yamaha_demo_tour




Řetězy ČZ

Jak se řetězy vyrábí, jaký pořídit a jak se o něj starat? Využili jsme pozvání společností ČZ Řetězy a Contra na seminář o výrobě a prodeji motocyklových řetězů značky ČZ. Součástí programu byla i návštěva továrny ve Strakonicích, kde jsme si mohli prohlédnout celou výrobu od první role pásoviny až po finální mazání hotových řetězů. Dozvěděli jsme se spoustu zajímavých údajů nejen o výrobě, ale i o údržbě, mazání a výměně motocyklového řetězu.

Něco málo o řetězech


Motocyklový řetěz všichni znáte, ale jak vypadá uvnitř a jak se vyrábí? Řetěz se skládá z vnitřního a vnějšího článku. Vnitřní článek řetězu tvoří dvě vnitřní destičky a dvě dutá pouzdra, zalisovaná do destiček. Na pouzdrech je ještě nasazen malý kovový váleček - ten se při průchodu řetězu přes ozubené kolo posadí do mezery mezi zuby a vnitřní pouzdra řetězu se okolo něj „převalí“. Váleček je styčným bodem mezi řetězem a zuby řetězového kola. Je mylná představa, že se váleček v zubu otáčí. Vnější článek tvoří dvě větší destičky, do kterých jsou zalisovány dva čepy, které procházejí dutými pouzdry vnitřního článku. Na čem závisí kvalita řetězu? Z hlediska výroby jde o kvalitu použitých materiálů a hlavně o přesnost. Všechny součásti musí mít jen minimální vůle, ale zároveň se musí mezi sebou volně pohybovat.


Kloubový pohyb se odehrává mezi čepem a pouzdrem a mezi pouzdrem a válečkem. Z toho vyplývají i nároky na mazání. Tyto styčné plochy jsou rozhodujícími mazacími místy, které ovlivňují životnost řetězu. Při sportovním využití, kde se až tolik nehledí na trvanlivost, se používají netěsněné řetězy, kde je mazání doslova životně důležité - bez namazání řetěz vydrží třeba jen desetinu toho, co při správném ošetření.
Pro klasické využití jsou v dnešní době praktičtější těsněné řetězy (O-kroužky, X kroužky...). U nich je mezi vnitřní a vnější destičku vložen pryžový těsnící kroužek o různém průřezu. Ten zadržuje mazivo v prostorách mezi čepem a pouzdrem. Toto mazivo je pod tlakem vpraveno do pouzdra při montáži řetězu před jeho snýtováním. Stejnou funkci splňuje kroužek i v opačném směru, tzn.zabraňuje vstupu nečistot a vlhkosti mezi kluzné plochy čepu a pouzdra.
Jedinou nevýhodou těsněných řetězů je to, že mají větší ztrátu výkonu - musíme se smířit, že u velkých motocyklů 3-4 koně výkonu motoru půjdou na vrub řetězu. Netěsněné řetězy jsou podstatně ohebnější a „rychlejší“, ale na okruhu by vydržely třeba jen půl kola.




Historie řetězů značky ČZ


Na začátek trocha historie. Řetězy se ve strakonické továrně ČZ (Česká Zbrojovka), založeném v roce 1919, začaly vyrábět už v roce 1929 jako součást výroby jízdních kol a následně motocyklů, která postupně nahrazovala výrobu zbraní. Ve válečném období se vyráběly spíše kulometné pásy, montáž lehkých kanónů a čerpadel do letadel pro německou armádu. Po válce se opět rozběhla výroba motocyklů a s ní i výroba řetězů - sekundárních a nově i primárních, pro rozvody v motoru motocyklů i automobilů. Od roku 1964 začíná závod Řetízkárna prostřednictvím exportní organizace Motokov vyvážet řetězy na světové trhy. V té době jsou také obchodně známé motocykly ČZ, proslavené svými úspěchy, nejdříve v terénních soutěžích a následně v motokrosu. Následuje bohužel sestup ze slávy vlivem nástupu japonské vlny motocyklů a zaostávání motocyklů ČZ za technologickým vývojem.

Po roce 1989 dochází k prvním inovacím a jako reakce na nové trhy ve zbrojovce vznikají první řetězy ČZ, těsněné „O“ kroužky používané v oblasti silných silničních motocyklů. V průběhu devadesátých let bohužel výroba motocyklových řetězů ČZ měla kolísavou jakost, hlavně „v důsledku kolísavé jakosti materiálu, a určitý čas trvalo, než se dodávky materiálu jakostně ustálily. Dalším problémem bylo hledání vhodných technologií a podcenění dostatečného odzkoušení výrobku ve fázi vývoje.
Musím potvrdit, že tento kolísavý rozjezd v devadesátých letech dodnes podílí na skeptickém názoru části motorkářů, kteří by si čezeťácký řetěz na silnou motorku nepořídili.

Jak je to dnes?


Dnes už lze kvalitě moderních čezeťáckých x-kroužkových řetězů plně důvěřovat. To netvrdím pod dojmem prezentace výrobce, i když prohlídka výroby, představení zkušebních postupů, sledování kvality a přesnosti přímo ve fabrice tento můj osobní závěr určitě také podpořilo. Dovolím si to tvrdit na základě zkušeností motorkářů, se kterými se potkávám, a nakonec i z odezev na naší internetové diskuzi. V poslední době na ČZ slyším jen dobré zkušenosti, a to i z er-jedniček.


Komu by takové odůvodnění přišlo jako málo směrodatné, toho třeba bude zajímat, že v ČR se prodá jen asi 10 % produkce motocyklových řetězů, zbytek se uplatňuje na náročných světových trzích. ČZ si navíc váží současného dobrého jména a důkladně svoji pověst střeží. Ve výrobě průmyslových řetězů se totiž začínají na světové trhy tlačit číňané, kterým se dá dost obtížně konkurovat. Motocyklové řetězy ovšem jsou zvláštní doménou, kde rozhoduje kvalita designu a kvalita výroby a cena není tím hlavním faktorem, takže sem číňané budou bez potřebných zkušeností pronikat o dost obtížněji. ČZ se daří dodávat řetězy do 42 zemí po celém světě. Málokdo například ví, že řetězy ČZ se točí v primárních rozvodech motorů motocyklů BMW a v případě jediného „řetězového“ BMW F650 se s jejich řetězem z výroby setkáte i u pohonu zadního kola! Mezi další zvučné značky, které ve výrobě část svých modelů osazují čezeťáckými řetězy, patří třeba endura Husaberg, nový model KTM SM690, dále GasGas, MZ, Scorpa, Beta, se značkou zbrojovky budou z Itálie vyjíždět také nové Hondy CBF600. Ostatní produkce, která není určena do prvovýroby motocyklů, je určena pro náhradní spotřebu v Čechách a ve světě.





Podle vyjádření výrobce jsou v současné době motocyklové řetězy ČZ vyráběny z vysoce jakostních materiálů od renomovaných zahraničních výrobců. Některé součásti řetězů jsou zpracovávány zvláštními technologiemi vyvinutými v ČZ Řetězy. Dosavadní vývoj byl hlavně zaměřen na řetězy určené pro OFF-ROAD. V současné době došlo k náběhu výroby řetězů řady SDZ, která je určena pro silniční motocykly. Celkový roční objem výroby čítá cca 70 000 m. Vrcholným úspěchem a oceněním kvality řetězů ČZ je vybojování titulu Mistra světa v motokrosu tř.125 ccm pro rok 2000 jezdcem Grantem Langstonem, který používal řetěz ČZ 520 MX celý seriál závodů MS, včetně jeho spolujezdců z týmu CHAMP, kde byla ČZ Řetězy, s.r.o. jako jeden ze sponzorů.

Péče o řetěz


S výběrem vhodného typu pro konkrétní model motocyklu vám už dnes pomůžou on-line vyhledávače prodejců. Jak se ale o moderní těsněný řetěz správně starat? To lze shrnout do tří hlavních bodů: správná instalace, správný záběh a správné mazání. Instalace je to první, co rozhoduje o výdrži řetězu. Při instalaci je totiž nutné navléknout řetěz na řetězová kola motocyklu a oba konce spojit. Spoj přitom musí vykazovat stejné vůle a přesnost, jako ostatní články, aby se nejednalo o pověstný „slabý článek“. Když jsme se během školení dozvěděli, co všechno je nutné dodržet a co vše lze v domácích podmínkách udělat špatně, rozhodně souhlasím s názorem, že se vyplatí obětovat pár stokorun a svěřit výměnu servisu s dobrou pověstí. Na silnější silniční motocykl také rozhodně patří nýtovaný spoj, žádné spojky s plechovou pružinkou. Samozřejmostí musí být také dobrý technický stav motorky, především zadní kyvky, protože například při vyoseném zadním kole žádný řetěz ani při sebelepší péči nemá šanci.


Druhý faktor, který se u nás často podceňuje, je záběh řetězu. Typický majitel po výměně řetězu naskočí na motocykl a jede tomu pořádně naložit, protože konečně má nový řetěz a už mu nic nehrozí. To je velký omyl, jako všechny pohyblivé součásti si i části řetězu musí vyhladit své kluzné dráhy a takzvaně si „sednout“ - úplně stejně jako při zabíhání nového motoru. Po výměně se tedy vyplatí dát řetězu možnost se za provozu „ohladit“ do ideálního stavu, stačí jej prvních cca 100 kilometrů šetřit, vyvarovat se prudkých rozjezdů a přenášení maximálního záběru.
No a nakonec mazání řetězu. Kluzná plocha mezi čepem a pouzdrem řetězu je u o-kroužkového řetězu ošetřená mazivem již z výroby. Pokud jsou kroužky v pořádku, je vše promazané a je prakticky nemožné dopravit do této části řetězu mazivo. Mazat je nutné především kluznou plochu mezi válečkem a pouzdrem.
Přečtěte si pokyny přímo od lidí, kteří se výrobou řetězů zabývají:
Jak tedy postupovat? Řekněme tedy ještě co se děje, pokud namontuji nový řetěz a začnu ho používat. Je velmi pravděpodobné, že nový řetěz je namazán od výrobce. Protože se maže v tlakové komoře, je mazivo opravdu všude. Doporučuji před montáží řetěz otřít suchým, čistým hadrem. Proč? Protože mazivo lepí, aby drželo na řetězu a neodlétalo odstředivou silou ven.To ale také způsobuje nalepení nečistot na řetěz. Prach ulpí na řetězu a vytvoří spolu s mazivem brusnou pastu. Na bocích destiček se nám toto brusivo "stará" o životnost gumových těsnících kroužků a na válečku si zase pohrává s velikostí zubové mezery rozety. Suchým hadrem řetěz neodmastím do sucha, takže zůstane dostatek mastnoty na válečku i na deskách, které řetěz chrání proti korozi.
Provozem mazivo postupně opustí prostory, kam bylo vpraveno při výrobě. Řetěz se provozem ohřeje, změní se viskozita maziva a odstředivou silou mazivo postupně opustí mazací místa. Proto je nutné řetěz domazávat.
A zde dochází k další chybě. Zažitý systém-po dojetí namažu, dokud je řetěz teplý - má jednu velkou chybu. Odlétající mazivo ulpělo na povrchu řetězu, za jízdy jsme na něj nabalili prach a nyní na tuto směs nastříkáme nové mazivo. Jak jistě víte, ve chvíli kdy mazivo nastříkáte na řetěz, je velmi řídké. To je způsobeno těkavými složkami, které mají za úkol donést kluzné částice co nejdál, navzlínat do prostor mezi pohybujícími se díly.Tyto benzonové částice sebou ovšem vezmou i částice prachu a starého maziva. To jsme ale nechtěli !! Proto zdůrazňuji, před mazáním čistit! Hadr, voda, všechno lepší než nic. Ideální stav? Čistič od toho samého dodavatele jako mazivo. Tuto kombinaci doporučuji z jednoho prostého důvodu. Každý výrobce zná nejlepší způsob, jak odmastit své vlastní mazivo. A zároveň zajistí, že po vyprchání čističe nezůstávají na řetězu částice rozkládající nově nanesené mazivo. Není to obchodní trik výrobců a dodavatelů. Je to chemie. Návod na čističi bývá podrobný, proto jen dodám a zdůrazním. Po aplikaci čističe aspoň deset (raději dvacet) minut počkejte, aby mohla vyprchat všechny rozpouštědla. Potom teprve aplikujte mazivo.

Mazivo stříkám na rozetu zezadu, pomalu otáčím kolem a nanáším mazivo na vnitřní stranu destiček tak, aby hlavní proud maziva směřoval na okraj válečku. To samé opakuji pro druhou řadu destiček a druhý konec válečku. Je jasné, že mazivo je nyní rozstříkané po celém řetězu. Dáme mu dalších deset až dvacet minut.Těkavé složky v té době donesou kluzné částice co nejdál a zmizí. Zůstane pouze lepivé, ztuhlé mazivo. Naposledy bereme do ruky čistý hadr a otřeme řetěz.Tím je údržba u konce. Vím, že to je trochu delší než jen nastříkat na řetěz po dojetí další mazivo, ale vyplatí se to. Řetěz je namazán tam kde má být, nemám po motocyklu všude černý mastný šmouhy a řetěz dobře vypadá.
Ještě si neodpustím jednu poznámku. Mazivo v řetězu plní i málo známou funkci. Absorbuje rázy. Hlavně u těsněných řetězů. Každý čep zavřený v pouzdře s mazivem, utěsněným o-kroužky, slouží jako malý tlumič, zvláště při brždění motorem. Těch malých tlumičů je více než sto, ( dle typu motocyklu a počtu článků). Opravdu se vyplatí se o ně starat. Chod motocyklu je klidnější.


ČZ Plus


I po nastudování správné montáže, záběhu a postupu mazání zbývá otázka, jakou kombinaci mazadla a čističe zakoupit. Mezi těmito chemickými přípravky totiž mohou být velké rozdíly a jak má laik odhalit ten správný?


Ze Strakonic proto přicházejí z další nabídkou - programem ČZ Plus, kdy vám nabídnou nejen řetěz, ale rovnou celou sadu i s řetězovými koly, jak je v dnešní době u renomovaných značek zvykem. K tomu dostanete za vcelku příznivou cenu čistidla a mazadla ve spreji, u kterých výrobce přímo na stejném řetězu, jaký si u něj kupujete, ověřil funkčnost a dobrý vliv všech složek na gumový O nebo X kroužek i na kluzné vlastnosti. Osobně mě zaujal slogan na adrese www.retezy.info: "Ke každé u nás zakoupené řetězové sadě obdržíte mechanickou pračku řetězu KettenMax zdarma", pro část nadšenců, co rádi poskytnou své motorce maximum, to určitě bude zajímavá nabídka.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):
Související firma
  • FT Sun - Motořetězy

    Prodej náhradních dílů a příslušenství na motocykly - specializace na řetězové sady. Garance nejlepší ceny.




TOPlist