Trial je nejlepší základní kámen jízdy v terénu

Ať si říká, kdo chce, co chce, trial je nádhernou motocyklovou disciplínou a kdo ho zvládá, má založeno být dobrým offroadovým jezdcem. Trénovat trial znamená obrovský přínos zejména pro enduro, protože právě tam se klade veliký důraz na rovnováhu a jemné ovládání motorky. Všimli jste si, že mistry extrémního endura se stávají převážně bývalí trialisté? Jedno krásné jarní odpoledne jsem měl možnost využít trialového tréninku v rámci Motoškoly Přijďte se projet a nutno dodat, že jsem si ho skvěle užil.

Trial je nejlepší základní kámen jízdy v terénu

Motoškola Přijďte se projet si je vědoma, že trial je do jisté míry základním kamenem jízdy na motorce, a právě proto ho zařadila do svého portfolia. Díky tomu nabízí šanci proniknout do tajů trialového ježdění a zjistit, jak otevřít další obzor života v jedné stopě. Mě trialová motorka lákala už před časem, a proto pozvání si ji vyzkoušet pod vedením několikanásobného mistra republiky Martina Matějíčka přijímám všemi deseti.

Setkáváme se nedaleko Lanškrounu, kde má Martin tréninkový plácek plný kamení, klád i betonových skruží, ale i úžasnou přírodní trať v bývalém lomu. Právě tady se dělají první trialové krůčky a ty na mě dnes čekají. Od Martina fasuji základní hobby trialového Gasíka Contact a jdeme na věc. Nejprve se jen tak projíždím po plácku a pomalu si zvykám na neobvyklou ergonomii svérázné trialové motorky. Jde hlavně o gumový projev dvoutaktního motoru a krátkou převodovku, alespoň co se prvních čtyř kvaltů týče. Čtyřka a pětka jsou potom o kus delší a jejich čas nastává například při přejezdech.

Řadící páčka je hodně daleko od stupačky, aby při trialových skopičinách nepřekážela a jezdec si omylem necvaknul jiný kvalt, než potřebuje, nebo snad nevyřadil. Alfou a omegou trialového ježdění je práce se spojkou a ta u Gase funguje parádně lehce. Zajímavé jsou zubaté pneumatiky, které se u trialového speciálu foukají na nízkých 0,4 barů, aby zaručily ideální přilnavost. Jen pro zajímavost, ryzí sportovní trialky mají zadní bezdušový ráfek, což se ale mého Gase netýká. 

Jakmile se Gasík dostává do provozní teploty, Martin mi ordinuje první lekci. Mám jezdit dokola s co nejmenším poloměrem a v co nejnižší rychlosti. Jelikož má trialka hodně strmé řízení, je všechno jinak a například oproti enduru se jezdí víceméně bez náklonu. Řeknu vám, je to kumšt citovat plyn, spojku a kroužit jedno kolo za druhým, až se z toho motá hlava. Martin mi říká, že teprve až začnu kroužit s řízením na dorazu, bude cíl splněn. 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Další disciplínou je jízda v přímém směru, ovšem v co nejnižší rychlosti s občasným zastavením, kdy se snažím držet rovnováhu, co nejdéle dokážu, a nesmím si šlápnout nohou. Paráda a už nyní je kladen důraz na rovnováhu. Také nyní je potřeba citovat spojku, brzdu i plyn.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Další psí kousky probíhají u klády. Úkolem je jet co nejtěsněji kolem ní a pomocí vytočení předního kola se o kmen opřít a držet rovnováhu. Poté se opět rozjet a následně zastavení s opřením o kmen opakovat. Řeknu vám, že už nyní fest cítím, jaká je trial dřina. 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Než se stačím rozkoukat, tahá Martin další eso z rukávu a vysvětluje mi cvik, při kterém přijíždím kolmo ke kládě a za pomoci tahu motoru se o ni předním kolem opírám a následně snažím držet rovnováhu. Potom už zbývá přenést váhu těla a od kmenu s motorkou odskočit a odjet na předem určenou stranu. Tady už to chce zmáknout více věcí najednou, a to se mi daří až po několika pokusech. Musím přiznat, že tohle mě hodně baví a snažím se to pořádně vypilovat. Opět se klade důraz na rovnováhu a ovládání motorky jako takové.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Po krátké pauze mě Martin připravuje na překonání klády. Nejdříve jezdím po louce sem a tam a trénuji přizvednutí předního kola. Ze začátku do hry zapojuji vrknutí plynem, což není úplně dobře a musím se naučit vše kočírovat především spojkou. Velice důležitá je pozice těla, nohou na stupačkách a přenášení váhy vpřed a vzad. Po chvilce jdeme ke kládě a Martin mi ukazuje fáze přeskočení.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

V první chvíli je potřeba přizvednout kolo a položit ho před temenem klády, v tom okamžiku si pomoci spojkou, vrknout plynem a poskočit tak, aby zadní kolo dopadlo na vršek klády a v tu chvíli téměř ve svíci skočit za kládu. Povím vám, tohle už je hodně náročné, a na delší dobu se zde zdržím. Myslím, že ani jednou se mi to nedaří, jak bych si přál a je mi naprosto jasné, že by to potřebovalo trénovat o hodně déle. Každopádně se mi líbí to, jak už v první chvíli dokáži cítit, že kládu trefuji tak, jak mám a alespoň první fáze se daří. To ovšem platí také o úplném opaku, kdy mi první přískok okamžitě signalizuje, že to dávám krutě na pytel, a už od první chvíle to bude stát za starou belu. Prostě jde tu o precizní ovládání motorky a na chlup přesné načasování každé fáze.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

V této chvíli dáváme dřevu pokoj a jdeme na kameny. Nejdříve jen přejezd jedné hromady bez šlápnutí a poté projetí celé trati, která se skládá z více kamenitých pasáží. Když ji zdolávám, mám pocit, že je vyhráno… jenže omyl, Martin mi určuje, kudy musím jet a na zem pokládá kameny jako pomyslné branky, za které nesmím vjet. Docela valím bulvy, protože takový úhel snad ani nejde vytočit. Světe div se, ono to jde a musím říct, že mě to neskutečně baví! Opět hra milimetrů a neskutečný důraz kladen na rovnováhu a citlivé ovládání motorky. Kromě kamenů se trať rozrůstá o zdolání klád a otočení motorky téměř na pětníku. Právě při tomto cvičení se zúročí všechny předchozí stanoviště. Na rovinu, čekal jsem, že to bude makačka a fyzicky náročné, ale ve skutečnosti je to ještě daleko náročnější.

Třešinkou na dortu je přírodní trať v lomu, kde se jezdí těsně mezi stromy, přes kmeny, kamení a zdolávají se prudké výjezdy a sjezdy. Tohle je totální pecka a terén si maximálně užívám. To už je u mě provozovatel motoškoly David a průjezd tratě mi více komplikuje tím, že mi tělem vymezuje prostor, za který se nesmím dostat. Na rozjezd do strmých výjezdů není téměř místo, a to samé platí o prostoru po prudkém sjezdu a brzdění před otočkou kolem stromu o sto osmdesát stupňů.

David se škodolibě usmívá a celkem slušně si mě vychutnává. Je to gymnastika jako hrom, a po pár rundách jsem spocenej jako myš a po fyzické stránce mi trial dává do těla a dá se říct, že stejně jako mnohem silovější motokros. Potom už slyším něco ve smyslu že dobrý, ale dokonalý to bude teprve potom, až to dám dvakrát za sebou „za nula“. Každopádně to je veliká paráda a věřím, že trial dokáže běžného enduráka posunout hodně dopředu. Po první zkušenosti musím všem trialovou motorku doporučit, protože člověku dokáže otevřít oči a hlavně zažít něco nového a neskutečně přínosného. Myslím, že se tímto motoškola Přijďte se projet  trefila hřebíčku na hlavičku a trialový trénink bude přínosem i pro zkušené motorkáře.

Autoři článku obdrželi prémie 180 Kč od 32 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist