Suzuki den v Mostě
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 10.5.2011 | Zobrazeno: 15 905x
V čínském kalendáři je rok 2011 rokem Zajíce, a to znamená, že by měl přinést blahobyt a úspory. Z pohledu Suzuki je rok 2011 rokem GSX-R a to znamená, že na asfaltové koberce vyráží s novým supersportovním nářadíčkem GSX-R600 a GSX-R750. Obě sporťandy se zablýskly značnými úsporami celkové hmotnosti, což by mělo přinést blahobyt všem silničářům s racingovým srdíčkem. Této dvojičce zdatně sekunduje ještě jedna novinka se samurajským „S“ ve znaku. Jasně, řeč je o přísně se tvářící nahotince GSR750.
Kapitoly článku
Na pit line netrpělivě postává modrobílá GSX-R750, bílá GSX-R600 ve společnosti černé a bílé GSR750. Holkám asi po ránu není zrovna do zpěvu, protože teploměr nehýří ideálními okruhovými teplotami. Popravdě, mě také ne… teploměr zobrazující nulu a rádio drze hlásající zprávy o sněhové nadílce, nejsou u snídaně nejlepším společníkem. Jenže pánové od Suzuki mají kromě mosteckého okruhu objednané i slunečné počásko a tak to v Mostě opravdu stojí za to!
GSR750
I při dnešních nižších teplotách asfaltu se člověk nemusí bát, že ostré zacházení s plynovou rukojetí bude bez milosti odměněno akceleračním smykem a bujarým výstupem ze sedla. Je fajn, že až do omezovače, který zasahuje při 11 500 ot./min., výkon nepolevuje a mašina ochotně zrychluje. Na cílovce se dostávám na rychlosti kolem 220 km/h. To je nejlepší příležitost pro brzdy Tokico, aby ukázaly, co v nich je. I na jejich adresu putují slova chvály. Během dvacetiminutovky Tokica odvádějí svou práci na jedničku a s přibývajícími koly nevadnou.
Celkově na mě udělala GSR750 velice dobrý dojem a musím přiznat, že na okruhu předčila moje očekávání. Perfektně se ovládá, motor působí vyrovnaným dojmem a brzdy nemají sebemenší problém s agresivním dobrzďováním 210kilogramové nahotinky (pohotovostní hmotnost). Proto nepochybuji o použitelnosti v každodenním životě včetně ostřejšího vyřádění na zakroucených asfaltkách za městem. Mimochodem na GSR750 se mi líbí ukazatel zařazené rychlosti spolu s perfektně čitelným analogovým otáčkoměrem. Libí se mi také povedený agresivní design, který si nehraje na klasiku, ale hrdě se hlásí k pouličním bojovníkům. Co bych klidně přivítal by byly o něco širší řidítka a sedlo s méně klouzavým povrchem. Nicméně cenovka 209 900 Kč, není vůbec špatná a předpokládám, že by se Suzuki GSR750 mohlo na trhu dařit. Hornetu, Monsteru, Shiveru, FZ8 a Z750R přibývá další „kámoška“, která se s nimi popere o srdce bikerů podléhajících nahatým kráskám.
Po GSR750 přicházejí na řadu supersportovní novinky roku 2011. Při vývoji GSX-R600 a 750 se inženýři soustředili na kompletní odlehčení. Výsledkem je sedmpade dokonce o 8 kilo lehčí a šestka o 9 kilo. Vzhledem k tomu, jak je složité ušetřit na už tak lehkých strojích každý gram, jsou tyto hodnoty víc než zajímavé.
GSX-R750
Hned na začátku jízdy oceňuji parádně přehlednou přístrojovku s dominantním analogovým otáčkoměrem, který zobrazuje i zvolenou palivovou mapu a zařazenou rychlost. Po výkonové stránce je všechno v lati. Alespoň pro mě a mých 66 kilo je sedmpade naprosto ideální a poskytuje výkonu až na půdu. Ze zatáček vystřeluje GSX-R jako z praku. Nevím jestli to není pouze psychika, ale oproti litru nemám na výjezdech s prudčeji otevřeným plynem sevřeno. Maximální výkon 150 kobyl přichází ve 13 200 ot./min. a pocitově se mi zdá ideální řadit další kvalt mezi třinácti a čtrnácti tisíci. Pro horkokrevné okruhové lítání to chce držet otáčky zhruba od sedmi výš. Jakmile ručička otáčkoměru atakuje desítku, zažijete za hefty GSX-R750 opravdové peklo.
Rozparáděné sedmpade krotí brzdy Brembo. Jejich účinek je fantastický a dovolí začít brzdit o kus dál než jste zvyklí. Nástup předku je okamžitý a na páčku přední brzdy bohatě stačí jeden prst. Očekávání, že Brembáče jen tak neunaví, se během dvacetiminutovky potvrzuje. Tenhle krok se klukům japonským fakt povedl a GSX-R dělá ještě silnější. A ovladatelnost? Ta nemá chybu, mašina poslouchá na slovíčko a dělá přesně to, co si jezdec žádá. Do vinglů se pouští naprosto suverénně a při průjezdu pevně drží zvolenou stopu. Jak známo, Suzuki na své supersporty standardně montuje elektronický tlumič řízení. Na mosteckém okruhu funguje dobře, ale asi bych bral tlumič řízení s možností nastavení, což by mohlo přijít vhod ježdění v běžném provozu. Na škodu by nebyla ani stavitelná páčka spojky.
GSX-R600
Další vychytávkou je signalizace ideálního řazení, kterou si můžete sami nastavit. To znamená, že vás problikne pokaždé, když si motor čichne k vámi definovaným otáčkám. Kapitolou samou o sobě jsou opět brzdy Brembo, které fungují stejně parádně jako u předchozí sedmpade. Prostě brzdí jak vzteklé, výborně se dávkují a ani ve finále jízdy nepůsobí unaveně. Ovladatelnost 187 kilogramů (pohotovostní hmotnost) těžké GSX-R600 je na vysoké úrovni. Člověk si s ní jen hraje a v esíčku přehazuje s naprostou lehkostí. Mašina výborně drží stopu, nejeví známky nervozity ani při ostřejším brzdění z vysokých rychlostí po cílovce. Zrovna tak se nenechává rozhodit při akceleraci na výjezdech v náklonu. V těch chvílích dostává prostor obhájit svůj přínos elektronický tlumič řízení, který oceňuji především na výjezdu z poslední zatáčky před cílovou rovinkou. Popravdě, pokud by byl ještě o chlup radikálnější, vůbec bych nebyl proti. Právě proto bych dal přednost tlumiči s možností nastavění několika úrovní. Sedlo nabízí poměrně dost prostoru, takže není problém na rovince maximálně zalehnout a schovat se za sériový větrný štítek. Pro individuální set-up přijdou vhod polohovatelné stupačky nabízející tři pozice.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)