yamaha_demo_tour




KTM víkend 2006

Jako každé jaro, připravila i letos společnost Sette s.r.o., výhradní dovozce motocyklů KTM do České republiky představení modelů pro nadcházející sezonu. Letošní „Oranžový víkend“ proběhl ve dnech 22. a 23. dubna. My jsme se do Vlašimi vydali v pátek, 21. dubna, kdy proběhlo představení modelů 2006 novinářům.


Jako každý rok pro nás byla připravena hezká řádka motorek, výtečné občerstvení včetně od rána opékajícího se prasátka a již tradičně také nádherné počasí. Oproti předchozím ročníkům se „Oranžový víkend“ přesunul ze sídla společnosti Sette do areálu nedalekého fotbalového stadionu. Kamion používaný závodními týmy KTM vytvořil dostatečné zázemí pro motocykly i catering a díky velice promyšlené konstrukci návěsu budil mezi novináři téměř tolik pozornosti, jako připravené stroje.


Největším lákadlem bylo pět strojů KTM 990 Adventure, tři ve standardním provedení a dva v radikálnější verzi S. Oproti loňsku se na první pohled patrné změny týkají jen nových barevných kombinací a několika designových drobností. V útrobách stroje však došlo takřka k revoluci v podobě motoru, který nyní disponuje zdvihovým objemem 999 ccm a karburátory nahradilo elektronické vstřikování paliva. Motor je až na nastavení řídící jednotky totožný s tím, který již známe z modelu SuperDuke. Pro potřeby modelu Adventure byl však snížen jeho výkon i točivý moment, jejichž hodnoty tak zůstávají totožné s předchozím karburátorovým provedením, je jich však dosahováno o 500 ot./min. výše. Tato technika je stejná v modelech 990 Adventure i 990 Adventure S, z čehož zarytým příznivcům značky a zejména potom extrémním cestovatelům hrůzou vstávají vlasy na hlavě.


Emisní limity jsou však nekompromisní a jiná cesta k jejich plnění v rámci budoucích, přísnějších norem nevede. Výrobce však zaručuje bezproblémový provoz i v končinách, kde může být palivo značně nekvalitní, potíže tak mohou způsobit snad jen mechanické nečistoty v benzínu, s těmi si však zkušený cestovatel jistě poradí filtrací paliva při tankování a následně také kvalitní palivové filtry.


A jak nový motor funguje v praxi? Jako první jsme se podívali na zoubek nekompromisní verzi 990 Adventure S. Tedy nekompromisní..........oproti původní verzi 950 Adventure S se kompromisně opět přiblížila více k zemi a vyšla tak vstříc i jezdcům, kteří v sedle potřebují mít kontakt se zemí, nicméně zdvihy pérování a především jeho kvalita zůstávají stále v rámci třídy nepřekonatelné. Co nás ale zajímalo nejvíce je motor a jeho projev. A ten je od prvních metrů doslova impozantní. Ačkoliv se hodnoty maxima výkonu i točivého výkonu posunuly do vyšších otáček, už v nejnižších otáčkách motor znatelně posílil a zejména jeho reakce na pohyb plynovou rukojetí jsou bleskové a motocykl mohutně a velmi dravě akceleruje.
To je velmi příjemné při přesunech po silnici, ale méně zkušenému jezdci to může způsobit nejednu horkou chvilku při pohybu po nezpevněných cestách. Zde se projev motoru může jevit až brutálně a zadní kolo nemá ani se sebelepším terénním obutím šanci exploze výkonu a točivého momentu přenést na podklad. Po chvilce seznamování se to však začne jevit jako zábavné a s motocyklem se dají i díky dokonalému podvozku absolvovat i několik desítek metrů dlouhé drifty. V těžších terénních pasážích mohou přívaly výkonu znamenat potíže, zde je třeba pracovat s plynem obzvlášť opatrně a často si vypomáhat spojkou.


Jako další přichází na řadu civilnější verze 950 Adventure. Ta disponuje stejným motorem jako „Sko“, oproti němu má však kratší zdvihy pérování a měkčí charakteristiku odpružení, nižší sedlo i světlou výšku. A v letošním roce další technickou novinku a tou je ABS. Již po usednutí do sedla je jasné, že tato varianta je orientována mnohem více na cestovní komfort, než na extrémní výkony v terénu. Sedlo je měkké a pohodlné a díky vybrání z něj na zem dosáhnou i jezdci menších postav. Motor je stejně nekompromisní jako ve verzi S, ale díky komfortnějšímu odpružení a nižší stavbě se jízda zdá být klidnější.
To je však jen subjektivní pocit, na rozbité silnici „Adventuru“ rozjíždím až na rychlost, jejíž trojciferná hodnota začíná dvojkou. To si však díky slušné ochraně před proudícím vzduchem a jistému podvozku uvědomím až při pohledu na tachometr. To se však již kvapem blíží zatáčka a tak je čas odhalit přednosti systému ABS. Ten funguje velmi jemně a nezasahuje do brzdných manévrů více, než je nezbytně nutné tak, jak jsme zvyklí třeba ze strojů BMW. Ani na šotolině nebo mokré trávě ABS nijak výrazně neprodlužuje brzdnou dráhu, přitom ale suverénně plní to, co se od něj očekává a činí brzdný manévr výrazně bezpečnějším, je samozřejmě možné ho pro jízdu v terénu zcela vypnout.


Po prvních rozpačitých dojmech z toho, že toto osobité velké enduro začíná zapadat do řady cestovních motorek, které se jako enduro jen tváří přichází příjemné zjištění, že výstřelky moderní techniky nijak nedevalvují požitek z jízdy ani off-roadové schopnosti těchto strojů. 990 Adventure i 990 Adventure S stále zůstávají špičkovými stroji pro zábavu i extrémní cestování a stále tvoří samostatnou kategorii mezi cestovními motocykly.


Další představované stroje nic nového nepřinesly, nicméně stále nabízejí nevšední zážitky. KTM 990 Superduke určitě žádná vylepšení nepotřebuje a stále je štikou mezi dnešními „nahatými“ motocykly. Charismatický a výkonný motor, přirozená jezdecká pozice a perfektní podvozek stejně jako precizní brzdy zásobují jezdce koňskými dávkami adrenalinu a svádějí jej k neplechám.


KTM LC4 Enduro je v nabídce již hezkou řádku let, ale stále má zákazníkům co nabídnout. Vysoká užitná hodnota jej předurčuje ke každodennímu použití v běžném provozu, vynikající odpružení, štíhlá stavba a nízká hmotnost zase přímo vybízejí k radovánkám v terénu. Těch jsme si dosyta užili i my v okolí Vlašimi a i přesto, že obuté pneumatiky nebyly do terénu zcela ideální, předvedla „LCčtyřka“, že rozhodně ještě nepatří do starého železa, což ostatně můžete posoudit i na našich fotografiích.





Až na drobné odlišnosti konstrukčně totožný stroj 640 LC4 supermoto nadchne každého, kdo potřebuje spolehlivý stroj s vynikajícím podvozkem pro pohyb v hustém městském provozu i k radovánkám, ke kterým se tento motard nenechá dlouho pobízet a ochotně zdvihá k oblakům tu přední, tu zadní kolo, suverénně projíždí sériemi prudkých zatáček nebo bez mrknutí zdolává nástrahy po zimě zdevastovaných silnic.


Trochu nás mrzela absence loňské novinky KTM 950 Supermoto, která si i pro letošek ponechává osvědčenou „devětsetpadesátku“ krmenou karburátory, stejnou, jakou disponuje i letošní přírůstek do rodiny KTM, model 950 Super Enduro. Oba stroje se však účastnily předváděcích akcí v jiných koutech Evropy a tak nám nezbývá než doufat, že se s nimi v redakci letos ještě setkáme.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Michal Moucha - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist