BMW představilo produkční verzi elektro skútru CE 04

BMW pouští do prodeje svůj elektrický skútr, o kterém jsme naposledy slyšeli v listopadu loňského roku. Tehdy šlo o představení finálního designu, který teď BMW doplňuje o všechny nezbytné parametry. Městský skútr má nabídnout výkon 42 koní, dojezd přibližně 130 kilometrů a nabití z nuly na 80 % za 65 minut.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Na vzhled novinky si asi hodně lidí bude muset teprve zvyknout, ale já musím poslat minimálně za odvahu do BMW zdvižený prst. Myslím palec, ne prostředníček, i když věřím, že spousta lidí to bude mít naopak. Oproti prvnímu konceptu představenému v roce 2017 je vzhled o dost mírnější, ale i tak je na první pohled všem jasné, že tohle je něco jiného. Tohle není klasický benzinový skútr s implantovaným elektrickým pohonem. Žádná veganská svíčková nebo „vege“ řízek. Tohle je elektrický skútr na první pohled a určitě bude v ulicích budit rozruch, byť nabízené barvy jsou o něco decentní než během listopadové prezentace. Tehdy dost výraznou bílo-oranžovou kombinaci vystřídala decentní bílo-černá nebo černá s oranžovými prvky. Skútr se taky trochu liší povinnou homologační výbavou, jako jsou zrcátka, která jsou naprosto klasická, nebo držák značky se zadními světly. Tady už je to přeci jenom trochu jiné, protože BMW vše vsází pouze na blinkry. V nich mají své místo i brzdové a obrysové světlo, podobně jako u litrových čtyřválců. Vše drží na dlouhém zadním blatníku, který u předchozího konceptu také chyběl, takže by i v dešti měla záda zůstat suchá. Nebo alespoň trochu.

Tak šel čas s CE 04

Tohle designové cvičení ale umí být i praktické. Zůstala tady osvětlená přihrádka pod sedlem s bočním otevíráním, do které se vejde přilba a v příplatkové výbavě najdete třeba také velké přední plexi pro lepší ochranu před počasím. A taky vyhřívané rukojeti nebo sedlo (v nabídce je jich celkem 5), které už je součástí balíčku Komfort, druhým balíčkem je známý Dynamic, který nabídne stejnojmenný pátý jízdní režim (Eco, Rain a Road jsou v základu), zatáčecí ABS, dynamickou kontrolu trakce a adaptivní hlavní světlomet PRO, který umí svítit do zatáčet a také umí světelné blbinky Welcome a Good Bye, kdy vás skútr přivítá, případně se rozloučí světelnými efekty. Když už jsme zabředli do možností konfigurátoru, za příplatek je možné mít ještě alarm, centrální stojan, inteligentní SOS volání, kontrolu tlaku v pneumatikách, designový balíček Avantgarde a hlavně také vodou chlazenou rychlonabíječku.

Za Quick charger s nabíjecím výkonem 6,9 kW dáte navíc 22 472 korun, ale právě díky němu dobijete plně vybitý skútr do plna za 1 hodinu 40 minut. Z 0 na 80 % to přitom trvá 65 minut, a pokud má baterie 20 % na 80 % ji dobije za 45 minut. Standardně se CE 04 dodává s nabíjecím kabelem do běžné zásuvky s nabíjecím výkonem 2,3 kW, kde v ideálním případě zcela vybitému skútru doplníte šťávu za 4 hodiny a 20 minut. Existují ale ještě další možnosti, jak „natankovat“. Jednou z možností je pořídit si domů Wallbox BMW, kterým můžete dobíjet čtyřkolové BMW, MINI a skútr CE 04 se stejnými rychlostmi, jako z běžné zásuvky a podobných časů dosáhnete i u veřejných nabíjecích stanic, opět záleží, jestli máte rychlonabíječku nebo ne. Jedna věc je, jak rychle se skútr nabije, neméně důležitou otázkou je, jak často. V tomhle případě uvádí BMW 130 kilometrů dle normy WMTC. Toho samozřejmě dosáhnete především úspornou jízdou na režim ECO, maximální možný dojezd se navíc snaží podpořit systém rekuperace, který by u špičkového elektroskútru určitě neměl chybět.

Kapacita baterie je 60,6 Ah (8,9 kWh) a BMW na ni dává pětiletou záruku na 40 000 kilometrů pro případ závady a nadměrné ztráty kapacity. Jak velkou ztrátu si pod tím máme představit, už ale nevíme. Víme ale, do čeho z baterií poteče proud. Je to elektromotor s permanentním magnetem umístěný mezi baterií a zadním kolem, na které jde výkon přes ozubený řemen. Obdobný motor prý najdeme v plug-in hybridním voze BMW 225xe Active Tourer. Víc nás ale zajímají výkonové parametry. Maximální výkon motoru je 42 koní, které doplňuje 62 newtonmetrů. Jmenovitý výkon je pak 20 koní, ale může jich být i o pět koní méně. Ano, tento skútr si na přání můžete objednat také v omezené verzi na 11 kW jako ekvivalent skútru 125 cm3 pro možnost jezdit i s řidičákem na auto. V tom případě maximální výkon spadne na 31 koní a klesne také dojezd na rovných 100 kilometrů, protože baterie nabídnou kapacitu jenom 6,3 kWh. Na druhou stranu klesnou časy dobíjení ze zásuvky o rovnou hodinu. Ať už budete mít jakkoli výkonnou variantu, maximální rychlost se zasekne na elektricky omezených 120 km/h a semaforový sprint z nuly na padesátku zvládnou obě verze s rozdílem desetinky – 2,6 respektive 2,7 vteřiny.

Všechny ty výkony, rychlosti, dojezdy a stavy nabití ale potřebujete také někde sledovat. K tomu tady slouží 10,25“ široký TFT displej, který BMW dává do R 1250 RT. Nechybí tak konektivita s možností zobrazit navigaci na jedné polovině, jízdní údaje na druhé, případně velkou navigaci doplněnou o jízdní údaje po stranách. S konektivitou nechybí ani další správa mobilního telefonu, tedy hovorů, zpráv a hudby. Sympatické je, že konektivita je v tomhle případě už v základu, tím spíš, když se díky ní dozvíte o nabíjecích stanicích, ke kterým vás rovnou dokáže navigovat. V základu je také bezklíčové odemykání a aby vše šlapalo, jak má, má skútr v levé kapotáži odvětrávanou přihrádku s USB-C nabíjecím portem.

No a na závěr se vrátíme zpět na zem, protože se taky pověnujeme hardwaru, který už je celkem standardní. Skútr pohromadě drží dvojitý rám z ocelových trubek, vpředu doplněný o 35mm teleskopickou vidlici se zdvihem 100 milimetrů, vzadu je odpružená jednoramenná kyvná vidlice centrálním tlumičem se zdvihem 92 milimetrů. Odpružení vede celkem macatá kola o průměrech 15 palců, vpředu o rozměru 120/70, vzadu 160/60. Vzdálenost mezi nimi, tedy hodnota rozvoru, je 1675 milimetrů a na obou jsou kotoučové brzdy. Vpředu dvojitá s kotouči o průměru 265 milimetrů a čtyřpístkovými radiálními třmeny, vzadu je kotouč jeden se stejným průměrem a dvoupístkovým třmenem. Výška sedla je na hodnotě 780 milimetrů, v případě komfortní sedačky 800 a celkově, i když to z fotek možná nevypadá, jde o skútr poměrně běžné velikosti. Jen váha a cena není úplně standardní. Pohotovostní hmotnost má údaj 231 kilogramů, což je pořád celkem o dost víc, než mívají běžné maxi čtyřstovky. Cena pak začíná na 315 000,-, pokud si dopřejete vše, co konfigurátor BMW nabízí, skončíte na 387 300,-. Za elektriku si zkrátka pořád ještě připlatíte a o té prémiové to platí dvojnásob. Na druhou stranu je CE 04 oproti předchozímu C Evolution pořád levnější, lehčí a rychlejší.

Náš tip

Test BMW C Evolution - přichází doba elektrická?

​​

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist