motopoint_unor_shad




Návštěva továrny Buell

Erik Buell před pár měsíci otevřel veřejnosti dveře do své firmy, kterou znají snad všichni fandové motocyklů po celém světě. To přineslo šanci nahlédnou do všech částí továrny a vidět všechny výrobní postupy od začátku až do konce.

Od svého vzniku před více jak pětadvaceti lety vyjelo z Buellu již přes 100 000 motocyklů všech druhů. Díky hlavnímu investorovi, firmě Harley Davidson, se firmě momentálně daří nejlépe od jejího založení. Erik zaměstnává dohromady "jen" 170 lidí a jak sám říká: „Ducati má více lidí ve svém závodním týmu než je u mě v celé firmě dohromady.“ Firma začala původně fungovat v malé garáži na Erikově pozemku, nyní najdete hlavní výrobní závod v městečku East Troy ve Wisconsinu.
Sám se vyučil automechanikem a začal svojí kariéru právě v H-D jako technik. Jeden čas závodil na silničních motocyklech a v roce 1978 byl dokonce nejrychlejším nováčkem v závodech AMA. Doma v garáži si sestrojil svou první motorku, nesla název RW750 (Road Warrior), šlo o velice rychlý stroj  poháněný dvoutaktním motorem.
Federace AMA ale záhy změnila pravidla pod kterými se Erik již nemohl dále zúčastňovat pořádaných závodů. Tento neúspěch však Erika neodradil a s heslem „Co mě nezabije to mě posílí“, které má také umístěné nad jeho počítačem, se zaměřil na výrobu motocyklů určených do silničního provozu. Podařilo se mu sehnat 50 zaprášených motorů ze skladu Harleye a pustil se do výroby. Krušný začátek podnikání, výsledky jsou myslím ale velice dobré.
Na počátku roku 2009 se však, možná shodou okolností, vrací do AMA se svým strojem XB12XP v „policejní verzi“ jako safety-bike. Dále pak „protlačil“ na AMA závody několik kusů modelu Buell 1125R

Vývojové oddělení

V této malé kanceláři o třech stolech, se udává směr a vývoj kterým se celá firma ubírá. Pomocí softwaru CFD, který si firma nechala vypracovala čistě pro své účely,  se napříkald dokáže určit maximální rychlost s přesností na +/- 5km/h a zkoumají se zde i možné aerodynamické a technické možnosti připravovaných prototypů. V této místnosti se také zrodil 8-pístek používaný na většině sportovních strojích Buell. I když se tyto brzdiče vyrábí v Nissinu, design je čistě „buellovský“. 

Designéři a zkušebna

Pánové pracující v tomto oddělení úzce spolupracují s vývojáři a není pro ně neobvyklé odskočit od počítačů a trochu si zamazat ruce v dílně. Hlavní designér projektu XB je Dane Hoechst a pro stroje „1125“ je vedoucí Matt Sheehan. Oba berou svojí práci jako koníček a je na nich vidět, že je práce opravdu baví. A nejen oni, toto nadšení je patrné na všech zaměstnancích Buellu. Nejeden pracovník ve firmě je osobně odpovědný za úspěchy, které firma dokázala za svojí vcelku krátkou historii.

Testovací oddělení

Tady to je místo, kde se s motocyklem žačne poprvé pořádně hrát a dolaďovat. Inženýři zkoušejí a testují jednotlivé části motocyklů pomocí soustavy sensorů měřících teplotu, tlaky, vibrace, a mechanický stres. Zafixovaným mikrometrem se pak měří úhel ohybu hliníkových komponentů. Buell používá a stále vyvíjí jedny z nejpevnějších rámů na světě. Naskytl se i pohled na test předních vidlic Buellu 1125R/CR, nazývají to stoppie test. Rám motocyklu byl upevněn a na přední vidlice byl opakovaně vyvíjen tlak takový, že bylo pouhým okem pozorovatelné jak se ohýbají, i když je materiál pevný tak má jistou flexibilitu.

Tovární hala

Výroba je umístěna v separátní budově, výrobní linky jsou dvě a jsou umístěny do kruhu. Stejně jako v každé jiné moderní fabrice se i v Buellu používá systém elektornické kontroly motocyklu během výroby. Každý motocykl má přidělený „elektronický list“ který putuje s motocyklem skrz celý proces výroby.  V den exkurze se v továrně vyrobilo 35 motorek, maximální kapacita je 80 strojů denně. Na kontrolu takového množství všech dílů je potřeba sofistikovaný program, říkají mu ELVIS (Electronic Linked Vital Information System). 
Prvním krokem je sestavení rámu motocyklu, dále pak vložení motoru. Vzduchem chlazené motory do řady XB se dodávají z Harley Davidson a vodou chlazené Rotaxy „1125“ se dovážejí z Rakouska. Dalším krokem je montáž předních vidlic a zadní kyvné vidlice, poté se do motocyklu umístí elektroinstalace, následují další řada doplňků a motocykl je sestaven. Posledním krokem je zkouška motoru. První nastartování, po zkouškách otáček a řazení rychlostí se zkontroluje funkčnost všech ostatních komponentů, a motocykl může být vypuštěn do prodeje.

Zkušebna

V této sekci továrny se potkává teorie a praxe. V místnosti jsou umístěny dvě speciální zařízení. Na displeji zařízení bylo vidět jak se měří rotace a namáhání předního kola. I když se to nezdá, tak na základě těchto měření buellovská mohutná a nezvyklá přední kotoučová brzda nezatěžuje rotaci kola tak jako obvyklé dvoukotoučové brzdy na jiných typech motocyklů. Důvěryhodnost by mohlo potvrdit jen obdobné měření s dvoukotouči. Jinak poznámka na závěr: Buell si novinky pro rok 2010 bohužel nechává zatím stále jen pro sebe...
Úplnou historii značky Buell i dalších značek najdete v naší Motodatabázi.

Informace o redaktorovi

Petr Kvaš - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (44x):



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist