yamaha_demo_tour




Jak vyčistit karburátor u motorky? Zvládnete to v pár krocích

Karburátor je citlivou komponentou palivového systému motorky, která ovlivňuje její výkon i spotřebu. Aby váš stroj vždy „na brnknutí“ nastartoval a spolehlivě fungoval, měli byste karburátoru věnovat pravidelnou péči. Jak ho zbavit nečistot svépomocí? Poradí vám specialisté z AZ pneu.

K čemu slouží karburátor

Karburátor je zařízení, které v požadovaném poměru připravuje zápalnou směs vzduchu a benzínu. V závislosti na typu motorky a výrobci se mohou karburátory lišit konstrukcí a nastavením, ale princip jejich fungování je stejný. V průběhu času se zanáší, a proto je potřeba provádět pravidelnou údržbu i během sezóny.

Nánosy prachu, písku a dalších nečistot mohou vést ke snížení výkonu motoru, zvýšení spotřeby nebo obtížnému startování. Proto doporučujeme čistit karburátor minimálně jednou za rok nebo po určitém počtu ujetých kilometrů.

Návod na čištění karburátoru

Čištění karburátoru není složitý úkon. Vzhledem ke konstrukčním odlišnostem jednotlivých typů berte tento návod jako obecný, v každém případě se podle něj ale snadno zorientujete.

1. Odpojení vzduchového filtru a přívodu paliva
Nejprve je potřeba odpojit vzduchový filtr, který je s touto soustavou propojený. Při té příležitosti zkontrolujte, jestli i on nezaslouží v perfektní kondici. Dále vypusťte z karburátoru zbytek benzínu, odpojte palivovou hadičku, plynové lanko a další součásti podle typu vaší motorky.
Před demontáží si označte polohu hadiček a lanka, abyste je pak zase správně zapojili. Prohlédněte i palivový filtr, který většinou bývá u vstupu benzínu do karburátoru, a případně ho vyčistěte, nebo vyměňte.

2. Demontáž a vyčištění karburátoru
Jakmile odpojíte všechny vedlejší součástky, karburátor odšroubujte a vyjměte ven. Pečlivě očistěte povrchové nečistoty pomocí klasického odmašťovače brzd nebo speciálního čističe. V dalších krocích:

  • odmontujte šrouby plovákové komory, zbavte ji nečistot a propláchněte speciálním přípravkem nebo čistým/technickým benzínem,
  • vysuňte čep plováku a demontujte jehlový ventil – ten propláchněte nebo profoukněte a zkontrolujte, zda jehla plynule prochází vedením a gumová špička není viditelně poškozená,
  • přesvědčte se, že se uvnitř plováku nenachází benzín, což by znamenalo, že netěsní správně – karburátor se může přeplavovat, čímž roste spotřeba benzínu,
  • a důkladně prohlédněte těsnění, které musí být v perfektní kondici pro správný chod motoru. Popraskané nebo nabobtnalé vyměňte.

Zaschlé povrchové usazeniny můžete opatrně očistit pomocí hrotu malého šroubováku.

3. Vyčištění trysek a kanálků
Při čištění karburátoru se zaměřte i na všechny jeho vnitřní části. Trysky, kanálky a vzdušníky profoukněte kompresorem nebo pumpičkou, případně si pomozte štětcem namočeným do (technického) benzínu. V každém případě se vyvarujte použití ostrých předmětů, které by mohly vzdušníky a trysky deformovat.

4. Zpětná montáž karburátoru
Po očištění a kontrole všech částí nechejte vše vyschnout a poté karburátor složte a namontujte na motorku. Připojte všechny hadičky, plynové lanko a další součásti podle toho, jak jste si na začátku poznačili. Nastartujte a zkontrolujte, jestli karburátor pracuje správně. Pokud je to potřeba, proveďte jeho seřízení podle příručky k vaší motorce. Pak můžete vyrazit na zkušební projížďku.

Pokud se o karburátor budete pravidelně starat, prodloužíte jeho životnost a zlepšíte výkon i spotřebu vaší mašiny. Nejste si jistí, jak na to? Nebojte se obrátit na odborníky z opavského AZ pneu, kteří vám rádi poradí, stejně jako s výběrem správných moto pneumatik na váš stroj.

Informace o redaktorovi

PR článek - (Odebírat články autora)

Související firma
  • AZ pneu PRO CZ

    E-shop AZ-pneu.cz je největší prodejce a přímý dovozce motopneu Michelin, Pirelli, Metzeler, Continental, Bridgestone, Dunlop a Mitas. Patříme k prodejcům s největšími skladovými zásobami, na našich skladech máme běžně okolo patnáctitisíc pneumatik. Kromě moto pneu nabízíme i osobní, off road, užitk...




TOPlist