mohu hodit do kufru auta a ve všední den s juniorem vyrazit na pump track vedle kousek od baráku. Motorka jezdí potichu, takže nikoho nerušíme.

Po přemlouvání balíme motorky a jedeme na velkou motokrosovou trať, abych si zatrénoval také já. Zábavy je kopec a i když z mého tréninku nakonec moc není, vše mi totálně vynahrazuje radost a pocit důležitosti, že už to vodí s tátou po trati. Nejvíc se mi líbí chvíle, kdy vyklepává ruce a netuší, co se děje. Teprve potom říká, že je to docela makačka a je potřeba hodně trénovat.

A co na Kuberg Cross Hero rider Vojta?

Je mi šest let, měřím 128 centimetrů a vážím 28 kilo. Předtím jsem s tatínkem řídil skútr a občas mě svezl na Husce. Při posazení se mi líbilo, že sedlo bylo tvrdé a z motorky jsem dobře došlápl. Když jsem jel do zatáčky, hezky se mi po sedle pohybovalo a noha dobře předkopávala dopředu. Řidítka jsou dobrý i zoubkované stupačky, jen rukojeti bych bral tenčí. Brzdy brzdí v pohodě. To platí i při prudkém brzdění, když jsem chtěl udělat zadním kolem smyk. Při nasednutí bylo vtipný jak se motorka prohoupla v pérování. Pak to ale při jízdě pérovalo dobře. Přední vidlice by ale mohla klidně pérovat více.

Motor byl výkonný akorát a když byla plná baterie, tak jsem vyjel i velký prudký kopec. Na pump tracku jel Kuberg dobře, ale do zatáčky jsem musel správně ubrat plyn, abych se do ní vešel. Když docházela baterka, tak už větší kopce nešlo vyjet a zůstal jsem někde v půlce. Bylo by super, kdyby tedy baterka vydržela déle a taky se rychleji dobíjela. Motorka se mi strašně moc líbila a naučil jsem se na ní, jak správě sedět, zatáčet, dávat nohu dopředu a jak brzdit. Hlavně jsem se na motorce naučil jezdit ve stoje a mít lokty hezky nahoru. Jsem rád, že jsem si motorku mohl vyzkoušet a jezdit kousek od baráku na oblíbeném pump tracku, kde rád krosím na kole. Nejlepší bylo, že jsem s tatínkem mohl jet trénovat na motokrosovou trať a projet velké skoky. Motorka je hezká, ale chtěl bych na ní mít „zvednutý“ přední blatník. Teď budu muse pořádně zabrat ve škole, aby mi tatínek nějakou motorku koupil.      

A co na Kuberg Cross Hero rider Martin?

Jsou mi čtyři roky, vážím 14,5 kilo a měřím 105 centimetrů. Mám rád, když mě tatínek sveze na Husqvarně v terénu. Jezdím taky dost dobře na kole a určitě bych vyhrál závody. Z motorky jsem úplně nedošlápl, protože byla moc vysoká a trošku težká. Tatínek mi ale pomohl a vyrazil jsem.

Dobře se mi motorka řídila a projel jsem všude, kde jsem chtěl. Motorka jela rychle, ale brácha byl rychlejší. Pérování bylo dobrý a brzdy dobře brzdily. Škoda, že se motorka dlouho nabíjela, potom ale jezdila dlouho. Motorku bych hned chtěl, protože bych mohl závodit a vyhrávat poháry.      

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 6 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
PlusOne přispěl 1 Kč
ZdenalH přispěl 1 Kč
TomProv přispěl 1 Kč
masi přispěl 1 Kč
Cormac přispěl 1 Kč
edastin přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist