Aprilia a Moto Guzzi v Kořenově
Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 26.5.2008 | Zobrazeno: 14 870x
Rok uplynul jako voda a je tu další prezentační den společnosti A Spirit, a.s., pořádaný na tradičním místě v Kořenově na rozmezí Jizerek a Krkonoš. Již třetím rokem musím pochválit skvělý výběr místa, protože tolik nádherných silniček snad nikde jinde v republice nenajdete. Táhlé a široké zatáčky s kvalitním povrchem ve stoupání od Desné pro focení rychlých strojů, úzká romantická silnička podél horské přehrady Souš, jako stvořená pro turistické modely a cruisery, ale také rozbité lesní asfaltky na Polubný a lesní cesty pro vyzkoušení cestovních endur. Ani místy mokré silnice a občasné mrholení během novinářského dopoledne nám nemohly pokazit chuť vyhoupnout se do sedel připravených italských krásek a trochu je prohnat po horách.
Kapitoly článku
Moto Guzzi V7 Classic
Díky suché váze 182 kg jde o obratný stroj, který z garáže pohodlně vymanévrují i nižší a slabší postavy. Z projížďky jsem se vracel příjemně překvapen, jelikož i přes historický nádech jsou všechny jízdní vlastnosti tohoto stroje plně na úrovni moderní doby. Pocit lehkosti a samozřejmost ovládání v zatáčkách i ve městě z V7 Classic činí skvělý model také pro začátečníky. Přestože jsem se na mokru a se syrovým motorem ani zdaleka nepřiblížil k hranici maximálního výkonu necelých 50 koní, motor v nižších otáčkách zatahoval velmi sympaticky.
Moto Guzzi Stelvio 1200
Přesednutí na cestovní maxienduro Stelvio z lehoučké V7 Classic vyžaduje výraznou změnu přístupu. Mohutné Stelvio dokáže při nasedání nebo otáčení dát najevo svoji váhu a vyšší těžiště (214 suchá, 251 kg se všemi náplněmi - navíc v tomto případě vybavené velkým hliníkovým topcasem). Náklon na stranu při manipulaci na místě znamená napjaté žíly na čele a zoufale zapřenou nohu, jak se vší silou snažíte vrátit stroj do rovnovážné polohy. Po rozjezdu váha mizí a já se pohupuji na pohodlném sedle a schovaný za účinným štítkem krájím první kořenovské zatáčky. Při takto krátkém seznámení na mokru se nesnažím o žádné hrdinství, ovšem zatáčky jdou Stelviu moc pěkně a i na rozbitém úseku funguje všechno tak nějak samo. U dvanáctistovky je docela znát moderní konstrukce se čtyřmi ventily na válec, který ve všech režimech ochotně reaguje na povely plynu. V šesti-sedmi tisících se navíc probudí celé stádo 105 koní a Stelvio divoce vyrazí vstříc další zatáčce.Jelikož se s radiálními brzdami setkávám především u sportovních strojů, zvykl jsem si předem očekávat ostrý náběh a pořádné zakousnutí. U Stelvia je ale náběh účinku spíše pozvolný a skvěle ladí s označením „cestovní enduro“, protože při cestování ani v lehkém terénu nebude mít jezdec o kousavé brzdy rozhodně zájem. To samé platí o motoru - osmiventil, který se v Grisu vyznačuje neurvalým zátahem a prudkými kopanci při řazení, je zde vyladěn do kultivovaného společníka s měkkou a až možná trochu nevýraznou převodovkou. Řazení je sice přesné a rychlé, ale téměř není cítit odezva o řadičky a docela by se hodila indikace zařazeného stupně na displeji.
Moto Guzzi Griso 8V
Grisu prostě nelze odolat. Přestože jsem se na něm do sytosti povozil při podzimním představení v Miláně a před pár týdny jsme jej navíc podrobili redakčnímu testu, Griso mě pokaždé dokáže uvést do extáze.Kombinace nízké stavby připomínající cruiser, měkkého sedla, perfektního odpružení se sportovním charakterem a neurvalého motoru s návykovou sportovní špičkou prostě v motocyklovém světě nemá obdoby. Přestože do zatáček se Griso musí trochu přinutit silou, v náklonu už se chová perfektně a hned za zatáčkou zase s burácením zběsile žene ručičku otáčkoměru nahoru. Griso je zkrátka svět sám pro sebe a snad kromě M-01 je těžké ho k něčemu přirovnat či zařadit do nějaké škatulky.
Aprilia SL750 Shiver
Přestupuji na druhou značku zastupovanou A Spiritem a sedám na Aprilii Shiver. Název tohoto modelu bývá do češtiny někdy nesprávně překládán jako „třesavka“, ovšem v anglofonním světě Shiver v tomto spojení znamená spíš něco jako husí kůže, prostě ten mrazivý pocit v zádech, který vám zůstane po ostrém svezení na ostrém stroji. A tahle motorka si svůj název opravdu zaslouží! Při nasedání mě zarazila pocitově poměrně velká výška sedla - s mojí dvoumetrovou postavou mi to sice nijak nepřekáží, ale někteří kolegové z parkoviště vyjížděli s cupitáním na špičkách bot. Oficiální údaj výšky zní 810 mm, to není tolik, důvodem asi bude spíše tuhost a vykrojení sedla. U Shivera máte zkrátka pocit, že sedíte dost nad motorkou. Po nastartování se ozve nádherný dunivý zvuk ostrého Véčka, který neomylně prozrazuje příslušnost k Aprilii. Jak to ti Italové dělají, že na něco takového dokážou získat homologaci? Ale ne, nechci to vědět, jen když jim to bude dál fungovat a takhle řezavě dunět.Posaz je hodně vzpřímený a hned při prvních rozjezdech se trochu odlehčuje předek a motorka naznačuje, že by to klidně zkusila po zadním. To se trochu negativně projevuje v náklonu, kdy je předek trochu neklidný a při ostřejší jízdě to chce se položit dopředu a dostat víc váhy na přední kolo. I tak to ale chce pořádně držet řídítka a soustředit se na jízdu, protože motor slušně tahá odspoda a v 5,5 tis otáčkách ještě pořádně zabere a se skvělou zvukovou kulisou se žene dopředu. Shiveru chybí plynové lanko, místo toho je vybaven elektronickým plynem (Ride-by-Wire). Snažil jsem se najít nějaké rozdíly oproti klasickému plynu a podařilo se mi vysledovat jen mírné kolísání zátahu, když jsem ve stoupání v obci držel stálou rychlost a 4tis otáček - motor jako by se nemohl rozhodnout, zda střídavě přidávat nebo ubírat. Ovšem žádná tragédie, je to poznat, jen když se opravdu soustředíte.
Aprilia Mana 850
Manu jsem nechal k dispozici ostatním novinářům, protože jsem na ní strávil celý předchozí víkend a na výsledky důkladného testu, při kterém jsem na tomto zajímavém stroji natočil asi 1200 km, se můžete těšit v nejbližších týdnech.Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)