Rakousko - Alpy 2011

4. den - úterý 26.7.: Malta – Nockalmstrasse- Turrach – Obertauern – Zell – Krimml – Gerlospass

Brzy ráno po vydatné snídani rychle balíme a vyrážíme zavčas při trochu chladnějším, ale jasném počasí dolů do Gmündu, souběžně s dálnicí do Kremsbrücke k mýtnici na Nockalmstrasse. Počasí je nádherné, jsme skoro sami, hospůdky ještě zavřené – asi v polovině výjezdu zastavujeme a trochu fotíme:
Vyjíždíme po krásné horské silničce až nahoru do výšky asi 2 000 m.n.m. a jsme tam ještě chvíli skoro sami. Sesedáme a fotíme sebe a výhledy po okolí.
Pak už začínají přijíždět výletníci, takže nasedáme a pokračujeme dolů opět krásnou přírodou. Projíždíme mýtnicí na druhé straně kopečků a napojujeme se na, již opačným směrem projetou, silnici směr Turracher Hohe. Perfektní, rychlá a dopoledne skoro prázdná, dost stoupající silnice. V Predlitzu jedeme směrem k horskému středisku Obertauern, cesta stoupá, počasí nádherné, stoupání, zatáčky, prostě nádhera a pohoda. Obertauern pouze projíždíme a já si říkám, jak tam musí být nádherně v zimě. Všude lanovky, sjezdovky a taková ta středisková vybavenost – hospůdky, hotýlky, obchody, parkoviště atd. V létě to prostě vypadá jinak než v zimě, ale mně to stejně lákalo k možnému lyžování.
Za městečkem Radstadt nás tetka Garmína směruje na St. Johann a Zell am See, projíždíme poblíž známého lyžařského střediska Flachau. Opět krásné výhledy a pohoda. Motorky šlapou jak mají, není nám ani zima ani horko. Rakouská kultura je všude okolo – vesničky, domečky atd. Tak nějak to má být. Kousek za Zell am See - v Piesendorfu se ubytováváme v českém penzionu Praga – znám ho z období lyžování nad Kaprunem. Dříve ho vlastnila rodina někde myslím od Pardubic a teď ho má pan Zeman z Rožnova pod Radhoštěm. Výhodou je komunikace v češtině a máme v restauraci i televizi s českým programem. Jinak běžný standart jako kdekoliv jinde.
Jelikož přijíždíme ještě zavčas - tak velím odjezd na Krimmelské vodopády. Cesta je pohodová, vpodstatě po rovině podhůřím Alp. Vodopády jsou z dálky krásné a asi budou i zblízka zajímavé. Nedá se tam však dojet na motorce a my jsme líní někam chodit. Navíc to i tady vypadá jak na Václaváku …. A ze zkušenosti z GG jedeme dál a testujeme cestu na Gerlospass.
Krásná zatáčkovitá trasa :-) …
Dojíždíme k mýtnici. KärntenCard tady už však neplatí, dáváme 4,5 E za každého s tím, že si dále užijeme. Jsme zklamaní, protože dál už jedeme z kopce až do města Gerlos (kdybychom to věděli tak to nahoře otočíme a dáme si to krásné ještě jednou a zadarmo!!!). Gerlos je pěkné horské městečko, ale co naplat času není moc, tak tam tankujeme a domlouváme se na zastávce na jídlo, lehce se při výjezdu z benzinky nedomluvíme ( za celou dobu poprvé a naposled..) a chvíli se pak následně hledáme. Asi za 20 min už jsme zase spolu, ale nad hlavou se nám začíná nepříjemně tmavě bouřkově zatahovat. Kašleme tedy na zastávku na jídlo a snažíme se tomu ujet – zpět na ubikaci je to něco kolem 70 km tak ať to nejedeme v mokru. Za Krimmlem hlad vítězí, je taky už kolem 4 odpoledna a my od snídaně nic neměli. Rojda mi stále předhazuje, že ho furt honím a ani najíst ho nenechám ….. že prý, kdo to má vydržet! Z druhé strany ráno po snídani funěl a dušoval se, že jídlo nechce celý den ani vidět. No ale tyto věty zůstaly někde 300 km za námi. Mraky zůstaly na chvíli kdesi za kopcem, zastavujeme u hospůdky, kde na sloupu visí motorka a na parkovišti stojí autoveterán. Sezení je venku na zahrádce. Rojda si objednává oblíbený a známý Wienerschnitzel a já riskuji a objednávám si rybí polévku neznámého názvu. Šnycl je obrovský tak, že se posléze dostává přídělu i mně :-). K jídlu má Rojda extra free možnost výběru v salátovém bufetu – sice tvrdí, že zelenina je nezdravá a plná dusičnanů….. ale stejně vyrážím něco na talíř posbírat. Zelenina je zajímavě chuťově upravená – řepa, zelí, kukuřice, lilek, cukety, listové saláty, rajčata …..taková kopa toho byla! I moje rybí polévka už od pohledu vypadá moc zajímavě – škoda, že mně nenapadlo ji vyfotit – kouká z ní lastura a válí se v ní snad hrst těch mořských potvor. Chuťově byla také výborná – takže spokojenost s jídlem na obou stranách.
Do penzionu přijíždíme po 6 a máme toho ten den dost – největší denní nájezd mimo dálnici!!! Jsme ubytovaní ve 2 pokojích, protože si oba dáváme navzájem šanci se v klidu vyspat. V ceně ubytování je večeře – gulášek s vídeňským knedlíkem, pivko, vínečko a jdeme na kutě. V noci trošku prší, ale ráno je to už v pohodě.

Trasa
: Malta – Gmünd – Leoben – Kremsbrücke – Nockalmstrasse – Winkl – Turrach – Predlitz – Obertauern - Radstadt – St. Johann – Zell am See – Krimml – Gerlos – zpět – Krimml – ubytování Piesendorf (385 km)
Ubytování: Penzion Praga, Piesendorf 1, tel.+43 6549 7170, GSM +420 608 771 401, www.penzionpraga.at ; GPS 47°17´27.11´´N 12°44´11.01´´E

5. den - středa 27.7.: Kaprun – Hitlerovo Orlí Hnízdo – Salzburg - Kematen an der Ybbs

Ráno snídáme opět bohatě, Láďa během snídaně „uzavírá“ kontrakt na přestavbu penzionu, dává vizitku ….. bude super kšeft!!!
Vyrážíme po mokré cestě směr Oberslzberg – který není asi vzhledem k nechvalné minulosti nikde nijak propagován a ani směrovky na cestách nikde. Naštěstí máme dobrého navigátora :-) a tetku Garminu. První cedule navádějící na památník je až v Obersalzbergu …. Asi se není čemu divit. Kdo chce si cestu najde. Nahoře zůstáváme pouze v oblasti památníku druhé světové války. Výjezd na samotnou čajovnu nepodnikáme ze stejných důvodů jako vždycky …. VÁCLAVÁK!!! Jdeme však dovnitř muzea i do podzemí – zajímavé a poučné.
Po dobrém guláši si dáváme odjezd, začíná celkem hustě pršet! Před náma to ale vypadá čistě tak nedbám Rojdových posunků ohledně schování se s děvčaty na autobusové zastávce a peláším až mi od kol voda stříká. Za chvíli už opravdu pohoda, trošku tlačím na pilu … předjíždím, dojíždím, znovu předjíždím …. Až do Salzburgu - tam se zhušťuje doprava, tetka Garmína dobře vede po naprogramovaných vedlejších cestách, akorát se začínáme trochu potit a peče sluníčko. Přijíždíme k Hallstädtersee a tak dáváme pauzu, voda je studená tak se alespoň vysvlečeme a dáváme si nanuk a trochu se sluníme.
ALE POZOR!!! ZAČÍNÁ SE RYCHLE ZATAHOVAT!!! A NEVYPADÁ TO JENOM NA BOUŘKU ...... TO JE DEKA!!!
Balíme, sedáme na mašiny a valíme dál, pro jistotu kousek za městem Bad Aussee tankujeme. Drobný déšť nás pomalinku dohání, na jakýchsi semaforech nás dohnal už jeho silnější bráška a jak na sviňu není kde se schovat tak dalších 15 km! Konečně jakási benzinka s bufetem - aspoň to. Déšť je sem tam slabší, ale nevypadá, že přestane. Domluvili jsme se, že to nějak dáme a potáhneme alespoň do Gaflenz, kde už známe penzion. Tam už dorážíme pěkně mokří a mají obsazeno, otáčíme to zpět do centra – tam nám nějaká paní vysvětluje, že v okolí nic volného nenajdeme. Mají tam jakýsi sportovní turnaj a všude jsou ubytovaní ti zasr** sportovci. Jedeme teda svým směrem a furt v dešti. Udělali jsme chybu, že jsme si i na mokrý hadry neoblíkli nepromoky – alespoň bysme se zahřáli. Takhle si jenom topím na ruce, ale Rojda nemá nic. Zase ho trošku víc chrání kokpit kelímku :-). Snad na podesáté nacházíme ubytování – je víc než krásné a paní bytná slibuje dokonce snídani až do pokoje.

Trasa: Piesendorf – Kaprun – Saalfelden – Berchtesgaden – Obersalzberg – Hitlerovo Orlí Hnízdo – Salzburg – Gossau – Liezen – Admont – Weyer – Gaflenz – Kematen an der Ybbs (317km)
Ubytování: 48°1´37.441´´N 14°46´7.382´´

6. den - čtvrtek 28.7.: Kematen – podél Dunaje – Krems – Znojmo – domů

Poslední den ráno paní přiváží bohatou snídani na servírovacím stolečku, my máme všechno opět fénem vysušené, už jsme sbalení a tak v klidu snídáme.
Cesta vedla nádherným krajem podél Dunaje, pak jsme se napojili u Melku na naši známou a oblíbenou trasu Krems – Langenlois – Horn – Znojmo: pár zatáček na skoro opuštěné cestě a jsme doma na hranicích. Den byl polojasný a bez hrozby deště, silnice správně vlnitá, napapaní jsme taky byli dobře a tak to taháme z Pohořelic po dálnici až k Rousínovu na baštu U Bonaparta. Předkrm je oblíbený chleba se sádlem, pak následuje něco dobrého, ale asi nevýrazného, protože si to nepamatuju.
Plní a spokojení, už docela unavení, sedáme na mašiny. U Litovle si mávneme na pozdrav Rojda odbočuje domů a já to tahám ještě dalších 40 km a jsem taky doma.

Trasa:
Kematen an der Ybbs – Ardagger – Sankt Nikola – Ybbs – Krems – Langenlois – Horn – Znojmo – domů (402 km)