Reevu - přilba se zpětným zrcátkem
Text: Marek Hrodek , Filip Tichý | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 22.7.2010 | Zobrazeno: 35 509x
Už při vyslovení tohoto spojení se mi to zdálo jako nemožné, pokud tam nebude baterie a malé kamery a nějaký LCD panel či zpětný projektor. Ovšem zdání klame a co se zdá jako nemožné, je v podstatě jednoduché jako facka. Jen někdo musí urputně myslet a zkoušet až se mu to povede. Takže první přílba s výhled vzad je tu. A jmenuje se Reevu.
Kapitoly článku
Design
Samozřejmě, že je otázkou jestli se všem bude líbit tento design, výrazný horní „tunel“, kde je uložená celá ta technologie přenosu obrazu z přilby dělá trochu exota. Pokud toto přehlédnete, jde o běžnou a docela esteticky vydařenou integrálku v decentních barvách. V černém provedení téměř nepoznáte rozdílný tvar horní části, v jiných lakování je horní tunel patrnější. Exotickému vzhledu také přispívá zadní trojúhelníkové lesklé „okénko“. Výrobce si ovšem dal velmi záležet na tom, aby zrcadlový tunel neznamenal kompromis v otázce bezpečnosti a přilba podstoupila kromě normovaných zkoušek ještě další testy a nárazové zkoušky. O bezpečnosti svědčí i použitý kompozitový materiál.Dalším výrazným vnějším znakem je vysoké vybrání v zadní části přilby, které po nasazení končí až nad posledním obratlem krku. Vnitřek přilby je měkký a dobře tvarovaný z materiálu coolmax. Kolem uší je vybrání, které vytváří prostor i pro ušaté hlavy. Kompletní polstrování je vyndavací a dle výrobce není problém ho vyprat. Jisticí pásek zapínání je kompletně podložen ochranným pruhem látky potaženým coolmaxem. Zapínání je tvořeno plastovou přezkou a plastovým ozubeným jezdcem, který je potřeba dotáhnout a nastavit dle potřeby.
Přilba má dva vstupy pro vzduch. Jedním je bradový, který po otevření citelně ventiluje, a druhým je vstup nad čelem, který sic otevřený nedává tolik možnosti vstupu vzduchu. I přesto po jeho otevření je při předklonění znát aspoň lehký „průvan“. Spodní deflektor je z neoprenu a zakrývá skoro celou spodní špičku bradového oblouku. Nosní deflektor je plastový a bohatě dimenzovaný. I přesto mě nepřekáží, ovšem u lidí s „Pinochio“ efektem už to tak jednoznačné nebude. Mně končí max. 5 mm před špičkou nosu.
První dojmy
Ihned po nasazení je znát, že přilba má většinu váhy situovanou v přední polovině a hlavu to trochu táhne vpřed. Usazení na hlavě je na slušné úrovni až na pocit, že vzadu na krku nic nemáte. Přispívá k tomu vysoké vybrání skořepiny a vpředu kumulovaná váha. Ovládání plexi je intuitivní a dobře odstupňované, otevírá se cca po 2 cm krocích a drží v každé poloze. Plné otevření je vysoké a plexi je až nad otvorem ve skořepině. Výhled je výborný, otvor je velký, hodně vykrojený do boku a umožňuje slušné periferní vidění.Komfortní vnitřek slušně obepne hlavu a jediné, co mě osobně lehce vadilo, byl výrazný tlak lícnic. V prvních okamžicích bych se při neopatrném žvýknutí klidně kousl do obou tváří, (samozřejmě zevnitř) toto se s pár hodinami lehce zlepšilo, přesto je to výraznější než u ostatních helem. Zapínání na plastovou přezku je docela tuhé a chce to trochu cviku, než si ho zažijete. Zatím nic podle mne nepředčilo klasické D kroužky, ale u cestovních helem se dbá více na komfort. Zatím jsem v této přilbě strávil něco málo přes dvacet hodin a zjistil jsem, že mě po dotažení tlačí jistící pásek pod bradou. Je to dáno hodně vzpřímeným posazem na enduru. Pokud jsem se posadil na sportovnější stroj, změnila se i poloha krku a tlak nebyl tak výrazný. Přilba bradovým větráním posouvá do přilby dost vzduchu a nikdy se mi nepodařilo plexi zamlžit, ani když jsem dýchal přímo na něj. Ale nebyla možnost ozkoušet to v dešti a za mlhy.
Takže mám nasazeno a pátrám, kde je vidět vzad. Jsem zklamaný, protože vidím jen 1 mm silný proužek světla. Přilbu posunuji na hlavě a výhled se nelepší. Až mi bleskne hlavou, že ten malý plastový imbus, co vypadl při rozbalování, k něčemu bude. Takže zpět k návodu a je to jasné. Právě tím kolíčkem se dá výhled vzad velmi dobře nastavit. Při nasazení imbusu do toho správného otvoru a lehkým otáčením se zrcadlo posouvá dolů do zorného pole, výhled vzad se rapidně zlepšuje. Nyní je výhled vzad zprostředkovávám obdélníkem o stranách 15 x 80 mm a i v místnosti s běžným světlem je výhled vzad velice solidní. Jsem schopen bez problémů rozeznat obličeje lidí co stojí metr i tři metry za mnou.
Za jízdy
Honem ven, na motorku a jedeme. Co musím předeslat je to, že přilba je až do 120 km/h hodně tichá. Tady se může klidně rovnat s mou Arai RX7. Stále pokukuji do prostoru „zprostředkování obrazu“ a nestačím se divit, co vše je vidět. Pokud trochu hnete hlavou do strany, stačí dva tři cm, je pěkně vidět i do boků. Je to trochu nezvyk vytáčet oči vzhůru, ale za tu zkoušku to stojí. Kontroluji pohled v zrcátkách motorky i přilbě. V podstatě se mi zdá, že čím je předmět za vámi blíže, tím víc se zvětšuje.Trochu šokující je ovšem první pohled v zatáčce. Obraz je zrcadlově otočený a vy máte naklopeno např. doleva a v zrcátku uvidíte do zatáčky, která se točí doprava. Ovšem za provozu to nijak nepocítíte, protože v náklonu v zatáčce bude málokterý jezdec sledovat v zrcátkách provoz za sebou.
Pokud jedete rychleji, nedoporučuji otáčet moc hlavou do stran, protože proud vzduchu se opře právě do toho zvýšeného tunelu a proud vzduchu vám zacloumá hlavou. Při 160tce už to je dost znatelné. I když se konstruktéři snažili toto určitě vyeliminovat plavným přechodem, přeci je tam prostor k tomu, aby se do přilby vzdušný proud opřel a obtékání vzduchu je tím pádem složitější než u klasického tvaru „koule“. Co je ale hlavní, v přímém směru se přilba chová příkladně neutrálně.
Výhled vzad v přilbě je vskutku zajímavý a dodává řidiči celkem dost informací co se za ním děje. Na můj vkus je toho někdy až moc a sledování, co se děje vzadu, rozmělňuje pozornost o tom co se bude dít vpředu, což je o dost více důležité než to jaké má slečna v kabrioletu za vámi pěkné …………plíce. Je potřeba si uvědomit, že tento výhled vzad je doplňkový a řidič nesmí stále zírat co je za ním.
Po 50 ti hodinách
Ticho do 120/140 km/hod je skoro příkladné a nemusím požívat špunty. Je krásně slyšet projev motoru i okolní zvuky. Sice tlumenější, ale slyšet jsou. Jedině nad 160 na naháčích začíná šum a svistot být výraznější. Za plexi u sportovních motorek, kdy jde při zalehnutí proud vzduchu na přilbu, je přilba stabilní i při rychlostech 200+, ale ticho už si neužijete, což ovšem nejde u žádné přilby za tyto peníze.Výhled vzad jsem si zažil používat a přijde mi v určitých situacích velmi dobrý a vhodný. Jen když je slunce nad obzorem a řidič ho má v zádech neubrání se i přes sluneční ochranu v zadní části zábleskům do očí a to i v momentě kdy to nejméně čeká. Také jízda v noci přinese určitá specifika. Auto za vámi se houpne na hrbolu a jeho světla někdy bliknou do očí. Také se mi stávalo, že přeostření zraku ze silnice na „zrcadlo“ a zpět trochu víc namáhalo oči.
Závěr

Cena přilby je 7690 Kč s DPH.
Hmotnost je 1600 g.
Oficiální propagační video
Informace o redaktorovi
Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)