hsq_cervenec_spart401




Americký Lightning chce vyrábět elektrické dálníky

Zajímavá zpráva přišla z Ameriky. Tedy vlastně z Číny – tam si totiž americká společnost Lightning Motorcycle Corp. nechala patentovat plně kapotovaný motocykl. Proč právě tam? Čtěte dále.

Lightning je jednou z mála opravdu úspěšných amerických značek elektrických motorek. Tím slovíčkem „úspěšný“ myslíme to, že ještě nezkrachovala a zároveň se jí podařilo zanechat ve světě nějaký dojem. Ten je dán především faktem, že Lightningy vyhrávaly americké závody TTXGP, v roce 2013 motocykl této značky dokázal absolutně vyhrát na Pikes Peaku a na Solných pláních Bonneville drží Lightning světový rekord 218 mph. Na základě tohoto stroje později vznikl silniční superbike LS-218, jehož dokázala značka navzdory nemalé ceně skoro 40 tisíc dolarů prodat na 40 kousků.

V roce 2018 prošla značka významnou proměnou. Vedle sídla v Silicon Valley, kde probíhá vývoj a výroba prototypů a předprodukčních verzí, byla otevřena ještě továrna, kde probíhá montáž sériových motocyklů, a ta továrna je v Číně v Čchü-čou, asi 400 km jižně od Šanghaje. A tam se montují nové modely Strike, které si dělají ambice totálně změnit svět elektrických motocyklů, když se prodávají za ceny od necelých 13 tisíc dolarů za základní verzi po 20 tisíc dolarů za nejlepší variantu Carbon. Jen pro připomenutí, exkluzivní test od našeho spolupracovníka Alana Cathcarta jste si mohli přečíst tady. Tedy ono to s tou výrobou není tak horké, první motocykly šly k zákazníkům teprve na konci loňského roku, ale prostě to funguje.

Mezitím však Richard Hatfield, jemuž značka patří, nezahálí. A v souvislosti s obrázky, na něž se díváte, začíná dávat smysl jeho nedávné vyjádření: „Máme pár dalších projektů, na nichž právě pracujeme a z nichž jsme nadšení, a jsou to velmi aerodynamické a efektivní projekty – něco, co v současnosti vůbec nikdo nevyrábí. Udělali jsme nějaké CFD analýzy, máme vlastní malý větrný tunel a plnohodnotný ve vzdálenosti pouze 15 mil od nás.“ Velmi aerodynamické a efektivní? Jasně, tenhle dálník. Co se o tomto projektu zatím veřejně ví? Vlastně nic. Jen že tyto obrázky pocházejí z čínského patentového úřadu. Richard na to totiž šel od lesa a začal patentové řízení v Číně dřív než v Americe. Důvod? Doma mu to nejspíš nikdo nezkopíruje, zatímco Číňané se dokáží velmi rychle inspirovat kdekoli na světě. Takže jim to pro jistotu zatrhl hned zkraje.

Jak je vidět, jde o projekt zatím ve své úplně prvotní fázi. Je jasné, že půjde o elektrický motocykl, Lightning nemůže používat nic jiného, a také se dá očekávat, že jízdní pozice bude jako v kterémkoli jiném dálníku, jichž už vzniklo víc než dost, tedy s pohodlným sezením tak trochu automobilového typu. Stroj ovšem působí poměrně krátkým dojmem, vypadá být jen o něco delší než běžný motocykl. Výhodou určitě je, že tady dokáží konstruktéři rozmístit všechen ten elektrický balast tak, jak potřebují, a nemusejí se řídit nějakými konzervativními myšlenkami na běžný vzhled. Nevýhody dálníků jsou ale také notoricky známé (citlivost na vítr, ovladatelnost v nízkých rychlostech) a je samozřejmě v této fázi velikánskou neznámou, jak bude řešena velmi pomalá jízda a zastavování. Jestli výklopnými/výsuvnými pomocnými kolečky, nebo nějakým gyroskopem. Ale tyhle věci se určitě včas dozvíme, pokud se vůbec tento projekt někdy dostane dál než jen na papír.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist