yamaha_demo_tour




VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
maraton (180) napsal 06.01.2020 v 21:11

Ještě pár slov k současné situaci Jawy: Skoro čtyřicet let se tu u nás nedalo koupit nic jinýho. V padesátých a částečně šedesátých letech, kdy ještě Jawa patřila ke špičce, to nevadilo, jenže pak už jo. Lidi na Jawu už tehdy hodně nadávali, protože i ta Jawa 634 byla ve své době většinou našich motorkářů považována za nudný, žíznivý, smradlavý, nespolehlivý a těžkopádný křáp, protože ve světě se už dělaly mnohem lepší motorky.
Ty jsme si ale nemohli koupit. Jakmile to šlo, každý se na Jawu zcela logicky vybodl a koupil si raději něco jiného. Když ne novou motorku, tak alespoň ojetinu z ciziny. Takhle to bylo a to není zrovna ideální rozpoložení pro start nové éry s chátrající továrnou a zastaralým vybavením, do kterého se čtyřicet let skoro neinvestovalo.
Takže za 1: Nadávat na Jawu není nic nového, dělalo se to i za komunisty.
Za 2: Po roce 90. měla Jawa na obrození snad ty nejhorší podmínky - pověst dávno v háji a vše zastaralé - motorky, továrnu i stroje a linky v ní.
To, že Jawa nedělá svoje vlastní skvělé motorky mě samozřejmě taky mrzí, ale jsem rád, že na rozdíl od Čezety, Avie, Liazu, osobních vozů Tatra, atd. stále ještě žije a světe div se, zatím nepatří ani Němcům, ani Číňanům nebo Indům. Ty staré kádry ji sice nevedou nijak dobře, ale věřte mi, že může být ještě mnohem hůř.

maraton (180) napsal 06.01.2020 v 20:47

Byl jsem se na výstavě podívat a stejně jako Marek71 ji všem doporučuji. Nejvíce samozřejmě lákají silniční i terénní závoďáky a veteráni. Je tam pár kousků, který asi jen tak naživo už neuvidíte.
Mě ale překvapily i různé prototypy motorek a motorů. Třeba z osmdesátých let, které měly dobré parametry a některé z nich vypadaly i skvěle. Do výroby se nedostaly, protože ta byla totálně zastaralá už tehdy, v 80. letech (jak správně připomíná tatabike níž v diskuzi), a soudruzi odmítli investovat tehdy zhruba půl miliardy korun, která by ji dostala alespoň na úroveň doby. I to se na výstavě dozvíte z pečlivě připravených doprovodných textů.
Z prototypů se mi hodně líbilo tzv. "enduro Abrahám" - pěkná motorka se slušným motorem, naopak jednoznačně nejhnusnější je návrh renomovaného designera Václava Krále "Jawa Athéna".
Ze současných motorek, které se dají koupit, je na výstavě Jawa 350 OHC. Naživo vypadá mnohem lépe než na fotkách a že je z Číny? Odkudpak bere motory třeba někým níže zmiňovaný Norton nebo Triumph, ha? Jak by řekl Zmikund: "Se s tim smiř!"

Anti (390) napsal 28.12.2019 v 13:33

Jawa už je holt jen další stránka v historii.Neměla tolik štěstí jak značky které přežili,ale není to vyjímečný osud.Padlo spousta velkých značek.Tak to prostě je...

papiboy (1259) napsal 28.12.2019 v 11:10

Prepáčte, na vysvetlenie môj osobný pohľad na vec: miliónkrát omielaná téma, ale niektorí stále nič nechápu.

Koho zaujímajú športové úspechy Jawy a ČZ, nájde ich na nete. Veľa víťazstiev na VC Brna, nespočet medzinárodných trofejí a Strieborných váz zo SIX DAYS, rad svetových titulov ČZ v motokrose... O súťažné a krosové špeciály sa bili aj okolité krajiny a niektorým sa ani neušlo, u Maďarov boli napr. motokrosové ČZ aj vojenským motoklubom (akási obdoba ČS-Svazarmu) na prídel...

Ja som napríklad zarytý zástanca Jawy aj ČZ a Othellom požadovanú trpezlivosť nabitú očakávaním mám minimálne od konca sedemdesiatych rokov minulého storočia, keď sa začali rodiť prototypy v rade, ako napr. Jawa 500 Boxer, potom tá Rotaxácka miniséria, ČZ 350 štvortakt, alebo aj dvojtaktné 250-350 novej generácie s 5-kvaltmi, či malé mašinky Mistrál a rad ďalších sľubných pokusov.

Skutočnosťou ale bolo, že nič sa z toho "na pultoch" pre plebs neobjavilo, dokonca viac vymakaných strojov, čo sa v malosérii objavili, išlo len na export.

Nám, radovým ovčanom ostala len trpezlivosť a trebárs v 1980 archaická 2T 634 s ani nie 15 kW a váhou nad 170 kg...

Jasné, že po 17. novembri ožila nádej, že režim a ani nejaké RVHP už nebude hádzať polená pod nohy ani Jawe, ani ČZ, že konečne - a možno na poslednú chvíľu - sa dostanú k slovu tí, čo to vedia, čo sa v tom ozaj vyznajú. Verili sme, že technicko-intelektuálny potenciál existujúci a stále plne funkčný sa v týchto firmách prejaví, že štát im konečne pomôže z jamy, kam sa zásluhou štátu stále hlbšie dostávali...

Aj keď nádej umiera posledná, dnes je už jasné, že ponovembrový vývoj v Jawe aj u ČZ sa uberal zlým smerom a "trpezliví" národ všetko len nečinne sleduje, pričom už bolo treba vykonať rad defenestrácií...

Tak milá dovozcami zmanipulovaná mládež, kupujte tú čínu a chválte ju, veď vy už ani neviete, o čo ste prišli...
A darmo sa snažíte poučovať starých dedov, ktorí už stratili všetku nádej, Jawe to veru nepomôže.

Týmto svojim výlevom tiež nikomu nepomôžem, a aj keď vyfasujem tristo mínusov, je mi to úplne fuk, ešte že nie som na FASBÚKU...

Petaheaven (51) napsal 28.12.2019 v 08:44

Tak ono nejde ani tak o kydání špíny...většina z nás na Jawách začínala a byla spokojená než po 89 přišly modernější stroje...Ale,prostě nejde se smířit s tím že česká Jawa měla určitě mnohonásobně lepší podmínky na výrobu aspoň retro strojů než v Indii...bohužel novodobí soudruzi rozkradli a dojebali co šlo

Othello (19) napsal 27.12.2019 v 19:11

Tak nějak jsem si všiml, že kydat špínu na JAWU je poslední dobou místním "koloritem". Ono bořit je tak snadné, ale něco vytvořit... Ano pánové, něco vytvořit není vůbec snadné a Fénix, který povstal z popela neměl na růžích ustláno. Mohlo by se zdát, že jsem jeden ze zarytých zastánců značky, ale vůbec ne. Mrkněte se na můj profil, jezdím různé stroje a některé ani neuvádím. Jen mějte prosím pokoru a schovívavost k těm, co se snaží naší národní značku JAWA znovu pozvednout a dostat ji na místo, kde právem patří. Mějte prosím trochu trpělivosti a úcty.
Pěkný nový rok a kolama, vždy dolů.
PM

Marek71 (14) napsal 27.12.2019 v 12:05+1

Ať už je další osud Jawy jakýkoliv, výstavu jsem měl možnost si prohlédnout a je fakt moc vydařená. Všem doporučuji návštěvu Ntm v těchto nezimních dnech.

tatabike (52) napsal 27.12.2019 v 10:39

Výstava je to fajn.

Je třeba si uvědomit, že před třiceti a více lety Jawa dokázala vyhrávat jak MS Enduro tak i MS na ploché dráze. Takže konstruktérský um a chuť něco dokázat byla - viz závodní stroje a prototypy pro seriovou výrobu.

To co chybělo byla kvalitní výrobní základna pro seriovou výrobu, dobře si m.j. pamatuju ( i z několika nočních směn na výrobní lince v Týnci ) kdo tam tehdy motorky montoval - mimo pár místních Kubánci, Vietnamci a na jakých prvorepublikových zařízeních se tam - například v lisovně - pracovalo...

Kdo tehdy stát řídil a rozhodoval co se bude vyrábět v sériích ? Bolševický režim, takže asi tak...

Po změně režimu se nově vzniklý stát na sanaci JAWY vykašlal a řešil investora jen pro Škodovku.

Petaheaven (51) napsal 26.12.2019 v 08:02-2+1

Furt eném můzea,vzpomínky,výstavy...že ty chlapy co vedou továrnu hanba nefackuje...v Indii na koleně dokážou udělat tak hezké retro mašiny a tady? Kde jsou ty naše zlaté ručičky?

pps2 (38) napsal 25.12.2019 v 21:55

Skrunch: Byl, pane byl ..
Shodou okolností jsem se v 90. roce v Týnci služebně vyskytnul a zároveň už se dalo skouknout jak to dělají jinde a ten rozdíl činil několik "světelných let" ..
To se nedalo normálně dohnat, ba už ani "chytit stopu" ..

jendazeleny (432) napsal 25.12.2019 v 20:45

Takový smutný osud si JAWA nezasloužila!

LuckyLoser (89) napsal 25.12.2019 v 17:13-1+4

Vzpomínky jsou pěkné, ale doba jde bohužel dál. Je to jako vzpomínání devadesátileté babičky, jaká byla v mládí kočka a jak se za ní chlapi otáčeli. Každý si to s úsměvem poslechne, ale nikdo si nedokáže představit, jaké to v té době bylo. A tak je to dnes bohužel i s Jawou. Zůstala jen vzpomínka. A bohužel jeden zpropadeny podnik, který tuto vzpomínku jen ničí.

papiboy (1259) napsal 25.12.2019 v 15:57-1+1

Jawa je vraj zachránená, má silných partnerov.
Jazdenky budú lacné.
Čakáme už len na športové výsledky...



bulldogbiker (-3) napsal 25.12.2019 v 12:18+1

Škoda.....

XJ500 (26) napsal 25.12.2019 v 11:29

Jde o konkrétní lidi. U každýho stroje stál konstruktér. Když není další, nejsou ani další stroje.

Skrunch (1400) napsal 25.12.2019 v 11:24+6

Je to pěkný se na takový kousky dívat . Ale když jsem byl letos v září na 100. let ČZ...mrazí vám po zádech, jaké to bylo dřív a jak se to zhuntovalo a pohřbilo... . Jistě, někdo může namítnout, že konkurence byla v té "převrácené" době už někde jinde. Ale nemyslím si, že by to byl tak propastný problém jít dál.

bruttopyr (396) napsal 25.12.2019 v 10:42

Nádherné stroje!
Mám dojem, že bych nechtěl mít hlavu v helmě z obr. č.21, zrovna když Franta Šťastný na ní prováděl pokusy při tváření za studena....

Destroyer (237) napsal 25.12.2019 v 09:09

Zajochu, krasna vystava, ale ven s tim! je tam i bajny litr?

standavfr (96) napsal 25.12.2019 v 08:38+1

Mistři světa ve výrobě prototypů




TOPlist