husqvarna_svartpilen_801_2




Motoráj časopis 1+2/2008

Tak tentokrát dostaly naše mobily a e-mailový schránky zabrat víc než jindy. Co se děje? Proč mi nepřišlo lednový číslo? Nepřestali jste vycházet? Tak takový byly vaše nejčastější dotazy. Odpověď je jednoduchá – jako každý rok, i letos začínáme dvojčíslem a jako vždy je pořádně macatý, celých 120 stran vašeho oblíbenýho čtení . Ale nejen to, počínaje tímto dvojčíslem totiž zavádíme pravidelnou rubriku o enduru, crossu atd., no prostě o všem, co zajímá neustále se rozšiřující tábor blátomilů. Své u nás naleznou i příznivci quadů, i pro ty je připravena pravidelná samostatná rubrika. No a pro vás ostatní? Nemusíte se bát, že bychom vás o něco ochudili, v Motoráji najdete to, na co jste zvyklí – původní testy, motosport, rozhovory se špičkovými jezdci , cestopisy, techmánii a další a další… a to vše v časáku, který rozhodně netrpí anorexií, naopak - od příštího čísla vás totiž čeká pravidelně celých 8 stran čtení navíc! Reagujeme tím na změnu DPH, díky který jsme museli mírně (fakt mírně, o 4,50 Kč) zvednout cenu časáku. A těch 8 stran navíc je určitou kompenzací pro vás. A ještě něco - pro březnový číslo máme připravenou opravdovou pecku, ale tu si zatím necháme jako překvapení… Můžu snad prozradit jen to, že se máte fakt na co těšit!

Motocykly

12     Retro se zárukou!
Ducati Sport 1000 Mono vs. Triumph Thruxton 900
Říkám si: „To je ale nádhera, krása, vyslovená škoda na nich jezdit.“ Ale proč by si ty holky člověk šetřil? Na kdy, do hrobu? Vždyť i Mona Lisa se rozpadá, takže ostych stranou a trochu tyhle retráče protáhnem.
Honba za univerzálností v nejednom případě bere motorkám jak pověstné koule, tak značnou část z jejich klasického designu. Vskutku se pak není čemu divit, že v okamžiku uvedení klasického stroje do prodeje navíc v retro stylu, padají fandové klasiků na zadek. Nejinak tomu je i u dnešních dvou „soutěžících“ o titul královny krásy, mezi které byly nominovány Ducati Sport 1000 Mono a Triumph Thruxton. Přes odlišně řešenou koncepci motorů včetně jejich výkonových parametrů jsou si však tyhle mašiny blíž, než by se na první technický pohled zdálo.

16     Modrá je dobrá, a to i v motokrosu
Yamaha YZ250F, YZ450F, YZ250, YZ125
Před Vánocemi jsme vyslyšeli volání známé koledy „pojďte s námi do Jinína, doodlay – doodlay – doodlay – daaa...“ Role Ježíška se tam totiž zhostila Yamaha představením motokrosových novinek pro rok 2008.
Čas od času mě kamarádi plácají po rameni a říkají: „Jo, tohle číslo Motoráje se vám povedlo, ale i tak tomu něco chybí. Víš, bodlo by nám víc bahna.“ Když pak prolistuju naše starší čísla, nedá se s nima než souhlasit. Testů funbiků a soft endur sice pár najdu, ale s mašinama do tvrdýho terénu to fakt není žádná sláva. Nejhorší na tom je, že i když my bychom chtěli, tak k testování těchhle motorek moc není. Proto jsem vykviknul radostí, když mi mailem přišla pozvánka na yamaží představení motokrosové řady motocyklů YZ.

20    Těžká volba
Suzuki Bandit GSF 1250S ABS vs. Yamaha XJR 1300
„Hele, co kdybysme udělali test Bandit versus XJR?“ říká Gas a já okamžitě tenhle nápad vkládám do škatulky s nápisem Kraviny – obě mašiny znám vcelku dobře a připadají mi srovnatelný. Jenže jak tak o tom přemýšlím, dochází mi, že být v situaci, kdy se rozhoduju pro jednu z nich, nebylo by to zas tak snadný, každá má v sobě jiný kouzlo... zvlášť tedy teď, kdy především Bandit prošel podstatnými změnami. Takže jo, jdem do toho.




Americká krása!
Harley Davidson FXSTB Night Train
Americká značka HD už delší dobu nepatří do rukou pouze finančně dobře zajištěným jedincům. Jak se sami při pohledu na ceník můžete přesvědčit, cenová politika Amíků se příslovečnými mílovými kroky blíží rok od roku víc a víc chopperům i customům ze země vycházejícího slunce a šikmejch vočí.
Můžu o sobě tvrdit spoustu věcí. Že jsem prťavej, cholerickej, že rád jezdím na motorkách, že miluju svobodu (proto jsem ženatej, že jo), ale co o sobě rozhodně říct nemůžu, je to, že bych byl chopperista. Nikdy jsem se ve své testovací pidikariéře netlačil do světa velkých kluků, do světa cruiserů, dlouhých vidlic a chromovaných doplňků. Jenže jednoho dne se probouzím s nutkavou potřebou zkusit právě něco z chopperáckýho segmentu a jako na potvoru toho dne přiváží k testu kolega Hanzz nádherného krasavce s logem Harley & Davidson na nádrži.

 




30     Co nového v Orange Landu?
    Představení novinek
Chcete vědět, kde jsou ty časy, kdy značka KTM byla ortodoxně zaměřená pouze na mašiny pro tvrdý terén? No tak já vám to řeknu, ty časy jsou dávno v pr...achu.
„Oranžáda“ poslední dobou chrlí takový množství novinek, že se konkurence v noci často budí hrůzou celá mokrá. Jak jsem v úvodu řekl, KTM už myslí nejen na enduraře a motokrosaře, ale poměrně intenzivně i na „asfaltový lišejníky“ a od letoška dokonce i na fandy ATV.
Při krátkém vánočním večírku u KTM jsme měli možnost lehce nakouknout za výstřih dvěma nejžhavějším novinkám, konkrétně jejich nové čtyřkolce a samozřejmě i toužebně očekávané RC8mičce. Pravda, na podrobný test obou si budete muset ještě chviličku počkat, ale i tak jsme se pokusili získat pár podrobných technických informací zpod pokličky rakouské kuchyně.

32    Na práci i na závody
Journeyman Gladiator 510 RX
Kategorie užitkových pětistovek je v Česku pravděpodobně nejrozšířenější. Pětikila mají dost síly, aby zvládly těžkou práci, v zimě mohly jezdit na pásech a při antidepresivních vyjížďkách vyvinuly přijatelnou rychlost. Donedávna jste podobnou mašinu našli jen u amerických továren, případně u Japonců a tím pádem oboje za dost peněz. Továrny z ostatních asijských zemí se na velké stroje teprve chystaly a prvním, kdo se u nás objevil se srovnatelnou mašinou, byl Journeyman a jeho Gladiator.

34    Pažout – Peugeot Speedfight 100
Citysurfers
Pažout ze známý kreslený pohádky o Machovi a Šebestový je ještě hodnej a klidnej vejrostek oproti Peugeotu s dovětkem rychlýho bojovníka a výkonem 100 kubíků.
Už několik let na trhu a stále úspěšně prodávanej model Speedfigt motá hlavy nejednomu člověku. Se svým nadčasovým designem dokázal a stále dokáže oslovit širokou skupinu zájemců od náctiletých školáků až po dědky, který si na něm jezdí pro lahváče do sámošky. Jednoduše líbivej typ s nasupenejma očkama a tvary nekompromisního bodyguarda se na trhu nabízí s motory o objemu 50 a 100 ccm.

36    Ojetina
    KTM 200 EXC
Jsem už docela starý člověk, něco už v motosvětě pamatuju (padesátníky to rozesměje, třicátníky uklidní). Začínal jsem na různých překopaných devadesátkách, závodil na Sadílcích a Tramvajích (to byly soutěžní Jawky ve středověku pro mladší rodná čísla) a přes krosové CR250 a YZ250 starších dat výroby (ale po revoluci to bylo i tak jako první orgasmus) jsem se dostal ke KTM 200EXC. Jednak to byl jakýsi návrat k enduru a druhak to byla koupě, co nejde odmítnout… Takže za relativně dobrý peníz jsem pořídil dvě sezony jetou věc, přičemž rok bojovala v přeboru a další rok potom jen poletovala po Jizerkách.

38    Pětiválec brzdit nemusí
RSD KRV5 Tracker
Stavby motorek se dostávají do stále větších extrémů. Minule jsme psali o chopperu se superbikovým čtyřválcem, v jiném z minulých čísel jste si mohli přečíst o úletu s hvězdicovým motorem z vrtulníku a teď tu máme mašinu s pětiválcem z MotoGP. A stejně jako u ostatních úchyláren je agregát zasazen do šasi, které by Rossi neosedlal ani za polovinu italského království a harém k tomu.
Díky přátelství s Kenny Robertsem starším se mu podařilo získat pětiválec Honda RCV a zastavěl ho do rámu Trackeru, motorky, která se hodně podobá závoďákům z dřevěných oválů.

Techmánie

8     Udělejte si radost
    do velikosti vaší peněženky

A máme tu další měsíc a s ním i zbrusu novou nabídku toho, co by se vám mohlo hodit. Třeba ne hned, ale za pár týdnů určitě. Ovšem známé úsloví říká, že kdo je připraven, není překvapen, takže nemá význam čekat na bůhvíkdy – sezona je tu co nevidět a jistě pak nechcete nic shánět na poslední chvíli. Takže hupky dupky, mrkněte, co jsme si pro vás tentokrát připravili.

10     Redakce testuje
    Batoh Kriega R 25
Batoh. Věc zdánlivě prostá, na který není nic zvláštního. Úložnej prostor, popruhy, fakt nic složitýho. Teda pokud ho nechcete používat jako zavazadlo při jízdě na motorce, protože to už nemůže být batoh ledajaký. Měl by splňovat určitý specifický kriteria... a to už bývá občas problém.
O jaký že kritéria se to jedná?

40     Makej!
    Největší nepřítel motorkáře je zima
Říkám to pořád – největší nepřítel motorkáře je zima. Zkřehlými prstíky toho moc neukočírujete, navíc pneumatiky na studeným asfaltu kloužou, a pokud navíc napadne sníh nebo se vytvoří náledí, je to už úplně na kočku. Ovšem to je jen část zlomyslností zimního období, ona pověstná špička ledovce. Ta druhá, zákeřnější, čeká s útokem až na jaro.
Většina z nás to už zažila. Vysvitne sluníčko, silnice oschnou a my vyrazíme do garáže – přece nebudeme sedět doma, když je tak hezky. Jenže co to? Kombinéza, ze který jsme na podzim vyhupsli jak banán ze slupky, se snad přes zimu srazila nebo co, výstelky helmy zas naopak nějak nabobtnaly a do syslů nepříjemně tlačí a při obouvání bot máme před očima mžitky jak pomeranče. Výsledek je ten, že namísto abychom si výlet užili (pokud se tedy do věcí narveme), sedíme v sedle jako pytel brambor a i po krátký vyjížďce máme pocit, jako když jsme právě vyfárali z uhelnýho dolu.

 

 




44     Dvoutakty milované i zatracované...
... aneb jak by to mohlo být dál

„Dvoutakt“ – jestliže by toto byla odpověď na otázku, jak by pak asi zněla otázka samotná? Zřejmě „Co je tady za problém?“ No popravdě dvoutakty měly a mají problémy vždy, ale to ještě nikdy nikoho neodradilo od vývoje dokonalejších verzí. A právě teď nastává ta doba, kdy je potřeba dvoutakty zvednout z popela a opět zahalit krajiny do modrého oparu...
Vždy v cyklu několika let zažívají dvoutaktní motory jakési znovuzrození, to vždy, když někdo přijde s něčím převratným, co do té doby bylo jen sci-fi, a hlavně s něčím, co řeší některý z problémů těchto motorů. Stále existuje obrovská základna zastánců dvoudobých strojů, kteří milují smrad, spotřebu oleje, nečistost a každoroční generálku válce.

48     Made in Czech
    FGR 2500 V6
Máme to snad všichni zakódované v DNA. Sotva u nás někdo přijde s novou myšlenkou, případně něco nového vyrobí, rozdělíme se do dvou nesmiřitelných, zhruba stejně početných táborů. V prvním jsou nadšení obdivovatelé, v druhém naopak fanatičtí odpůrci. Nejinak tomu je i v případě žhavé novinky posledních dní, a sice motoru V6 společnosti MotoFGR, a to i přesto, že informací o něm je zatím poskrovnu. Ovšem byli bychom špatní novináři, kdybychom se nesnažili tyto informace získat... zde je tedy máte a posuďte sami, zda je na místě jásat, nebo naopak.

50     Psí kůže
    Jak se šije u Hubíků
Chtělo by to nový oblečení... Jo, tak tohle je věta, která čas od času napadne každého z nás. Ať už jsme vedeni k téhle úvaze tím, že jsme z původního oblečku nadělali během sezony trhací kalendář, nebo tím, že jsme z něj jaksi vyrostli (většinou do šířky), anebo tím, že prostě toužíme po změně, jedno je společné – chceme dostat kvalitní věci, které nejenže budou dobře vypadat, ale budou i stoprocentně funkční. Prostě takové, aby nám dělaly radost ve všech směrech.

 




52     Malej rider, velkej čahoun
Poradna – stupačky
Stupačky a jejich držáky má samozřejmě každá mašina už z výroby, ale díky jejich geometrii nemusí vždy výrobce udělat radost každému z nás. Malej rider by je chtěl výš, velkej čahoun naopak níž…
Nemusíte zoufat, každej si přijde na své! Na českém trhu působí v současnosti několik firem vyrábějících a prodávajících nebo dovážejících kompletní set přepákování, díky kterému se starost každého vyřeší. V nabídce se nachází buď stupačkové pevné systémy, které mají jen jednu polohu nastavení, nebo variabilní systémy s proměnnou geometrií nastavení. Ta má pomoci najít tu správnou polohu stupačky a docílit požadovaného komfortu pro jezdce.

54    Jsem tvoje…
    … klikovka
Tento měsíc zabrousíme opět do motoru a podíváme se na zoubek jedné z nejdůležitějších věciček, které se v něm pohybují. Nemůže to být nic jiného než klikový hřídel, nebo lidově klikovka, popřípadě jen klika. Některými tunery, úpravci a konstruktéry podceňována, každopádně právem označována za srdce motoru.

Sport

58     Smutný příběh
Rallye Dakar – jedna z nejdražších rallye na světě
Přiznám se, že nevím jak začít. Místo nadšení a zážitků mám v hlavě zmatek a v duši smutek. Špatné pocity z toho, že něco, co bylo obrovským snem spousty lidí, nejspíš přestává existovat. Mluvím o Rallye Dakar. Jak všichni víte, letošní výroční ročník byl nenávratně zrušen. Obrovská rána pro všechny, pro které byl Dakar začátkem nové sezony, zpříjemněním dlouhé zimy, velkým dobrodružstvím a nejprestižnějším závodem svého druhu.
Dát dohromady partu lidí, kteří investují spousty času, peněz a energie do příprav takového podniku, není snadné. Vůbec není snadné ani zajistit si účast po stránce administrativní. Ačkoliv je Dakar jedna z nejdražších rallye na světě, stále je více zájemců o účast, než je počet otevřených míst – a to ve všech kategoriích včetně doprovodů a novinářů.

68     Startovní „výstřel“ do tmy
Závody Moto GP
První závod letošní sezony MotoGP má být skutečně něčím ojedinělým. Jak se vám asi již doneslo, tak odstartován má být netypickým „výstřelem“ takzvaně do tmy. To však není jediná připravovaná změna, která se během posledních měsíců stala či stane. Byly i takové, které se mohly stát, ale… nestanou se.
Nechceme vám ještě více kazit „příjemnou“ zimní náladu za kamny, ale předpokládáme, že se spousta z vás už nemůže dočkat toho, až se první závod odstartuje, abyste si to hnusné vlezlé nezimní počasí a čekání na jaro aspoň nějak zkrátili. Dříve než se tak stane, by možná bylo dobře vám prozradit pár změn a informací ze zákulisí, abyste vůbec věděli, na co se máte těšit.

72     Co kdyby?
    Stane se Valentino Rossi absolutně nejlepším jezdcem dosavadní 58leté historie silničního motocyklového sportu?
Na kdyby se však při motocyklových závodech stejně jako v jiných sportovních odvětvích nehraje. Buď prostě dokážete být úspěšní, nebo ne. Existují však jisté výjimky a nakonec i okamžiky, kdy použít slovo „kdyby“ je nevyhnutelné a má nakonec i své plné opodstatnění.
K jednomu takovému historickému momentu se chtě nechtě v motocyklovém sportu čím dál více blížíme. Nevím, zda si to uvědomujete, ale opravdu se zde nabízí čím dál častěji otázka: „Co by se stalo, „kdyby“ Valentino Rossi vyhrál letošní ročník šampionátu MotoGP?“ Možná vám to může připadat jako otázka zcela stupidní, neboť všichni jeho fanoušci kromě toho, že si to nejen nesmírně přejí, tak ani o jiné alternativě „neuvažují“, jenže i přes velkou pravděpodobnost, že se to může stát, musíme v závislosti na předešlých dvou ročnících MotoGP použít to slovíčko kdyby. V případě, že by se mu to podařilo, tak by se totiž pan Doktor taky mohl klidně stát absolutně nejlepším jezdcem dosavadní 58leté historie silničního motocyklového sportu. Namítnete sice, že on přece je nejlepší i bez ohledu na to, co se v roce 2008 nebo třeba i v následujících letech stane. My bychom to nazvali tak, že jeho místo mezi všemi těmi hvězdami, jež se navždy nesmazatelně zapsaly do historických tabulek velmi výrazně, je neoddiskutovatelné.
Letos ovšem půjde kromě zmíněného světového titulu ještě třeba i o to, jak dostat své jméno v různých historických tabulkách na první místo.

78     Provokatér, nebo vyzývatel?
    Rozhovor s Hectorem Faubelem
Možná ani jedno, možná však obojí naráz. Ale když už, tak by se zřejmě slušelo označit první slovo v nadpisu článku alespoň uvozovkami. Proč? Je totiž podstatně jednodušší a pohodlnější někoho odsoudit, než se ho snažit pochopit. Což bude i případ vicemistra světa z předešlé sezony ve třídě stopětadvacítek, Hectora Faubela.
Na druhé straně je celkem zřejmé, že vaše sympatie před závěrečným duelem šampionátu stopětadvacítek a nakonec i při samotném posledním závodě ve Valencii, kde se o držiteli mistrovské trofeje rozhodovalo, byly spíše na straně Maďara Gábora Talmácsiho než právě na straně jeho španělského týmového kolegy a největšího protivníka. Důvodů, proč tomu tak bylo, je asi hned několik a jsou i celkem pochopitelné.

82     Oranžová z hor
Představení KTM třídy 250 ccm a Mika Kallio
Sportovní úspěchy oranžových továrních motocyklů KTM v motokrosu, enduru či rallye jsou běžnou záležitostí. Vedení továrny v rakouském Mattighofenu však nesmírně touží i po úspěchu na poli silničního motocyklového sportu. A to ještě dříve, než Dorna zatne v klasickém MS dvoutaktním dvěpade tipec.
Moc života dvoutaktním dvěstěpadesátkám tedy pravda nezbývá, poněvadž tahle třída změní svou tvář přesně v roce 2010. A to je co nevidět. A zatímco například Honda ze čtvrtlitrové kubatury pomalu vysublimovala a ve startovním poli příštího ročníku uvidíte, když dobře, tak s odřenýma ušima možná 4 její závodní motocykly, které se budou na nádrži honosit křidélkem označujícím, kdo je jejich pravým výrobcem, tak si můžete být jistí, že se nebude rozhodně jednat o žádnou inovovanou verzi továrního motocyklu. Závodní oddělení KTM do toho jde však naopak zcela jiným způsobem.

88     Vstříc realitě
    Co je víc – MotoGP, či Superbike?
Hlavně se toho nijak nebát a nakročit pěkně směle, vždyť už i vrabci či vlaštovky na střechách boxů si o tom štěbetají. Nemluvě pak o tom, co probíhá různými servery a zahraničním tiskem.
K pochopení problému opravdu nemusíme chodit moc daleko. Ostatně je to patrné i ze samotných ohlasů a reakcí vás čtenářů a fanoušků, kteří se o motocyklový sport zajímáte a pravidelně ho sledujete. V mnoha směrech s vašimi vyjádřeními nezbývá než souhlasit a případně je buď doplnit, nebo myšlenku rozvinout. Různě jsme se prohrabávali vašimi příspěvky ať už nasměrovanými k nám do redakce či komentáři na různých webech, a je celkem pochopitelné, že se kloníte více k tomu, co vás nějakým způsobem nabíjí a baví, něco, co má v sobě adrenalinovou náplň s příchutí pořádné dramatičnosti. A to až na výjimku v podobě loňských stopětadvacítek opravdu MotoGP šampionát neměl. Netvrdíme, že by to neměl po celý rok, neboť všichni přeci jen nejsou Rossiho fanoušci, ale minimálně forma či množství se změnily.

 

 




92     Startuje WSBK 2008
9. ledna odstartovala nová sezona WSBK testy na okruhu Phillip Island v Austrálii a 23. ledna, tedy měsíc před startem prvního letošního závodu v Kataru, byly zveřejněny oficiální startovní listiny seriálu WSBK. I když je možné předpokládat (a vždy se tak stalo), že ještě dojde ke změnám, prolistujme si v rychlosti kalendář WSBK na letošní sezonu.

96     Superkrosová dekáda
Česká halová minisérie LR Cosmetic ADOS Cup, halový motokros, reprezentace endura na soustředění
Letošní česká halová minisérie LR Cosmetic ADOS Cup měla dva podniky, jeden v Ostravě, bohužel se jel ve stejném termínu i halový motokros v německém Dortmundu, a druhý v Mekce české haly, v brněnském Rondu.
Ostravská hala přinesla mnoho změn proti minulému ročníku: více superkrosovou trať, větší show a spoustu diváků. Sobotní závod vidělo v šestapůltisícové hale sedm tisíc diváků, ti byli skutečně všude a dávali o sobě hlasitě vědět. Největšími hvězdami víkendu měla být taková jména jako Michek, Zaremba, Kohút, Bittner, Kadleček, Brabec či Rakušané Straub a Staufer, všem jim však vypálil rybník závod nadějí jezdců na strojích do 50 ccm, takové ovace jsem již dlouho nezažil.

98     Speedway info
    Na ledech vypukla sezona naplno
Na ledech vypukla naplno sezona. Bratři Klatovští se museli potýkat se žhářem. Ale Anton prošel do Grand Prix. A v Austrálii bojoval o tamní titul na škváře Filip Šitera. Doma se hlavně podepisovaly kontrakty.
Tak čím v povídání o světě levých zatáček začít? Rozhodně tím nejžhavějším, nejaktuálnějším, zprávami ze závodních oválů. Pořád se krouží doleva jak u protinožců, taktéž v Evropě – akorát že na starém kontinentě to docela na ledě klouže, a tak si plošináři na pneumatiky obuli hřebíky. Samozřejmě – řeč je o ledovém speedwayi, kde se po zahájení sezony kdysi v listopadu a kdesi u čínských hranic na ruské Sibiři stěhuje celý ansámbl závodníků blíž k nám. Už se závodí nejen na Urale či Volze, ale také ve Skandinávii a Alpách. No a hlavně začala kvalifikace do mistrovství světa – i s naší účastí.

100     Mládí vpřed!!!
MČR Dragsterů; jaká bude sezona 2008?
Loňská sezona Czech Drag Serie – Mistrovství ČR dragsterů – byla z mého pohledu úspěšná. Velice povedený a nezapomenutelný mezinárodní závod v Hoškovicích, dva noví pořadatelé – Warriors Pilsen MC a Motoklub Predators. Noví jezdci, nové stroje, nové rekordy.
A jaká bude sezona 2008?
Sezona začne jezdcům testovacím dnem, který se už několik let pravidelně koná na letišti v Hoškovicích. To je obrovská výhoda, protože jezdci si zde mohou vyzkoušet naostro svoje stroje. Technický komisař prohlédne motocykl, zjistí, zda technický stav motocyklu odpovídá předpisům dané třídy, vystaví Průkaz sportovního motocyklu a jezdcům jsou přidělena startovní čísla.

Retro

102     Monza, část 1.
    Historie okruhu
Jednou z nejstarších stálých závodních tratí v Evropě je okruh v královském parku v Monze u Milána. Je dokonce starší než německý Nürburgring a starší byl jenom dnes již neexistující autodrom Brooklands v Anglii. Na Monze se odehrála řada závodů motocyklů i automobilů a bohužel i řada tragických nehod.
Rozhodnutí o výstavbě stálého autodromu bylo přijato v lednu 1922 v rámci oslav 25. výročí založení milánského autoklubu, založeného v březnu 1897. Výstavbu stálého, nezávislého okruhu pro sportovní i testovací účely si vyžádaly technické a obchodní požadavky trhu na různé italské výrobce motorových vozidel.

104     Eric Oliver
    Další z pánů jezdců
Toto jméno už asi málokomu něco říká, přestože jde o čtyřnásobného mistra světa. Možná proto, že jezdil dnes už neexistující mistrovství světa sajdkárů, možná i proto, že od získání jeho posledního mistrovského titulu už uplynulo víc než půl století. A ještě jednou zvláštností se může pochlubit, získal totiž pro Norton úplně poslední titul mistra světa.

106     Triumph
    Historie továrny
Kdyby nebylo krátkého přerušení výroby v osmdesátých letech minulého století, byl by Triumph nejstarší, stále vyrábějící motocyklovou továrnou. Takto musel toto prvenství přenechat Harley-Davidsonu. Nicméně Triumph je jediným z velkých britských motocyklových výrobců, který odolal japonské konkurenci a úspěšně vyrábí kvalitní motocykly dodnes.
Všechno začalo v roce 1883, kdy dvacetiletý Němec Siegfried Bettmann přišel z Norimberku do anglického Coventry.

Cestománie

62     Tunis
Ledová pouštní sprcha...
Tento tuniský výlet byl v mnohém nový. Poprvé jsem jel s větší partou lidí, poprvé jsem jel ve dvou, poprvé jsem zažil v poušti tolik deště a poprvé jsem domů jel dolámanej jak tři dny starej pes po setkání s Kamazem. Ale i tak je na co vzpomínat a o čem psát...
Jako obvykle volíme osvědčený model trasy, a tedy auty do Janova a odtud už na motorkách trajektem do Tuniska. V přístavu jsme poměrně brzo, a tak začínají ubývat zásoby piva a na check-in už jdeme fest vysmátí a Jordy (KTM LC8) se při naloďování málem vykoupal i s motorkou. Na palubě a v kajutě v tom pak pokračujeme a mně záhy dochází, že kajuty vymyslel Josef Kajután Tyl. V této trajektové nudě je vhodná chvilka představit celou naši sestavu. Takže já na LC8 a Markétka za mnou, Beba na LC4, Jordy na LC8, Honza M. na WRku a Marek Podlipný na LC4. Prostě dobrá sestava na dovádění v písku.

110     Bod Z
    Tip na výlet
Tak nějak mě napadlo, co se zajet podívat až na henten nejzápadnější výběžek. Nemyslím tím Cabo de Roca v Portugalsku, to bych za den asi nestihnul, ale na tu poslední výspu Česka. Prostě na místo, kam až se historicky dostalo nejdále Slovanstvo. A ten leží v Ašském výběžku. Takže hurá do sedel.

112     Kam s mašinou za jídlem?
    Restaurace U Zlaté podkovy, Dolní Pochlovice
Na našem výletě do bodu Z jsme kolem poledne klasicky hledali hospodu. Nejprve nás zaujala cedule teplá jídla hned za mostem přes Ohři v obci Dolní Pochlovice, ale po dojezdu asi 200 m k hospodě jsme se dozvěděli, že „dnes nevaříme“. Tak tohle nebylo hezký. Naštěstí jsme kousek dál směrem na západ, na křižovatce v Nebanicích nalezli klasickou hospodu u cesty, jako stvořenou pro všechny cestovatele, od cyklistů po kamioňáky.

114     Východní pobřeží USA
    cestopis
Než léto začalo, marně jsem přemýšlel, jakým směrem se mám vydat. Krutý kapitalistický majitel společnosti mi vymezil dovolenou na polovinu září a ne více než týden. Marně jsem usiloval o víc, ale domluvili jsme se alespoň na 10 dnech včetně víkendů a s tím se dá již něco podniknout. Ihned jsem začal surfovat po netu a volba byla jasná. Poletím za velkou louži do Ameriky a podívám se na místa mnou již dávno vysněná. Podívám je do Nového Yorku a taky na Niagarské vodopády a taky do Washingtonu na Bílý dům a vůbec, dám si hanbáč u toho správného Meka.

 
Redakce
Soutěž
Na mušce Motoráje aneb zaostřeno na vás!
Aktuality
Shop
Komiks

Titulka časopisu Motoráj 1-2/2008


V prodeji od 8.2.2008

 

Cena:


  • 75 Kč (119,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 350,- Kč
  • roční: 670,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

     

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (0x):



    TOPlist