husqvarna_svartpilen_801_2




Reportáž: Motofitness - motorkářská posilovna ušitá na míru

Motofitness v Ostravě je akce s bohatou tradicí. Zlepšování jezdeckých dovedností běžných motorkářů se zde odehrává již více než dekádu, bez ohledu na kategorii sedlaného motocyklu. Co všechno dokážete zažít v rámci kompletního tréninkového dne, jsem za redakci vyrazil okusit na ostravský polygon bezpečné jízdy Libros.

Kapitoly článku

Projekt Motofitness

S motoškolami se za poslední období doslova roztrhl pytel. A to je jedině správné! Každý se má kde zlepšovat a kde jinde si vyzkoušet své schopnosti, získat větší jistotu v jízdě, přehled v ježdění a v neposlední řadě porozumět schopnostem své motorky, než na uzavřeném polygonu s výborným asfaltem? To vše pod dohledem zkušených instruktorů, kteří vědí, o čem mluví.
Projekt Motofitness má na Ostravsku dlouholetou tradici. Vždyť jeho začátky sahají už do roku 2011. Zlepšování jezdeckých dovedností se zde odehrává již více než desetiletí, pravidelně na polygonu „Centra Bezpečné Jízdy Libros Ostrava“. Tréninkový polygon se vyznačuje celkovou rozlohou necelých tří hektarů, kde lze v izolovaných podmínkách provozovat trénink pro všechny typy motocyklů, který běžně na cestě natrénovat logicky nelze. Na zmiňované ploše se nachází jezdecký okruh o délce 1,1 km a zároveň i vymezená tréninková stanoviště.
Pravidelné dostaveníčko si zde motorkáři během sezóny dávají skoro každý víkend. Na tomto místě je určitě třeba zmínit, že celý projekt ušel od svého založení dlouhou cestu. Já jsem kurz poprvé absolvoval již v roce 2014. Na vlastní kůži jsem tak měl o červnovém víkendu s odstupem devíti let možnost pocítit, že postupně získávané zkušenosti organizátorů jsou rok od roku enormně znát. Časem se projekt vyvinul ze skromných začátků, v ucelený balíček efektivní výuky.

Instruktorský tým Motofitness

Předávání znalostí v projektu Motofitness patří těm nejpovolanějším v oboru. Hlavní instruktorský tým tvoří kaskadéři Adam Peschel a Lukáš Janečka, které skvěle doplňuje dlouholetý instruktor špičkových i začínajících jezdců, Roman Staroba. Adama Peschla není zřejmě příznivcům jedné stopy dlouho představovat. Jeho profesní vizitka mluví za vše - motocyklový kaskadér a Stunt rider od roku 2005, instruktor kurzů bezpečné jízdy od roku 2011, spoluzakladatel projektu Motoškola po zadním a instruktor motoškol Masarykova okruhu v Brně, aktivní silniční a okruhový jezdec. Lukáš Janečka je bývalý motocyklový kaskadér, aktivní silniční jezdec a instruktor motoškol. Jejich společné kaskadérské zkušenosti do výkladu přinášejí dokonale zažité rozpoznání situací na hranici pádu a tím pádem znají chování motorky v mezních situacích. Roman Staroba zase výklad bere z pohledu profesionálního instruktora na závodních okruzích v ČR i zahraničí. Profesně také působí jako hlavní instruktor okruhu Steel Ring Třinec, je spoluzakladatel projektu Pitland.cz a instruktorem Motofitness je od roku 2016. Jejich rady pak pomáhají i běžným motorkářům předcházet zbytečným chybám a pádům.

Kurz v dnešní podobě probíhá v malých skupinkách, s maximálním počtem devíti účastníků. Účastníci jsou před samotnými rozjížďkami rozděleni do skupin, podle kategorie motocyklů nebo dosavadních zkušeností. Cílem je aby se zkušenější jezdec na supersportu nesetkal ve skupině s úplným nováčkem. Na jednoho instruktora pak spadají maximálně tři jezdci. To zaručuje opravdu individuální přístup a tu nejlepší zpětnou vazbu pro každého jezdce, vlastně skoro individuálně. V nabídce projektu je samozřejmě také i individuální kurz, ale já jsem za redakci využil účast ve skupině.

Program kurzu

Každý kurz vždy startuje teoretickou částí. Na ní se účastníci dozvědí základy jízdy, polohy sezení ale i technické poznatky, například jak důležitý je tlak v pneumatikách nebo poloha páček. Následně následuje technická instruktáž přímo u motocyklů. Při ní se kontroluje celkový technický stav motorek, kondice pneumatik apod. Následně jsou účastníci rozčleněni do zmiňovaných výkonnostních skupin, podle zkušeností nebo také podle kategorie motocyklů. Po rozdělení se již přechází k samotné jízdě na polygonu.

Teoretická příprava v učebně pod taktovkou Adama Peschla

Kontrola technického stavu a tlaku v pneumatikách

První metry v sedle patří poznávání jezdeckého okruhu, který je koncipován aby se na něm vyskytovaly všechny druhy zatáček – od slalomu, rychlých přejezdů až po „vracáky“ o poloměru 180 stupňů. Po úvodních rozjezdech se už jednotlivé skupiny přesouvají na tréninková stanoviště. Na těch se naučí správně ovládat svou motorku a poznávat její limit.

Program teoretické části:

  • Registrace na polygonu
  • Start motoškoly, teoretická příprava
  • Co je pro motorkáře důležité? Na co si dávat pozor a co kontrolovat
  • Správně připravený motocykl
  • Příčiny krizových situací, ukázky, popis a jejich řešení
  • Jak projíždět bezpečně zatáčky? Náklony a chování motocyklu
  • Otevřená diskuse
  • Po ukončení teoretické části, přesun na výcvikové plochy polygonu

Program praktické části:

  • Kontrola technického stavu motocyklu
  • Jízda po dráze s instruktory, technika jízdy a posez
  • Jízda ve vymezeném prostoru
  • Práce se spojkou, těžiště motocyklu, práce tělem
  • Nácvik brzdění a vyhýbací manévr
  • Trénink zatáčení a poloha těla
  • Vyhodnocení kurzu, objasnění otázek, předání certifikátu o absolvování

Tréninková stanoviště

V minulosti byla všechna tréninková stanoviště procházena v rámci jedné skupiny, s přiřazeným instruktorem. To se v posledních ročnících změnilo a každé stanoviště má svého instruktora. Tento přístup bych zhodnotil velmi kladně, jelikož se dostanete takříkajíc „do rukou“ každému instruktorovi a získáte tak hned několik náhledů na svou jízdu.

Nekonečná zatáčka:
Nebo také „nekonečný kruh“ je ideální místo, kde se naučíte dívat daleko do zatáčky. Součástí cvičení je i práce s tělem a tréninkem posezu. Pokud vám, podobně jako mně vyhovuje více jeden směr zatáčení, tréninkové stanoviště se absolvuje v obou směrech a cvičení se tím pádem stává plnohodnotným. Výhodou je okamžitá zpětná vazba, která k vám od instruktora přichází již v průběhu jízdy, případně po zastavení, s demonstrací přímo na stojanu.

Úhybný manévr:
Na tomto stanovišti máte možnost naučit se rozpoznat nebezpečnou situaci a správně na ni zareagovat. Začíná se vždy z pomalejších rychlostí a ta se postupně navyšuje. Velice rychle tak poznáte, jak se motorka chová při vyhýbání bez spojky, se spojkou, nebo po tvrdém brzdění. Koncovým bodem cvičení je reakce na stranu, kterou v poslední chvíli určí sám instruktor, tím pádem se na situaci nelze připravit dopředu.

Nekonečná zatáčka a úhybný manévr

Ladění polohy posezu na základě zpětné vazby

Krizové brzdění:
Odhad vzdálenosti k cíli, dávkování síly na brzdovou páčku a maximální účinek brzd si máte možnost procvičit právě na tomto stanovisku. Opětovně se začíná z nižších rychlostí, při kterých získáváte potřebnou jistotu. Nácvik krizového a intenzivního brzdění pak končí až za hranicí sta kilometrů za hodinu. Cvičení tím pádem končíte na hodnotě rychlosti a brzdných vzdálenostech, ze kterých budete sami náležitě překvapeni, tak jako já.

Krizové brzdění

Jemná motorika:
Nazývané také jako „osmička“ je posledním cvičením dne, zaměřené na nácvik ovládání motocyklu v nestabilních rychlostech. Naučíte se sklopit motorku pod sebe v téměř nulové rychlosti, a přitom se pootočit o 180 stupňů. Samozřejmostí je i osvojení techniky sklápění motorky pod sebe, která je od rychlých průjezdů diametrálně odlišná.

Otevřená dráha:
Na závěr kurzu se opětovně otevře celá testovací dráha polygonu k volným jízdám, kde můžete nově nabyté znalosti aplikovat rovnou do praxe. Co navíc, získáváte okamžitou zpětnou vazbu od instruktorů, kteří v určených skupinách jezdí společně s vámi a pozorují prostor pro vaše zlepšení.

Jezdecký okruh o délce 1,1 km

Tím, že jsem kurz absolvoval již po několikáté (celkem jsem kurz absolvoval už pětkrát), věděl jsem, co od něj očekávat. O to víc jsem se mohl zaměřit na to, jak se prvotní účastníci během jednoho dne dokážou zlepšit. Věřte nebo ne, posun schopností je velmi výrazný, a to nejen u nováčků v jedné stopě. Na závěr už zbývá pouze shrnout, že celý kurz trvá v průměru 7 hodin, momentální cena celodenního kurzu je 4500 Kč a kurz lze zakoupit i jako dárkový poukaz. Celou organizaci pozvedá přehledný web a emailová komunikace od organizátorů. Já osobně jsem za nedělní odpoledne najel něco ke stovce tréninkových kilometrům a navzdory již opakované účasti jsem v něm našel znovu něco nového. Celý kurz se nesl tradičně ve skvělé náladě a vydařené nedělní akci přálo i počasií. Hezkým poděkováním organizátorů je, že po absolvování kurzu získáte certifikát o absolvování.

Podmínky účasti:

  • Vlastní motocykl v přijatelné technické kondici
  • Ochranná přílba
  • Vhodné oblečení (jezdí se za všech sjízdných podmínek)
  • Rukavice a obuv
  • Dobrý psychický a zdravotní stav
  • A také dobrá nálada

Motofitness 2023

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist