Jsme rádi, že navštěvujete Motorkáři.cz.
Abychom mohli naši práci dále rozvíjet, tak oceníme, když nastavíte vyjímku v AdBlocku pro náš web.
Děkujeme, tým Motorkáři.cz.
Kam nás ta zelená barva přivede. Už jsem viděl i malou trialku s elektromotorem. Ve Francii se tomu také docela dost věnují, ale mají problém s chodci, protože motorka není téměř slyšet ...
Musím ještě reagovat na přehnané obavy ohledně solár.článků:FV panely za dobu své životnosti(min.25let) vyrobí 7x-9xvíc enegie než se spotřebovalo na jejich výrobu.Pokud počítáme úsporu za elektřinu kterou neodebereme ze sítě,BEZ DOTACÍ, tak se to vrátí za cca 20let(jestli elektřina zdraží tak i dříve).po skončení životnosti se z nich dají vyrobit nové,nebo jiné el.součástky-jsou tedy "recyklovatelné" podobně jako sklo.
Kondenzátory uchovávají elektřinu v podobě elektrostatického pole,NE v podobě chem.reakcí jako akumulátory-takže větší životnost,větší nabíjecí a vybíjecí proudy,ale zatím jsou moc velké.Rozhodující pro kapacitu je plocha elektrod-ta se dá zvýšit pomocí nanotechnologií.Studuju elektrotechniku takže o tom něco vím
Přátelé, přátelé, co by vám chybělo nebo nechybělo (Vůně benzínu, zvuk atd.) musíte být schopni vztáhnout k historické perspektivě. Mějte trochu odstup - před pouhými 20 lety byla u nás špičkou možného Jawa 350, dvoutaktní brm brm, žádné supersportovní japonské čtyřvály, natož motorky Vývoj se zrychluje, takže za pouhých 10 let už budou vaše dnešní slova jen úsměvnou vzpomínkou, věřte mi.
Teď je to asi taková lahůdka pro technoidy si myslím. Teda alespoň já to tak beru, protože by mi docela chyběla vůně benzinu, krásnej zvuk burácejícího motoru s pořádnejma decibelama... Člověk si nejspíš přivykne, zvuk jsem čekal sice horší, trošku vysavač, ale s rostoucíma otáčkama to začíná být o něco zajímavější.
Ale jo..Beru to tak, že to je v plenkách a třeba v roce 1911 taky HD nevyrábělo motorky jako dnes. Vývoj sice běží dopředu rychle ale myslím že se na tom už nesvezu...teda abych si to vůbec mohl dovolit a byl tam nějaký dobrý dojezd i když bych dal třeba pětinu cesty plný knedlík. Co se týče zvuku, docela mě překvapil a není to žádné ticho. Samo že lidi odkojené spalovacími motory to neosloví. To je jako postavit před dědu co jezdil na Péráku DN-01...
Omlouvám se všem za : off topic,ale tohle musím vyřídit.
Soudruhu AKRO,když jsem zde chválil úroveň zdejší diskuze, mělo to dva důvody.Diskuze zde má díky diskutujícím opravdu úroveň a za druhé proto ,že už jsem byl jako každý na motosportu z tvých příspěvků opravdu znechucen a číst normální lidi si žádalo reakci.Nemluvě o tom ,že jsem vyjádřil názor k danému tématu na rozdíl od tebe.
Mimochodem to vypovídá o tvé psychice.
Jěště jdnou všem omluva.
teoreticky by se ta baterie mohla cestou dobíjet a vydzžela by víc.. ale ona se asi dobíjí, jinak by byla v čudu dost brzo, tezko rict.. až vědci přijdou na to, jak udělat abys nabil baterii za cca 5minut a pak ujel 200km. Benzínky místo benzínu budou prodávat kWh pak si takový stroj klidně koupím.
to Babynek: záleží na typu baterie. Zkus si to třeba v akuvrtačkách - NiMH se začíná pomaleji točit, až ke konci skoro netáhne. Li-Ion valí až do konce jakoby měla plnou kapacitu a pak najednou nic, ani se nehne. Je tam elektronika hlídající kritické vybití - potom by se baterka poškodila a nešla by už nabít. Stejně tak se hlídá přebití při nabíjení, to by taky vedlo ke zhroucení článku.
Btw. nanobaterie začal používat Dewalt a plno lidí si kupuje jejich accupacky které potom používá do elektrokol a motorek. Hlavní výhodou je velká kapacita a velké nabíjecí/vybíjecí proudy při nízké hmotnosti, takovou baterku nabiješ za 10 minut na 80% kapacity. Problém je cena, ale číňani se učí rychle
jen by me tak zajimalo, jak je to s udavanym vykonem tesne pred vybitim baterie. spalovaci motor jede az do posledni kapky benzinu porat stejne, ale elektromotor je zavisly na akumulatoru, kde ke konci urcite uz nestihne davat tak velky proud.
Viz dnešní článek - kdybych věděl, že se na TT pojede kategorie elektromotorek, jedu tam. Předloni jsem tam na motorce dojel...
Pokud jde o výměnu aku, tak stačí unifikovat pár typů a pak se mohou nabíjet doma nebo měnit na benzinkách, kus za kus, zaplatíš jen elektřinu, protože aku, které po 1000 cyklech ztratí jen 1% kapacity, už jsou 5 let na trhu. Jsou to běžné li-ion s nanočásticemi na jedné elektrodě, takže nedegraduje, protože se nedrolí a dokáže zachytit volné ionty vzniklé rozkladem hydroxidu při nabíjecích/vybíjecích cyklech. Výsledkem je jednak zvýšení kapacity (ionty jsou k dispozici i "uvnitř desek" a druhak několikanásobné prodloužení životnosti). Aku do moto je sice drahý, ale elektromotor je levnější než benzínový, nemusí být nádrž, čerpadlo, filtry, vstřikování, sání, klapky, svody, katalyzátor, koncovky. Takže jakmile výrobci odrbou pár prvních zákazníků a stáhnou od nich vývojové náklady, bude elmoto levnější než benzínová.
Energii lze získat z větru, řek, vln nebo jádra (fotovoltaika je pořád nesmyslně drahá, tunel na veřejné peníze, a ještě chvíli bude).
Kurňa jet 150 km/h a neslyšet motor? Spíš jen slabé hvízdání, nebo něco takovýho? Co potom okolní šoféři? Nevím, asi bych se bál, že mně někdo sundá... : /
To jsem zvědavej, jestli někdy půjdu na závod el. motorků. Spíš jen ze zvědavosti...
K2: to mas pravdu ale taky jen z casti protoze kdyz bylo prvi auto a moto tak plus minus to bylo hned jak byl spalovaci motor.. a kdyz veznes prvni moto auto na elektrinu jak se o to snazi tak elektromotor a baterie je vynalezena uz urcite 70 let.. takze jako aby se tocil alektromotor na baterii to bych jako novinku nevidel takze bych to nesrovnaval z prvnim spalovacim motorem a prvnim autem
to titcom : O bleskových elektrárnách na principu kondenzátorů jsem čet docela seriozní článek, opravdu se tím vědci zabývají. Taky mě to překvapilo
PS sci-fi nečtu, natož psát
to phobos: Tak jsem se byl informovat u bratra elektrotechnika a říkal, že nemám až tak úplně pravdu. Kondenzátor jde vybíjet postupně, ale je to poměrně komplikovaný, větší problém je v tom, že není tak velký kondenzátor, aby se do něj vešla energie na pohon např. motorky na stovky kilometrů. To by měli vyřešit nanokondenzátory, u kterých se při stejných rozměrech jako má baterie dosáhne větší kapacity. Tak...
Cetl jsem, ze se nekomu povedlo udelat supercapacitor rozumnych rozmeru (a vahy cca 200kg) s kapacitou nejak 30F a pruraznym napetim okolo 6000V. E=1/2CU^2= 150kWh. Ale nejak se po tom slehla zem :(
no k tomu zvuku, pár videek s elektromašina jsem už viděl a zas takový tichošlápek to není teda. Ale stejně by bylo nejlepší kdyby to "řvalo" jako rozjíždějící se elektrická lokomotiva
To Rimmerak: Hezka teorie, ale chybna. Tomu zarizeni se rika DC/DC konvertor. A najdes ho v nabijecce nebo i v tom blesku. (jak by se tam jinak vzalo radove 300V ?) Posledni dobou se uplatnuji i takove machroviny jako piezoelektricky transformator.
Ad blesky: Cece, ty bys mel psat fantasy. To myslim jako kompliment.
Kondenzatory se vyviji daleko rychleji nez baterie, ja se necham prekvapit. :)
rrss napsal 05.01.10 v 09:29: Tak na ně!
Jinak,já tomu fandím.Už se na tom i začíná závodit.Stálo by za to se na tom projet.
Jinak se tady rozjela dobrá diskuze Neekteří z vás mají dobré názory a vědomosti.To se chce číst.Super
2 Rimmerak: Ja teda nejsem ve fyzice uplne kovanej (az na par ucasti ve fyzikalnich olympiadach kdysi davno), ale v tomhle smyslu je podle me jedinej rozdil mezi kondikem a baterkou ve vnitrnim odporu (u kondiku skoro nula). Pokud pripojim ke kondenzatoru treba zarovku, tak bude svitit uplne stejne, jako bych ji pripojil k baterce. Kdyz si predstavis ten obvod, tak zarovka ma nejakej odpor, kondenzator zase nejaky napeti a proud, kterej tam tece uz spocitas z ohmova zakona - okamzity vybiti ne nesmysl proste kvuli odporu te baterky...
Jinak nemam nic proti elektro-motorkam. V soucasne dobe uricite v provozu nepouzitelny - at uz kvuli cene nebo kvuli tomu, ze bych musel pres noc dobijet misto 5-ti minut na benzince. Ale pokud se podari vyresit ten problem s baterkama, tak proc ne - ja u toho ten kraval nepotrebuju - me staci, kdyz to sedi v zatacce a taha za riditka ;-p
Mě se to líbí.. Až budete uspávat v kočáru mimčo a projede kolem vás motorka s "laďákem", začnete se na to dívat jinak. Dokážu si představit jízdu nádhernou krajinou a v uších jen vítr. Nicméňě při stávající technologii baterií je bohužel stále poměr výkon/výdrž neostačující. Natož když se do toho poměru přiloží ještě cena.
To LuckyGhost: Problém kondenzátorů (kapacitor) je ten, že je zatím neumíme postupně vybíjet. Kapacitor se nabije okamžitě po připojení k dostatečnému zdroji energie, ale stejně tak se okamžitě vybije po připojení zátěže. Takhle funguje například blesk ve foťáku. Z baterie se nabije kapacitor, po stisknutí spouště se otevře obvod do výbojky a kapacitor se okamžitě vybije. To je ten problém. Až se dořeší plynulé dlouhodobé vybíjení, bude možné postavit elektrárny například jímáním energie blesků při bouřce (které vyprodukují strašně moc energie, ale neumíme jí zatím skladovat).
Baterie podle mě nejsou řešením. Chemky z kterých jsou vyrobené jsou mnohem toxičtější, než tisíce spálených litrů benzínu. Nedovedu si přestavit, že za pár let budou lidi vyhazovat vypoužívaný baterie do škarpy jako to dnes dělají s relativně neškodlivýma kyselinovýma bateriema.
Myslím, že až vyčerpáme zásoby ropy, budou před námi mnohem zásadnější problémy, proti kterým je uvažování, zda jezdit na motorce na elektřinu, nebo si nechávat pár litrů na výjimečnou příležitost, naprosto nesmyslnou záležitostí. Jinak toho, že lidi už nebudou mít chuť si zařídit, bych se moc nebál, protože, alespoň na motorce, nejde o to se přepravit, ale zajezdit si. Zajímalo by mě ale, jak se to vyřeší, nebo je to už vyřešený, s úbytkem energie v průběhu jízdy. Elektromotory si myslím, že svým způsobem charakterizuje fakt, že s rostoucím časem chodu motoru lineárně ubývá výkon, kdežto v případě benzinových motorů jedete i na výpary pořád se stejným výkonem.
Kam nás ta zelená barva přivede. Už jsem viděl i malou trialku s elektromotorem. Ve Francii se tomu také docela dost věnují, ale mají problém s chodci, protože motorka není téměř slyšet ...
Musím ještě reagovat na přehnané obavy ohledně solár.článků:FV panely za dobu své životnosti(min.25let) vyrobí 7x-9xvíc enegie než se spotřebovalo na jejich výrobu.Pokud počítáme úsporu za elektřinu kterou neodebereme ze sítě,BEZ DOTACÍ, tak se to vrátí za cca 20let(jestli elektřina zdraží tak i dříve).po skončení životnosti se z nich dají vyrobit nové,nebo jiné el.součástky-jsou tedy "recyklovatelné" podobně jako sklo.
Kondenzátory uchovávají elektřinu v podobě elektrostatického pole,NE v podobě chem.reakcí jako akumulátory-takže větší životnost,větší nabíjecí a vybíjecí proudy,ale zatím jsou moc velké.Rozhodující pro kapacitu je plocha elektrod-ta se dá zvýšit pomocí nanotechnologií.Studuju elektrotechniku takže o tom něco vím
Přátelé, přátelé, co by vám chybělo nebo nechybělo (Vůně benzínu, zvuk atd.) musíte být schopni vztáhnout k historické perspektivě. Mějte trochu odstup - před pouhými 20 lety byla u nás špičkou možného Jawa 350, dvoutaktní brm brm, žádné supersportovní japonské čtyřvály, natož motorky Vývoj se zrychluje, takže za pouhých 10 let už budou vaše dnešní slova jen úsměvnou vzpomínkou, věřte mi.
Teď je to asi taková lahůdka pro technoidy si myslím. Teda alespoň já to tak beru, protože by mi docela chyběla vůně benzinu, krásnej zvuk burácejícího motoru s pořádnejma decibelama... Člověk si nejspíš přivykne, zvuk jsem čekal sice horší, trošku vysavač, ale s rostoucíma otáčkama to začíná být o něco zajímavější.
Ale jo..Beru to tak, že to je v plenkách a třeba v roce 1911 taky HD nevyrábělo motorky jako dnes. Vývoj sice běží dopředu rychle ale myslím že se na tom už nesvezu...teda abych si to vůbec mohl dovolit a byl tam nějaký dobrý dojezd i když bych dal třeba pětinu cesty plný knedlík. Co se týče zvuku, docela mě překvapil a není to žádné ticho. Samo že lidi odkojené spalovacími motory to neosloví. To je jako postavit před dědu co jezdil na Péráku DN-01...
Omlouvám se všem za : off topic,ale tohle musím vyřídit.
Soudruhu AKRO,když jsem zde chválil úroveň zdejší diskuze, mělo to dva důvody.Diskuze zde má díky diskutujícím opravdu úroveň a za druhé proto ,že už jsem byl jako každý na motosportu z tvých příspěvků opravdu znechucen a číst normální lidi si žádalo reakci.Nemluvě o tom ,že jsem vyjádřil názor k danému tématu na rozdíl od tebe.
Mimochodem to vypovídá o tvé psychice.
Jěště jdnou všem omluva.
teoreticky by se ta baterie mohla cestou dobíjet a vydzžela by víc.. ale ona se asi dobíjí, jinak by byla v čudu dost brzo, tezko rict.. až vědci přijdou na to, jak udělat abys nabil baterii za cca 5minut a pak ujel 200km. Benzínky místo benzínu budou prodávat kWh pak si takový stroj klidně koupím.
HNUS!
to Babynek: záleží na typu baterie. Zkus si to třeba v akuvrtačkách - NiMH se začíná pomaleji točit, až ke konci skoro netáhne. Li-Ion valí až do konce jakoby měla plnou kapacitu a pak najednou nic, ani se nehne. Je tam elektronika hlídající kritické vybití - potom by se baterka poškodila a nešla by už nabít. Stejně tak se hlídá přebití při nabíjení, to by taky vedlo ke zhroucení článku.
Btw. nanobaterie začal používat Dewalt a plno lidí si kupuje jejich accupacky které potom používá do elektrokol a motorek. Hlavní výhodou je velká kapacita a velké nabíjecí/vybíjecí proudy při nízké hmotnosti, takovou baterku nabiješ za 10 minut na 80% kapacity. Problém je cena, ale číňani se učí rychle
jen by me tak zajimalo, jak je to s udavanym vykonem tesne pred vybitim baterie. spalovaci motor jede az do posledni kapky benzinu porat stejne, ale elektromotor je zavisly na akumulatoru, kde ke konci urcite uz nestihne davat tak velky proud.
Viz dnešní článek - kdybych věděl, že se na TT pojede kategorie elektromotorek, jedu tam. Předloni jsem tam na motorce dojel...
Pokud jde o výměnu aku, tak stačí unifikovat pár typů a pak se mohou nabíjet doma nebo měnit na benzinkách, kus za kus, zaplatíš jen elektřinu, protože aku, které po 1000 cyklech ztratí jen 1% kapacity, už jsou 5 let na trhu. Jsou to běžné li-ion s nanočásticemi na jedné elektrodě, takže nedegraduje, protože se nedrolí a dokáže zachytit volné ionty vzniklé rozkladem hydroxidu při nabíjecích/vybíjecích cyklech. Výsledkem je jednak zvýšení kapacity (ionty jsou k dispozici i "uvnitř desek" a druhak několikanásobné prodloužení životnosti). Aku do moto je sice drahý, ale elektromotor je levnější než benzínový, nemusí být nádrž, čerpadlo, filtry, vstřikování, sání, klapky, svody, katalyzátor, koncovky. Takže jakmile výrobci odrbou pár prvních zákazníků a stáhnou od nich vývojové náklady, bude elmoto levnější než benzínová.
Energii lze získat z větru, řek, vln nebo jádra (fotovoltaika je pořád nesmyslně drahá, tunel na veřejné peníze, a ještě chvíli bude).
Kurňa jet 150 km/h a neslyšet motor? Spíš jen slabé hvízdání, nebo něco takovýho? Co potom okolní šoféři? Nevím, asi bych se bál, že mně někdo sundá... : /
To jsem zvědavej, jestli někdy půjdu na závod el. motorků. Spíš jen ze zvědavosti...
ChenziiR1 - Ale jo, někteří tady mají dobré vědomosti a diskuze! Ovšem až na tebe Chenzii!
v minulosti se vynalezci predbihali ... ale nakonec vyhral spalovaci motor nad vykonejsim El bo baterie tenkrat nestaly za nic no..
supróózo mafióózo
karf> provoz elektrovozítek JE ve vztahu k ostatním přístrojům ekologický, jejich výroba je věc druhá!
K2: to mas pravdu ale taky jen z casti protoze kdyz bylo prvi auto a moto tak plus minus to bylo hned jak byl spalovaci motor.. a kdyz veznes prvni moto auto na elektrinu jak se o to snazi tak elektromotor a baterie je vynalezena uz urcite 70 let.. takze jako aby se tocil alektromotor na baterii to bych jako novinku nevidel takze bych to nesrovnaval z prvnim spalovacim motorem a prvnim autem
šmirgl> další al gorovo "blbec". sorry. než budou elektrovozítka ekologická si ještě nějaký čas počkáme. a dost možná i naše děti.
Zajímavé. Hukot twinu ale bude scházet...i ten pocit...ale je to zajímavé.
to titcom : O bleskových elektrárnách na principu kondenzátorů jsem čet docela seriozní článek, opravdu se tím vědci zabývají. Taky mě to překvapilo
PS sci-fi nečtu, natož psát
to phobos: Tak jsem se byl informovat u bratra elektrotechnika a říkal, že nemám až tak úplně pravdu. Kondenzátor jde vybíjet postupně, ale je to poměrně komplikovaný, větší problém je v tom, že není tak velký kondenzátor, aby se do něj vešla energie na pohon např. motorky na stovky kilometrů. To by měli vyřešit nanokondenzátory, u kterých se při stejných rozměrech jako má baterie dosáhne větší kapacity. Tak...
Cetl jsem, ze se nekomu povedlo udelat supercapacitor rozumnych rozmeru (a vahy cca 200kg) s kapacitou nejak 30F a pruraznym napetim okolo 6000V. E=1/2CU^2= 150kWh. Ale nejak se po tom slehla zem :(
no k tomu zvuku, pár videek s elektromašina jsem už viděl a zas takový tichošlápek to není teda. Ale stejně by bylo nejlepší kdyby to "řvalo" jako rozjíždějící se elektrická lokomotiva
To Rimmerak: Hezka teorie, ale chybna. Tomu zarizeni se rika DC/DC konvertor. A najdes ho v nabijecce nebo i v tom blesku. (jak by se tam jinak vzalo radove 300V ?) Posledni dobou se uplatnuji i takove machroviny jako piezoelektricky transformator.
Ad blesky: Cece, ty bys mel psat fantasy. To myslim jako kompliment.
Kondenzatory se vyviji daleko rychleji nez baterie, ja se necham prekvapit. :)
rrss napsal 05.01.10 v 09:29: Tak na ně!
Jinak,já tomu fandím.Už se na tom i začíná závodit.Stálo by za to se na tom projet.
Jinak se tady rozjela dobrá diskuze Neekteří z vás mají dobré názory a vědomosti.To se chce číst.Super
2 Rimmerak: Ja teda nejsem ve fyzice uplne kovanej (az na par ucasti ve fyzikalnich olympiadach kdysi davno), ale v tomhle smyslu je podle me jedinej rozdil mezi kondikem a baterkou ve vnitrnim odporu (u kondiku skoro nula). Pokud pripojim ke kondenzatoru treba zarovku, tak bude svitit uplne stejne, jako bych ji pripojil k baterce. Kdyz si predstavis ten obvod, tak zarovka ma nejakej odpor, kondenzator zase nejaky napeti a proud, kterej tam tece uz spocitas z ohmova zakona - okamzity vybiti ne nesmysl proste kvuli odporu te baterky...
Jinak nemam nic proti elektro-motorkam. V soucasne dobe uricite v provozu nepouzitelny - at uz kvuli cene nebo kvuli tomu, ze bych musel pres noc dobijet misto 5-ti minut na benzince. Ale pokud se podari vyresit ten problem s baterkama, tak proc ne - ja u toho ten kraval nepotrebuju - me staci, kdyz to sedi v zatacce a taha za riditka ;-p
Mě se to líbí.. Až budete uspávat v kočáru mimčo a projede kolem vás motorka s "laďákem", začnete se na to dívat jinak. Dokážu si představit jízdu nádhernou krajinou a v uších jen vítr. Nicméňě při stávající technologii baterií je bohužel stále poměr výkon/výdrž neostačující. Natož když se do toho poměru přiloží ještě cena.
To LuckyGhost: Problém kondenzátorů (kapacitor) je ten, že je zatím neumíme postupně vybíjet. Kapacitor se nabije okamžitě po připojení k dostatečnému zdroji energie, ale stejně tak se okamžitě vybije po připojení zátěže. Takhle funguje například blesk ve foťáku. Z baterie se nabije kapacitor, po stisknutí spouště se otevře obvod do výbojky a kapacitor se okamžitě vybije. To je ten problém. Až se dořeší plynulé dlouhodobé vybíjení, bude možné postavit elektrárny například jímáním energie blesků při bouřce (které vyprodukují strašně moc energie, ale neumíme jí zatím skladovat).
Baterie podle mě nejsou řešením. Chemky z kterých jsou vyrobené jsou mnohem toxičtější, než tisíce spálených litrů benzínu. Nedovedu si přestavit, že za pár let budou lidi vyhazovat vypoužívaný baterie do škarpy jako to dnes dělají s relativně neškodlivýma kyselinovýma bateriema.
Myslím, že až vyčerpáme zásoby ropy, budou před námi mnohem zásadnější problémy, proti kterým je uvažování, zda jezdit na motorce na elektřinu, nebo si nechávat pár litrů na výjimečnou příležitost, naprosto nesmyslnou záležitostí. Jinak toho, že lidi už nebudou mít chuť si zařídit, bych se moc nebál, protože, alespoň na motorce, nejde o to se přepravit, ale zajezdit si. Zajímalo by mě ale, jak se to vyřeší, nebo je to už vyřešený, s úbytkem energie v průběhu jízdy. Elektromotory si myslím, že svým způsobem charakterizuje fakt, že s rostoucím časem chodu motoru lineárně ubývá výkon, kdežto v případě benzinových motorů jedete i na výpary pořád se stejným výkonem.
Jak to nevoni tak to neni motorka