Nejčastější chyby na mototripu – znáte je taky?

Sezona je pomalu pro většinu jezdců u konce. Svou dovolenou na mašině jsme již absolvovali, někteří se možná odhodlávají cestovat až na přes rok. Tenhle článek je určen zejména začínajícím motocestovatelům nebo těm, kteří nejsou se svými dovolenými na motorce úplně spokojeni. Je dobré vědět čemu se vyhnout, aby náš výlet na víkend nebo na několik týdnů stál za to. Proto vám přináším soubor těch nejčastějších chyb, které zajisté každý začínající motocestovatel udělal. Vzpomínám si na svůj první třítýdenní výlet. Téměř všechny dole popsané chybičky jsem zažil na vlastní kůži. Kdyby mi někdo tehdy poradil, možná bych si celou dovolenou víc užil a splnil původní cíl objet Francii. Místo toho jsem si sáhl na dno psychických a fyzických sil, vrátil se domů dřív a vyčerpán.

Nejčastější chyby na mototripu – znáte je taky?

Kapitoly článku

Cestování s neznámými lidmi

Cestování s kamarády, které znáte již léta, nemusí dopadnout dobře. O to menší pravděpodobnost je, že vám vyjde dovolená s úplně neznámým člověkem. Při cestování na motorce se potkáte s jinými situacemi, než jaké jste zvyklí zažívat běžně s kamarádem u piva nebo jiných aktivit. Proto když se vám dostane jiné reakce, nežli očekáváte, může to být pěkná rána pro přátelství a začátek ponorky na dovolené, kterou si pořádně neužije ani jedna strana a „ta pravá“ dovolená začne až po rozchodu kypěním žluči. Téhle chybě se dá jednoduše předejít. Je potřeba osobního setkání, řešení plánů a očekávání od dovolené. Stejný směr cesty totiž neznamená její stejný cíl. Když nejste schopni kompromisů, raději jeďte každý vlastní stopou a třeba se sejděte na určených místech. Někdo chce jezdit dálnice, někdo offroad, jiný zakroucené silničky horských přechodů, někdo chce vidět historická města, někdo technické památky, někdo chce pouze jezdit a slyšel jsem i o lidech, kteří chtějí dobrovolně opékat svá těla na pláži. Když si tohle všechno předem objasníte, minimalizujete pověstnou cimrmanovskou trudomyslnost na minimum.

Plán cesty

Většina začínajících a někdy i pokročilých cestovatelů má pořád problém s plánováním dovolené. Plán cesty nemusí být hned itinerář s hodinovým rozpisem, protože takoví lidé, kteří jsou schopni si ho udělat, asi na motorce nejezdí. Je dobré znát směr kterým chceme jet, určit si prioritně co chceme vidět a co můžeme v případě časového skluzu vynechat. Při delší cestě a omezeném času je potřeba znát záchytné body v okolí kterého místa bychom kdy měli být. Místo určené každé 3 nebo 4 dny při průměrném nájezdu 300km/den napomáhá obyčejně zjistit časový skluz včas. Dobrý plán cesty nemusí být úplně detailní a může mít různé varianty, ty však před cestou musíte znát. V případě nepředvídatelné situace pak budete vědět kam se vydat, když něco selže, jak cestu zkrátit když máte skluz apod. Neplánujte si velký počet kilometrů na den v průměru. Jestli vaše dovolená obnáší kilometrovou nálož v průměru víc jak 400km/den, s velkou pravděpodobností si dovolenou na evropském kontinentu vůbec neužijete. Plánování je samozřejmě mnohem komplexnější téma, proto se mu budeme věnovat příště.

   

Vrtochy počasí

Seznamte se s počasím, do kterého jedete a připravte se na něj. Nejde jenom o předpověď počasí, kterou naleznete například zde, jde také o naplánovaní si horské části cesty nebo celé dovolené v schůdném termínu vzhledem k dlouhodobým trendům. Například když se chystáte projet celou Evropu od Peloponéského poloostrova až po Pyrenejský a na cestu máte pět měsíců. Brzké jaro je vhodnější pro Řecko, kdy v Pyrenejích nebo Alpách dokáže pršet i několik týdnů. Přes Alpy přejet ideálně koncem června mimo sezonu, v létě projet Normandii a Bretaň. Koncem léta přes Pyreneje, pak Španělsko a v normálních teplotách vracejíc se jihem Francie, kde je srážek celoročně téměř nejméně z celé cesty. Opačným směrem lze cestu naplánovat také, avšak riskujete třeba Alpy v plné sezoně, kdy ceny a přeplněnost cest snižuje požitek a rozpočet. Riskujete také španělské jaro s dvoutýdenním deštěm, konec léta nebo září v Řecku, kde v horách prší celé léto. Samozřejmě že tohle je pouze jeden příklad a celá cesta se dá absolvovat na tisíceré způsoby. Chtěl jsem tím říct logická fakta nad kterými je potřeba se při plánování vzhledem k počasí zamyslet.

Nabalen zbytečnostmi

Jak se sbalit na cestu naleznete zde na našem webu. Vždy přemýšlejte co vezete sebou na dovolenou. S lehkou motorkou se lépe jezdí, máte větší požitek z jízdy a při pádu nejste odsouzeni na pomoc při zvedání. Dlouhodobá manipulace s těžkou motorkou vám také dokáže zkazit pár zážitků. Věci, které nepoužijete, nechte doma, a které byste chtěli použít, ale váží hodně, také. Raději vymyslete plán jak je nepoužít nebo nahradit. Mnoho motorkářů dělá stále stejnou chybu a na výlet kolem komína berou desítky kilogramů zbytečností. Mají speciální vaky na hliníkových kufrech a jejich motorky vypadají jako vánoční stromeček s velikostí kamionu.

   

Motooblečení

Jak jsou často motorkáři vybaveni zbytečnostmi, tak jim občas chybějí zrovna ty důležité věci. Mám svou vlastní příhodu, jak být na motodovolenou nevhodně vybaven. A jakého pitomce jsem ze sebe udělal? Byl jsem zvyklý spát bez stanu pod celtou a jezdit bez nepromoků, protože předpověď počasí na víkend nebo týden je dostatečně přesná. V letní rychlé bouřce jsem pořád zastánce jízdy bez nepromoků, protože jestli jste mokří zpocením nebo deštěm je docela jedno a v horkých měsících stejně uschnete v řádu minut. Když jsem ale jel přes alpy na podzim bez nepromoků pouze v koženém oděvu, byla už to jiná píseň. Naštěstí jsem měl již sebou stan. Protože chtěl jsem ušetřit, tak jsem spal pouze v něm i když každý den a noc pršelo. Všechno bylo mokré, všechny věci v kufrech, stan, spacák a každý den zbylo pouze pár hodin, kdy nepršelo. Po třech dnech, kdy jsem mrznul promoknutý v zatvrdlém koženém oděvu na motorce, jsem se konečně dostal z pohoří Alp v Itálii, kde mě to ještě večer pořádně spláchlo, a já musel do hotelu.

Moje rada pro motooblečení je používání univerzálního cestovního oblečení. Doporučuji textilní komplet dobře větratelný v případě potřeby s odnímatelnou zateplovací vložkou. Nepromokavá vložka je dobrá věc zejména pro bundu, jinak používám gumový pracovní návlek na kalhoty a boty. Když už jsme u toho, tušíte v jakých botách jsem absolvoval své alpské dobrodružství? Motokrosové tvrdé plasťáky. Od té doby raději jezdím v lehkých terénních motobotách, protože pro cestování po zpevněných cestách a šotolinách motokrosové boty nepotřebujete. Při offroadovém výjezdu se vám tvrdé boty hodí, jenže při cestování málokdo jezdí s naloženým mastodontem offroad na krev.

Špatný typ motorky

Cestovat se dá na všem, stejně jako Marek Slobodník cestuje na pionýru, Sjaak Lucassen na R1, Pavel Suchý s Jawou objel kolem světa a Dan Přibáň jezdí s Trabantem. Přiznejme si ale, kdo z nás chce cestovat na fichtlu? Kolik procent lidí si užije jízdu přes alpská passa na Jawě 350? A kolik z nás si užije na supersportu šotolinu, bláto, písek, když kolikrát vlastně stačí i naše cesty? Nedávnou příhodu mám z letošní vyjížďky do alp, která mluví za vše. Timmelsjoch je alpský průsmyk ve výšce 2509m.n.m. S kamarádem jsme pomalu bez motoru sestupovali, fotili a kochali se. Najednou jela kolem parta Němců na supersportech. Kamarád se na mě obrátil a povídá: „Podívej, a to se prý na 996ce nedá cestovat!“ O jednu serpentinu níže chlap nezvládnul řízení a upadl. Tu krásnu motorku, jejíž dílo je vystaveno v muzeu moderního umění, zastavilo o přední světlomet svodidlo, přední kolo trčelo do prostoru alpské doliny, chlap naštěstí upadl na cestu. Klepal se zimnicí, říkal že má ztuhlé ruce a v téhle pozici nedokázal motorku uřídit.

Správný typ cestovatelské motorky, generálně řečeno, samozřejmě neexistuje. Ať si každý jezdí na takém oři, jaký mu vyhovuje. I když třeba pro jiného z nepochopitelných důvodů. Jde jenom o to vědět, kde se se svým motocyklem cítím dobře, jaká jsou má očekávání, kolik dokážu bezpečně ujet za den a tomu podřídit svoje cestovatelské plány. Pamatujte, že nejlepší motocykl na cestování je ten, který vlastníte, ne ten co stojí kdesi v showroomu.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 42.2 Kč od 28 uživatelů.

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.


TOPlist