ktm_rijen




Až 2146 kubíků se zárukou. Harley-Davidson začal v Americe nabízet nové kity

Objem ničím nenahradíš, to je staré známé heslo, které u cruiserů platí beze zbytku. Co před 30 lety byl nejvyšší model, je dnes střední třída a osmnáct set kubíků ve dvou válcích považujeme za běžnou věc. Přesto jsou pořád další možnosti, jak se posunout ještě výš, což ukazuje H-D se svými novými kity Screamin´ Eagle.

Snad žádná jiná značka na světě nevěnuje tolik pozornosti doplňkům, jako právě Harley-Davidson. A to nemluvíme jen o sedlech, řídítkách nebo stupačkách. Proč nechávat tolik prostoru aftermarketovým producentům, když sami můžete nabízet vlastní díly na zvýšení výkonu vašich strojů, o nichž toho nikdo jiný nebude nikdy vědět tolik, co vy sami? S touhle teorií H-D nabízí již odnepaměti produkty řady Screamin´ Eagle, v níž najdeme výfuky, sání, vačky anebo rovnou celé motorové kity. Ty si můžete pořídit buď zvlášť, anebo v novém motocyklu – tyhle kity totiž zdobí každý model z každoročně obnovované řady CVO.

Nejnovější přírůstek do řady Custom Vehicle Operations, model CVO Road Glide

Ponechme teď stranou modely řady Street a Sportster a podívejme se na to hlavní těžiště nabídky, které tvoří Softaily a Touringy. Ty již několik let přijíždějí vybavené novými motory Milwaukee-Eight se čtyřventilovými hlavami, a to ve verzích 107 a 114. Tahle čísla udávají objem v krychlových palcích, na naše je to 1753 a 1868 cm3, přičemž v těch největších Touringách najdete verze Twin-Cooled, které mají hlavy chlazené vodou. Pro řadu CVO, jež pro rok 2020 obsahuje čtyři modely (CVO Limited, CVO Street Glide, CVO Tri Glide a CVO Road Glide), se dodávají motory Milwaukee-Eight 117, tedy s kitem Screamin´ Eagle, který zvyšuje objem na 1917 cm3 a hlavně jeho nejvyšší parametry na 106 koní a 166 newtonmetrů! To je pořádný nárůst i proti standardní stočtrnáctce, která má 89 koní a 163 Nm, o stosedmičce (90 koní, 150 Nm – jednotlivé modely se liší o jednotky koní nebo newtonmetrů) nemluvě. Ne snad v tom točivém momentu, jako ve výkonu. O čem to svědčí? Že zatímco u „obyčejných“ Milwaukee-Eight agregátů křivka krouťáku po dosažení svého maxima rychle uvadá, u Screamin´ Eagle 117 se ještě drží pěkně nahoře i v otáčkách.

Tohle ovšem platí pro Evropu. Na domácím trhu totiž Harley-Davidson minulý měsíc představil dva nové kity Stage IV, tedy ty s největšími úpravami, určené pro modely Touring (nikoli tedy pro Softail nebo Trike) a je to teda palba. Vlastně jsou čtyři, dva pro chlazení vzduchem/olejem a dva pro Twin-Cooled, ale to je jen detail. Oba kity obsahují vlastně to samé a stojí úplně stejně, 3495,95 USD (cca 95 000 Kč, můžete si koupit i celý motor, tam ale zaplatíte už přes 6000 USD), takže opticky to jediné, čím se liší, je malá destička s údajem o objemu, která se dává na víko motoru. Co je tedy v kitu? Hlavy s ventily většími o 1 mm a především kanály a spalovacími prostory krouhanými na CNC, sací vačka s vyššími zdvihy včetně jiného uložení, kované kompresní písty, jiná hydraulická zdvihátka na ventily, 64mm sací hrdlo, jiné vstřikovače s větším průtokem a válce s větším vrtáním. To v obou případech činí 109,5 mm, což je proti 100, 102 nebo 104 mm u motorů Milwaukee-Eight 107, 114 a 117 sakra rozdíl.

A jaký je výsledek? U motorů Milwaukee-Eight 107, které mají kratší zdvih pístů, dochází k nárůstu objemu na 128 ci, tedy 2098 cm3, a u Milwaukee-Eight 114/117 dokonce až na 131 ci, což znamená 2146 cm3! To je dost za magickou hranicí dvou litrů. Uživatele samozřejmě bude ale mnohem víc znamenat, co to udělá s výkonovými parametry, a ten výsledek je moc pěkný. Ve spojení s výfuky Screamin´ Eagle Street Cannon Muflers naměříte u obou kitů 121 koní na zadním kole (standardní motory tam nemají ani 80) a točivý moment činí u slabšího 171 a u silnějšího kitu dokonce 178 Nm! Prostě najednou máte pod sebou úplně jiný motor, však se podívejte na ty křivky… Model od modelu to ale znamená ještě nějaké další úpravy, ať jde o výkonnější olejovou pumpu, silnější spojku nebo doladění řídicí jednotky.

Je tady ještě jeden vtip. Na 120 koní se dokážete dostat i s těmi základními motory Milwaukee-Eight tady u nás, ovšem tam je to o tom, že je musíte doplnit o otevřené sání a výfuky a tím pádem z nich uděláte nehomologované. Zatímco tyhle Screamin´ Eagle Stage IV kity 128/131 plní ve všech státech USA s výjimkou ultra-přísné Kalifornie všechny potřebné hlukové a emisní normy a jsou tam tudíž zcela legální! Ba co víc, normálně na ně továrna dává roční záruku, ovšem když si koupíte nový motocykl a necháte si kit namontovat do 60 dnů od koupě, máte záruku dvouletou. V Evropě tyto kity dostupné prozatím nejsou, nicméně dá se očekávat, že dříve nebo později se jich dočkáme také.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist