gbox_leden



Granit Detecto X-Plus 8000

Na jarní výstavě se objevil nový produkt v oblasti zabezpečení motocyklu - nový zámek na brzdový kotouč doplněný pohybovým alarmem od renomované značky Abus. Výrobky této značky pravda nepatří mezi nejlevnější, ale důvody jsme již jednou probírali v naší reportáži. Abus se zaměřuje výhradně na nejvyšší technologickou i výrobní kvalitu a i to bylo důvodem, proč uvedl na trh kotoučový zámek s alarmem až dva roky poté, co se tato novinka zabydlela v nabídce asijských výrobců zabezpečovací techniky.

Zámky na kotouč s alarmem jsou dobrým, i když samozřejmě nikoli všemocným, prostředkem proti zlodějům a zvědavcům, kteří by si chtěli sedat na vaši mašinu. A také proti vaší vlastní zapomnětlivosti, protože rozjezd se zapomenutým zámkem na brzdovém kotouči může skončit docela ošklivou a drahou bouračkou. Díky napájení z vlastní baterie a nezávislost na baterii motocyklu navíc zamezuje vybití baterky a dalším problémům při případné poruše alarmu. Podívejte se tedy s námi, jak se tento typ zámku povedl vývojářům od Abusu.




Po vybalení z krabice před sebou máme masivní zámek z matné oceli. Jako příslušenství je součástí dodávky textilní pouzdro pro převážení pod sedlem a dva klíče s bezpečnostní kartou. Kartu, respektive na ní obsažený číselný kód budete potřebovat, pokud byste oba klíče ztratili a potřebovali si u Abusu objednat náhradní - bez číselného kódu se k náhradním klíčům pod jakoukoli záminkou nikdo nedostane a jejich kopírování by díky speciálnímu profilu bylo opravdu hodně složité! Pokud patříte ke šťastlivcům, kteří mají v garáži hned několik mašin, a chcete používat více zámků Abus, je možné výrobce při koupi požádat o sjednocení klíčů a mít pak na všechny zámky stejné klíče.





Jeden klíč je vybaven modrým diodovým světlem pro manipulaci ve tmě. Docela užitečná věc - u normálního kotoučového zámku byste klíčovou dírku vždycky nakonec nějak nahmatali, ale trefujte se do zámku, když vám k tomu píská alarm....


Vlastní zámek Granit Detecto X-Plus 8000 je krasavec z matné ušlechtilé oceli. Ocelový povrch narušuje jen plastové kolečko, které po otočení vysune krytku klíčové dírky - to aby vám nějaký nenechavec nemohl do zámku nastrkat třeba hřebíky či jiné překážky. Na zadní straně je jeden šroubek, po jeho vyšroubování lze sejmout zadní strana a vyměnit dvojice mikrotužkových baterií. Zámek přitom musí být odemčený, takže rozmontování nasazeného zámku nehrozí, šroubek je navíc na zadní straně, která je po uzamčení uvnitř kola. Ve štěrbině zámku je vidět oblé čidlo vysouvané pružinou, které se při nasazování opře o brzdový kotouč a zasune se dovnitř zámku.


K výrazným vlastnostem zámku patří také jeho hmotnost celých 1,5 kg. To rozhodně není málo a pro zámek si rychle najděte místo pod sedlem, protože v batohu by se vám pořádně pronesl. Ale robustnost a pevnost se zkrátka musí projevit hmotností - určitě by se dala najít nějaká lehčí slitina, ale pevnost pořádné oceli zkrátka ničím nenahradíte. Jen bacha, ať vám tento ingot při tahání zpod sedla nespadne na nohu.


Jak zámek funguje? Otočením kolečka otevřete krytku klíčové dírky a zasunete klíček, po odemknutí vysunete trh zámku. Nasadíte zámek na kotouč, tím se stlačí ocelové čidlo ve vnitřní štěrbině zámku. Zasunete zajišťovací trn, zamknete, vyndáte klíč a otočením zavřete krytku klíčové dírky (to ovšem není povinné, zámek funguje i s otevřenou krytkou klíčové dírky). Po 2-3 sekundách se ozve pípnutí, kterým zámek oznámí svou aktivaci. Při odemčení se mi pokaždé podařilo zámek odemknout ještě než se stačil rozvřeštět. Pokud by zámek při zamykání vydal nezvyklou sérii pípnutí, vězte, že vám tím oznamuje docházející baterie, které by vám však i při velmi častém používání měly vydržet celou sezónu, navíc mikrotužkovky jsou za pár korun a koupíte je všude.


Zámek reaguje na změnu polohy a nereaguje na menší otřesy, takže nemusíte mít obavy si ještě třeba vyndat telefon z palubní přihrádky. Čínské zámky, které jsem zkoušel v minulosti, mi přišly citlivější, ale zase člověka občas vyplašily falešným poplachem třeba při rychlém průjezdu auta kolem zaparkované motorky. Pokud hnete řidítky nebo se zkusíte posadit do sedla, Granit Detecto se ozve pronikavým vysokofrekvenčním kolísavým jekotem s intenzitou 100 dB. Alarm trvá asi půl minuty a pokud mezitím pohyb ustal, siréna přestane. Pokud pohyb pokračuje, spustí se další cyklus alarmu. Siréna má výstup dovnitř k brzdovému kotouči, takže nehrozí, že ji zloděj nějak zakryje a zámku tak „ucpe hubu“.


Zámek má poměrně masivní zamykací čep, takže pokud uvažujete o koupi, vyzkoušejte si nasazení konkrétně na váš motocykl. Na letošní testovací mašiny to ale vždy šlo bez problémů, navíc zámek je dost dlouhý, takže dosáhne i k větším mezerám blíže ke středu brzdového kotouče. Navíc věřím, že Abus si při vývoji zámku určitě pár mašin vyzkoušel, aby se neochudil o potenciální zákazníky. Přesto třeba u skútrů s malými koly doporučuji vyzkoušení předem.


Zájemci o zámek Granit Detecto X-Plus 8000 se budou muset smířit s cenou překračující tři tisíce korun. Za kvalitu se holt platí a výrobky Abus nikdy nepatřily mezi zboží, které najdete ve výprodeji v Plusu či Lidlu. Zámek Detecto má nejvyšší interní rating (viz reportáž o Abusu) ze všech kotoučových zámků Abus - hodnotu 22 už opravdu převyšuje jen několik málo řetězových zámků řady Extreme.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):
Související firma
  • ABUS Czech

    Výhradní zastoupení ABUS pro ČR a SR. Široký sortiment mobilního mechanického i elektronického zabezpečení. Prodáváme řetězy nejrůznějších délek a průměrů, ocelová lana, válečkové zámky Steel-O-Flex, zámky na kotoučovou brzdu i s alarmem, "U" zámky a mnoho dalšího nejen pro motocyklisty....



TOPlist