husqvarna_svartpilen_801_2




Harley-Jawyson 883 z Šalamounky

Pokud jste při pohledu na úvodní fotku zajásali, že týnecká Jawa konečně zúročila všechny dotace a představila slibovaný nový model, musím vás zklamat. Díváte se na soutěžní přestavbu postavenou do druhého ročníku Battle of the Kings v pražském dealerství Harley-Davidson na Šalamounce na základu Harley-Davidson Iron 883.

Kapitoly článku

Na počátku byla zajímavá myšlenka Jardy Vavřiny z H-D Praha. Zatímco v předrevolučních dobách si spousta majitelů motorek tuzemské produkce své stroje upravovala s cílem napodobit právě ikonu chopperů a speciálně motocykly Harley Davidson, zrodil se zcela opačný nápad zkusit to opačným směrem. Obrátíme historii a postavíme haryka po vzoru jawiček ze sedmdesátých let! Značka Jawa se svojí bohatou historií už se v dnešní době stává legendou z minulosti, už se ani neúčastní jarních motocyklových výstav a slibovaný nový model je už skoro deset let jen ve fázi slibů.

Příležitostí k tak speciální přestavbě byl letošní již druhý ročník soutěže v přestavbě motocyklů, Battle of the Kings. V rámci této akce každé dealerství dostalo k přestavbě jeden model H-D Iron 883. A aby měli všichni podobné podmínky, mají přestavby limit jak v rozpočtu přestavby, tak v počtu pracovních hodin. Společný je jen základ, model H-D Iron 883, jinak je hlavní mít dobrý nápad, cit pro design a samozřejmě nějaké ty šikovné ruce na realizaci. A tohle všechno mají na Šalamounce v bohaté míře, vždyť také právě H-D Praha v loňském premiérovém ročníku Battle of the Kings 2015 vyhrála celoevroskou soutěž s úpravou modelu H-D Street 750 a odvezla si zlatý pohár z festivalu Wheels and Waves ve francouzském Biarritzu.

Když na pražském dealerství H-D na Šalamounce kolem téhle „Jawy“ jen zběžně projdete, nejspíš si ničeho podezřelého ani nevšimnete a budete si říkat, co tu mezi ostatními haryky dělá jawácký veterán. Pokud motocykl jen míjíte zaparkovaný čelem k vám, snadno ho zaměníte za původní Jawu. Při podrobnějším pohledu si samozřejmě všimnete větších rozměrů a hlavně pořádného motoru. Tuhle mašinu by mohla týnecká Jawa z fleku připravit v nějaké malé sérii a milovníci značky by ji okamžitě vykoupili!

Loňský výherce i letošní soutěžní speciál inspirovaný Jawou vznikly v rukou mechanika Bohouše Menzla. Při focení stroje jsem měl tu čest s Bohoušem setkat, což se jen tak někomu nepovede – o mediální slávu příliš nestojí a vytáhnout ho z dílny je docela oříšek. Napřed nám oznámil, že nemá čas a vynadal šéfovi, že ho otravuje a zdržuje s nesmysly. Když se pak ale mihl kolem našeho focení, přeci jen se nám podařilo ho trochu rozpovídat.

Na otázku, co bylo na celé stavbě nejtěžší, jen pokrčil rameny a naprosto bezelstně odpověděl, že na samotné výrobě nic těžkého není. Těžší než realizace je nápad. Podle jeho slov měl nejvíc práce s předním světlem a ani vedení svodů výfuku ve stylu Jawy nebyla příliš snadná. Přestože je Iron původně jednomístný, bylo i sedlo protaženo podle jawácké předlohy do dvoumístné velikosti. To, že se mi podařilo tohoto neskutečně šikovného a skromného člověka s jeho strojem vyfotit už řadím do kategorie zázraků a i setkání s ním je pro každého milovníka motocyklů radost.

Pokud vás zajímají i další finalisté této soutěže nebo chcete pro některý z motocyklů hlasovat, můžete tak učinit na stránkách http://customkings.harley-davidson.com/cs_CZ/. O tom, že mají Češi zlaté ruce vás mohou přesvědčit i další stavby. Například H-D Plzeň představilo flatrackový závodní stroj, který můžete během několik minut upravit na silniční verzi. Dealerství H-D Brno zase postavilo Dark Custom verzi a H-D Hradec Králové se pochlubil zelenou military verzí nového Ironu.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jan Altner - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (38x):



TOPlist