Redakční podcast: O motorkářích a autoškolách
Text: Dominik Valášek | Foto: Jarda Ducháček | Hlas: Filip Tichý , Dominik Valášek | Zveřejněno: 18.2.2025 | Zobrazeno: 3 283x
Text: Dominik Valášek | Foto: Jarda Ducháček | Hlas: Filip Tichý , Dominik Valášek | Zveřejněno: 18.2.2025 | Zobrazeno: 3 283x
Ve středních Čechách jsou silnice suché bez soli, slunce vesele svítí a oblékat přiměřeně počasí jsem se naučil už ve školce. Tak jezdím.
Ale o autorech tohohle dvojitého uspávacího monologu o ničem si nemyslím nic dobrého. Proboha, lidi, kromě motoškol existují i kurzy rétoriky, vystupování. S hlasem se dá docela dobře pracovat a nějaký ten vtip a "jiskřivý dialog" se dá taky naučit, když to holt člověk nemá od přírody.
To jsou dneska náročný, ty papíry na motorky. V kéniku u nádraží vytáhl instruktor nebohou třiapůli z garáže, rozestavěl kuželky a to byly celé jízdy. Kdo předvedl stejný slalom i před komisařem , dostal noty. Rozšiřoval jsem tak A/50 na A ve fullu. Tři pade jsem měl v té době už druhou, dohromady tak 3 járy jsem na 350 najezdil, než mě přešla tréma a šel jsem si na ni udělat papíry
určitě jsem měl doma lepší kus, než byla ta autoškolní.
Prostě zlatá devadesátá.
Tehdy se jezdilo na benzín, ne na papíry, dělalo to tak 80% mlaďasů. Poprvé mě kliftoni zastavili , až jsem ty papíry čerstvě měl, protože jsem se tak soustředil, abych si je vzal, až jsem nerozsvítil lampu....
takže se dá říct, že nehodovost novým výcvikem 2016 neklesla (naopak stoupá díky ještě nevyčerpanému zástupu navrátilců z dob jawy350). Naštěstí pro politiky jsou mladší generace méně početné, výcvik je náročnější a dražší (např nácvikem vyhýbacího manévru místo jízdy v provozu) a nejmladší lidé prý radši mobil než kolo-motorku. Tudíš nehod za městem určitě v budoucnu ubude, když motorkáři vůbec nevzniknou (jen elektroskútry k béčku budou na vzestupu).
Za mě bych složitější výcvikové manévry u A1,A2 zrušil (a omezil tam objem na 500ccm kvůli podvodům), aby byla první autoškola levnější a snažší pro ty opatrné (nemyslící frajírek výcvik dá a pak se rozvěsí po měsíci s řp). Aspoň že eu chystá novelu a na rozšíření skupiny bude stačit 7hod výcviku bez zkoušky před komisařem.
A dvojí řídítka bych pro začátek v provozu zachoval (ale ty zadní by byla jen pevná držítka s páčkama bez možnosti natočení a instruktor povinně dieta na 80kg). Jestli má učitel u někoho obavy si za něj sednout, nemůže ho přece poslat do ulic ani samotného.
2 reakce
Taky mám ten návrat na motocykl za sebou a přesto, že jsem v životě řídil všechno možné (kozla, jawu, čezetu, osobáky, náklaďáky, traktory, pásák, kombajny, ještěrky, kontejneráky), taky mám za sebou tu blbou nejistotu, jestli, až přijdu někam do bazaru nebo motosalonu si vyzkoušet nějakou modernější motorku, jestli tam neudělám ostudu a budu na tom umět jezdit.
životním období, tak mi napište. Domluvíme se a vezmu Vás na hoďku dvě za naši obec na louku a půjčím Vám nejdříve čtyřtaktní stopětadvácu a pak jednoválcovou šestsetpadesátku a dvouválcovou osmistovku, ať si to můžete vomáknout bez obecenstva. Když s tím fláknete, tak to nevadí, nebudete první a od toho to je. Jen pro pořádek - nechci za to žádný prachy.
Pokud se někdo z Vás nacházíte v tomto nelehkém ale krásném
Super podcast, souhlasím.. Mě osobně šokovalo to, že učitel když "udělá učitelák", tak už ho má do konce života (tedy praktický výcvik do konce zdravotní způsobilosti).. Komisař chodí na školení a pravidelně ho "obhajuje".. Tady bych viděl prostor pro legislativní změnu (a to jsem učitel)
Další věc, která je zarážející a považuji ji za hostorický přežitek je počet hodin výcviku dle poždavku zákona. 13x45min je dostatečné pro někoho, kdo jezdí leta s autem a posledních pár let jezdí na skútru (na 125cu stačí Bčko). Ale 16ti letá prvnička aby stihla cvičák a provoz za těch pár hodin - je to hodně "na krev".. Ano, cena by šla nahoru, ale řekněme 5hodin navíc by mohlo zvednout cenu o nějakých 4-5tisíc, což není tak strašné. Rozumný člověk ty extra peníze stejně investuje do dalšího "vzdělání". Rozhodně doporučuji extra kurzy bezpečné jízdy, offroad nebo okruh po "rozježdění" a také kdo má možnost se zkušeným jezdcem na interkomu začínat jezdit ve vláčku (slabší vždy vpředu)..
V podcastu jsem neslyšel základní statistiku o tom, kolik z těch mrtvých a těžce zraněných je z té "prehistorické" skupiny kolem 50, kteří povětšinou absolvovali pomlouvaný dvojřidítkový kurz a kolik je ze skupiny "mladí-nesmrtelní" tedy absolventů "moderní" výuky. Taky jsem dělal papíry na malý motocykl někdy v roce 1982, o dva roku později na velkou motorku a po cvičišti jsem se sólo v obou případech nakroužil dost. Je to jako vždy o lidech, pokud mají instruktoři snahu a motivaci, je kurz kvalitní, pokud ne, stojí to za prd a nařízení a moderní technika na tom nic nezmění. Stejně tak na silnici, když je někdo ko...t, je jedno jakou autoškolu absolvoval.
2 reakce
Bohužel ta policejní statistika, ze které čerpáme (a jiná, pokud se nepletu, ani neexistuje) neuvádí žádný věk. Vlastně i míchá dost věcí dohromady, takže spoustu věcí nelze smysluplně odvodit.
Jinak ano, je to samozřejmě o instruktorovi/autoškole, ale myslím, že dost i o zázemí. Viz komentář níže - autoškoly ve městech dřív prostě neměly plac na ježdění. Když se z toho pak stala podmínka, některé přestaly výcvik motorek dělat.
Tak Dominiku, člověk co neměl rovnováhu na moto nemohl. Tam byla podmínka jízdy na kole hned při vstupu do autoškoly, takže dvojitá řidítka v tomto směru nikomu nepomohla. Naopak to byla větší pakárna, když jezdíš se spolujezdcem. V mém případě Jawa 350, učitel přes metrák a já v 17-ti letech 60kg.
Učitel tam seděl jak paša a nohy ze stupaček zásadně nesundával. Samozřejmě před tím jsme jezdili na cvičišti sólo. Rozjezd, zastavit...pak řadit, kroužit osmičky. Učitel stál bokem a když písknul na píšťalku tak zastavit ! Třeba v půlce osmičky - to byla škola.
2 reakce
Tak to si myslím měl velmi nadstandardní vzdělání v tomto směru
U mě se nikdo moc nezajímal, jestli umím na kole, ale je teda pravda, že jsem tam přišel s tím, že už mám něco naježděno na Simsonu po poli. Cvičiště si myslím, že u nás v pražské autoškole vůbec nebylo téma.