yamaha_mt09




Energica představila elektrickou adventuru Experia, má dojezd 222 km

Skútry, naháče, fundura, prostě stroje na spíše kratší projížďky, tam všude elektrický pohon vídáme čím dál častěji. Ovšem v cestovní, dobrodružně stavěné motorce, které se často používají na hltání vzdáleností po stovkách kilometrů? Italská Energica říká, že to také půjde.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Green Tourer, tak italská značka svůj nazývá novou platformu, na níž je model Experia postavený. To jméno je takové poetické, výrazem Hesperia totiž staří Řekové označovali dosud nepoznané země za západním horizontem a prý tenhle stroj má v sobě toho ducha poznávání pro zvídavé jedince, kteří chtějí cestovat environmentálně příznivým způsobem. Ono to bude asi i dost o zvědavosti, jaká vlastně Experia bude a jestli to dává smysl, udělat cesťák na elektriku.

Co určitě musí zaznít – kdo jiný by měl udělat adventuru, než právě Energica, která má s elektromobilitou bohaté zkušenosti. A to i ze závodního světa, vždyť její stroje již několikátým rokem závodí v seriálu MotoE, který se jede při MotoGP. Vlastně především ze závodního světa, to je totiž pro vývoj ta nejlepší laboratoř. Ještě Zero by přicházelo v úvahu, to se již lehce cestovním směrem pouštělo a pouští, nicméně jak kapotovaný cesťák SR/S, tak epizodně nabízený funbike DSR ve verzi Black Forrest, tedy s kufry a plexi, prostě nejsou to, po čem dnešní zákazník touží. A ten zákazník, který si jde koupit elektriku, musí být movitý. A movití motorkáři touží po GS či nějakém anti-GS, ale zkrátka po velkém cestovním stroji s pohodlným sezením, který se tváří jako ztělesněné dobrodružství.

Co musí zaznít také, a to hned na začátku, že ani Energica nedokáže, navzdory své neoddiskutovatelné technické úrovni, přeprat fyziku. Experia má obrovský battery pack s nominální kapacitou 19,6 kWh (maximální 22,5 kWh), což je nejvíce, co jsem zatím kdy v jedné stopě viděl. Nicméně Energica i u dalších svých strojů nabízí zhruba o třetinu větší kapacitu, než co má třeba Zero. To zní hodně zajímavě, jenomže ona Experia také něco váží, konkrétně 260 kg, a je to prostě velká motorka, navíc ve své úvodní Launch Edition vybavená trojicí kufrů o celkovém objemu 112 litrů, tudíž nemůžete počítat se spotřebou jako u městského skútříku. Ve městě při klidné jízdě je to samozřejmě paráda, tam lze dosáhnout dojezdu až 420 km, ovšem při kombinovaném provozu už Italové udávají podstatně kratších 256 km a čistě mimo město 208 km. Mně přijde nejrelevantnější údaj o dojezdu podle WMTC, a ten činí 222 km. Pořád to tedy není plnohodnotná alternativa k nějakému cenduru s 20litrovou bandaskou, kde dáte tři sta na jeden zátah, než se vám rozsvítí hladové oko. Tady abyste tak od 180. km hledali v telefonu, kde nabijete. Nicméně dobrá zpráva je, že pokud trefíte na rychlonabíječku Level 3 (funkční a bez zaparkovaného auta, jehož majitel je právě v kině), dokážete si z 0 (což znamená, že to ke stojanu přitlačíte) na 80 % kapacity dobít za hodně zajímavých 40 minut, do plna potom za necelou hodinu. Energica se chlubí tím, že je jediným výrobcem, který u svých strojů nabízí dobíjení všemi třemi úrovněmi, tedy Level 1 až Level 3, nabíječka je navíc integrovaná. Pokud jste s těmito údaji v pohodě, protože o sobě víte, že v sedle málokdy vydržíte déle než dvě hodiny, už pro vás Experia může dávat smysl.

Po stránce jízdních výkonů to bude určitě fajn svezení. Žádné řazení či mačkání spojky, prostě jen točíte plynem. Žádný randál z výfuku, žádné vibrace a žár od motoru, to jsou tradiční výhody elektrického pohonu. Experia dostává úplně nový 306voltový motor se složitým označením PMASynRM, který je lehčí, má menší hmoty a je umístěný níže než u ostatních modelů značky Energica. Navíc se točí proti směru jízdy jako u speciálů MotoGP, což má pozitivní dopad na ovladatelnost stroje. Tenhle motor se může pochlubit maximálním výkonem 75 kW/102 k při 7500 otáčkách a nominálním 60 kW/82 k při 7000 otáčkách, točivý moment potom činí 115 Nm při 900 otáčkách. Tady Energicu chválím za to, že udává relevantní údaje, i když si k tomu přidává ještě 900 Nm na zadním kole. Zní to dobře, ovšem když si začnete počítat točivý moment na zadním kole u motocyklů se spalovacími motory a převodovkou, taky kolikrát dojdete k hodně zajímavým číslům. Každopádně udávané hodnoty vypadají velmi příjemně a rozumně pro adventuru, která dokáže z nuly na 100 km/h zrychlit za pouhých 3,5 vteřiny a maximálku má omezenou na 180 km/h.

Jak se na moderní a ještě k tomu elektrickou motorku sluší a patří, je tady obrovská elektronická výbava. Na 5“ TFT displeji si volíte mezi sedmi uživatelskými profily, z nichž čtyři jsou přednastavené a tři si můžete naladit, přičemž k dispozici je čtveřice jízdních módů (Eco, Urban, Rain, Sport) a stejný počet regenerativních módů (High, Medium, Low a žádný). ABS je samozřejmě náklonové od Bosche, chytrá kontrola trakce nabízí šest módů, nechybí tempomat, bezklíčkové zapalování, zpátečka, propojení se smartphonem, dvojice USB zdířek na přístrojovce a další dvojice v úložném prostoru, Launch Edition bude mít také vyhřívané hefty atd.

Nicméně velice dobře vypadá i ta hardwarová výbava, kterou u elektrických strojů míváme tendenci přehlížet. Rám je ocelový příhradový, doplněný o boční hliníkové panely. Odpružení je záležitostí značky ZF Sachs, jež dodala jak přední plně nastavitelnou 43mm USD vidlici, tak zadní tlumič s nastavitelným předpětím a odskokem, který krotí pohyby hliníkové kyvky. Obě kola pruží po dráze 150 mm, a když dodáme, že na litých 17“ kolech jsou obuté dualsportové pneumatiky Pirelli Scorpion Trail II o šířce 120 a 180 mm, vyjde vám, že více než GS je tahle Experia konkurentem pro S 1000 XR či Versyse. Brzdová soustava je nabušená, radiální čtyřpístkové monobloky a 330mm kotouče od Bremba jsou výbava jako pro superbike. Rozvor 1513 mm a výška sedla 847 mm jsou zcela v normě kategorie, o hmotnosti 260 kg už řeč byla – není to málo, ale není to ani moc, vždyť zmiňovaný Versys váží jen o pár kilo méně.

Uvidíme, co bude Energica Experia znamenat pro motocyklový trh a jestli půjde o první elektrickou adventuru, jejíž příklad budou ostatní značky následovat, nebo se naopak ukáže, že tady elektrifikace smysl nedává. To ukáže až čas. A ten musí mít i potenciální zájemce, neboť Experii si momentálně ještě nemůžete koupit, pouze předobjednat na stránkách výrobce, a výroba prý začne na podzim. Cenu již známe také, Italové udávají „od 25 590 EUR + DPH“, čili na naše včetně daně by to mohlo dělat něco kolem 780 tisíc korun. To je dvojnásobek ceny Versysu S nebo zhruba o 200 tisíc víc, než co dáte za vybavené S 1000 XR, případně za standardní Multistradu V4 S.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 60 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Vasko969 přispěl 15 Kč
xhrnp přispěl 15 Kč
L6L přispěl 15 Kč
e-Kája přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist