hsq_zari_mx1




Výstava Fenomén Jawa, aneb Jawa, jak ji neznáte

Blíží se svátky klidu, míru, obžerství a válení se u televize s více či méně přiblblým programem. Jestli z toho všeho chcete utéct, dáme vám tip. Běžte se podívat do Národního technického muzea, kde aktuálně probíhá výstava Fenomén Jawa, aneb Jawa, jak ji neznáte a podívejte se na motorky, které jste pravděpodobně ještě ve svém životě nikdy neviděli a dost možná už ani neuvidíte.

Kapitoly článku

Cílem této výstavy nebylo ukázat průřez výrobní modelovou řadou se všemi těmi Péráky, Kývačkami a Fichtly, ale ukázat motorky, které se jen tak nevidí. Povedlo se to náramně, zejména díky cca roční práci Mgr. Arnošta Nezmeškala, dlouhodobého kurátora sbírky motocyklů NTM, ředitele odboru muzea dopravy a autora výstavy. Nemalý podíl na této výstavě mají ale také soukromí majitelé strojů, motorů a dalších relikvií, kteří je muzeu na výstavu propůjčili. Těch je ostatně většina, když z padesátky vystavených motorek připadá na majetek muzea jen 15 strojů. Sice mluvíme o roční práci při organizování výstavy, ale například majitele originální závodní Jawy z roku 1933 přemlouval k propůjčení pan Nezmeškal dvacet let. Teď se to konečně povedlo, a tak si můžete tento jediný dochovaný kousek z období George Patchetta v klidu prohédnout.

Silniční závodní motorky tvoří většinu výstavy, protože to je, jak říká Arnošt Nezmeškal, esence továrny. Je to její chlouba a vlastně to nejlepší, co kdy vyrobila. Můžete si zde prohlédnout povětšinou originální stroje od již zmiňovaného kousku z roku 1933 přes OHV jednoválce a úspěšné závodní modely šedesátých a sedmdesátých let v čele s čtyřválcovou tříapůlí z roku 1969 až po patnáct let staré jednoválcové supermono s motorem Jawa. Týnecká sportovní historie ale není jenom o silnici, takže tu jsou zastoupené také ostatní disciplíny. Například na ploché dráze byla Jawa úspěšná už od druhé poloviny třicátých let, takže tu najdeme stroj z počátku této éry. Doplňuje ho šílená dvouválcová pětistovka z konce třicátých let. Ta s kompresorem uměla 75 koní a podle jezdců byla neřiditelná. Jawa se také na mezinárodním poli celkem úspěšně věnovala motokrosu a soutěžím, takže tu nechybí ani zástupci této éry.

Druhá velká a neméně unikátní část výstavy je věnovaná prototypům. To jsou hodně vzácné exempláře, protože existují kolikrát pouze v jednotkách kusů, některé exempláře jsou pak jediné vyrobené. Pan Nezmeškal má cca 4 centimetry tlustou knihu, kde jsou všechny prototypy zaevidovány, a to množství vyrobených zkušebních motorek je takové, že spoustu z nich prý neviděl ani bývalý konstruktér Jawy, který výstavu také navštívil. Prohlédnout si zde můžete úplně první motorku zkonstruovanou v Jawě, doplňěnou o originální Wanderer - Německého předchůdce Jaw, se kterým pan Janeček začal svou dlouholetou éru. K vidění jsou také různé zajímavosti, jako je třeba Duplex-Blok kde se zkoušelo uchycení motoru na silentblocích, třistapadesátka OHC z roku 1946 nebo první motocykly tzv. Národní řady, které se, stejně jako většina dalších prototypů, do výroby nedostaly. Takový osud postihl i celou řadu skútrů nebo model 593 s dvoudobou vodou chlazenou dvěstěpadesátkou z přelomu osmdesátých a devadesátých let.

Přehlédnout byste při návštěvě neměli také vystavené motory. Opět jde buď o prototypy, nebo o závodní agregáty. K vidění jsou třeba motory přezdívané Bizam. Tyto OHV jednoválce se dochovaly dva a oba jsou k vidění na výstavě. Nechybí ani úspěšné soutěžní motory nebo silniční, které k úspěchům poháněly Františka Šťastného a další jezdce. Jejich jezdecká výbava je tu také k vidění, vypíchnout z ní musíme třeba přilbu Františka Šťastného, která mu ochránila hlavu při pádu na ostrově Man. Vedle toho jsou k vidění také osobní relikvie pana Janečka.

Skutečně sériové Jawy jsou na výstavě vlastně jenom tři. Jednou je 634ka se sajdkárou, dalším je indický stroj Yezdi, ten továrna zakoupila kvůli testování, a posledním je současně vyráběná 350 OHC. I ta krásná pětistovka hned u vstupu je ze zkušební série, takže na ní je všechno trošku jinak, vystavený Pérák má zase na levé straně motoru jenom jednu páku. Ta startovací nemohla na exportním modelu do Německa být, protože to bylo řešení používané konkurenční DKW.

Takových drobností a zajímavostí najdete na výstavě spoustu, my její návštěvu můžeme vřele doporučit. Kdo by se chtěl dozvědět ještě něco víc o vystavených strojích, bude mít po novém roce možnost. Už by měl být dostupný katalog a brožura, které ještě bohužel nestihli v muzeu připravit. Muzeum má otevřeno také o vánočních svátcích, 25.12. od jedné hodiny, ostatní dny klasicky od devíti do šesti s výjimkou štědrého dne a silvestra, kdy je zavřeno. Další informace o otevírací době a vstupném najdete na webových stránkách zde.

Výstava potrvá od 27. listopadu 2019 do 30. srpna 2020.

Otevírací doba NTM

Pondělí zavřeno, pokud je v pondělí svátek: 9-18
Úterý 9-18
Středa 9-18
Čtvrtek 9-18
Pátek 9-18
Sobota 9-18
Neděle 9-18

Vstupné

  Jednorázová tři vstupy během půl roku
Plné 250,- 460,-
Snížené 130,- 230,-
Rodinné 470,- 1000,-

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 8 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist