husqvarna_svartpilen_801_2




Oslavy 90 let značky Jawa. Jaké byly?

O tom, že týnecká Jawa v sobotu slavila rovných 90 let od svého založení, jste si mohli přečíst již v tomto článku. Nová třístovka z indické produkce ovšem nebyla tím jediným důvodem, proč prostory továrny v Brodcích fanoušci doslova zaplavili.

Kapitoly článku

Po roce 1989 mnozí Jawě předpovídali jen to nejhorší včetně ukončení výroby, a to zejména proto, že její motocykly zaostávaly jak v kvalitě, technickém zpracování, tak i designu. Tyto faktory byly brzděny zejména díky 40 letům socialismu, kdy továrně prakticky stačilo chrlit po desítkách tisíc kusů ročně nijak výrazně inovované motocykly, kterými se zásoboval tehdejší zejména sovětský trh. Jawa pro ni krutá 90. léta, kdy klesla skokově výroba ze sta tisíc na méně než pět tisíc motocyklů ročně, nakonec přežila a od roku 1996, kdy se 100 % vlastníkem stal Jihostroj Velešín, se dokázala přehoupnout do 21. století.

Jawa tak pokračovala ve výrobě motocyklů a právě dne 17. srpna 2019 oslavila ve své továrně 90 let výroby, kdy právě v tento den přesně před 90 lety v 10:30 hodin zaregistroval Ing. František Janeček novou ochrannou známku spojením počátečních písmen JAneček+WAnderer. Samotnou licenční výrobu zahájil motocykl Wanderer K 500 s označením JAWA 500 OHV. Do konce roku 2018 bylo v Jawě vyrobeno 3 475 209 motocyklů a 3942 automobilů.

Zatímco v roce 2014, kdy značka komorně oslavila 85 let výroby na parkovišti u Městského úřadu v Týnci nad Sázavou, se na tuto akci sjelo kolem 350 motocyklů a několik automobilů značky Jawa, 90. výročí bylo pojato výrazně velkolepěji. Vzhledem k tomu, že od roku 2013 probíhá v Jawě rozsáhlá rekonstrukce a revitalizace výrobních prostor a technologií, mohla se akce přesunout přímo sem. Prostory továrny i samotného okolí již působí reprezentativně. Organizace celého dne se ujali přímo zaměstnanci Jawy a bylo se rozhodně na co koukat.

Původní představa organizátorů, že na toto výročí se do Brodců sjede kolem 600 motorek, vzala za své už kolem 10 hodiny dopoledne, kdy byl tento počet překonán a po silnici k továrně se stále valil nekonečný proud motorek. Počet účastníků „Cílové jízdy“, jak byla akce nazvána, se nakonec blížil tisícovce. Na ty, kteří dorazili na parkoviště u továrny včas, čekal dárek v podobě plechového štítku s vyraženým logem JAWA a šňůrky na krk. Na světlo motorky pak putovala i malá nálepka. Nemálo návštěvníků dorazilo v autech, ta byla rovnou posílána na zadní parkoviště, které vzniklo na místě zbouraných starých budov a které bylo nakonec kompletně zaplněné.

Od 9 hodin bylo možné navštívit samotné vnitřní prostory továrny. Toho jsme ihned využili, dokud na místě nebylo tolik lidí. Limitujícím faktorem byly v tomto případě dva výtahy, které po skupinkách dopravovaly návštěvníky k jednotlivým prohlídkám. Během chvilky se tak před vchodem do továrny začala tvořit dlouhá šňůra zájemců o prohlídku. Ta začínala v 5. patře, kde bylo zřízeno muzeum Jawy. Speciální expozice představuje zástupce všech typů vyráběných motocyklů v průběhu bohaté historie značky, kdy je zde vystaveno téměř 120 motocyklů, dva automobily a další motoristické artefakty. Na stěnách je pak ve fotografiích, příbězích a faktech pečlivě zdokumentována historie tohoto místa. Expozice je neustále doplňována o nové exponáty a návštěva za to rozhodně stojí. Muzeum nemá klasickou otevírací dobu, skupinové prohlídky se musejí v Jawě domluvit předem, ale pak to máte i s velmi podrobným výkladem.

Po návštěvě muzea na nás čekala již prohlídka vybraných provozů Jawy. Ve druhém patře jste si mohli prohlédnout samotnou výrobu motocyklů od lakovny přes výrobu motorů a kompletaci až po testování motocyklů na válcích. Přístupné prostory již byly revitalizovány, vše bylo čisté, úhledné a na nových strojích ještě „nezaschly“ nálepky, které informovaly o spolufinancování technologií z prostředků Evropské unie. Ochotní zaměstnanci byli návštěvníkům plně k dispozici a trpělivě vysvětlovali, co se dělá zrovna na jejich pracovišti a kam putují vyrobené díly dál.

Největší zájem byl o prohlídku testování a zabíhání motocyklů na válcích. Zaměstnanec Jawy bez jakéhokoliv jištění na těchto válcích vyvine na místě maximální rychlost, kdy se tak ověřuje kvalita již vyrobeného motocyklu. Nad touto scénou bdí na zdi nápis „hluk – nepřítel nervů“. Vše vypadá poměrně jednoduše, ovšem v celé Jawě dokáže testování na válcích provést jen pár zaměstnanců.

Po prohlídce továrny byla venku doslova hlava na hlavě. Hlavní parkoviště bylo již plné a motorky tak stály všude možně. Před vchodem do hlavní budovy byly vystaveny motocykly, které Jawa v současné době vyrábí včetně uvedení technické specifikace a cenovek, třešničkou celého setkání pak byla poprvé v Evropě k vidění nová indická Jawa 300.

Hned za stánkem nových motocyklů Jawa se seřadily naopak ty nejstarší předválečné stroje včetně legendárního krásně zrestaurovaného „Rumpála“ a na oslavy dorazilo i několik krásných kousků automobilů Jawa.

Přesně v 10:30 hodin zazněla z reproduktorů slavnostní tuš, kdy právě v tento čas před 90 lety byla značka Jawa zaregistrována na patentovém úřadě. Následovalo krátké slovo o historii a pohled do současnosti výroby motocyklů z úst ředitele Jawa Moto Františka Hrušky. Z jeho slov bylo mimo jiné patrné, že takový příval návštěvníků nikdo nečekal.

Hned za továrnou bylo možné shlédnout ukázku předváděcí jízdy „Moto Gymkhana“ pod vedením autoškoly Jaroslava Štěcha. Jednalo se o dovednostní jízdu na motorkách mezi kužely.

Jaké novinky továrna chystá, jak se vyvíjí obchodní bilance firmy a jaké plány má Jawa do budoucna, na to nám dal odpověď pan Jiří Kraft, obchodní manažer firmy. „V současné době byla zahájena výroba motocyklů Jawa v Indii, a to prostřednictvím koncernu Mahindra Group, který chce na indickém trhu Jawa konkurovat především značce Royal Enfield. Současně tu vystavujeme řadu Jawa 350 OHC, potažmo jsou k vidění i klasické dvoutakty třistapadesátky a šestsetšedesátka. Největší množství motocyklů, které vyrábíme, jsou právě dvoutaktní 350, kdy největšími odběrateli jsou Střední a Jižní Amerika. S výrobou tohoto dnes již legendárního motocyklu počítáme do doby, dokud o něj bude zájem.

Naproti tomu motocykl 660 disponuje pouze homologací Euro 3, tudíž je již pouze k doprodeji. Do budoucna bychom se chtěli více etablovat na evropských trzích, proto jsme uvedli v nabídku motocykl Jawa 350 s modely OHC, Scrambler a Special. Tuto řadu bychom chtěli do budoucna rozšířit právě o motocykly Jawa 300 vyráběné v Indii, kdy designově se budou tyto motocykly vzájemně doplňovat. V současné době intenzivně pracujeme na homologaci pro evropský trh, kdy bychom byli rádi, aby vše vyšlo a prodej byl zahájen v sezóně 2021. Co se týče samotné výroby tady v Brodcích, tak v současné době se pohybujeme okolo 1500 až 2500 vyrobených motorek za rok a byli bychom rádi, kdyby se to dostalo na úroveň někde kolem pěti tisíc vyrobených motocyklů.“

Kdo měl zájem, mohl si na místě zakoupit novou, celkem povedenou knihu s názvem „90 let výroby motocyklů značky JAWA ve fotografii“, která zde zároveň měla křest. Knihu vydala přímo společnost JAWA Moto spol. s. r. o. a publikace je věnována především cestovním motocyklům a automobilům, kdy motocyklový sport je připomínán pouze několika fotografiemi. Důvodem je i fakt, že motocyklový sport si v Jawě zaslouží samostatnou prezentaci.

V úvodním slovu knihy pan ředitel Hruška poznamenává, že fotografie na rozdíl od psaných dokumentů nelžou, kdy opisování, doplňování, nové výklady a „tichá pošta“ s sebou přinášejí dezinformace a situace, kdy se tisíckrát opakovaná lež stává pravdou, zatímco toto fotografie nedokáže a pokud je na fotografii nádrž, můžete pod ní napsat, že je tam blatník, ale vy pořád uvidíte nádrž.

V knize je popsán také vývoj a testování prototypů motocyklu Jawa 1000 typ 838, jejichž vývoj byl zahájen na přelomu let 2007 a 2008 a také postavení prvních prototypů motocyklu Jawa 1200 v roce 2013. Nakonec bylo rozhodnuto postavit motocykl Jawa 1000 typ 838 tak, aby splňoval podmínky emisní normy Euro 5 a udělat jeho design tak, aby odpovídal současným nárokům motorkářů. Záměrem firmy je, aby se tento motocykl dočkal sériové výroby v roce 2021.

Někomu může připadat zvláštní enormně dlouhá „čekací doba“. Pan Kraft k tomu ve svém projevu uvedl, že pojem „dlouho“ je v tomto případě relativní. "Hondě trvá vývoj nového motocyklu dva roky, kdy mají k dispozici tisíc konstruktérů, zatímco v Jawě jich pracuje deset. Největší problém ovšem představuje legislativa v oblasti emisních norem a předpisů pro provoz motocyklů", dodává pan Kraft.

Někteří návštěvníci trochu litovali, že si ze setkání nemohli odvést nějaký pěkný merch ve formě nášivek, triček a podobně, které by si určitě takovéto významné jubileum zasloužilo. V celkovém pojetí to však byl zanedbatelný nedostatek. Organizátoři více podcenili přípravu občerstvení, kdy fungoval pouze jeden stánek s pitím i jídlem zároveň a fronta se tvořila na několik desítek minut. I když se jednalo prakticky o půldenní akci, od některých návštěvníků jsem směrem k občerstvení slyšel přísná slova kritiky. I přesto to nakonec dojem ze setkání jistě tolik nezhoršilo, protože jinak byla akce dobře naplánovaná a pořadatelsky zvládnutá.

Ve 13 hodin se mohl každý návštěvník akce zúčastnit společné spanilé jízdy o délce 20 kilometrů, která byla zakončena na Masarykově náměstí v Jílovém u Prahy, což nakonec využilo méně jezdců, než kolik jich dorazilo na parkoviště u továrny. I tak to byla slušná kolona, která vytvářela zajímavou podívanou, zvukovou kulisu a samozřejmě typický modrý dým, kdy to chvílemi vypadalo jako nácvik vypouštění dýmovnic.

Ať už máte na Jawu obecně jakýkoliv názor, musíte uznat, že právě motocykly Jawa nejsou pouze dopravními prostředky, ale jsou zajisté kulturním dědictvím naší vlasti a je třeba o ně pečovat a chránit je. Úctu a respekt si zaslouží všichni zaměstnanci, kteří vždy v „janečkárně“ pracovali a podíleli se na výrobě motocyklů s veškerou láskou a obětování svých znalostí a schopností tomuto dopravnímu prostředku. Tuto schopnost, kdy zaměstnanci nechodí „pouze do práce“, ale je to jejich koníček, šlo pozorovat i na současných lidech v Jawě.

S úctou a pokorou přikládají své ruce k dílu, a když se někteří z nich podívali z okna továrny na parkoviště plné starých Jawiček, měli slzy v oku a říkali, jaká je to radost a nádhera. Ano, výroba motocyklů Jawa prošla za dobu své existence složitým vývojem a období absolutních vrcholů byla často střídána obdobími téměř beznadějnými. Vždy to však byli zejména zaměstnanci Jawy, kteří jí dokázali vrátit zpátky na zem. Jawa tak i po 90 letech výroby stále vzbuzuje náš zájem, veteráni Jawa zažívají neskutečný boom a lidé jsou i přes neustálá slova kritiky pořád zvědaví, co se v té budově u řeky děje. Důležité je, že Jawa stále vyrábí motocykly se svým logem na nádrži, a to je přece skvělý důvod k oslavám. Tak na dalších 90 let!

Informace o redaktorovi

Karel Novák - (Odebírat články autora)
Iveta Keroušová - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 85.5 Kč od 17 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Normik přispěl 3 Kč
Jarda přispěl 6 Kč
Pražík přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
pp377 přispěl 6 Kč
Kenap přispěl 6 Kč
Olísko přispěl 6 Kč
Jindra_a přispěl -1.5 Kč
ghrohe přispěl 6 Kč
Milan1963 přispěl 6 Kč
Sylver přispěl 6 Kč
Radek2107 přispěl 3 Kč
DLOUHAN přispěl 6 Kč
yjedli přispěl 3 Kč
VikiJKP přispěl 6 Kč
hepac007 přispěl 6 Kč
honza.tar přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist