Na Hondě do Alp? Jedině v doprovodu Jawy a AJS z roku 1929!
Text: vencac | Zveřejněno: 12.1.2015 | Zobrazeno: 32 235x
Kapitoly článku
24. 7. 2014
Plzeň – Železná Ruda – Landau – Chiemsee – Pass Thurn - Mittersil – Neukirchennajeto 402 km
Motorku mám sbalenou od předešlého večera. V den odjezdu ve čtvrtek ráno se rozhoduji ještě vybalit a nechat doma stan se spacákem. No, hned se trubky na nosiči narovnaly a zadní pérování se zvedlo z dorazů. Jiří tvrdí, že má zajištěné ubytování přes internet na většinu nocí, tak mu tedy budu věřit. Třeba se ukáže, že je to opravdový kamarád a nekecal. Tentokrát stejně vezu nějak podezřele málo věcí, vozík není úplně nacpaný jako při většině předešlých výletů, nosič je prázdný a tankvak vůbec nemám. Ovšem jsem udiven množstvím věcí, které s sebou bere Alice. Malým množstvím. Na hondě má jen jeden motokufr, kam se vejde houska se salámem. Když se zmáčknou, tak i dvě. A na sedle pod síťkou pár drobností v pytli. No jo, asi jsem zhýčkaný mým „karavanem“, který táhnu za motorkou a kam se vejde hodně jídla, náhradních dílů a spousta užitečných a nepostradatelných věcí. Ovšem je pravda, a teď bez nadsázky, že pav je velice užitečný a cestování na delší dobu si bez něj nedokážu představit.
Ostrý start je z Plzně, kde se setkávám s Alicí a Jirkou. Ještě uděláme poslední společné fotky před odjezdem. Jiří pak sundá svoje dítě z motocyklu, aby mohl nerušeně seřídit všechny ty páčky a hejblátka, které mu to nebohé pachole stačilo v nestřežené chvíli rozštelovat. A můžeme vyrazit. V Klatovech se k nám připojí ještě Honza na kývačce, tím se stává naše sestava kompletní. Alice hned zpočátku konstatuje, že nepojede za námi v té kouřové cloně a jede první. Kdyby tak razantně neprotestovala, mohl bych po návratu setřít můj olej z její motorky a vyždímat si ho zpět do nádrže. Trasa vede přes Železnou Rudu po nám známé silnici číslo 20 kolem německého Landau k jezeru Chiemsee. Jezero o rozloze 80 km čtverečních a s délkou pobřeží přes 60 km leží blízko hranic s Rakouskem. Měl bych chuť se vykoupat, ale Jiří jede jako dráha pořád pryč, takže pro tentokrát si zastávku necháme ujít. Nicméně z předchozího výletu vím, že voda bývá čistá a krásně teplá, přestože jezero leží poměrně vysoko a napájí ho voda z Alp. Ostatně Alpy už jsou na dohled na druhé straně jezera.
Po dnešním rychlém přesunu se ubytováváme v předem zajištěném penzionu ve vesnici Neukirchen. Jedná se o menší statek s typickým alpským stavením s dřevěnými balkony. Protože začíná poprchávat, majitel vytáhne auto z garáže a uvolní nám tak místo pro naše motorky.
Před spaním se jdu ještě projít potemnělou vesnicí k nedalekému hradu nad naším penzionem. Všímám si jedné věci, nikde neštěká žádný pes. To snad jen u nás huláká na každém roku nějaká zuřivá bestie a budí ze spánku všechny sousedy v okolí.
25. 7.
Neukirchen – Mittersil – Zell am See – Grossglockner Hochalpenstrasse - Oberdrauburgnajeto 208 km
Na dnešek máme naplánovanou slavnou a tisíckrát popisovanou Grossglockner Hochalpenstrasse. Už jsem tu jel několikrát, takže vím, co mě čeká. Nádherné výhledy na okolní kopce přesto lákají znova k mačkání spouště fotoaparátu. Na mítnici platíme poplatek, letos zdražili, za motorku chtějí 24 euro. Stoupání se pomalu zvětšuje, jedna zatáčka střídá druhou. Moje jawa s plně naloženým pavem jede většinou na dvojku, v zatáčkách na jedničku.
Trojku řadím občas na rovinkách, čtyřku vyjímečně. Jiřího AJS se drží statečně, byť je o 35 let starší. Když stavím na focení, už z dálky slyším detonace jeho jednoválcového půllitrového čtyřtaktu. Je to jako takový zrychlený traktor, pořád stejné tempo. Z hlavní trasy odbočuje asi dvoukilometrová dlážděná silnice na Edelweisspitze (2571 m. n m.), což je kopec s nádherným výhledem na všechny strany. Stoupání je tam o poznání větší, vozovka užší a zatáčky ostřejší, tak Jiří pro jistotu radši čeká na parkovišti dole. Byla by to potupa, kdyby musel v zatáčce zastavit před protijedoucími auty a pak se nemohl do kopce rozjet... Moje třistapadesátka to zvládá bez problémů, většinou jedu na jedničku. Na některých rovinkách se podaří zařadit i dvojku, ovšem vzápětí přijde další serpentina a zpět jednička.
Nahoře parkuje několik rakouských motocyklů značky Puch, vyrobených někdy ve 40. – 50. letech. Na okraji parkoviště je na stožáru umístěná webkamera, která se v pravidelných intervalech otáčí a snímá obraz okolí. S Honzou číháme, až nastane ten okamžik a máváme kamsi do prázdna v naději, že se najdeme na internetu s „panorámaty“ v pozadí. Bohužel šaškoval jsem tam zbytečně, naší společnou fotku jsem pak v archivu nenašel. Jen zaparkované motocykly a Honzu. Důkaz je zde:
http://edelweissspitze.panomax.at/ (naklikej v archivu datum 25. 7. 2014, čas 11.00 hodin). Dosud hezké počasí se začíná velmi rychle kazit, doslova během několika málo minut mraky zakrývají okolní hory a viditelnost se snižuje na pár metrů. Při odjezdu si utrhneme ostudu, protože obě jawy jak na potvoru nechtějí startovat. Mojí musím dokonce rozstrkat z kopce, což v tom klesání není problém. I Rakušané roztlačují svoje puchy. Alespoň v tom nejsem sám. Nadmořská výška je přece jenom znát. A navíc jim to kouří daleko víc než nám. Prostě cizí neštěstí potěší. Na okolních kopcích jsou vidět zbytky sněhu, a přestože je konec července, fotíme se u závěje s výškou dobré dva metry. Projíždíme malebnou vesničkou Heiligenblut, kam jsem loni omylem zabloudil, když jsem se vracel z Chorvatska na jawě s porouchaným ložiskem v zadní rozetě. Tenkrát jsem měl v úmyslu jet vedlejším údolím vzdáleným asi 50 kilometrů, naložit motorku v Mallnitz na autovlak, projet jedenáctikilometrovým tunelem a vyhnout se tak těm nejvyšším kopcům. Dokonce poznávám i autobusovou zastávku, kde jsem se s konečnou platností ujistil, že bloudím.
Při zastávce na benzince má Jiří kupce na svojí AJS. Věci znalý Rakušan slintá okolo, hlavu strká téměř do motoru a Jiřího přesvědčuje, aby mu motorku prodal. Neúspěšně. Alice opovržlivě konstatuje, že vždycky někam postaví tu svojí nejhezčí motorku, aby byla na očích a aby jí všichni obdivovali. A nechápe, proč teda všichni koukají na ty starý, co stojí vedle, nejedou, kouří a padají z nich součástky...
Do Oberdrauburgu přijíždíme po třetí hodině, do večera máme ještě spoustu času. Po ubytování v hotelu hledají Alice s Jiřím přes internet ubytování na další noc, které jako jediné ještě nemáme dopředu zajištěné. Na mapě visící na zdi hotelu, upoutala moji pozornost klikatící se silnice, vedoucí kamsi do hor, takže se s Honzou vydáváme jen tak na projížďku. Silnice se za vesnicí postupně zužuje na šířku jednoho osobního auta, nicméně stále je asfaltová.
Na internetu sledujeme předpovědi počasí, nejsou moc potěšující. Hlásí průtrže mračen a meteorologové vydávají ty nejvážnější varování. Rozhodujeme se vyrazit ráno na jih. Předpovědi sice ukazují výrazné varování a výstražné červené trojúhelníčky na jihu stejně jako na severu, ale když už máme zmoknout, tak aspoň v Itálii. Český motorkář přece neutíká z boje, natož ze sedla. Jdeme do toho tedy čelem, nebo spíš řídítky.
26. 7.
Oberdrauburg, hotel Irschener Hof – Paluzza – Ravascletto – Sappada - rio Fauner - passo Staller - Mitteldorfnajeto 218 km
Žhavá noc na společném dvojlůžku se nechá zažít i s kamarádem. Neděste se, nebudu zde líčit nějaké intimnosti. Asi mám v podvědomí náš rozhovor těsně před usnutím, kdy jsme se dohadovali, zda nám do pokoje někdo vleze otevřeným oknem, či ho raději zavřeme. Občas se mi zdají divoké sny, jinak spím jako miminko, jen ze spaní trošku rozhazuji rukama a kopu. Při posledním přímém zásahu do Honzova obličeje si v polospánku uvědomuji, že vedle mě kdosi leží a tak vyděšeně vykřikuji „co tady děláš?!“ Jistě to pro něj bylo nehezké probuzení, leknul se snad ještě víc než já. Taktéž v polospánku vyskakuje z postele na balkon chytat domnělého zloděje... A nebo možná automaticky prchá v domnění, že ho právě načapal manžel milenky... Přiznávám, že takhle živý sen jsem ještě nikdy neměl. Nakonec se tomu oba smějeme ještě dobrou čtvrthodinku.
Po noční přeháňce je silnice samá louže. Mraky se neválí jen po okolních kopcích, ale jsou všude okolo. Při odjezdu nám hoteliér čistou ruštinou sdělí, že „v sovětskom sojuze mnogie motocikly jawa“. Docela ve mě hrklo a začínám přemýšlet, jestli jsme neprezentovali veřejně nějaké naše průpovídky. V cizině totiž docela běžně česky pomlouváme zejména tlusté rakouské Gertrudy, nebo oslovujeme číšníky „pocem brouku“.
Po návratu domů si uvedenou trasu projíždím alespoň virtuálně na googlu pomocí „street view“ (to je taková ta funkce, která umožňuje líným povalečům nezvedat ctěné pozadí od počítače a přesto se žvancem v ruce a s plnou pusou cestovat krajinou a vidět přitom reálné záběry z jedoucího vozidla). To co jsem na počítači viděl já, mě dává motivaci se sem vrátit. Cca třicetikilometrová zajížďka se klikatí četnými serpentinami, ve své střední části vede úzká cesta po úbočí a po hřebenu pustých, ale přesto zelených hor, porostlých nízkou vegetací. Tak tohle všechno jsem na vlastní oči neviděl...
Začíná pršet, před námi jsou černé mraky, z nichž padá doslova dešťová opona, do které záhy vjíždíme. Téměř ve stejném okamžiku se před námi objevuje krytý můstek přes říčku. Jako mávnutím proutku se z krytého můstku pro pěší stává krytá garáž pro motocykly. Prostě se tam utáboříme. Na lavičku vybalujeme vařič a rázem se z garáže stává ještě kuchyně a obývák zároveň. Čistá alpská voda na kafe nám nateče do ešusů přímo z okapu.
Jiří ještě chvíli řeší, zda zabalit igelitem magnetku, která je umístěna před motorem přímo za předním kolem a proti přímému proudu vody od kola je chráněna zčásti otevřeným plechovým krytem. Nakonec ji jen zvenku namastí sprejem na mazání řetězů, aby odpuzoval vodu. Za jízdy stačí vlhkost průběžně vysychat, akorát nesmí proud vody natéct dovnitř, to by znamenalo dlouhé vysychání a v podstatě pravděpodobně konec výletu. Voláme domů a vyzvídáme předpověď počasí pro naši oblast. Podle meteorologického radaru se mezi černými mraky prý objevuje o něco světlejší díra, která by se měla pohybovat naším směrem. Opravdu to vychází, takže navlékáme nepromoky a stíháme onu slibovanou díru mezi mraky. Nicméně prší pořád, navíc je všude okolo mlha, takže můžeme pouze tušit nádherné výhledy, které jsou nám utajeny. Projíždíme několika městečky, v nichž se prolíná architektura kamenných italských staveb s typickými alpskými dřevěnými domy. Kluci to pořád švihají dál, takže ani nestihnu udělat nějakou kýčovitou fotku.
Jiřího AJS dupe do kopce pořád stejným tempem. Na hlavní silnici někde v okolí Toblachu slyším ránu, jako když bouchne pneumatika. Přede mnou jede Jiří, Honza a před nimi náklaďák, ten ovšem upaluje pořád dál. Radši si udržuji ještě větší odstup, ale nic zvláštního se neděje, takže pokračuji dál. Když po chvíli vidím na silnici chomáčky jakési vaty, která vypadává Jiřímu z brašny, je mi jasné, že ta rána před chvílí nebyla pneumatika, ale prasklá pěna na holení ve spreji. Jo, kdyby jen pěna... Přes stěnu brašny se mu o rám proklepal sprej na opravu pneumatik.
27. 7.
Mitteldorf – Felbertauerntunnel - Deggendorf – Železná Ruda - Nepomuk – Plzeňnajeto 463 km
Dnes nás čeká jen rychlý přesun zpět domů bez dalších kulturních zážitků. Hned ráno za Matrei in Osttirol nás z hlavní silnice značky svedou na objížďku. Důvodem je masivní sesuv svahu a totální zničení části původní silnice. V zalesněném svahu je vidět pruh sesypaného kamení a skal. Úplně zmizela zastřešená železobetonová galerie v délce 100 metrů, která má chránit vozidla před padajícím kamením.
Po příjezdu do Čech se ještě rozhodujeme trošku škodolibě poškádlit našeho kolegu veteránistu z Nepomuku, který zásadně neuznává jawy. Chceme mu ukázat, že i tento „nemotocykl“ dokáže dojet nejen do Itálie, ale dokonce se z ní i vrátit vlastní silou. Bohužel ho nezastihneme, takže si nemůžeme vychutnat jeho reakci a kyselé pohledy.