Chorvatsko 2013
Text: petrzalesak | Zveřejněno: 2.1.2014 | Zobrazeno: 26 105x
Kapitoly článku
Příprava na dovolenou
Příprava motorky byla dost razantní. Takže jsem vyměnil na motorce skoro vše, co bylo staré nebo nefunkční. Dále jsem zjistil, že už nejede motor tak jako dříve, takže následoval výbrus motoru a renovace klikové hřídele.Potřebné věci
Vzhledem k tomu že nejsem veliký optimista tak jsem se držel starého dobrého pravidla: Čím více si toho vezmeš, tím máš větší jistotu, že se vrátíš domů a nebudeš tlačit. Takže jsem si vezl asi 50 kg náhradních dílů: řetězy, svíčky, pojistky, regulátor, náhradní baterii, těsnění pod motor, náhradní vzduchový filtr, uhlíky, kondenzátory, cívky, pístní kroužky, plno šroubováků, klíčů a jiného nářadí. Samozřejmě nesměla chybět ani povinná výbava a GPS navigace napájená nabíječkou z baterky. Dále jsem si bral stan spacák a karimatku takže si přibližně dokážete představit všechny tyto věci nadupané na jedné motorce.1. Den

2. Den

Ještě naposledy tankuji a jedu do italského Udine, kde se mi stala menší nepříjemnost, když jsem při západu slunce přehlédl červenou a vjel do křižovatky. Asi bych si toho ani nevšiml, kdyby na mě netroubila místní policie, která poté za mnou jela asi 10 km a čekala, až udělám další chybu. Přijíždím do města Trieste, kde konečně vidím moře a nejen to ale i nespočet italských skútrů kteří jezdí městem jako o život, ale po chvilce jsem si na jejich styl jízdy nějak zvykl.
3. Den
Brzy ráno přijíždím k první hraniční kontrole v Chorvatsku a jedu do Splitu. Značení bylo zezačátku dobré, ale poté z ničeho nic značení Split zmizelo, rozhodl jsem se jet dál, což nebyl dobrý nápad. Cesta mě dovadla na polní cestu, ale já to nevzdával a jel pořád dál asi po 1 hodině jízdy stepí, kde nebylo ani živáčka a 45 minutách jízdy lesem jsem dorazil do města Srb, kde byla samozřejmě zavřená benzínová stanice. Nakonec jsem se dozvěděl, že mám pokračovat asi 40km dál a že se vracet nemám, prý je tam konec světa. Přijíždím do Splitu a mířím rovnou do Makarské riviery, kde jsou neuvěřitelné zácpy a omezení na 50 Km/h i mimo město. Následně jsem zjistil, že i když je přes třicet stupňů, krátké tričko moc na motorku není, protože mám spálené ruce a nohy. Přijíždím do města a hledám camp.
4. Den
Tento den jsem nazval odpočinkový. Přijel jsem do Dubrovníku přes dvoje hranice, kde jsem se asi moc nelíbil bosenské stráži, protože mě chtěli prohledávat, ale nakonec mě pustili dál. Našel jsem si camp, poté jsem šel přímo na pláž a tam strávil celý den a celou noc. Prostě nejlepší je bar na pláži u moře.
6. Den
Odjíždím z Dubrovníku přímo do Bosny a Hercegoviny, kde mě jako první přivítá přejetý pes na silnici a policie s radary doslova v každém pátém městě. Mířím do Mostaru a následně do Sarajeva, kde se mi naskytla nevídaná podívaná. Když jsem přijel a padla na semaforu červená, okamžitě vyskákalo asi 10 leštičů aut snědé barvy a začali leštit auta, potom vybrali peníze, a když byla zelená, tak byli zase všichni pryč. Při odjezdu ze Sarajeva jsem zahlédl na silnici zahalenou ženu v černém a v ruce držela malé dítě, na slunci bylo určitě přes 50 stupňů. Řidiči ji dávali: peníze, vodu, dokonce ji někteří chtěli i odvést domů. Nevěřil jsem vlastním očím, když jsem to viděl. Bosna a Hercegovina na mě působila jako hodně chudá země i přes to, že tam válka skončila před hodně lety, tak to vypadá jako by tam byla v plném rozsahu, i když je na mapě psáno silnice první třídy není tomu tak ve skutečnosti. Silnice první třídy byla úzká, pásly se na ní krávy a byla propletená nedůvěryhodnými mosty. Pokud jde, ale o občany, tak ti rádi poradí. Na většině benzínový stanic stojí obsluha venku, která vám natankuje, přičemž jí rovnou zaplatíte, takže nemusíte nikam chodit.6 - 7. Den
Vracím se domů přes Maďarsko kolem Balatonu. Jakmile jsem dorazil k Balatonu, začalo nadmíru přibývat značek s nápisem Balaton, protože každé město poblíž Balatonu začíná slovem Balaton, takže vůbec nebyla sranda se v tom vyznat. Přijíždím do města Mosonmagyaróvá, kde jsem potkal na benzínové stanici bandu českých cestovatelů na Jawách, kteří měli menší problém se startováním. Byl jsem docela rád, že konečně slyším někoho mluvit česky, bylo to pro mě dost velké povzbuzení a rad bych si s nimi znova poklábosil. Konečně je cíl na dosah, jedu kolem Bratislavy a rovnou domů.