Shark Jump Starter EPS-203: Užitečná porce energie pro vaši motorku i smartphone

Situaci s vybitou baterií zažila nejspíše většina z nás – tradiční příčinou je dlouhé stání, prchající životnost, porucha regulátoru nebo žravé příslušenství. Dnes si představíme powerbanku Shark Jump Starter EPS-203, která nám pomůže nejen s nouzovým startováním, ale i nabíjením další elektroniky.

Vejde se pod většinu sedel, nebo třeba do batohu

Kapacita powerbanky Shark Jump Starter EPS-203 činí 10000 mAh, a tak jsem nepředpokládal, že by nabyla velkých rozměrů. Je sice o poznání rozměrnější a těžší než tradiční powerbanky pro mobilní telefony se stejnou kapacitou, ty ale nenabídnou tolik výstupů s různým napětím nebo startovací proud až 400 Ampérů. Žraločí powerbanka je slušný kvádřík, který měří na šířku necelých 17 cm a 4 cm na výšku. Hmotnost činí 400 gramů.

Design samotné powerbanky není samozřejmě v tomto případě nikterak důležitý, výrobce se ale snažil vystoupit z nudných konceptů a výsledkem je dvoubarevné provedení, které na první pohled celkem zaujme. Materiálem je klasický plast a tmavá plocha je tvořena gumou. Tato kombinace neurazí, ale ani nijak nenadchne.

Dvě USB, 12V výstup i zásuvka pro startování

Všechny konektory jsou vměstnány na jednom boku a nutno podotknout, že je to slušná plejáda výstupů. Pro nabíjení telefonů a jiné drobné elektroniky jsou připraveny 2 USB výstupy – jeden s výstupním proudem 1 A a druhý s dvojnásobným proudem. Další výstupy poslouží k nabíjení například notebooků, výstupní napětí totiž činí 12 či 19 V až s proudem 10 A. Přímo v balení jsem nalezl několik konektorů známých výrobců notebooků. Svůj MacBook ovšem nenabiji.

Dostávám se k poslednímu výstupu, který je ukryt pod gumovou krytkou. Do něj lze připojit svorky k baterii nebo 12V “cigaretovou” zásuvku třeba pro zapojení autokompresoru. Svorky jsou vybaveny rovněž signalizačními LED a bzučákem, který pomůže se zapojením a identifikací stavu autobaterie. K odhadnutí kapacity powerbanky slouží ukazatel ze 4 “čárek”, na přední straně je umístěna svítilna, která dokáže kromě svícení ještě blikat a vysílat SOS. To se hodí při použití v noci bez okolního osvětlení.

Šikovné pouzdro, kam se vejde vše potřebné

Oceňuji, že je powerbanka Shark Jump Starter EPS-203 dodávána i s tvrdým pouzdrem. Do něj se vejde veškeré příslušenství:

• samotná powerbanka,
  • USB kabel s výstupem USB-C, MicroUSB či Apple Lightning,
  • startovací svorky,
  • kabel pro 12V zásuvku,
  • konektory pro nabíjení notebooků a další elektroniky,
  • nabíječky powerbanky.

Obal působí bytelně a do určité míry odolá i vodě (chvilkový pobyt na dešti bez problémů ustojí). Vměstnat celý set pod sedačku mého SVčka už nebylo tak snadné, dokážu si ale představit, že bych s sebou vozil pouze powerbanku, USB kablík a svorky. Nepředpokládám, že bych při běžném cestování na motorce potřeboval nabíjet samotnou powerbanku nebo notebook (to by se hodilo při delších eutrotripech).

Rychlost nabíjení a kapacita powerbanky

Nebude asi pro nikoho překvapením, že jsou dnes powerbanky nejvíce využívány k nabíjení mobilních telefonů, které mnohdy nevydrží ani den. A v případě motorkářů to může platit ještě více, pokud telefon slouží například jako GPS navigace. Powerbanka zvládne obsloužit až dvě USB zařízení zároveň, jeden z výstupů nabídne až 2A, což je pro většinu smartphonů dostatek. Podporu rychlonabíjení (Qualcomm Quick Charge) jsem ani nečekal.

K připojení jsem nejprve použil dodávaný USB kabel, telefon však ohlásil pomalé nabíjení a proud se pohyboval okolo 400 mA, což je hodně málo. Po výměně kabelu jsem se již dostal na rychlost okolo 1700 mA, což už odpovídá rychlejšímu nabíjení. Dodávaný kabel tak chápu spíše jako nouzovku, která by mohla pomoci někomu dalšímu s jiným konektorem. Pro rychlé nabíjení svého telefonu ovšem rozhodně použijte lepší kabel (například ten dodávaný k telefonu).

Pomocí powerbanky Shark Jump Starter EPS-203 jsem dobil 187 % baterie v mobilním telefonu LG Q6, což je přiblizně 5610 mAh. V tomto ohledu přichází menší zklamání, protože kvalitnější powerbanky se stejnou papírovou kapacitou dokážou v těchto podmínek dosáhnout i hodnot okolo 7000 mAh. Tímto testem samozřejmě nelze změřit skutečnou kapacitu powerbanky, reálně jsou ale při nabíjení vyšší ztráty než u jiných powerbank, nebo je reálná kapacita zkrátka o něco nižší. To může být způsobeno i jiným napětím samotných článků, což je informace, kterou jsem ale nikde nenašel. A powerbanku jsem kvůli tomu samozřejmě nerozebíral.

Samotnou powerbanku nelze bohužel dobíjet tradičním MicroUSB konektorem, jako jsem zvyklý u jiných modelů. Dodávaný adaptér pracuje na druhou stranu s napětím 15 V, což v kombinaci s proudem 1 A nabije powerbanku rychleji než zmíněné řešení. V mém případě to bylo zhruba za 3,5 hodiny, což není na první pohled zrovna krátká doba, na powerbanku s takovou kapacitou je to ale dobrý výsledek.

Zachrání nás při vybité motobaterii

Druhým testem bylo vyzkoušet, zda nás dokáže Shark Jump Starter EPS-203 zachránit v případě, že nenastartujeme kvůli vybití motobaterie. Nechal jsem tedy vybít baterii do stavu, kdy nebyla schopna zajistit dostatečný proud a motocykl nastartovat. Svorky jsem jednoduše připojil na baterii, následně zapojit do powerbanky a pokusil se motocykl nastartovat. To šlo bez větších problémů a prakticky na první pokus. Ihned poté jsem powerbanku odpojil. Proces se povedl.

Nemusel jsem ani stisknout tlačítko Boost, které lze použít před pokusem o nastartování v případě, že je baterie motocyklu příliš vybita k pokusu o nastartování. O tom nás pomocí LED diod informují samotné svorky. Tento režim deaktivuje ochranu proti přepólování, a proto je potřeba před tím pořádně zkontrolovat zapojení svorek.

Výrobce zaručuje až 30 nastartování pro motory do objemu 3 litrů. To jsem samozřejmě nedokázal v praxi ověřit, důležitější pro mě ale bylo, že se motocykl s vybitou baterií povedlo bez problémů nastartovat. A větší úbytek kapacity powerbanka nehlásila, takže by šlo pokusy skutečně opakovat.

Závěr - vyplatí se ji mít poblíž

Powerbanka Shark Jump Starter EPS-203 poslouží hlavně v případě, kdy se nedaří motocykl nastartovat kvůli vybité baterii. V tomto případě je její použití mnohem snazší a rychlejší než baterii montovat z motorky a nabíjet, nebo vyhledávat jiného motoristu a startovací kabely. Díky svým rozměrům ji teoreticky můžeme vozit i pod sedlem motocyklu.

Díky plejádě výstupních konektorů najde uplatnění i při nabíjení dalších zařízení, a to nejen mobilních telefonů díky 5V USB výstupům, ale i 12V zařízení (notebooky apod.). V tomto ohledu ovšem nedosahuje powerbanka takových výsledků jako kvalitní "běžné" powerbanky se stejnou kapacitou. Dodávaný USB kabel navíc nedovolí rychlé nabíjení.

Dle mého názoru poslouží powerbanka Shark Jump Starter EPS-203 spíše jako vhodný doplněk na delší cestování, kde by vybití baterie mohlo znamenat velké komplikace a můžu si zároveň dobíjet i třeba mobilní telefon, nebo jako záchranu v garáži, pokud bych ráno zjistil, že motorka nestartuje. Na každodenní nabíjení jiné elektroniky lze ale jinak pořídit o poznání levnější i vhodnější powerbanku. Cena testovaného modelu atakuje hranici 2000 Kč.

Honza Dolejš (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 178 cm

Klady a zápory

+ Možnost "oživit" vybitou baterii
+ Výstupy pro nabíjení telefonů, notebooků apod.
+ Kompaktní rozměry a šikovné pouzdro

- V případě nabíjení telefonu neodpovídá kapacita daná výrobcem
- Dodaný USB kabel neumožní rychlé nabíjení

Autoři článku obdrželi prémie 3 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.