Jeden a půl motorky přes Alpy k moři
Text: Vavikk | Zveřejněno: 25.4.2012 | Zobrazeno: 56 822x
Píše se rok 2010 a já ještě s mokrými papíry na motorku plánuji na léto nějaký výlet po Evropě. Zcela nepolíben poruchovostí motocyklů Jawa jsem naplánoval cestu přes Alpy až k Benátkám, cesta zpět se bude plánovat až na místě. Celé jaro a začátek léta jsem poctivě jezdil společně se svým kamarádem Alanem, abych natrénoval a následně v cizině neudělal někde ostudu. Mapy nakoupeny. Eura vyměněna. Pojistky sjednány.
Kapitoly článku
Den 1 - pondělí 9.8.2010
Do GPSky zadávám cíl prvního dne, rakouské město St. Wolfgang im Salzkammegut. Vzdálenost kolem 350 km se nám zdála komická a říkali jsme si, že na oběd tam budeme. Realita byla však úplně jiná. Hned za Počepicemi nás překvapilo stoupání kolem 14%. Plně naložená Jawa ani DNAčko si s ním moc neporadily. Já zařazená dvojka a plný plyn. Na kopci jsme zastavili a proběhla výměna pohledů, které naznačovaly naše obavy z alpských kopců.
Dále cesta probíhala v klidu. Jeli jsme přes Milevsko, Tábor, Vodňany až k našemu kamarádovi do Prachatic. Na místní pumpě jsme dotankovali a pokecali. Pumpař na nás koukal jak na blázny a že kdyby Jawa někde skončila, tak mám zavolat, že si rád udělá výlet. Poradil nám ještě zkratku do Rakouska po nějaké zapadlé cestě a doprovodil nás svým autem až na Libínské sedlo. Zde se opět naše motorky s celkovým výkonem 35 koní ukázaly jako brzdy dopravy a kdejaký náklaďák s dřívím nás předjel. V Želnavě sjíždíme na odlehlou cestu směrem na Přední Zvonkovou. Všude mlha, takže není vidět ani Lipno. Konečně přijíždíme na hranice s Rakouskem.
Den 2 - úterý 10.8.
Ráno bylo těžké a vůbec se nám nechtělo pokračovat. Šli jsme se tedy provětrat k místnímu jezeru, které dominuje celému okolí. To se nám však stalo osudným. Chtěli jsme vyzkoušet teplotu vody. Bohužel jsme uklouzli na plošině v přístavu a oba dva jsme zahučeli do vody jak dva potápěči. První můj reflex bylo zachránit mobil, což se taky povedlo a jednou rukou jsem se drápal na břeh. Alan takové štěstí neměl. Výsledkem byl utopený mobil a foťák a oba dva promočené peněženky. Celí mokří jsme přišli zpět do kempu. Všichni na nás koukali, proč se chodíme koupat oblečení. No nic...
Sbalili jsme stany, mokré věci dali do igelitového pytle a naplánovali cíl dnešního dne. Do Gpsky zadávám rakouský Villach a můžeme vyjet. Jawka je studená, takže dávám sytič. Čoudilo to strašně, takže turisté měli zážitek. A i když byl krásný den, tak v celém městě se držela modrobílá mlha.
Po pár minutách se objevuje. Zastavuje a proklíná variátor, že to vůbec nejede. Dáváme sváču a necháváme vychladnout stroje. Koukáme, že i auta mají problém, ale pořád jsou na tom lépe než my. Slyšíme v dáli krásný zvuk laďáku, nejspíš čtyřvál. Po chvíli se ze zatáčky vyřítí zelená Kawa Z750 a hravě vyjíždí kopec a ještě k tomu řadí rychlostní stupně nahoru. S pláčem jsme to pozorovali. Nasedáme opět na stroje a pokračujeme v utrpení. V některých úsecích se mi podaří zařadit i trojka. Na kopci zastavuji a čekám na Alana. Po pár minutách přijíždí. Startuji. Motor je tak rozpálený, že stačí jenom pomyslet, jak nohou startuji a motor už běží.
Konečně se začíná cesta rovnat, a to znamenalo jedině, že jsme nahoře. Už ani nezastavujeme a jedeme rovnou dolů. Zde mne zaráží cedule, která vyzývá řidiče, aby zařadili první rychlostní stupeň. Říkal jsem si v duchu, co to zase bude, a mně stejně jawka nebrzdí motorem, tak jsem tam nechal neutrál. Jak vedla cesta kolmo nahoru, tak vedla stejně dolů, ale teď k tomu byly přidány serpentýny s vracečkami. Motorka se vždy strašně rozjela a do každé vracečky jsem musel brzdit jak o život. Již při druhé zatáčce jsem pocítil změnu v odporu brzdové páčky, ale nebral jsem na to ohled. Čtvrtá vracečka se však stala osudná. Při brždění mi změkla páčka a přední brzda se zablokovala. Začal jsem troubit na Alana, ať zastaví. S velkým úsilím jsem k němu dojel. A co teď. Přední brzda byla zaseklá a páčka nekladla žádný odpor. Alan jako zkušený mechanik mi v klidu odpovídá, že jsem uvařil brzdovou kapalinu a až vychladne, tak to bude snad ok. Byl jsem zcela vyděšen a navrhoval jsem, že se po dálnici vrátíme domů, že s takovou motorkou já už jet nechci. Alan se moc netvářil, ale neprotestoval. Po pár desítkách minut vychladla brzdovka a i moje hlava. Brzda opět začala fungovat, takže jsme se rozhodli pokračovat.
Do Villachu to byl ještě kus cesty, a proto jsme změnili cíl dne na Seeboden. Vcelku rychle jsme našli pěkný kemp s vlastní pláží u jezera. Po výběru vhodné plochy jsme začali stavět stany. Vedle nás byla nějaká anglická rodina. Hlava rodiny přišla k mé Jawce a začala jí obdivovat, že má taky Jawu. Popovídali jsme si docela dobře. Pak už jen následovala sprcha a před spaním jeden weizenbier.