Prototypy a Motorky
Text: zzpol | Zveřejněno: 5.5.2016 | Zobrazeno: 21 497x
Roky nesplněným snem bylo poskládat střípky z dostupných fotek a záběrů z filmu Le Mans o závodu 24 Heures du Mans přímo na okruhu v La Sarthe. Příležitost přišla o prvním letním víkendu r.2013
Kapitoly článku
Cestou tam i zpět se dalo ušetřit 200 € jízdou po silnicích bez poplatku kopírující dálnice.
Bylo to sice na úkor času ale i tak jen za 21 hodin. Kolem Paříže po jižním obchvatu, který byl sice o čtvrtečním poledni přetížený ale jelo se plynule.
Klasický okruh LeMans má 14 km a je vzdálený 5 km od středu města. Chtěl jsem si zamluvit kemp na severu okruhu pro jeho optimální polohu mezi městem a místy jako Arnage, Mulsanne, Les Hunaudiéres apod.
Yamahu Neo´s pak použít k přemísťování dvou osob po rozlehlém závodišti a jeho okolí stejně jako na TT2012. Časový harmonogram cesty na 5 dní jsem zpřesňoval tak jak postupně vycházeli info. na portálu lemans.org.
S ubytováním v kempech kolem závodiště to vypadalo trochu jinak, než jsem předpokládal.
Od konce roku byla vyhlídnutá místa na portálu " le mans.com" v nabídce k rezervaci
obsazena. Volná místa byla pouze do kempu Beausejour ve středu okruhu které jsem si reservovat nechtěl s tím, že se rozhodnu až na místě. Později jsem zjistil, že moc prostoru k pohybu v severních kempech nezbylo ani pro VIP. Mrzuté bylo, že atraktivní místa za obloukem Dunlop nebylo možno ani navštívit, protože moje vstupenka do těchto kempů neplatila. Základní vstupenka na 4 dny stála 71 € a pobyt v kempu Beausejour pro 2 osoby dalších 52 €. Uvedené vstupenky jsem koupil na pokladně nad parkovištěm v severní části okruhu. Vlastní ubytování v kempu bylo bezproblémové, celý den ve sprchách tekla teplá voda. Kemp byl zaplněn z poloviny a volno bylo po celou dobu závodu, hlavně tam, kde bylo mokro. Početnou skupinu ubytovaných tvořili Angličani a Ti jsou na vodu zvyklíJ Nebyl problém vidět Aston Martin DB8 v půlce louky po břicho zapadlý do bahna s majiteli řešící situaci s anglickým klidem.
I když mě v té době stál v garáži H-D Night Train a asi bych 1200 km po ose s přítelkyní dojel tak mnoho energie už by asi nezbylo. Myšlenky na stavbu resp. nákup káry pro motorku přišly až později také na základě zážitků z Le Mans a potřebou dojet ještě dál. Do míst jako je Monako a Bol d´Or s převýšením které by nebylo limitem jízdy ve dvou. Popud k tomu dodal také Francouz se Slimem, který zaparkoval na pumpě vedle mě a já viděl v jeho zákrytu křehkou Yamahu Neo´s a ještě netušil co nás na slavném okruhu se skutrem o den později čeká…
Návrat v tichosti přijíždějícího Steve McQueena za vzpomínkami bych si rád zopakoval i já a to nejen proto, že již uplynuly 3 roky... budu také rád, když pár připojených snímků a videí pomůže případným zájemcům k návštěvě Le Mans. Stejně jako mě poznámky českých návštěvníků uplynulých ročníků na pečlivě vedených stránkách pana Havlíčka. Od r.1997 jsou zasvěceny všemu, co souvisí s historií závodu 24H Le Mans. Na stejném místě jsou uváděné také cestopisy kopřivnické cestovní kanceláře k jednotlivým ročníkům a to od r.2005. Oboje mi poskytly velmi cenné informace k přípravě cesty a přispěly k tomu, že jsem nejel úplně do neznáma. Loni Karlínská cestovka organizovala 5 denní zájezd s vlastními stany do kempu Beausejour za 8360,- Kč a letos to samé za 10690,-Kč. V pokynech stojí, že zážitek ze závodu je sotva poloviční, nespí-li se v kempu na závodišti
V kempu bylo ve dne v noci veselo:-)
Od středy probíhají v zábavním parku různá hudební vystoupení a noční tréninkové jízdy, za kterými jsme chtěli dojet na skutru.
Neujeli jsme ani 100 m po bahnité cestě z kempu a náhle se ozval zvuk známý z návsí 70. let,
připomínající pionýra s neutěsněným kolenem výfuku. Věděl jsem, že jsem to já, kdo vydává řev silnější než prototypy LM P1.
Došlo k naražení kolena o kámen při dorazu tlumičů. Své udělaly podhuštěné gumy a výmoly. Příruba se prohnula a uvolnila. Závity ve válci to naštěstí přežily. Použil jsem vše co jsem měl s sebou včetně kladiva abych koleno vyklepal a přírubu narovnal. Uspokojivě se to podařilo ale až doma po odříznutí a vyrobení nového kolene. Jezdit po Le Mans se dalo i tak. Řev motoru nebylo to nejhorší. Netěsností příruby i po opravě došlo ale k úbytku i toho mála výkonu co normálně měl .. být mobilní byl ale základ. Po Le Mans jsme najezdili 150 km. Několikrát jsme navštívili esíčka v Arnage, rovinku Les Hunaudiéres končící v nejjižnější části okruhu zatáčkou Mulsanne a město Le Mans.
V Arnage lze z pouhých 10 metrů sledovat dění na trati a vychutnat si zvuky 5 litrových V motorů při akceleraci. Tyto zvuky vč. aerodynamického hluku na rovinkách tvořili nepopsatelnou kulisu závodu po celou noc.
Během závodů se snadno stanete svědkem různých místních rituálů kdekoli po trati.
vč. průjezdu Historic Car.
Součástí hlavního závodu byl vložený závod Ferrari Challenge a Le Mans Legend.
Kvalifikace k těmto závodům probíhají ve čtvrtek od 16:00 do 18:30 hod.
Po nich začínají kvalifikace hlavního závodu od 19:00 hod. včetně samostatných nočních jízd od 22:00 do 24:00 hod.
Francouzi si potrpí na manéž a tak ve středu, čtvrtek a sobotu se odehrávají koncerty několika kapel v prostoru nad obloukem Dunlop. Zaujalo mě energické vystoupení tria Dallas Frasca se zpívající kytaristkou.
V pátek, před ´ Parade des pilotes ´ je možno na základní vstupenku navštívit Paddock Ferrari Challenge a Le Mans Legend,
boxy účastníků 24H Le Mans v prostoru Pit Line od 10:00 do 20:00 hod
jejich zázemí z vnitřní strany okruhu přístupné přes Dunlop oblouk
a spousty stánků zaměřených na vše co k závodu a jeho historii patří.
Uprostřed stojí zrcadlový 6m vysoký Audi Monument se jmény a časy vítězů závodu.
V pátek je po celý den klid a všichni se k večeru přesouvají do centra Le Mans. Květinami vyzdobené Place de la République je od r.1993 svědkem ´ Parade des pilotes ´. Průvod jím prochází v podvečer dne startu závodu od 17:30 hod. z Av. Gal de Taille, kde je vše připraveno již hodinu předem
průvod pokračuje dále po nábřeží řeky Sarthe.
Součástí Parade des pilotes jsou historická vozidla s posádkami závodních týmů,
různé kategorie sportovních vozů, počínaje veterány minulých ročníků, zmenšeninami sportovních vozů od dětských po dospívající závodnické kategorie. Průvod zpestřují umělci různé barvy pleti a mažoretky týmů. Jednotlivé skupiny uvádějí organizátorky transparenty jízdou na motocyklech.
Průvod se vrací po cca 1 ½ hodině zpět do centra města, kde se vše začne rychle balit.
V sobotu dopoledne, v den startu závodu proběne od 9:00 hodinový Warm Up vozů LM a po té závody Ferrari Challenge a Le Mans Legend. Start do hlavního závodu je v sobotu v 15:00.
Ve 4.kole došlo ke smrtelné havarii anglického pilota Allana Simonsena s Aston Martin Vantage V8 st.č. 95.
V nájezdu na rovinku Les Hunaudiéres, v šikaně Tertre Rouge najel levou stranou na obrubník, vychýlil se z přímého směru a tvrdě narazil do bariéry. Vůz ztratil celou zadní část včetně křídla, levé dveře i kolo. Závod nebyl přerušen a vozy pokračovaly cca. 1/2 hod. za Safety Car.
Le Mans 2013 se zúčastnil také český pilot s posádkou Charouz/Holzer/Kraihamer v kategorii LM P2 s prototypem Lotus T128 (motor Judd 3,2L V6 Turbo) pod start.č. 32 v barvách Praga.
Posádka start.č.32 dokončila závod po necelých 17 hodinách resp. v 219. kole z konečných 348 kol vítěze.
Zvítězilo Audi R18 e-tron quattro kategorie LM P1 s 3,7L V6 Turbodieslem. Jezdilo velmi tiše průměrnou rychlostí 242 km/h.
Z cesty domů mám dvě veselé příhody.
V Paříži při zastávce cestou domů se mi stalo vůbec poprvé, že jsem nemohl najít ulici, kde jsem zaparkoval. Všechny ulice a domy pod Bazilikou Sacre Coeur ve východní části vrchu Montmarter vypadaly stejně!!! Litoval jsem, že jsem si neuložil výchozí bod do navigace, kterou nosím vždy s sebou. Hledání trvalo asi 2 hodiny. Návštěva kavárny po objevení té správné ulice přišla velice vhod.
Druhou, z průjezdu francouzsko/německých hranic po ´Landstrasse´. Před nájezdem na německou dálnici si mě spolu s mnoha jinými občany EU odstavila Hauptzollamt Saarbrucken k prohlídce, resp. dotazu, kolik vezu kartonů cigaret. Netušil jsem, že když řeknu, že žádné, bude následovat prohlídka, která mě bude stát 9,41 € za 20L kanystr s rezervní naftou převážený z Francie. Povolených je méně než 20L jak jsem se dozvěděl z předtištěného formuláře. Pořádek musí být…
Yamaha Neo´s nám umožnila být na mnoha místech v pravý okamžik. To stmelilo mozaiku střípků pochybností z počátku cesty a navíc doplnilo o zážitky které nelze nahradit
stejně jako již mnohokrát a to by byla velká škoda:-)
S pozdravem