yamaha_demo_tour




Yamaha Day 2009

Kapitoly článku

Jízdy na naháčích by Filip

Novou R1 a další supersporty i upravené okruhovky jsem nechal specialistovi Tommymu. Já přijel na okruh s hlavním cílem doplnit již zveřejněný testík nové Yamahy XJ6 a připravovaný test polokapotované verze Diversion, který také vyjde během května. Na první jízdu jsem si ale pro letošní první svezení v Brně vzal volnou Yamahu YZF-R125. Čtyřtaktní stopětadváca má sice maximálku jen kolem sto dvaceti, ale na okruhu drží jako přibitá a lehoučký stroj se vodí do zatáček jak jízdní kolo a na první jarní seznámení s tratí to byla super volba!
Pak konečně přesedám na nahatou bílou Yamahu XJ6, kterou jsem před dvěma týdny potrápil v testu, a vyrážím na trať prohnat jejích osmdesát koní. Přiznám se, že jsem vůči XJ byl lehce skeptický a obával jsem se, že její tahavý motor bez sportovní špičky a měkčí odpružení na okruhu prostě nebudou stačit. A hned v prvních zatáčkách se musím iksjéčku omluvit! Na kvalitním povrchu mě přitvrzené odpružení v pohodě pouští až na stupačky, náklony ve vyšších rychlostech jsou poměrně jisté a předek dává odezvu a signalizuje, kolik si toho můžete ještě dovolit. Motor sice na rovinkách samozřejmě nestíhá sportovní stroje, ale mezi zatáčkami funguje jeho plná křivka krouťáku. I když před zatáčkou nezvolíte optimální převodový stupeň, motor vás za zatáčkou díky silnému středu ochotně vytáhne a téměř nic neztratíte. Brzdy jsou na okruhu příliš měkké a v maximálním brždění nedávají optimální odezvu, ale na druhou stranu díky ABS není problém hnát věc až na hranu - prostě když to přeženete, nic se nestane, i to má na okruhu své výhody.
Přesednutí na polokapotovanou verzi XJ6 Diversion mi předchozí dojmy jen potvrdilo. V závětří kapotáže se nemusíte rvát s větrem, můžete lépe soustředit na optimální povysednutí v zatáčce a na rovnikách se na tachometru ukáže o nějakých 10 km/h více. Jinak je vše stejné jako u naháče, jen máte pocit většího a trochu cestovnějšího stroje. Zkrátka XJ6 v obou verzích mě na okruhu hodně bavilo a dovolím si tvrdit, že jako jediný stroj ze „začátečnických“ osmdesátikoňových modelů zde dokáže přinést téměř stejnou legraci jako vyšší kategorie stokoňových nahatých šestek.

Skútry

Modely FZ jsem na okruhu vynechal, protáhl jsem je zde již vloni, jdu se svézt na skútříky na dráhu postavenou z kuželů. K dispozici jsou zde stroje Jog RR, Neos F, Aerox R Rossi, Vity, Cygnus X, XCity125, XMAX250. Coby dlouhán sahám po větších kubaturách, protože na padesátkách se obvykle trochu mlátím řídítky do kolenou. Na uzoučké trati jsou ale XCity125 i XMAX250 trochu moc dlouhé a zatáčky i rozjezdy jim jdou o poznání pomaleji než sportovním padesátkám, takže dávám jen pár koleček a raději sleduji umění pilotů, kteří na tom již nějakou domu pilují stopu a evidentně si užívají radosti z malých a svižných strojů v barvách závodních týmů.

Test the Best

Během prvního neveřejného dne byla pro zákazníky a hosty dealerů připravena i flotila testovacích strojů do běžného provozu. Kompletní řada XT, k tomu Tenerka, nový T-Max a jako zástupci velkých objemů cestovní Yamaha FJR a nádherná Yamaha XJR 1300 ve stříbrném barevném provedení s decentním modrým retro proužkem a číslicí 1. Hned si mě získala, takže ji beru alespoň na krátkou projížďku a znovu se ujišťuju, že i po letech jde o pořádnu mašinu, která jak se říká „má koule“. Na druhém místě jdu protáhnout velkou FJR, kterou máme letos v plánu vytáhnout do Alp na společný test velkých cesťáků. Tento model mi jen potvrzuje vzpomínky z minulosti, kdy si mě získal nejen obrovským zátahem a pohodlím velkého cesťáku, ale také perfektní ovladatelností v nižších rychlostech třeba při otáčení na malých silničkách, což v této kategorii není až tak obvyklé.

Závěr

Letošní Yamaha den se z našeho pohledu vyvedl opravdu dokonale. Pozvaným hostům v pondělí odpoledne sice pořádně zapršelo a část programu tak asi dost utrpěla, ale v úterý během dne pro veřejnost se již počasí umoudřilo a příznivci mašin s ladičkami ve znaku si tak mohli pořádně zařádit na okruhu a o polední pauze ještě skouknout kaskadérskou exhibici Pepy „Sršně“.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist