Testujeme nový KTM 790 Duke: Skalpel, prosím

Rakouský výrobce z Mattighofenu letos zaútočil v segmentu střední váhy zbrusu novým vévodou. V kategorii, kde se dřív objevovaly motorky o objemu 600 ccm, se dnes pohybují stále objemnější stroje a osmset kubíků je téměř standardem. Tímhle objemem disponuje i nově vyvinutý motor LC8c pohánějící „skalpela“. Tak totiž říkají v KTM novému Dukovi. Pojďme si ho, ještě předtím, než s ním Tommy vyrazí na trať v rámci novinářské premiéry, trošku proklepnout.

Testujeme nový KTM 790 Duke: Skalpel, prosím

Kapitoly článku

Silniční modely KTM jsou známé svými motory do V, řada Duke zase jednoválci (kromě velkého SuperDuka). V malém dvouválcovém vévodovy se tak odehrává malá revoluce, protože se zde objevuje dvouválec řadový. Písty běhají ve válcích s vrtáním 88 mm, zdvih je na hodnotě 65,7 mm. To dává přesný objem 799 ccm a solidní hodnotu 105 koní při 9 000 otáčkách za minutu, doplněnou o 86 Nm, které leží o tisíc otáček níž. Žádné „kulervoucí“ údaje, ale tak akorát, aby to nevyděsilo méně zkušené šoféry a zároveň si v tom našli zalíbení i zkušení borci.

I když má nový motor válce vedle sebe, zachovává si díky přesazení čepů na klikové hřídeli o 75° charakter a zvuk V-twinu, takže KTM neutíká od své tradiční koncepce úplně. Spíš by se dalo říct, že ji vylepšuje, protože je nový motor kompaktnější, a podle továrny dokonce nejkompaktnější a nejlehčí ve své třídě. Navíc potěší hladkým chodem, díky dvěma vyvažovacím hřídelím. Dvě hřídele, tentokrát vačkové, najdete i v hlavě válce. Ta obsahuje celkem 8 ventilů s rozvodem DOHC a dvě svíčky, o rozvod se stará hydraulicky napínaný řetěz, mazání motoru je řešeno polosuchou skříní.

Zatímco velký Duke alias The Beast útočí hlavně svými výkonovými parametry, The Scalpel má v rukávu hlavně nízkou váhu. 169 kg suché váhy řadí KTMku ke špičce ve své řídě, protože málokdo dosáhne na podobný poměr koně na kilo. V tomhle světle už se jeví „pouhých“ 105 koní lépe, nízká váha navíc slibuje snadnou ovladatelnost. Velkou zásluhu na hmotnosti má kromě motoru zbrusu nový rám z chrom-molybdenových trubek využívající motor jako nosný prvek. Vzadu je doplněný o hliníkovou podsedlovku s integrovaným airboxem a otvory sání. Díky tomu tu nenajdete žádné plastové kryty.

Co je ale plastové, a mohli si s tím designéři víc pohrát, to je zadní část motorky se světlem a držákem značky. V originálu z motorky trčí dlouhatánský kus plastu, na jehož konci najdete tyhle komponenty. Až když navštívíte katalog originálního příslušenství, můžete mít motorku se solidně vypadající krátkou prdelkou. Stejně tak se dvakrát nepovedl originální výfuk, takže další položkou z katalogu bude koncovka od Igora ze Slovinska. Na přední část už nesměřují žádné připomínky. Komu se nelíbí KTMky, nebude se mu líbit ani 790 Duke, protože jede v zavedeném designu. Ke sportovní motorce se agresivní hmyzí kukuč hodí. Čtrnáctilitrová nádrž a její kryty jsou navíc podle výrobce tvarovány s ohledem na maximální kontakt jezdce s motorkou a na její aerodynamiku.

Pilot si posedí na sedle vysokém 825 mm nad zemí (můžete zakoupit i nižší 805 mm vysoké) a v rukou bude svírat 760 mm široká řídítka s podsvícenými ovladači známými z ostatních silničních motorek KTM. Koukat přitom bude na barevnou TFT přístrojovku, čímž se dostáváme k elektronickým systémům. V základu najdete čtyři jízdní módy. Sport, s nejpřímější reakcí motoru na plynovou rukojeť, dovolující brzdné drifty a jemné sklouznutí na výjezdu ze zatáčky, střední Street zajišťující hladkou a bezpečnou jízdu a umírněný Rain pro zhoršené adhezní podmínky. Čtvrtým módem je Track, na kterém si můžete naklikat vše podle svých představ. Například si vypnout anti-wheelie, odstartovat pomocí Launch Control nebo využít pokročilou kontrolu trakce umožňující prokluz zadního kola. Všechny pomocníky si můžete i vypnout. Dobré je, že jak si motorku v režimu Track nastavíte, tak si to zapamatuje a při opětovném otočení klíčku nemusíte všechno ladit znovu. Osmistovkový Duke je také továrně vybavený obousměrným quickshifterem, kontrolou brždění motorem a samozřejmě vypínatelným zatáčecím ABS. To disponuje módem Supermoto, ve kterém je zapnuté pouze na předku a můžete si užít náletů do zatáček bokem. Duka také můžete dovybavit konektivitou KTM MY Ride.

Skalpel by nemohl zatáčky zařezávat bez kvalitních podvozkových komponentů. V zadní části najdeme tradiční odlévanou kyvnou vidlici s napřímo přimontovaným tlumičem. Ten pochází z dílen WP a je možné u něj nastavit pouze předpětí pružiny. Ze stejné továrny pochopitelně pochází i přední tlumiče o průměru 43 mm. Speciálně vyvinutá vidlice s otevřenou cartridgí má oddělené funkce pro každou trubku. Jedna se stará o kompresi, druhá o odskok. Poslední věcí, která nese logo WP, je tlumič řízení. Duke je vybaven sedmnáctipalcovými koly, na nich jsou nazuté ne příliš známé pneumatiky Maxxis Supermaxx ST. Neméně zajímavé jsou brzdy s 300mm kotouči. Brzdiče jsou čtyřpístkové, radiální, sešroubované ze dvou kusů, ale nenesou obligátní logo Brembo, ani Bybre, nýbrž KTM. Je otázkou, zda jde opravdu o rakouský výrobek nebo jsou to jen „obrandované“ třmeny některé ze známých značek. Jisté ale je, že je ovládá radiální brzdová pumpa.

Je vidět, že se na motorce objevuje několik kompromisů tlačících na cenu, jako jsou třeba zmíněné brzdy nebo tlumiče s omezenou možností nastavení. Nový Duke 790 se bude prodávat za 254 990 Kč, což je cena na úrovní evropské konkurence. Jestli je cena adekvátní a zda-li je znát, že se na motorce šetřilo, se dozvíme už z prvního testu ve Špaňelsku. Ten proběhne v termínu Motosalonu a nebude tam chybět náš Tommy. Pokud vás cokoli k novému Dukovi zajímá, ptejte se dole, a Tommy se pokusí sehnat odpovědi.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

On-line rozhovor: Tomáš Mikšovský

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

jees
Dotaz od jees položen 05.03.2018 v 10:42

Zdravím, chtěl bych se zeptat jak vychází porovnání podvozku a brzd s Dukem 690 a 690 R, zda je 790 někde mezi nimi nebo na úrovni jednoho z nich. Myslím s ohledem na sportovní jízdu po silnici, na okruhu to bude samozřejmě něco jiného.

Odpověď od Tomáš Mikšovský z 11.03.2018 v 20:14

Ahoj Jees, tohle je docela těžká otázka. Jízda horskými serpentinami je přesně to, co otestuje podvozek dokonale, alespoň při běžném použití. Projeli jsme snad všechny druhy asfaltu i ty s dírami jako známe tady u nás a musím, říct, že byť není nový Duke vybaven nastavitelnými předními tlumiči, tak odvedl skvělou práci a podvozek působí vyváženě. Cenovka je nejspíše hlavní důvod, proč tento model nedisponuje stavitelnými WP. Abych byl úplně přesný, jednou jsem dostal při extrémním manévru, kde svou roli zahrála zmíněná díra v silnici, jsem dostal přední tlumiče nadoraz a to je známka toho, že KTM musela najít určitý kompromis mezi tuhým podvozkem pro sportovní jízdu a mezi podvozkem, který bude o Váš zadek pečovat při delším cestování, jak jen to půjde. V porovnání s 690tkou je chování v zatáčkách hodně podobné. KTM nechá zajít jezdce na samotnou hranici s dostatečnou zpětnou vazbou, a když už je nejhůř, přiskočí na pomoc jeden z asistenčních systémů. Celkově je Duke 790 agilním zvířátkem, které poslouchá na slovo a člověk se na něj může spolehnout.

ventil89
Dotaz od ventil89 položen 05.03.2018 v 14:00

Dobrý den, bude i Duke 790R s centrálně umístěnou koncovkou výfuku jako to má/měl koncept? Nebo bude možné v rámci příslušenství Duka dovybavit o centrální koncovku? Děkuji za odpověď.

Odpověď od Tomáš Mikšovský z 11.03.2018 v 20:14

Ahoj Ventile, super nick :) Výfuk, který byl vyobrazen na konceptu, se bohužel vyrábět nebude. Pokud jde o centralizaci hmoty, tak nejtěžší část výfuku je umístěn vzadu dole za motorem.

sloso
Dotaz od sloso položen 05.03.2018 v 14:22

Zdravim vas,bude k dispozicii verzia pre skupinu A2? diky

Odpověď od Tomáš Mikšovský z 11.03.2018 v 20:15

Ahoj Sloso, Ano, tento model se bude prodávat pod názvem KTM 790 Duke L (Light).

technick
Dotaz od technick položen 05.03.2018 v 18:03

Duke není motorka pro mě, i když je skvělá a za zajímavou cenu. Zajímá mě hmotnost prototypu Adventure 790 R.

A taky další použití tohohle skvělého motoru. 790 Enduro ?

Odpověď od Tomáš Mikšovský z 11.03.2018 v 20:15

Ahoj Technick, bohužel, ale tyto informace ještě nejsou k dispozici.

Krahy
Dotaz od Krahy položen 05.03.2018 v 18:33

Porovnání oproti smc690r?

Odpověď od Tomáš Mikšovský z 11.03.2018 v 20:16

Ahoj Krahy, SMCčko je docela jiná kapitola. Duek 790 je motorka, na které se dá cestovat. SMC vnímám spíše jako sportovní náčiní. Na 790 lze určitě cestovat bez většího rozmýšlení a koncepčně jde o úplně odlišný motocykl. V podstatě jsou jen velmi těžko porovnávat, každá nabízí trochu jiný směr.

MaraVFR
Dotaz od MaraVFR položen 05.03.2018 v 19:25

Zdravim, jak je to s ergonomii? Velky duke byl na 192 cm super, ale stejne touzim po necem mensim lehcim. 100 koni je akorat pro vice srandy ;)

Odpověď od Tomáš Mikšovský z 11.03.2018 v 20:16

Ahoj Maro, souhlasím s tím, že v případě Duka 790 je sto koní akorát na vyblbnutí. Z ergonomického hlediska to pro 192cm vysokého motorkáře nebude žádný med, ale porad je to motocykl vyrobeny převážně pro Evropský trh, alespoň podle 70% tržního podílu na evropské půdě, kde se prodá nejvíce motocyklů o zdvihovém objemu mezi 501 – 999 ccm. Sedlo je sice níže a i s mou 174cm vysokou postavou jsem dosáhl nohami na zem bez problémů. Klíčové bude rozmístění stupaček vůči sedadlu a to si myslím, že je pohodlné i pro vyšší postavy.

deluxa
Dotaz od deluxa položen 06.03.2018 v 08:12

Zdravim..chcem sa opytat na rozmery a obute pneu v serii, hlavne rozmery vzadu...nie je to v clanku alebo mi to uslo? Vdaka

Odpověď od Tomáš Mikšovský z 11.03.2018 v 20:17

Ahoj Deluxo, standardně budou používány sedmnácti palcové pneumatiky značky Maxxis Supermaxx ST. Vzadu i vpředu klasika 180/55 a 120/70.

Dufo41
Dotaz od Dufo41 položen 06.03.2018 v 08:19

Dobrý den, pokud by během testování padla jakákoliv zmínka o 790 adventure... Načasování, hmotnost, změny v nastavení motoru, údaje o podvozku, atd.. Děkuji.

Odpověď od Tomáš Mikšovský z 11.03.2018 v 20:17

Ahoj Dufo, KTM v tomto směru zatím mlží a není se čemu divit. LC8c je novou platformou, která bude použita i na 790 Adventure, to se již ví. Nastavení však bude odlišné, převodovka také včetně nastavení motoru, to jsou potvrzené informace. Bohužel bližší specifikace nejsou zatím známy.

Richardsimek
Dotaz od Richardsimek položen 06.03.2018 v 16:36

Jsou drahé náhradní díly?

Odpověď od Tomáš Mikšovský z 11.03.2018 v 20:17

Ahoj Richarde, to je těžká otázka, pro někoho drahé pro jiného levné. Informace je taková, že se začaly vyrábět náhradní díly tento týden a cena by měla být podle poskytnutých informací obvyklá.

Kruciklaun
Dotaz od Kruciklaun položen 06.03.2018 v 20:13

Pro tazatele ohledne freeride moto: Toto je článek o výše uvedeném stroji. Pokud jste "kachnomilove" tak by jste dávno věděli ze motor ze Scalpelu nevidíte naposledy.
Apropo me by spis zajímalo jestli se k ladenemu laufu dělá i komplet sada na motor? neni to přeci jen o krásně znejici koncovce. Ten motor a tlaky uvnitř taky musí znít jako celek.

Odpověď od Tomáš Mikšovský z 11.03.2018 v 20:17

Ahoj Klaune, bohužel, ale výfuk Akrapovič (k dostání od května) bude zřejmě jediná součást, která zvýší výkon motocyklu. Nic dalšího se pro tento model v přehledu Power Parts neobjeví. KTM poskytne určité součástky zvyšující výkon svým závodním týmům, až se pojede 790 CUP. Na sérii se ovšem nic oficiálně neplánuje nabízet.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist