journeyman_brezen




V továrně WP jsme prozkoumali výrobu tlumičů

Tlumiče značky WP má většina z vás pravděpodobně spojené s rakouskou KTM. Není divu, když jde o jejich dvorního dodavatele podvozků. WP ale nejsou jenom oranžové krosky, nabízí tlumiče i pro ostatní značky, neustále rozšiřuje své portfolio a nyní hodlá ve velkém zaútočit na silniční jezdce. S tím souvisí i rozšiřování sítě oficiálních prodejců a servisů, v Čechách v podání Honzy Halbicha, díky kterému jsme se mohli podívat přímo do továrny.

Kapitoly článku

V dnešní době už se hovoří o rakouském výrobci tlumičů, ale historie značky WP sahá do Holandska, kde Wim Peters v roce 1977 firmu založil. Současný název firmy tvoří iniciály zakladatele, s tlumiči jste se dříve také mohli setkat pod názvem White Power. Je jasné, že v dnešní době korektní společnosti tenhle název nemohl obstát, ostatně představte si dakarskou rallye ještě v Africe, a uprostřed bivaku stojící velký kamión se zmíněným logem na korbě… Historie původního názvu byla ale zcela pragmatická – dodavatel pružin se zabýval hlavně výrobou nemocničních postelí, takže jediná barva, kterou mohl na péra použít, byla bílá. Tolik úsměvná historka, dnes už se ale budeme bavit jen o WP.

V roce 1991 najdeme v úspěšné historii firmy zaškobrtnutí v podobě bankrotu. Z něj společnost zachránila rakouská KTM. Výroba tlumičů tak mohla v nizozemském Maldenu pokračovat, ale to jen do roku 2009, kdy se výroba přesunula do rakouského městečka Munderfing. Tři kilometry od továrny KTM vyrostla nová velká výrobní hala (na délku měří půl kilometru), kde nyní probíhá výroba tlumičů WP a kam jsme měli možnost nahlédnout. V původním sídle to ale žije tlumiči WP dál, protože zde má základnu motokrosové závodní oddělení, které jezdí s kolotočem MXGP a stará se o tlumiče nejlepších jezdců na naší planetě. Podobná partička je ještě v americké Kalifornii, ta se logicky stará o zámořské motokrosy a superkrosy.

Ještě v nedávné době jste mohli logo WP najít i na jiných dílech (chladiče, výfuky, rámy), ale s tím je teď konec. Společnost prochází restrukturalizací, ostatní komponenty se budou vyrábět pod hlavičkou KTM, a WP se tak může plně soustředit na výrobu tlumičů. To, že se tomu opravdu chtějí věnovat na 100%, je vidět na téměř každém ze zaměstnanců továrny. S restrukturalizací souvisí i budování sítě oficiálních dealerů a servisů, které začalo v loňském roce. K dnešnímu dni má WP své zastoupení ve více než 26 zemích světa, to znamená přes 300 partnerů. Tahle síť je pro továrnu velmi důležitá, protože jak říká Jan Novis, náš průvodce a obchodní manažer v jedné osobě, odpružení je velmi individuální záležitostí. Nestačí vzít lepší vidlice a vsadit je do brýlí. Na začátku je musíte dobře vybrat, vybrat vhodné pružiny podle hmotnosti a na konec je „naklikat“ podle toho, co potřebujete nebo čeho chcete docílit. S tím vším vám pomůže oficiální servis.

Když už jsme zmínili lepší vidlice, tak by bylo dobré si přiblížit, co všechno WP vlastně nabízí. Základním pilířem jsou samozřejmě vidlice a tlumiče pro off road použití. Terénní produkty znamenají 80 % výrobků. Tím nejlepším, co v nabídce najdete, jsou vidlice WP AER 48 Cone Valve a zadní tlumič Trax s dostupností pro většinu krosek a endur na trhu. Ale jak jsme psali už výše, nyní WP útočí i na oblast silničních motorek, proto najdete v katalogu zadní tlumiče, přední vidlice nebo cartridge na většinu nejdůležitějších sportovních motorek na trhu a v nabídce jsou i tlumiče řízení. Škála podporovaných modelů se samozřejmě neustále rozšiřuje tak, aby uspokojila většinu jezdců toužících po kvalitnějších komponentech. A že tyhle díly opravdu fungují dokazuje více než 300 titulů napříč všemi závodními kategoriemi od MXGP přes mistrovství světa supersportů až po Moto2.

Úzká návaznost na motorsport je jedna z věcí, na které si ve WP zakládají. Návštěva sportovního oddělení byla během naší návštěvy takovou třešničkou na dortu, a to i v období, kdy je většina lidí a materiálu různě po světě v rámci svých kolotočů mistrovství světa. I tak jsme si totiž mohli pěkně zblízka prohlédnout speciál Moto2, a to dokonce i ten s tříválcem Triumph! Bohužel, svět mistrovství světa je plný tajností, takže zde platil zákaz focení. Pokud se to sejde a je na svých místech všech šestnáct techniků (běžně v prosinci a v lednu), tak je tu prý pěkně živo. Jejich prostor je rozdělený na dvě části, terénní a silniční, a hned vedle za prosklenými dveřmi sedí konstruktéři, takže můžou jakýkoli problém ihned řešit.

Dílna je vybavená dvěma vlastními testovacími lavicemi a jednou speciální na pružiny. V závodním světě nenajdete tlumiče WP, které by se jim před opuštění továrny vyhnuly. Offroadová sekce se začíná na další sezónu připravovat v srpnu, první na řadě jsou rallyové komponenty, následně tlumiče na superkros, motokros a enduro přichází na řadu jako poslední. Závodníci mají samozřejmě specifické požadavky, takže vývoj probíhá vlastně neustále. Závodí se téměř každý víkend a každý nadcházející závod má svoje specifika. U offroadu to například probíhá tak, že holandské oddělení podá podnět na vylepšení, ten se dostane konstruktérům do prosklených kanceláří, vylepšené tlumiče dají dohromady ruce techniků a hotové díly pak putují do Nizozemí a odtud už na jednotlivé závody.

Náročný vývoj závodních dílů se odráží i v takzvaných Pro komponentech, což jsou díly, které si může koupit obyčejný smrtelník s dostatkem peněz. Každý týden si spolu sednou pánové z obou oddělení a předávají si své zkušenosti, a za měsíc už může být vyrobený produkt zohledňující připomínky vzešlé z těchto mítinků. Takhle rychle by nešlo reagovat, kdyby tlumiče vyráběla automatická linka, navíc by to nezaručovalo požadovanou kvalitu, takže jsou veškeré Pro komponenty montované ručně patnácti techniky. A samozřejmě, před opuštěním dílny absolvují kontrolu na testovací stolici.

Jednotlivé díly jako jsou trubky vidlic, pružiny a další vyrábí externí dodavatelé z celého světa. Továrna samozřejmě dbá na maximální kvalitu, a ta se dvakrát kontroluje hned při příjmu na sklad. To platí i pro výrobu OEM tlumičů a jakákoli odchylka od požadované kvality musí z kola ven. Ze skladu už díly putují k jednotlivým pracovištím, kde zaměstnanci spolu se stroji montují tlumiče dohromady. Podíl ruční práce je tady výrazně nižší, odhadem 80% dělají stroje. Prvním krokem je ale smontování drobných nastavovacích prvků a dalších dílů, na které se hodí zručné lidské ruce. Odtud díly putují zpět do krabice a do skladu, aby se později potkaly se zbytkem vidlice či tlumiče.

Na to už v továrně vyvinuli speciální stroje, které zvládají závěrečnou montáž téměř samy. Při ní provedou šest výrobních kroků najednou od smontování tlumiče až po jeho naplnění olejem. A protože je zde hodně dílů a velký prostor pro chybu, stojí hned vedle testovací lavice. Každý vyrobený tlumič jí musí projít, a pokud se nevejde do referenčních křivek, rozsvítí se červené světlo a nesmí z továrny ven. Jak říká Jan: „Na podvozku závisí bezpečnost jezdce, proto potřebujeme mít 400% jistotu, že je všechno v pořádku.“ V případě, že to tak je, jdou si smontované tlumiče na 24 hodin odpočinout do boxu, kde se kontroluje únik oleje. Pro případ, že by se i přes veškerou kontrolu dostal ven nepovedený výrobek, jsou všechny vidlice a tlumiče vybaveny sériovým kódem, díky kterému se dá snadno udělat svolávací akce a další nutné kroky k nápravě. Vybavení tímto číslem je to poslední, co tlumič absolvuje před zabalením a odesláním k zákazníkovi. Tak jak je celá továrna rozdělená na off road a on road, tak je část na sériové podvozky navíc rozdělena na vidlice a tlumiče, a v každé části ještě najdete stroje na nastavitelné a nenastavitelné jednotky. Výrobní kapacita je 400 vidlic na směnu s tím, že se pracuje v dvousměnném provozu. Stejný počet 800 za den platí i pro zadní tlumiče.

Nic z výše uvedeného by nebylo možné nebýt R&D oddělení, čili vývojářů. Ti mají svou dílnu opět rozdělenou na off road a on road, kde vyvíjejí jednotlivé produkty. To by dost dobře nešlo bez zkoušení a testů, takže tady najdete velké množství rozličných testovacích strojů. Vývojáři mohou otestovat téměř vše, co je napadne, většinu strojů je možné modifikovat, takže jdou s tlumiči dělat skutečně psí kusy. Chcete vyzkoušet, jak se bude přední vidlice chovat při wheelie a následném spuštění motorky na zem? Není problém. Nebo co se stane při skoku? Taky není problém. Testují se zde i jednotlivé díly, například vnější trubky přední vidlice, jejichž pevnost je extrémně důležitá. I malinká změna ve složení materiálu nebo jeho tloušťce může znamenat roztržení této trubky. Simuluje se i dlouhodobý provoz s ohledem na spolehlivost, jiný speciální stroj měří proudění oleje uvnitř tlumičů.

Všechno tohle se ale továrně vyplácí, protože tlumiče WP patří ke špičce, minimálně co se terénního ježdění týče. O něčem hovoří i tituly ze silničních závodů, a vlastně i všechny KTMky a Husqvarny vybavené sériovými podvozky WP. Slyšeli jste někdy někoho nadávat na jejich tlumiče? Celkový dojem z výroby by se dal shrnout do dvou slov – kontrola a pohoda. Když k tomu přidáte nadšení pro věc, máte zaděláno na úspěch. A že WPčka fungují, potvrzují jejich závodníci. Jasně, koho chleba jíš, toho píseň zpívej, ale když člověk jako Ryan Dungey nebo Pol Espargaro řekne, že nechce jezdit WP, protože to nezná a po vyzkoušení změní názor, tak to asi o něčem vypovídá.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 8 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Friky přispěl 1 Kč
D_R_ přispěl 1 Kč
Sonicek přispěl 1 Kč
masi přispěl 1 Kč
ariba přispěl 1 Kč
Freddy_X přispěl 1 Kč
Marahy přispěl 1 Kč
riderhenry přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist