Návštěva továrny Buell
Text: Petr Kvaš | Foto: Petr Kvaš | Zveřejněno: 8.9.2009 | Zobrazeno: 13 782x
Erik Buell před pár měsíci otevřel veřejnosti dveře do své firmy, kterou znají snad všichni fandové motocyklů po celém světě. To přineslo šanci nahlédnou do všech částí továrny a vidět všechny výrobní postupy od začátku až do konce.

Sám se vyučil automechanikem a začal svojí kariéru právě v H-D jako technik. Jeden čas závodil na silničních motocyklech a v roce 1978 byl dokonce nejrychlejším nováčkem v závodech AMA. Doma v garáži si sestrojil svou první motorku, nesla název RW750 (Road Warrior), šlo o velice rychlý stroj poháněný dvoutaktním motorem.
Federace AMA ale záhy změnila pravidla pod kterými se Erik již nemohl dále zúčastňovat pořádaných závodů. Tento neúspěch však Erika neodradil a s heslem „Co mě nezabije to mě posílí“, které má také umístěné nad jeho počítačem, se zaměřil na výrobu motocyklů určených do silničního provozu. Podařilo se mu sehnat 50 zaprášených motorů ze skladu Harleye a pustil se do výroby. Krušný začátek podnikání, výsledky jsou myslím ale velice dobré.
Na počátku roku 2009 se však, možná shodou okolností, vrací do AMA se svým strojem XB12XP v „policejní verzi“ jako safety-bike. Dále pak „protlačil“ na AMA závody několik kusů modelu Buell 1125R.
Vývojové oddělení
V této malé kanceláři o třech stolech, se udává směr a vývoj kterým se celá firma ubírá. Pomocí softwaru CFD, který si firma nechala vypracovala čistě pro své účely, se napříkald dokáže určit maximální rychlost s přesností na +/- 5km/h a zkoumají se zde i možné aerodynamické a technické možnosti připravovaných prototypů. V této místnosti se také zrodil 8-pístek používaný na většině sportovních strojích Buell. I když se tyto brzdiče vyrábí v Nissinu, design je čistě „buellovský“.Designéři a zkušebna

Testovací oddělení
Tady to je místo, kde se s motocyklem žačne poprvé pořádně hrát a dolaďovat. Inženýři zkoušejí a testují jednotlivé části motocyklů pomocí soustavy sensorů měřících teplotu, tlaky, vibrace, a mechanický stres. Zafixovaným mikrometrem se pak měří úhel ohybu hliníkových komponentů. Buell používá a stále vyvíjí jedny z nejpevnějších rámů na světě. Naskytl se i pohled na test předních vidlic Buellu 1125R/CR, nazývají to stoppie test. Rám motocyklu byl upevněn a na přední vidlice byl opakovaně vyvíjen tlak takový, že bylo pouhým okem pozorovatelné jak se ohýbají, i když je materiál pevný tak má jistou flexibilitu.Tovární hala


Zkušebna
V této sekci továrny se potkává teorie a praxe. V místnosti jsou umístěny dvě speciální zařízení. Na displeji zařízení bylo vidět jak se měří rotace a namáhání předního kola. I když se to nezdá, tak na základě těchto měření buellovská mohutná a nezvyklá přední kotoučová brzda nezatěžuje rotaci kola tak jako obvyklé dvoukotoučové brzdy na jiných typech motocyklů. Důvěryhodnost by mohlo potvrdit jen obdobné měření s dvoukotouči. Jinak poznámka na závěr: Buell si novinky pro rok 2010 bohužel nechává zatím stále jen pro sebe...Úplnou historii značky Buell i dalších značek najdete v naší Motodatabázi.
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?