Nejlepší trasy II: Morava a Slezsko

Po předchozím článku věnoveném Čechám vám opět nabízíme inspiraci na výlety v sedle motorky po našich krajích. Tentokrát jsme se podívali na Vysočinu a na Moravu a do Slezska.

Trasy uváděné níže nelze brát jako vyčerpávající seznam. Samozřejmě jsme neuvedli všechny pěkné trasy, ať už z důvodu jejich neznalosti, či kvůli subjektivní preference jiných úseků. Budeme proto opět rádi, pokud nám a ostatním čtenářům vaše vlastní tipy na hezkou vyjížďku prozradíte dole v diskuzi, nebo je rovnou zanesete do databáze hezkých úseků.

Z Čech na Moravu přes Vysočinu

Není to tak dlouho, co byla Vysočina přímo vyhlášená svými mizernými silnicemi. Před pár lety však v regionu proběhly velké rekonstrukce pozemních komunikací, a tak je teď oblast mezi Čechami a Moravou naopak jednou z nejlepších, co se kvality silnic týče. Pokud se na Vysočinu vydáte od Prahy, byla by škoda absolvovat cestu po „nudné“ dálnici. Připravili byste se tak o pěkný úsek silnice č. 122 od Vlašimi na Pelhřimov. Docela rychlou trasu s občasnými ostrými zatáčkami a terénními zlomy ocení spíš asi sportovně založení jezdci, ale rozmanitá kopcovitá krajina strmě stoupající k jihovýchodu svými výhledy potěší i notorické kochače. A pozor, z Vlašimi navíc nemusíte jet rovnou směr Pelhřimov, ale můžete se po silnici č. 125 vydat přes Kondrac na Louňovice pod Blaníkem.
Silnička vinoucí se lesy mezi kopci chráněné krajinné oblasti stojí za to hlavně na podzim, kdy tamní rozlehlé listnaté lesy hrají všemi barvami, a pokud si chcete kraj prohlédnout i jinak než ze sedla, stojí za návštěvu rozhledna na bájné hoře Blaník kousek nad Louňovicemi. Odtud lze pokračovat po vcelku kvalitní, ovšem nikterak rychlé ani frekventované silnici přes Načeradec a Čáslavsko až do Čechtic, kde se napojíte na o poznání kvalitnější silnici na Pelhřimov. Ta kromě svého zvlněného, avšak poměrně rychlého profilu nabídne i několik parádních úseků – místní by mohli vyprávět třeba o bezvadných serpentinách šplhajících do kopce z údolí Martinického potoka před Košeticemi. Podobných úseků je pak okolo Košetic, Křelovic a Červené Řečice až do Pelhřimova ještě několik.
V Křelovicích lze navíc uhnout doleva a sjet dolů do Želiva, malebné vesnice se známým klášterem, kde můžete nasát tamní ospalou atmosféru a na doma si pořídit třeba láhev silného piva, které se v klášteře vaří.
Ze Želiva pokračuje pěkná silnička přes Petrovický kopec do Humpolce, kde se lze napojit na D1. Dostanete se sem ale také jižní trasou po kopcích nad Želivkou přes Sedlici – tato trošku „agrární“ trasa bude svým povrchem vyhovovat hlavně majitelům cestovních endur. Hliníkovo bydliště, nad nímž se dominantně tyčí zřícenina hradu Orlík, je mezi motorkáři poslední dobou populární hlavně díky hospodě „Motorkářské doupě“.

Jihlava – Telč – Jaroměřice nad Rokytnou

Spoustu pěkných tras nabízí i okolí krajského města. Až někdy zavítáte do Jihlavy, doporučujeme se odtud vydat po silnici č. 602, respektive 406 do Třeště a pak dál dolů do Telče. Trochu vyšší provoz je zde bohatě kompenzován kvalitním asfaltem. Stoupání střídá klesání, jedna zatáčka druhou, přitom se zde dá jet dost rychle, tak pozor na občasné zrádné horizonty! Kousek od Třeště je v lese nad obcí Růžená ukryt gotický hrad Roštejn, jež také bývá oblíbenou destinací výletníků v sedle motorky.
Krajinou s mnoha rybníky a pastvinami pak silnice pokračuje do Telče. Sáhodlouze popisovat výstavní město náležící do seznamu kulturního a přírodního dědictví UNESCO asi nemá smysl – historické centrum Telče prostě stojí za návštěvu!
Z Telče se potom nabízí možnost zajet dál východním směrem na Moravské Budějovice a Jaroměřice nad Rokytnou. Můžete tak učinit buď docela svižně po silnici č. 23 přes Starou Říši a pak po dost frekventované „vídeňské“ silnici 38, nebo si lze udělat příjemnou zajížďku – z Telče po 406ce do Dačic a odtud po silnici č. 151 přes Budeč. Trasa to není kdovíjak rychlá, vine se přes spoustu průjezdních vesniček, zvlněný terén a hezká příroda v okolí však nabízejí hezký zážitek. V Jaroměřicích si navíc můžete dát pauzu a protáhnout nohy či posedět ve francouzském parku u majestátního barokního zámku, který je jedním z architektonických klenotů nejen tohoto regionu.

Třebíč – Křižanov a Žďár nebo Nové Město

Několik zajímavých tras se nabízí také v okolí Třebíče, jež je sama o sobě pozoruhodným historickým městem, jež se dostalo až na seznam UNESCO. My doporučujeme třeba vzít to po silnici č. 360 přes Velké Meziříčí (zde dominantou renesančí zámek), pěkná silnice pak už s menším provozem pokračuje pod vysokým dálničním mostem nahoru do Křižanova. Odtud můžete pokračovat na Žďár nad Sázavou (za pozornost stojí hlavně Zelená Hora i nedaleký žďárský klášter). Nikterak klikatá, ale příjemně široká silnice č. 37 se táhne mírně zvlněnou vysoko položenou krajinou plnou pozvolných svahů s hlubokými lesy a rozlehlými poli a díky její přehlednosti zde můžete bez obav vzít za plyn.
Troch členitější, pomalejší a méně frekventovanou trasou (přitom ale podobně malebnou krajinou) pojedete, pokud se z Křižanova vydáte přes Moravec a Bobrovou na Nové Město na Moravě. Užší silnička č. 360 se asi na 25 kilometrech perfektního asfaltu klikatí mezi kopci a loukami a tu a tam vám nabídne i pěkný výhled na Vysočinu.

Kolem Dalešické přehrady a Dukovan

Motorkářsky vyhledávaná je i oblast Třebíčska okolo Dalešické přehrady. Silnice č. 351 vás zavede až k Dalešicím, vesnici s pivovarem známým z filmových Postřižin. Z Dalešic si lze směrem na Náměšť nad Oslavou zajet na vysoký most přes rekreačně oblíbenou Dalešickou přehradu a pak od Náměště pokračovat po široké a přehledné třiadvacítce zpět do Třebíče.
Nebo se můžete od Dalešic vydat dál nahoru okolo jaderné elektrárny k Dukovanům, odkud lze strmě sjet do údolí Jihlavy a pak zase vyjet do Mohelna. Stoupání a klesání v kopcovité krajině pokračuje serpentinami ještě k údolí Oslavy, v Kralicích se pak lze napojit na „brněnskou“ silnici č. 23.

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)