reline_unor



Nordkapp - s Rozárkou až co to jen půjde

Nadešel čas podniknout cestu tam kam až se dá dojet.

Kapitoly článku

Proč

Předně asi kvůli všem těm cestopisům zde na Motorkářích. Jsa milovníkem výletů "Chopperstart - Panorama" kde člověk během jednoho dne zakusí vše od léta až po pozdní podzim, od Polabské nížiny až po vrcholky Krkonoš a jede více-méně od ráno do večera (s cestou do Pardubic), lákala mě vždy nějaká dlouhá cesta plná výrazných změn. Čili buď na jih, nebo na sever a sever mi byl vždy bližší. Cíl byl jasný, chci vidět změnu. Chci jet od rána do noci a pozorovat, jak se vše kolem mě mění a že místo kde přespím bude na hony vzdálené a jiné místu předchozímu. Chci jet, až mě bude bolet zadek, chci jet až budu jen já a motorka, chci jet...

Přiblížilo se životní jubileum, do toho ještě nahromaděný stres z covidů i mnoho změn v práci. Do toho neustálé vyhrožování od Putina (už mi jednou překazil výlet do Lvova). Někdy v dubnu jsem zjistil, že kroužky, jež vedu, by měly letos skončit začátkem června, dávaje mi naději na pár týdnů k dobru před začátkem prázdnin. Nadhodil jsem myšlenku mé drahé polovičce a k mému velikému překvapení nebyla úplně proti. Myšlenka 9 denního sprintu s rezervou max na 14 dní abych stihl rodinnou dovolenou a zažil slunovrat za polárním kruhem byla zažehnuta.

Přípravy

Vzhledem k cíli (prostě pořád jet) bylo jasné, že pojedu sám. Nechtěje upírat rodině a při kladném přístupu k wild-campingu na severu bylo jasné i ubytovaní. Určil jsem si primární:

  • přežít
  • jet trajektem
  • vidět rovné silnice s břízami/borovicemi okolo
  • 24h den
  • Nordkapp
  • mosty do Dánska

a sekundární:

  • přežít
  • zažít zarušenou GPS v pobaltí
  • spát za polárním kruhem
  • vykoupat se za polárním kruhem
  • fjordy
  • Arctic circle centre
  • Å
  • ujet >1000km/den

cíle a doufal, že alespoň nějaké zvládnu.

Rozárka (Suzuki Savage ls650) není vyloženě cestovní motocykl. Sám jsem na ní najel max 630km/den (a další den jsem chtěl jet dále) a proto jsem řešil různé varianty. Nejmladší také není (ročník 1997), proto jsem pošilhával po cestovním pojištěním. Z fór jsem se dočetl, že je to dost bída. Rozhodl jsem se tedy spolehnout se na náhradní díly v brašnách a ochotu lidí po cestě.

Štěstí přeje připraveným, proto jsem začal připravovat jak Rozárku, tak sebe. Nejprve jsem namontoval zpět plexi, protože počasí je nevyzpytatelné. Po pár týdnech jsem ještě přiobjednal vyhřívané hefty, protože počasí je opravdu nevyzpytatelné. Šavle měly lehký olejový film, ale to snad počká na další sezónu (těsnění se měnilo před 2 lety).

Kapitolou samou byl pak karburátor. Od koupě jsem jej neměl dole a mechanik ho též nestihl vyčistit. Každé jaro z motorky teče benzín z přepadů či co to je a podtlaková hadička je dost zpuchřelá. Zakoupil jsem tedy hadičky požadovaných rozměrů (měli pouze palivové, tlakové, fakt tlusté, ale to se snad nějak zmáčkne) a jal se karburátor prozkoumat. Největším zjištěním bylo, že existuje jakýsi EVAP, který se od 70. let montuje do všech aut a o něco později i do motorek. Tak ten tam nemám. Že by to byl důvod chlístajícího benzínu? Ale víčko od nádrže přifoukává, takže buď to někdo dodatečně předělal, nebo to tak bylo z výroby. Přepady z karburátoru jsou opravdu přepady a mělo by to z nich kapat jen velmi výjimečně. Mě to z toho ale po nastartování teče proudem. Karbec šel tedy dolů a já se hrozil, co najdu uvnitř. Na membránu jsem se nedostal, prostě ne. Ale od spodu vypadalo vše čistě a krásně (že by pomohlo VIFko?). Trysky vypadaly jak z fabriky, tak jsem jen vše prostříkal kontaktolem a očistil benzínem. Pak jsem přeměřil hladinu, pak znovu a ještě jednou. Zkontroloval, že se opravdu má měřit tak, jak jsem jí měřil, pro jistotu prošel videa na youtube a ano, hladina byla prostě nekonečně vysoko, což mělo nejspíš za následek výtok z přepadů. Seřídil jsem, sestavil jsem, pomodlil se a start. ... žádný výtok a motorka si pěkně brblala. Po projetí a zahřátí jsem zkusil poštelovat karbec a světe div se, on krásně reagoval (po koupi jsem točil od min do max prakticky beze změny). Tak super, do NK dojedu. Ještě jsem vyměnil všechny hadičky. Větší vnější rozměry se projevily v nemožnosti nasazení zajišťovacích přesek, ale šlo to tak těžko (až po použití fénu) že to snad padat nebude.

Posledním nedostatkem stylového půl-čopru je nádrž. Do rezervy najedu cca 180km a kolik rezerva vydrží jsem ještě nezkoušel. Na severu je benzínek jak šafránu, chtělo by to kanystr. Ale kam s ním? Nakreslil jsem si přibližný náčrtek ale tchánovi se moc do sváření nechtělo a já dělal akorát ve škole housenky. To by nedopadlo dobře. Má drahá Alička je prostě nejlepší a tak oslovila kamaráda z https://kvktechnology.cz/ a prej žádnej problém. Zpachtil jsem výkres ve Freecadu a po několika iteracích (plnej profil fakt ne, to by bylo těžký a drahý, opravdu je tam jen XYcm a fakt to musí být kulaté?) to šlo do výroby. Výsledek byl nádhernej. Jen to vypadalo dost fórově, rozměry byly dané originálem a ten byl plnej, toto je jekl, navíc výrazně vyšší. Zjistil jsem ale, že v úchytu je místa mnohem víc (když se odstraní gumová krytka) a tak jsem tento technicky nádherný, leštěný, kovový skvost obalil ve spodní části plechem z topení a nalepil jej mamutem (který se v manuálu chlubí, že lepí karosérie a že jde o výhodný pružný spoj). Proti korozi jsem to vzal černým MOTIPem (který na sobě psal otěruvzdorný). Test s 2x2l pitím a 5l kanystrem dopadl na výbornou.

Sobě jsem koupil návleky na boty, L2 páteřák a kuklu. Také jsem vyměnil v práci pohodlnou otočnou židli za posilovací lavici v rámci přípravy mého pozadí. V neposlední řadě jsem začal ládovat po 20000kč/měsíc peníze na Revolut do požadovaných měn (EUR, NOK, SEK) abych měl rezervu.

Dlouho jsem řešil i stravu. Né že by nebyly peníze, ale platový rozdíl Nora a Čecha je propastný. Proto jsem pokukoval po vařičích. Zaujaly mě také cestopisy se samoohřevnými "Adventure Menu" sáčky, ale to je snad stejně drahé, jako fast food. Jelikož jsem pořídil vyhřívané hefty a místa na vařič moc nebylo, zvolil jsem nakonec studenou stravu s tím, že si když tak koupím v cestopisech vychvalované severské burgery z benzínek. Základem pak měla být vydatná snídaně z ovesných vloček, přes den pak sušenky, proteinové tyčky a chléb s paštikou. O večeři se měly postarat chutné konzervy tuňáka, jak jinak než s pečivem.

Jak se blížil odjezd, začal jsem více řešit spaní. Oni tam nahoře jsou prý medvědi. Zkušeným to může znít zábavně, ale já opravdu znejistěl. Prošel jsem názory od "potraviny a aromatické věci (pasta, ...) musí vyset ve výšce 4m přivázané lanem alespoň 800m od tábořiště" až po "divokej medvěd se člověku vyhne". Prošel jsem i mapy výskytu medvědů a zhodnotil jsem, že nechci jídlo vázat kdesi od sebe (aby mi to někdo nesnědl) a proto jsem zvolil variantu "best effort" čili nevyhledávat místa v blízkosti popelnic, jídlo jsem měl v uzavíratelných pikslách a doufal jsem, že Rozárka medvědům vonět nebude. Beztak jde převážně o Finsko a spíš východ, kdežto já plánuji střed.

Balení

Rozárku jsem koupil se dvěmi obrovskými brašnami velikosti cca tašky z rohlíku každá. Napříč na sedadlo spolujezdce putuje 80l krosna, na něj ještě karimatka a baťůžek. Z druhé strany opěrky již zmiňovaný 5l kanystr a 2x2l flašky od Rebelu. Na padácích další 0.5l flaška a vpředu rokla.

Tím je tedy dán prostor, nyní co jsem nabalil:

Opravy:

  • nářadí (raději více, než méně, takže sada klíčů, univerzální klíč, kombinačky, menší sikovky, sada šroubováků, nůž, pidi-voltmetr, goličku s několika nástavci, ...)
  • materiál na opravy (kousek kulatiny, dráty, stahovací pásky, izolačku, americkou pásku, ...)
  • náhradní řemen (mám sice nový, ale ihned po výměně se mi na něj dostal kamínek a vytlačil dírku uprostřed. Normálně tomu věřím, ale na tuto cestu jsem pro jistotu vzal původní)
  • olej 1l
  • antipich
  • pumpička na kolo

Oblečení:

  • 3x funkční trika s dlouhým rukávem (+1 cool-max na sobě)
  • 1x funkční teplé tílko
  • 2x funkční jégrovky
  • 1x obyčejné tričko
  • 1x tepláky
  • 1x kraťasy
  • 1x náhradní boty (tenisky)
  • 1x mikina
  • 1x vlněný svetr
  • 7x trenky
  • 12x ponožky
  • 1x kukla
  • 1x nepromok (kalhoty+bunda - levný oxford)
  • 1x teplé moto-rukavice (+1 kožené na sobě)
  • 1x 3-vrstvá moto-bunda (na sobě 1 vrstva, zbytek sbaleno)
  • 1x moto-kalhoty (na sobě, termo vložka sbalena)
  • 1x helma (na sobě)
  • 1x airbag vesta (na sobě, nově obohacena o L2 páteřák)
  • 2x šátek (+1 na sobě)
  • 1x "bryndáček" (na sobě)

Jídlo:

  • 14x paštika Májka
  • 14x konzerva tuňáka
  • 16x Bebe dobré ráno
  • 10x proteinová tyčinka
  • 2x500g ovesných vloček (v pikslách od chlorely)
  • 1kg brusinek (uzavíratelný sáček z Alzy)
  • 400g sušeného mléka
  • agávový sirup
  • 1x chleba
  • 0.5l vinný ocet

Spaní:

  • stan Loap Texas Pro 2
  • samonafukovací karimatka (cosi v akci kdysi za 600kč)
  • alumatka
  • spacák Husky 0°/-5°/-10°C

Lékárnička/ostatní:

  • moto-lékárnička
  • reklamní cyklo-lékárnička
  • 2x boxerské bandáže (šikovné místo obinadla)
  • 2x izotermická fólie 140x200
  • paralen
  • placatka domácího alkoholu (na vnější použití)
  • živočišné uhlí
  • pár kulíšků
  • septolete
  • 2x repelent proti komárům (lifesystems expedition sensitive - z cestopisů doporučovali DEET 50% a více, tohle by měl být ekvivalen pro citlivou pokožku)
  • multivitamín (marťánky)
  • 4x rolka toaleťáku
  • motouz
  • šití (na textil)
  • mini-trojnožku na mobil
  • 2x alarm (do každé brašny jeden; aliexpress, na ovladač, spíše proti nenechavé zvěři...)
  • čelovka + náhradní baterie

Klasicky jsem využil tašky od rohlíku pro balení věcí do brašen. Mám to ověřeno a funguje to skvěle (snadné vyjímání, ochrana před propadnutím při protržení brašny). Do levé brašny přišlo nářadí doplněné lékárničkou a oblečením, do pravé převážně oblečení a na vrch jídlo. Do krosny spaní a nepromoky. Malý baťůžek obsahoval cyklo-lékárničku, repelent, chleba a pár vrstev oblečení. V přední rolce byly ještě sušenky na pár dní dopředu. Vše nabaleno a převázáno gumycuky + pavoukem (proti nenechavým rukám i na zpevnění).

Váhy - levá brašna 7kg + pravá brašna 5kg + krosna 13kg + batoh 4kg + voda 2x2kg + benzín 4kg + já 61.8kg + výstroj 6kg + Rozárka 150kg = 254kg (+ padáky a další drobotina, takže hádám tak 260-270)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (33x):
Motokatalog.cz


TOPlist