globalmoto_duben_nolan




Druhý ročník veletrhu e-Salon právě v pražských Letňanech

Kapitoly článku

Pan Allen Ko byl do čela značky zvolen v roce 2014, když Kymco slavilo 50 let své existence. Má blízko k motocyklům i motorismu obecně, dříve závodil v autech, v Kymcu začínal na vývoji IT infrastruktury pro prodejní síť doma na Tchaj-wanu, následně se přesunul do strategického a obchodního plánování. V poslední době se zaměřuje čím dál víc na téma elektromobility, takže jeho návštěva v Praze měla svou logiku. Ona ta účast značky Kymco přímo pod taktovkou Tchajwanců a nikoli českého importéra má i hlubší, přímo politický podtext. Letos na začátku jara navštívil pražský primátor Zdeněk Hřib tchajwanskou metropoli, zúčastnil se tam s další stopadesátkou světových starostů summitu Smart City a momentálně je na spadnutí ratifikace sesterské smlouvy mezi Prahou a Tchaj-pejí. To by pro Kymco mohlo znamenat nové příležitosti právě ve spojení s elektromobilitou. Server Motorkáři.cz se dostal mezi pár vyvolených médií, které mohly být přítomny na tiskové konferenci s panem Ko a položit mu pár otázek.

Pane Ko, jak chcete přesvědčit Pražany, aby přestali jezdit auty a přesedlali na skútry?
Neznám úplně detailně pražský provoz, ale co jsem si stačil při svém pobytu zatím všimnout, myslím, že na to Pražané již brzy přijdou sami. Skútr je pro město naprosto ideální dopravní prostředek a ten elektrický zejména. Pořád se mluví o tom, že mají elektrická jednostopá vozidla malý dojezd, ovšem je to opravdu problém? Nevím, jak je to v Praze, ale u nás v Tchaj-peji je průměrná ujetá vzdálenost na skútru denně 12 km. Na to nepotřebujete mít obrovské baterky.

Praha zatím není úplně vstřícná, co se nabíjení elektrických vozidel týče. Vy sice máte pro Ionex vymyšlený systém výměnných stanic, ale jejich instalace bude trvat roky. Nevidíte to jako překážku?
Já říkám, že pro soukromé použití je nejlepší nabíjecí stanicí domov. Náš systém Ionex používá malé lehké akumulátory o hmotnosti 6 kg, ty si domů dokáže odnést každý. Anebo s sebou do kavárny. Nabíjení pro naši současnou dobu není nic neznámého, vždyť si uvědomte, jak často si dobíjíte mobilní telefon. Většina lidí denně, protože na něm pořád něco loví. Stačí si zvyknout, že kromě mobilu si budeme nabíjet také skútr. Co se B2B obchodu týče, tam samozřejmě budou nejlepší naše výměnné stanice, které si firmy nainstalují ve svém sídle.

Jak se díváte na dnes tak populární sdílené skútry?
Sharing je podle mého skvělé řešení dopravní problematiky. Kymco dodává své skútry dvěma největším sharingovým společnostem na Tchaj-wanu. Samozřejmě co je průšvih spousty takovýchto sdílených skútrů, že zatímco vy jezdíte ekologicky na elektrickém skútru, po městě mezitím jezdí naftové náklaďáky a vyměňují skútrům vybité baterky. Tohle systém Ionex se svými výměnnými stanicemi řeší.

Pojďme na koncept sportovního naháče RevoNEX, který následoval loňský SuperNEX. Tyhle stroje od Kymca čekal asi málokdo, Vaše značka se specializuje na skútry. Myslíte, že coby skútrová značka dokážete přitáhnout motorkáře, aby si u vás koupili výkonný sportovní stroj?
O tom nemám pochyb. Svět se mění, a to velmi rychle. Před patnácti lety byla jedničkou mezi mobilními telefony Nokia, každý ji chtěl. Kde je dnes? Stejně tak se mění svět jedné stopy. My chceme být špičkou, měřítkem v oblasti výkonných elektrických motocyklů. Když se podíváme do aut, tam existuje jediná značka, která udává směr, a to je Tesla. Kde je ale Tesla mezi motocykly? Je tu několik zajímavých strojů, jenže nevzbuzují ve vás takové to nutkání, že bez nich nemůžete být. Pořád to prostě není ono. Lidé pořád čekají na tu svou jednostopou Teslu, to je evidentní, na trhu je zájem o takový stroj, a když jim ho nabídnete, přijdou sami. Já jsem přesvědčený, že RevoNEX je přesně to, na co trh čeká. Tady jsou emoce, vášeň. Klíčové je použití převodovky, a to nejen z technického hlediska, kdy vám pomůže optimalizovat dynamiku a dojezd, ale také kvůli zábavě. Bez ní máte prostě jen přerostlý skútr, a když si nepohrajete se zvukem, tak vám vyjde něco jako výtah v paneláku. Nastoupíte, zmáčknete tlačítko, chvíli se nic neděje a najednou jste tam. To není zábava, takovou motorku nechcete. My máme převodovku, hodně pracujeme se zvukem, děláme motorku pro zábavu.

RevoNEX by se měl začít prodávat v roce 2021, tedy za dva roky. Není to pozdě? Konkurence také nespí...
Naopak, je to velmi rychlé. Tohle je výsledek naší dlouhodobé práce na elektromobilitě, jenom to nebylo zatím navenek moc vidět. Přitom Kymco svůj první elektrický skútr, tehdy s 3kW motorem, uvedlo na domácím trhu už před 10 lety. Ono není vůbec jednoduché pro firmu, která doposud dělala jen benzínové stroje, najednou udělat elektrický. To je něco úplně jiného, potřebujete na to úplně jiné lidi, které nejdříve musíte sehnat apod. V tomhle my jsme napřed, zatímco konkurenční velké značky zatím spíše vyčkávají. Je to stejné jako v automobilovém sektoru, kde jsem mluvil o té Tesle. I tam od gigantů typu Mercedes-Benz zatím vidíte jen takové rozvážné kroky, zatímco Tesla jede jen v elektromobilitě a je to znát.

Které trhy mají největší potenciál pro RevoNEX? A kde naopak čekáte úspěchy se skútry?
Je dobře tohle oddělovat. RevoNEX je produkt, na který budou slyšet vyspělé země západního světa, jako jsou USA, Německo, Velká Británie. Prostě ty, kde se prodávají velké motorky. Co se elektrických skútrů týče, tam to budou hlavně určité regiony v Asii, kromě naší domoviny třeba Indie, kde je nyní hodně velký legislativní tlak. Moc se nehrneme do Číny, což je sice globální trh číslo jedna, co se elektrických skútrů týče, tam se prodá ročně 20-30 milionů strojů, jenže tam je tak velký konkurenční tlak na cenu, že ani první tři značky, které prodávají nejvíc, z toho nemají žádný zisk. A takové podnikání nám nedává smysl.

Co se elektrických skútrů Kymco týče, po sérii modelů postavených z benzínových verzí jste letos představili modely i-One, což jsou čistě elektrické stroje. Jak to bude do budoucna, byly modely Like EV a Agility EV jenom testovací a dál už se budou vyrábět pouze i-One?
To je dané poptávkou. Třeba u nás na Tchaj-wanu máme velmi vstřícné legislativní podmínky, elektrické skútry tam vycházejí levněji než benzínové a 15-20 % našich prodejů tam dělají elektroskútry. Ovšem máme dva druhy zákazníků. Jedni chtějí prostě a jednoduše levný povoz na cestu do práce, do školy nebo na nákup. Pro ně je elektroskútr dopravní prostředek a tihle lidé jsou spokojení na elektrických variantách benzínových modelů. A potom jsou zákazníci, kteří se chtějí odlišovat, kteří si zakládají na tom, aby byli vidět a kterým dělá dobře mít něco extra, něco smart. V kapse mají iPhone a jezdit budou na i-One.

V oblasti spalovacích motorů je to jasné, ale kdo si myslíte, že bude v budoucnu udávat tón mezi elektrickými motocykly a skútry? Bude to některá z nově vznikajících, čistě elektrických značek?
Ne, to si nemyslím. Velká spousta z těch nových značek jsou start-upy. Ono se to nezdá, ale vyvinout elektrický motocykl stojí opravdu hodně peněz a následně ho dokázat vyrábět další vagóny zlatých cihel. A to prostě coby malá společnost nemáte jak financovat. Takže i elektrická budoucnost bude stát na velkých značkách, které známe teď.

Otázka na závěr. Kymco vyrábí skútry a motocykly se spalovacími motory, teď se začíná hodně soustředit na elektriku. Co další alternativní způsoby pohonu, co třeba hybridní technologie?
Ne, pro nás jsou to jasně tyhle dvě cesty s tím, že se hodně budeme angažovat právě v elektrice. Hybrid není pro jednu stopu vhodné řešení.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Kawahans přispěl 6 Kč
Mikehb přispěl 6 Kč
Zdenek54 přispěl 6 Kč
morinek přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist