globalmoto_duben_nolan




Eicma: Aprilia 2007

Aprilie se na domací výstavě měla čím chlubit. Představila nový motor pro sedmsetpadesátku, vidlicový dvouválec o objemu 850 s automatickým řazením. Navíc do roku 2007 vyjíždí upravené modely Tuono 1000R a Pegaso 650.

NA 850 Mana


Na první pohled klasický naháč, po bližším seznámení je ale všechno jinak. Zmizela páčka spojky, místo nádrže je pod krytem obrovský úložný prostor, kam se vejde integrální helma, tankování probíhá pod sedlem spolujezdce...
Už na prvních neoficiálních fotografiích kolujících po internetu dost lidí zmiňovalo podobu se Suzuki GSR. Hlavně díky podobně složeného krytu nádrže ze dvou překrývajících se plastů, ustupujícího předního světlometu a podobně řešeného sedla a zádi. Jinak ale jde o pěkný zaoblený design, který si určitě své zájemce najde a je dobrou alternativou k modelu Shiver s ostře řezanými hranami.




Vidlicový dvouválec o objemu 850 ccm nabízí maximální výkon 75 koní a točivý moment 78 Nm při relativně nízkých otáčkách 5 750 ot/min. Mezi další charakteristiky patří čtyři ventily a dvě svíčky na každý válec.
Hlavní specialitou je samozřejmě zmíněné automatické řazení se sedmistupňovou převodovkou. Podobně jako u průkopníka v tomto oboru - Yamahy FJR1300A - se může řadit manuálně tlačítkem pro levý palec, nebo případně pomocí klasické řadicí páčky levou nohou. Narozdíl od FJRa ale Mana nabízí také úplně automatický režim, kdy motocykl řadí a podřazuje úplně sám. K dispozici přitom jsou tři různé režimy - Touring, Sport a Rain (Déšť).


Jak už jsem zmínil, místo nádrže motocykl obsahuje velkou schránku na integrální helmu. Nádrž je kvůli lepšímu rozložení hmotnosti umístěna pod sedlem, víčko pro tankování je pod sedlem spolujezdce. Dalším výrazným prvkem je odpružení zadní vidlice vyvedené na levou stranu motocyklu.
Jako celek působí Mana jako univerzální stroj s širokým sedlem, který nabídne možnost pohodlného cestování i každodenního dojíždění. Ale když se podíváme na lehký trubkový rám, předek s obrácenou přední vidlicí a radiálními čtyřpístkovými brzdami a nakonec také na sportovní obutí vepředu 120/70 a vzadu 180/55, musím tento první dojem hodně zkorigovat. Mana asi dovede nabídnout také pořádnou porci sportovního nasazení. S konečným rozsudkem si samozřejmě musím počkat až na první svezení, hodně ale napoví také údaj o celkové hmotnosti, který zatím výrobce nezveřejnil.

SL 750 Shiver


Aby si to Italové nerozházeli u příznivců klasického manuálního řazení, představili model Shiver 750. Mimochodem, pojem Shiver by se v tomto kontextu dal nejblíže přeložit asi jako "Mrazení". Na rozdíl od zaoblené Many zvolili podstatně ostřejší design doplněný trendem letošního roku – trojúhelníkovými koncovkami výfuku. Hlavním designovým prvkem je kromě všeobecné "hranatosti" krásný kombinovaný rám ve zlaté barvě a přední světlo připomínající tvar použitý u Pegasa. Zajímavý je údaj o celkové hmotnosti - 189 kg není na sedmpade špatná hodnota! Při konstrukci rámu přitom Aprilia vycházela ze zkušeností z konstrukce offroad modelů RXV a SXV osvědčených v praxi.




Dvouválcový vodou chlazený motor je vyvinutý zcela v režii značky Aprilia. Úhel válců V 90°, dvě svíčky a čtyři ventily na válec a propracovaný elektronický management údajně slibuje srovnatelný nástup výkonu jako čtyřválce obdobného objemu, ale s podstatně silnějším spodkem.
Celkem nabídne maximální výkon 95 koní při 9000 ot/min a krouťák 81 Nm při 7000 ot/min (pro představu, Ducati Monster 695 má 73koní a 62 Nm, čtyřválcová Kawa Z750 nabízí 110 koní a 75 Nm).



Poprvé v kategorii naháčů je použito elektronické ovládaní plynu Ride-By-Wire. Další zajímavostí je pak kombinovaný ventilový rozvod využívající ozubená kola i řetěz po vzoru RSV1000R - toto řešení dovoluje kompaktnější stavbu motoru a díky krátkému úseku rozvodového řetězu dosahuje i přesnější časování.
Stejně jako u Many i zde je odpružení vyvedené na bok, i zde najdeme obrácenou přední vidlici a radiální brzdy. Tím ale veškerá podobnost končí, jde jednoznačně o sportovně zaměřenou záležitost, která má jediný cíl - rozdávat potěšení v maximálních dávkách!


MXV, RXV Rally


Nový motor 450 se ve verzích motard a enduro osvědčil a jeho uživatelé shlížejí na svět z výšky nejvyšší pozice na stupních vítězů. Proto Aprilia představila novou verzi MXV 450 určenou pro motokros. Motor prodělal menší odlehčovací kůru, dostal startování pákou a proti crossové konkurenci prý nabídne podstatně nižší nároky na údržbu a servisní intervaly.







Tuono 1000R


I Tuono prodělalo menší úpravy - řidítka šla o malinko níže, stupačky ještě kousek dozadu, takže posaz je zase trochu sportovnější a položený na ruce. Inovovaný motor nabídne 139 koní při 9500 ot/min a krouťák 109 Nm při 8500. Na tom mají podíl nové náporové sání a širší výfukové ventily, ale také vylepšený katalyzátor, který při udržení stejných emisních norem umožnil konstruktérům naprogramovat mapu vstřikování na vyšší výkony.


Pegaso 650 Factory


Za zmínku patří také tato verze, Pegasu to na drátek se zlatými ráfky docela sluší, co myslíte? K dalším změnám proti klasické verzi patří radiální přední brzda, jiná řidítka, vyšší sedlo a karbonové doplňky.


Scarabeo 250







Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist