BMW ukázalo další dva elektrické koncepty, klíčovými slovy jsou zábava a geofencing

Jestli si u nějaké značky můžeme být na 100 % jisti, že to s elektromobilitou myslí vážně, je to německé BMW. Zkušenosti automobilové divize jsou obrovské, technologické zázemí jakbysmet. Doposud to byly jen skútry, velký C evolution a nyní nově městský CE 04, čili především praktičtí pomocníci pro každodenní dojíždění. Ovšem že další elektrické produkty by mohly být také primárně zábavné, ukazují Concept CE 02 a Vision AMBY. Jedna věc nás tam ale docela děsí…

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

BMW Motorrad Concept CE 02

Žádné velké okecávání, jdeme rovnou na věc. První a většině motorářů zřejmě bližší nápad se jmenuje Concept CE 02, a pokud bychom si mohli zaskočit k jinému výrobci pro označení, řekli bychom, že vypadá tak trochu jako elektrická Monkey. Ale zvětšená, protože zase tak malé tohle BMW není, když má sedlo ve výšce 730 mm a disková kola o průměru 15", obutá do pneumatik Dunlop ScootSmart, vzadu dokonce o šířce 160 mm. I tak je to docela roztomilý funbike: masivní zvednutá řídítka, jednoduché sedlo, pomocný rám obepínající battery pack a moc pěkné letmé uložení zadního kola s odkrytým řemenovým pohonem.

Snad u každého konceptu najdeme nějakou zvláštnost a Concept CE 02 je jich plný. Od toho koncepty jsou, většinou jsou ty prvky v reálném životě nepoužitelné, ale čas od času se nějak upraví, vyvinou a vznikne něco zajímavého. Zkrátka zkoušení nových cest, většinou slepých, u některých ale najdete na konci malý průchod. Tou nejviditelnější „podivností“ u CE 02 jsou samozřejmě stupačky řidiče. Tedy vy je nevidíte, protože na úplně všech obrázcích, které BMW dalo k dispozici, je na nich připevněný skateboard napříč motorkou! To je takový leitmotiv tohoto konceptu, prostě motorka se skejtem, podporující jasné zacílení na věkovou kategorii 16+, která doposud s motocykly neměla co do činění. Taky veškeré promo materiály, fotky i videa, jsou ultra mega cool mladé až do morku kostí, nicméně ty záběry, jak si týpek na zádech veze v batohu obrovskou kytku, mně osobně už přijdou fakt ultra mega cool pitomé. Pokud BMW hledá způsob, jak mi elektromobilou dokonale zošklivit, je na správné cestě. Na druhou stranu, já už dávno nejsem 16+, resp. jsem mnohem víc plus než těch 16, a možná mi uniklo, že dnešní omladinu kytky v báglech nějak výjimečně rajcují. Musím se zeptat dcery.

Co tam máme dál? Zajímavé je sedlo, které vypadá velice plastově, ale třeba se mýlím (nicméně u konceptu je to fakt úplně jedno, tady jde o design), jež má ve své přední zvednuté části dva popruhy, pod něž si můžete něco zastrčit. Mimochodem, u těch popruhů BMW říká, že mají barvu benzínu. Délka sedla má odrážet všestrannost celé koncepce, když prý na něm můžete jet posazení až vzadu s nohama vpředu na stupačkách (nebo na skejtu), anebo se nakloníte dopředu a dáte si nohy na zadní stupačky, případně pojedete ve dvou. Tady bych potřeboval od tvůrců nápovědu, já jsem žádné zadní stupačky nenašel. A i kdyby tam byly, asi bych si zážitek spolujízdy nechal ujít. Na druhou stranu, mladý řidič má jistotu, že se pasažérka bude opravdu intenzivně tulit, což by do života mladých mohlo vnést šokující poznání intimity na Instagramu nedosažitelné. Design sedla má ještě další plus, je vpředu zvednuté a vzniká tak volné místo mezi ním a rámem s bateriemi, kam si můžete zase něco odložit.

Navzdory všem předchozím jedovatým poznámkám musím ale uznat, že jako nápad se mi Concept CE 02 fakt docela líbí. Akorát bych ho prostě lépe vstřebával bez toho lifestylu kolem. Malá mrštná motorka do městského prostředí, zajímavý design, ať už se jedná o sedlo, disková kola nebo ten letmáč, proč ne? Krásný detail jsou zadní světlomety, jež tvoří průhledné LED výčnělky po stranách sedla, a těch drobností tady najdete spoustu. Němci přidávají také pár technických údajů, nicméně vzhledem k tomu, že se jedná o koncept, je úplně zbytečné spekulovat, jak moc jsou reálné, nebo jestli se jedná spíše o takový nástřel a z reakcí se bude usuzovat, jestli by tohle byla pro veřejnost akceptovatelná cesta. Za mě to zní velice dobře: výkon 11 kW, tedy řidičák A1 a výš, maximálka 90 km/h, dojezd 90 km, hmotnost 120 kg. Pro městské blbnutí akorát.

 

Již tradičně s konceptem motocyklu Němci přicházejí i s nápadem na inovativní oblečení, v tomto případě na městskou módní bundu ve dvou verzích, pánské petrolejové a dámské lehce průhledné s neonově oranžovými prvky. Jakási nová německá technologie nazvaná GRDXKN (zkratko pro Grid Skin) tady umožňuje natisknout chrániče rovnou na oděv. Zajímavé.

BMW Motorrad Vision AMBY

Druhý koncept BMW už není čistokrevným motocyklem, jako spíš takovým crossoverem mezi motorkou a jízdním kolem. Vlastně takový trochu Kuberg Freerider, pokud bychom si i tady mohli vypůjčit přirovnání od nějakého jiného výrobce (a mě samozřejmě těší, že českého). Vypadá to víc jako kolo, ale namísto pedálů jsou tady stupačky a ovládání řeší otočná rukojeť na řídítkách, které už „plyn“ opravdu říkat nemůžeme…

AMBY je zkratka pro Adaptive Mobility, jde tedy o přizpůsobivou městskou mobilitu. Čemu? Konkrétnímu prostředí. Tenhle koncept totiž má po cyklostezkách jezdit 25 km/h, po silnicích v obci 45 km/h a mimo město a v terénu 60 km/h. Pro ty vyšší rychlosti má být potřeba přilba, pojištění a příslušný řidičák. Momentálně je prý možná manuální volba daného režimu, ovšem počítá se také s tím, že podle aktuální lokace na základě geofencingu bude do budoucna tento systém plně automatický. Momentálně pro to prý neexistuje žádný právní rámec, nicméně jednostopá vozidla typu AMBY prý mají podnítit zavedení takové legislativy. Aktivace stroje má probíhat prostřednictvím aplikace v mobilu, kde budete mít nahraný řidičák i příslušnou pojistku, takže když nebudete mít papíry na motorku (v tomto případě A1) a platné pojištění, máte smolíka. Elektrokolo, moped nebo motocykl, to vše v jednom a podle aktuální geografické polohy. Takže doufejte, že váš mobil bude mít dostatečně přesné určování polohy, jinak při souběžné jízdě mezi obcemi vedle cyklostezky vám bude stroj přepínat mezi 25 a 60 km/h. A co teprve, když pojedete ve městě vedle pruhu vyhrazeného pro cyklisty? No, reálně je to ještě hudba ještě dostatečně vzdálené budoucnosti, nás na tom děsí snad jen to, že se o geofencingu už reálně hovoří i ze strany výrobců motocyklů. Aby se tahle vychytávka plíživě nedostala nakonec všude. Znáte to, cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly. My vás zachráníme, ať o to stojíte nebo ne. V obci 50, mimo obec 90, víc ani ťuk, nazdar. Snad máte aktuální mapové podklady.

 

Skoro bychom přes celý ten geofencing zapomněli, že Vision AMBY nemusí být jen a pouze nositelem zla, ale že by to taky mohla být zábavná věcička. O baterkách ani výkonu BMW nehovoří, ale pokud se bavíme o maximálce 60 km/h, už to nějakého koníka mít bude. Kola jsou vyplétaná o průměru 26“ vpředu a 24“ vzadu, sedlo najdeme ve výšce 830 mm, takže opravdu hodně podobné údaje jako u Kubergu. Akorát ta hmotnost 65 kg je vyšší, na druhou stranu proti klasickým motorkám je to pořád dost jiná liga. Velké brzdy, pěkná přední vidle, svezl bych se s chutí někde na trati pole-louky-lesy. Aspoň bych viděl, jestli ty stupačky jsou opravdu tak strašně moc vzadu nebo ne.

Jsou tady i jiné zajímavosti. Materiál použitý na obložení baterie, tzv. plovoucí šedý polymer, je z recyklovaného plastu a na konci životnosti se dá zase vrátit zpátky do materiálového cyklu, z recyklovaného plastového granulátu je zase sedlo. Moc pěkná jsou světla, jak jinak než LED diodová, vpředu ve tvaru písmene U, vzadu jsou to dva malé čtverečky na držácích sedla. BMW dále říká, že kromě geofencingu by do Vision AMBY šly zakomponovat i další (podle mě užitečnější) systémy, jako systém ABS upravený pro jízdní kola, asistent dálkových světel, brzdové světlo, denní svícení, hlídání tlaku v pneumatikách nebo třeba radar s dosahem 140 m, který by v aplikaci upozorňoval na vozidla zezadu.

Na rozdíl od CE 02 tady žádné speciální oblečení značka neukazuje, ten stříbrný bomber bude zřejmě úplně obyčejná bunda. Pokud vás v tomhle ohozu ovšem načapá v lese nervózní myslivec, počítejte s tím, že vám do zadku preventivně nasype broky – kdo by chtěl čekat, až na něj nějaký mimozemšťan zaútočí jako první vesmírnou neutronovou zbraní…

VIDEO: BMW Motorrad Vision AMBY

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 25 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist