Kuberg Freerider – tuzemský elektrošok

Elektrobiky se pomalu, ale jistě začínají zabydlovat ve světě jedné stopy a ačkoliv je prozatím na tomhle poli větší nabídka elektrokol, tak elektrické motorky jejich náskok začínají pomalu dohánět. Jedním z výrobců, který vsadil na tenhle perspektivní druh pohonu, je firma Kuberg, jejichž vlajkovou loď, kterou představuje model Freerider, jsme měli možnost otestovat.

Kuberg Freerider – tuzemský elektrošok

Kapitoly článku

Firma Kuberg vznikla v roce 2009 v Mankovicích na Novojičínsku a k jejímu vzniku došlo ze zajímavého důvodu – její zakladatel Michal Kubánek chtěl totiž pro svoji dceru motorku a žádný z nabízených strojů nesplňoval jeho představy. Postavil ji tedy raději sám a vybavil netradičně elektrickým motorem. Nakonec nezůstalo pouze u jednoho exempláře a spolu s dalšími dvaceti nadšenci a firemními zaměstnanci během roku nyní produkují bezmála dva tisíce elektromotorek. V nabídce firmy Kuberg je sedm typů – od těch určených pro nejmenší adepty jednostopých kratochvílí až po „dospělý“ model Freerider, který jsme měli k dispozici k tomuto testu.

Kuberg Freerider se nabízí v několika variantách a na shodný rám si můžete podle svého uvážení zvolit a nainstalovat z nabídky tří různých motorů o výkonech 4 kW, 8 kW a 12 kW, přední vidlici můžete vybrat buďto RST se zdvihem 180 mm nebo Manitou Dorado s 203 mm a přední kolo si ze standardních dvaceti palců můžete zvětšit na čtyřiadvacetipalcové. My jsme měli k dispozici Freerider s motorem o výkonu 12 kW, vidlicí Manitou Dorado a předním dvacetipalcovým kolem a následně i větším čtyřiadvacetipalcovým kolem (test zveřejníme později).

Výkon motoru je přenášen na zadní kolo bez možnosti volby rychlostních stupňů pomocí převodovky či přehazovačky. Akumulátor je uložený pod sedlem a napájí se pomocí nabíječky s napětím buďto 110 V nebo 220 V, jeho výdrž (a současně tedy i dojezd motorky) je 60 minut. Výkon motoru lze pomocí řídící jednotky, umístěné na místě nádrže „běžného“ motocyklu, volit do tří stupňů podle zkušenosti jezdce a zvolené tratě. Tyto módy nelze měnit během jízdy, ale vždy je pro jeho změnu nutné jízdu ukončit, přerušit obvod pomocí bezpečnostní „trhačky“ a poté mód změnit.

Okamžitý přísun výkonu se dávkuje pomocí potenciometru v podobě klasického plynu na řídítkách. Dvojitý rám je svařen z ocelových trubek a už na první pohled působí velice stabilním dojmem. Ze stejného materiálu je i zadní kyvná vidlice, odpružená jednotkou DNB Burner RB-RCP s možností štelování útlumu, odskoku a předpětí pružiny. Přední vidlice s možností úpravy útlumu i odskoku je položena v poměrně velkém úhlu a aspoň částečně tím zajišťuje vyšší stabilitu kol s malým průměrem.

Velice kvalitně zpracované jsou i plasty. Ačkoliv mašina během testu spadla ve všech možných úhlech a rychlostech, tak veškeré součásti vydržely bez újmy. Obě kola jsou obuta do pneumatik Maxxis s rozměry 20" x 2.5" a opatřena hydraulickými brzdami s kotouči o průměru 203 mm, jejich ovládání je blízké skútru, tedy s pákou přední na pravé rukojeti, zadní pak na rukojeti levé. Rozměrům stroje se budu obšírněji věnovat v následujících kapitolách, ale uvedu aspoň nejdůležitější čísla - výška sedla 86 cm, výška řídítek 104 cm, rozvor kol 123 cm, váha 36 kg. Maximální rychlost tohoto elektrobiku je 55 km/h.

Tenhle model je určený pro freeridery starší dvanácti let a Kuberg nabízí i verzi Street Edition, vybavenou všemi „silničními“ náležitostmi a homologovanou pro běžný provoz. Cena modelu Kuberg Freerider, jenž je nabízen pouze v černé barvě, začíná na 114.350,-Kč.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - Výška testovacího jezdce: 180 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.08
Známkováno: 12x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist