husqvarna_svartpilen_801_2




Začínáme: Co s sebou (ne)vzít na dovolenou

Nebudu chodit kolem horké kaše. Neustále se zvyšující životní úroveň v našich končinách má za následek také nárůst motocyklové komunity. Proto je mezi námi mnoho těch, kteří se na své poznávání světa v sedle motorky vydávají poprvé. Běžná motodovolená našince trvá jeden týden až měsíc, a pokud se chystáte na takový výlet po Evropě, poskytnu vám pár dobrých rad a poznatků, které jsem sám utržil. Vzpomínám si na svůj první vícedenní výlet. Všude po internetu jsem hledal seznam věcí, které musím mít sebou. Když jsem nic nenašel, vymyslel jsem si vlastní seznam. Za mnoho kilometrů nedramaticky změnil svůj obsah a stal se z něj balíček, se kterým cestuji prakticky pořád. Kdyby mi někdo takhle poradil na začátku, mohl jsem jezdit o mnoho kil lehčí. Pro jednoduchost shrnu seznam věcí do tematických celků dle užití, co se mi osvědčilo a co ne. Poskytnu rady kde na bagáži ušetřit kila a jak ji sbalit.

Kapitoly článku

Motorka a její vybavení

  • Tankvak, kufry, brašny, pavouky, nosiče, doklady, fotokopie dokladů.

Prvně musíte vědět, jestli pojedete sami nebo berete svoji holčinu coby baťůžek. Tankvak je to nejlepší místo pro všechny pohotovostí věci, počínaje peněženkou a doklady a mapou konče. Boční kufry nebo brašny jsou nejlepším řešením, kam sbalit ostatní věci. Mají nízké těžiště a v případě kufrů se jedná o úložný prostor, na který můžete ještě uvázat něco extra. Motorkáři proto často cestují s hliníkovými bytelnými kufry. Topcase je trošku dvojsečná zbraň. Sice se jedná o výtečný úložný prostor, ale když ho přetěžíte, zvyšujete těžiště motocyklu, posouváte ho výrazně vzad a nemluvě o tom, že běžný plastový kufr může uletět. Svou vůlí v uchycení navíc nepříjemně vibruje a nepřiměřeně namáhá podsedlový rám motorky. Já používám hlinikový topcase pořád ale nikdy do něj nic těžkého nedávám. Adventure jezdci často místo topcase upřednostňují lodní vak přivázaný na místo spolujezdce nebo na plotně. Když je uložen příčně, jeho hmotnost se rozkladá na boční kufry a podsedlový držák. Tady se dostáváme k poslední a nejdůležitější věci, kterou je logika uložení věcí. Nejtěžší věci umísťujeme na dno postranních kufrů, čím výš ukládáme, tím víc odlehčujeme. Do topcasu se hodí ty nejlehčí věcičky a také ty, které chceme mít po ruce. Gumové pavouky a lana k uchycení jsou vynikajícím doplňkem, jenž nezaberou téměř žádný prostor, i když jsou nevyužity.

Co si rozhodně na moto nevzít, to jsou dle mého hlavně náhradní gumy. V případě potřeby je totiž můžete zakoupit kdekoliv v Evropě. Když jedete na východ nebo na dlouho a jeden set sjedete, tak si je můžete poslat na půl cesty a netahat je celou dobu. Neberte si olej, servis je třeba udělat před dovolenou. Pro motorku je nevyhnutelná jedna menší lahvička oleje pro případ nouze, a když nemáte BMW, tak místo oleje berete také sprej na řetěz.

Náhradní díly, oprava motorky

  • Základní sada klíčů, náhradní duše, montpáky na pneu, antipich, náhradní olej, sprej na řetěz.

Čím horší mechanik jste, tím míň toho vezete. Důležité díly jsou zejména ty pro vyřešení defektu (náhradní duše nebo sada na opravu). Dále pak drát a kovové stahovací pásky různých velikostí pro dočasnou opravu čehokoliv a základní vybavení pro běžné závady vašeho motocyklu, které umíte opravit a znamenají neschopnost pokračovat v cestě do nejbližšího servisu.

Neberte s sebou kompletní gola sadu, když váš motocykl polovinu klíčů ani nezná. Neberte si sebou nářadí pro opravu něčeho, co můžete za flašku opravit kdesi v servisu.

   

Oblečení

  • Trička, trenky, ponožky, plavky, nepromoky, sandály, kompletní motohadry.

Motovýlet není žádná procházka, na to vemte jed. Jestli si vaše polovička potřebuje vzít troje balerínky a šatičky, musíte jí to okamžitě vymluvit. Pokud není vaším cílem promenádovaní na pláži, ale poznávání světa ze sedla motocyklu, plně vám postačí oblečení na motorku. Cestovní plátěné bundy a kalhoty se zateplenou vycpávkou jsou ideál do každého počasí. Jedny kalhoty s odnímatelným spodkem a jedna mikina pro případ chladu. Důležité jsou plavky. Při balení platí pravidlo pěti (jestli se vám to zdá moc, zaveďte pravidlo dvou – také funguje). Čehokoliv, čeho chcete vzít víc, neberte víc než pět kusů. Jakkoli dlouhý výlet se dá objet maximálně za pět triček, patero ponožek a pět kusů spodního prádla. Přinejhorším přeperete. Nepromokavý oděv vezměte ideální ten nejlevnější, potrhaný vás nebude tolik mrzet a po ruce mějte sáčky do bot. Mé doporučení je také vzít s sebou dva páry rukavic – zimní pro déšť a letní pro normální jízdu. Termoprádlo dlouhé komplet je ideální i ke spaní. Boty je potřeba mít jedny jezdecké a druhé lehké sandály nebo něco, v čem se cítíte dobře po namáhavém dni. Extra tenisky nebo cokoliv podobného je zbytečné, pokud při motovýletu neděláte jinou činnost (třeba rafting).

Stravování a jídlo

  • Železné zásoby jídla na maximimálně 1 den, vařič, nádobu, plecháček, malá deska na krájení, lžíce a nůž.

Základní rada zní: snídaně je obrovská, oběd je lehký a večeře opět vydatná. Během dne konzumujeme malé věci, kdykoli je to možné. Nebereme tedy s sebou nic velkého a zásoby nejvíc na 1 den nebo na tolik, kolik dnů budeme mimo civilizaci nebo mimo možnosti někde zásoby doplnit (Německo v neděli, kdy všechno zavřené). Jednou za den většinou není problém nakoupit, vláčit sebou pořád velké množství zásob znamená hodně zbytečné hmotnosti. Nejvíce osvědčené jsou těstoviny s omáčkou, tuňák nebo rybičky, zelenina v plechovce nebo cibule pro salát, vločky a něco sladké k nim. Tyhle suroviny můžete sníst kdykoliv a uplatnit pravidlo – co koupím to sním. Protože když nevíme, kde skončíme (jestli v hotelu nebo u řeky), pak suroviny z železných zásob přijdou vhod. Pro nakrájení jídla si vezměte destičku, v nejhorším jí podložíte na louce stojánek.

Pro teplé jídlo je třeba mít vařič a nádobu. Plechový hrnek, jenž použijete k pití vína, možná nebude stačit. Vařiče jsou různé, dvoutýdenní výlet objedete pohodlně s plynovým rozebíratelným. Když vám ale dojde a chcete do něj ve Španělsku koupit kartuši, odejdete s prázdnou. Tady jsou totiž běžné jiné vařiče. Všude můžete použít benzínové univerzální vařiče, pak už je jedno, na jak dlouho jedete, protože benzín máte s sebou pořád. K tomu jeden nůž (třeba švýcarák) a lžičku.

Co nepotřebujete je vidlička, pánev, víc než jedna nádoba, nůž a hrnek na jednu osobu. Když nejste kuřák nezapomeňte si zapalovač! Když plánujete přespávání a stravování v hotelích a restauracích, tak na tohle všechno zapomeňte. Ušetříte na váze.

Kemping

  • Spacák, stan, karimatka, celta, náhradní špagáty a pavouky.

Na začátku je třeba si uvědomit, jestli jedeme spát na divoko a jestli je to vůbec možné, nebo budeme spát po hotelích. Pro spaní venku je dobré mít stan. Nemusí být nepromokavý, ale musí být lehký. Celta, kterou přikryjete stan a motorku vám zabezpečí sucho během případné bouřky. Nejlepší spacák je ten nejmenší, ale musíte vědět, do jakých podmínek jedete. Podzim v Alpách dokáže být hodně studený a tak malé spacáky s komfortem do +10 nejsou vhodné. Na druhou stranu spacák s komfortní zónou pod nulu vám bude u jadranského pobřeží k ničemu. Karimatka, obyčejná s alumíniovou vrstvou, je to nejlepší, co můžete mít. Nafukovací karimatky jsou luxus, který vydrží krátce a obzvlášť na motorce. Když vám nafukovací karimatka začne pouštět, tak se nevyspíte a kromě toho, že jste se nevyspali, budete ještě jeden den z dovolené shánět otevřený obchod. Rybářská kempingová stolička (ta nejmenší), na které si můžete večer u ohně posedět, udělí vaší zadnici zasloužený odpočinek. Na vyvěšení čehokoliv nebo na opravu stanu je dobré vzít si pár metrů lana.

Vše, co se kempingu týče, můžete nosit přivázané na kufrech nebo sedle spolujezdce. Spacák si raději sbalte do topcasu kvůli dlouhé době sušení.

Elektronika a hygiena

  • Zubní kartáček s pastou, nabíječky, karty do foťáku, tekuté mýdlo, kempingový ručník, deodorant, čelovka.

Foťák, kamera, mobil, navigace a bluetooth handsfree se musí něčím nabíjet. Brouzdáním po internetu lze značnou část kabeláže potřebnou k nabíjení zkomprimovat na USB konvertor. Notebooky a tablety nechávám doma, ať to na cestách neprudí. Mějte víc karet do foťáku a dvě baterky. Ať už spíte v hotelích nebo kempujete, nezapomeňte na čelovku.

Hygiena na cestách určitě nebude taková, jako v ordinaci u vaší obvodní doktorky. Zubní kartáček, malá pasta, tekuté mýdlo nebo sprchový gel pro umytí rukou a tváře. Ručník od babičky nechte doma. Ve sportovních potřebách koupíte cestovní verzi ručníku, která je 10x menší a lehčí. Deodorant typu „mýdlo“ vydrží nejdéle a nerozpustí se, takže budete svému okolí vonět napořád.

Léky

  • Paralen, černé uhlí, kapky do očí.

Spousta lidí má své recepty a já vám řeknu ten svůj. Dlouhá léta jsem nic nenosil a nikdy se mi nic nestalo. Asi mám plechový žaludek a v hlavě nic, protože mě nikdy na mototripu nebolela. Teď nosím pouze tři věci. Paralen pro bolest hlavy, černé uhlí na žaludek a třetí jsou kapky do očí. Ty používám při jízdě s otevřenou přilbou, kdy je to asi nutnost.

Všechny věci teď máte na posteli a divíte se, jak jich je málo? Rozdělte věci do kufrů, můžete je zvážit a zkusit je váhově přibližně stejně rozdělit. Posléze popřemýšlejte, kde ušetřit další kila. Lehčí motorka znamená víc požitku z ježdění. Lehčí motorka znamená snížené riziko pádu. Lehčí motorku zvednete sami, když upadne.

Bezpečnost na cestách

  • Zámek kotouče, lankový zámek na kolo, rozdělit hotovost na různá místa.

Zámek kotouče s alarmem, abyste na něj nezapomněli při rozjezdu. Když parkujete motocykl na veřejným místě, kde je spousta lidí, minimalizujete možnost jeho odcizení, nebo vykradení kufrů. Když začne řvát zámek kotouče na opuštěné louce, pravděpodobně to zloděje bude trápit nejmíň. Lankový zámek z kola je dobrý pro připevnění bundy k motorce, pak se v teplu můžete pohybovat neobtěžkán zbytečnou bundou. Pro případ vykradení si můžete vzít falešnou peněženku s malou hotovostí a nefunkční kartou umístěnou na lehce dohledatelném místě. Hotovost mějte rozdělenou na různých místech. Náhradní klíče od motorky mějte na místě, kam obvykle nechodíte, a když jezdíte s parťákem můžete si je mezi sebou vyměnit.

Informace o redaktorovi

Marek Janoušek - (Odebírat články autora)
Karel Novák - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)
Radek Fiala - (Odebírat články autora)
Honza Dolejš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 466.5 Kč od 42 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Petr7474 přispěl 3 Kč
PAVY přispěl 3 Kč
Komorerth přispěl 3 Kč
Jeremiah přispěl 3 Kč
FiZzeR přispěl 3 Kč
Mara8993 přispěl 3 Kč
Dodo_Terra přispěl 15 Kč
Lekstar přispěl 3 Kč
_Petr__ přispěl 12 Kč
sHusky přispěl 15 Kč
freferg přispěl 3 Kč
Shibi přispěl 3 Kč
Cenda85 přispěl 3 Kč
spike-cz přispěl 15 Kč
Maxik400 přispěl 15 Kč
ZdenalH přispěl 15 Kč
random99 přispěl 18 Kč
Daart přispěl 18 Kč
j.anthony přispěl 18 Kč
JíraFZS přispěl 18 Kč
Davcoun přispěl 18 Kč
Freddy_X přispěl 18 Kč
Mišel57 přispěl 18 Kč
TheThomson přispěl 18 Kč
Spooky12 přispěl 3 Kč
karlos-transalp přispěl -1.5 Kč
quick přispěl 18 Kč
Zb. přispěl 3 Kč
Satafaka přispěl 3 Kč
TomaBoru přispěl 18 Kč
pernik92 přispěl 18 Kč
Jarin1 přispěl 18 Kč
hansc přispěl 15 Kč
dadanek1999 přispěl 15 Kč
Dan66 přispěl 3 Kč
jafrik přispěl 15 Kč
4listek přispěl 15 Kč
Petr59 přispěl 15 Kč
Kenap přispěl 3 Kč
WIMPY přispěl 15 Kč
nick675 přispěl 15 Kč
gyuszi přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (53x):



TOPlist