Harley-Davidson a Kymco budou spolupracovat na LiveWire
Text: Jan Rameš | Foto: Harley-Davidson, Kymco | Zveřejněno: 4.1.2022 | Zobrazeno: 6 630x
Jste v šoku? A to ten nadpis jenom zčásti pojmenovává to, co se děje kolem elektrického motocyklu donedávna známého jako Harley-Davidson LiveWire, nyní nabízeného pod samostatnou značkou coby LiveWire One.
Harley-Davidson svůj elektrický nahatý motocykl LiveWire tak dlouho uváděl na trh, až jsme polevili v pozornosti. Poprvé jsme koncept viděli v roce 2014, sériovka se začala prodávat v roce 2019 a od té doby je pořád stejná. Loni jsme LiveWire dokonce měli opět na test, který vás ještě čeká, aniž jsme postřehli, že v květnu Harley-Davidson oznámil, že projekt LiveWire vyčleňuje ze svého portfolia do samostatné stejnojmenné značky! V červenci potom tato nová značka představila svůj první motocykl jménem One, kterým byl celkem nepřekvapivě úplně stejný stroj, jaký jsme znali pod označením Harley-Davidson LiveWire. Pouze s jiným logem na nádrži a podstatně nižší cenovkou – zatímco Harley za svůj model chtěl při jeho debutu v červenci 2019 na americkém trhu 29 799 USD, dceřiný LiveWire je podstatně méně náročný, když ve své domovině na model One nasadil cenovku 21 999 USD. Skoro o třetinu méně! Co to udělalo s cenami v Evropě? Prozatím vůbec nic, protože strategie značky LiveWire pro Starý kontinent se právě vytváří, čili kdo touží po elektrickém LiveWiru, může si ho pořídit z doprodávaných zásoby od značky Harley-Davidson za pořád stejné peníze, což v Česku znamená 27 860 EUR bez DPH (cca 840 000 Kč včetně DPH), samozřejmě pokud se s dealerem nedohodnete na nějaké slevičce.
Tohle byl šok č. 1 a teď šok č. 2, který jsme prozradili už v nadpisu. LiveWire už není jenom záležitostí Harley-Davidsonu. Ale celá věc je poměrně komplikovaná. V půlce prosince totiž Harley-Davidson oznámil, že vstoupil do obchodního vztahu s akviziční společností AEA-Bridges Impact Corp. (ABIC), v němž dohromady s vlastní elektrickou motocyklovou divizí LiveWire vytvoří novou veřejně obchodovanou společnost, jejíž společné akcie budou na newyorské burze pod symbolem LVW. A tchajwanská značka Kymco v tomto společenství figuruje jako strategický partner.
Nejsme ekonomický web, takže vás nebudeme zatěžovat podrobnostmi a uvedeme jenom ta nejdůležitější data: do celého projektu vloží ABIC svých 400 milionů dolarů, Harley-Davidson celý projekt LiveWire a navíc sem s Kymcem investují každý po 100 milionech. Očekává se, že sloučená společnost bude mít hodnotu přibližně 1,77 miliardy USD a hodnotu vlastního kapitálu po vyplacení peněz přibližně 2,31 miliardy USD. Co se rozložení akcií týče, Harley-Davidsonu připadne podíl ve společnosti ve výši přibližně 74 %, akcionáři ABIC budou vlastnit přibližně 17 % a zakladatelé ABIC a Kymco budou vlastnit každý přibližně 4 %. Celá transakce by měla být hotova v první půlce letošního roku. Ufff, to jsou čachry, že?! Spolupráce Harley-Davidsonu a Kymca na elektrice by mohla přinést zajímavé ovoce. Kymco samo je v elektromobilitě hodně aktivní, byť jeho koncepty RevoNEX a SuperNEX by asi chtěly trochu postrčit (k LiveWiru One mají blízko), a pro Harley by to mohlo znamenat rozšíření portfolia o menší modely či levnější výrobu v Asii. Uvidíme.
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.